Naar
boven
Logo Karel Geenen

Leidraad e-nieuwsbrief

Wie is mijn klant? Een vraag die simpel beantwoord moet kunnen worden door een ondernemer. De praktijk wijst vaak anders uit. Het is verbazingwekkend hoeveel ondernemers hun business runnen zonder echt inzicht te hebben in het gedrag en de wensen van hun klant.

Unique Buying Reasons
Webteksten worden opgesteld en zijn een droge opsomming van feiten. Met een beetje geluk staan de Unique Selling Points ergens tussen de brij van informatie vermeld. Maar op het moment dat je naar de Unique Buying Reasons informeert kijkt de ondernemer je in paniek aan. Dit is niet omdat hij geen Engels spreekt maar simpelweg omdat hij niet weet waarom klanten eigenlijk bij hem kopen. En dat is een levensgevaarlijk probleem in tijden van economische neergang.

E-nieuwsbrief
Ondernemers proberen hun klanten te behouden en wenden zich steeds vaker tot online marketing. Het versturen van een e-nieuwsbrief kan zeer effectief zijn. Mits de ondernemer een goed up to date klantenbestand heeft. Er is niets irritanter dan een mailing ontvangen geadresseerd aan mevrouw De Boer terwijl je de heer Bakker bent. In de mailing staat vervolgens een eenmalige aanbieding van een boormachine die je net vorige week voor een aanzienlijk duurder bedrag hebt aangeschaft bij deze firma. Daarnaast heb je al vijf keer doorgegeven dat je graag van de mailinglist verwijderd wilt worden.

Uiteraard zijn er ook voldoende organisaties die wel met een goed en up to date CRM-systeem werken. In het meest positieve geval is deze geïntegreerd met het CMS van de website. Met een goede nieuwsbrievenmodule zijn ze in staat om mailings exact af te stemmen op de behoefte van de klant.

Maar hoe stel je nou een goede e-nieuwsbrief op? De nieuwsbrief wordt namelijk niet alleen vanaf het scherm gelezen maar ook bezorgd in de inbox van de klant. Een inbox die vaak vol staat met berichten. Hoe zorg je dat de klant de nieuwsbrief opent en tot een actie overgaat?

Bezint eer gij begint
Een aantal simpele vragen die je moet stellen voordat je überhaupt een selectie uit je klantenbestand gaat maken:

  • Wie heeft er belangstelling in deze aanbieding?
  • Wie heeft er waarschijnlijk geen belangstelling?
  • Wanneer heeft de klant belangstelling?

Zorg voor een heldere onderwerpregel
Het eerste wat een lezer doet als hij zijn mailbox heeft geopend, is de onderwerpregels van zijn berichten scannen. Zo bepaald hij de prioriteit van e-mailberichten. Zorg er daarom voor dat je de onderwerpregel duidelijk en ondubbelzinnig formuleert. Probeer in twee of drie woorden de kern van het e-mailbericht te verwoorden en zorg ervoor dat de afzender duidelijk is. Pas op met schreeuwerige onderwerpregels en hoofdletters. Karel heeft al eens eerder een artikel geschreven: tips voor onderwerpregels.

AIDA-model
Voor het tekstueel opstellen van de nieuwsbrief is het AIDA-model een prima uitgangspunt:

Attention

  • Illustratie/foto: Waar gaat de tekst over, aandacht trekken.
  • Kop : Waar gaat de tekst over, aandacht trekken.

Interest

  • Inleiding: Welk belang heeft de klant bij dit aanbod, wat zijn de voordelen?
  • Alinea 2: Wat maakt het aanbod aantrekkelijk. Voordelen verder uitdiepen en nadelen wegnemen.

Desire

  • Alinea 3: Wanneer kan de klant gebruik maken van het aanbod? Overtuigen om in te gaan op het aanbod.

Action

  • Alinea 4: Wat moet de klant doen om gebruik te maken van het aanbod? Aanzetten tot een actie.

Volgende keer meer tips om de meetbaarheid en conversie van een e-nieuwsbrief te verhogen.


Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Marianne Schimmel
Marianne Schimmel is eigenaar van ALTIJD Communicatie. Een jong ambitieus bureau voor marketing en communicatie. Wij onderscheiden ons door onze enthousiaste en creatieve benadering van teksten, adviezen en interim werkzaamheden.
14 reacties op "Leidraad e-nieuwsbrief"
  • Rob Klaassen zegt:
    10 dec, 2008 om 10:29

    Is de onderwerpregel echt het eerste wat iemand ziet of de naam en email adres van de afzender? Mijn ervaring is dat het afzender email adres vaak minstens zo belangrijk is.

    Reageren
  • Marianne Schimmel zegt:
    10 dec, 2008 om 10:35

    @ Rob Klaassen. Ben ik helemaal mee eens. Dit is zeker ook erg belangrijk en vermeld ik ook in het artikel. Als men niet in een oogopslag kan zien wie de zender van het bericht is bestaat de kans dat het bericht genadeloos wordt verwijderd.

    Reageren
  • Barry Meijer zegt:
    10 dec, 2008 om 11:46

    Goed artikel Marianne :)
    Persoonlijk ben ik een grote fan van het gebruik van humor in een nieuwsbrief.
    Gepaste humor wel te verstaan ;)

    Reageren
  • Rob Klaassen zegt:
    10 dec, 2008 om 13:33

    Ik ben erg benieuwd naar het vervolgartikel. Het genereren van Leads is weer helemaal hip tegenwoordig. Niet overbodig mensen lastig vallen maar gericht kunnen targeten.

    Reageren
  • Online Succes zegt:
    11 dec, 2008 om 10:37

    Heel mooi en goed artikel, heb nog veel te doen op mijn website. Aan AIDA wil ik trouwens wel graag KISS toevoegen. Keep It Short & Simple.

    Alle tips voor mijn website zijn trouwens welkom. Ik zit middenin het schrijven van mijn teksten. http://www.website-intranet.nl

    Reageren
  • Barry Meijer zegt:
    11 dec, 2008 om 15:46

    @online succes:
    Vat dit niet verkeerd op maar als ik op jou website kom word ik duizelig van alle informatie die mijn hersenen proberen te verwerken.

    De teksten lezen zeer moeilijk, er zitten geen herkenningspunten in je website en het lijkt één grote pagina vol met “tag-clouds”.

    En enigzins krijg ik het gevoel dat jij de teksten meer neerzet voor de zoekmachines dan voor je bezoekers.

    Als ik je een tip mag geven kijk eens hier:
    http://www.usabilityweb.nl/artikel.php?id=41

    Reageren
  • Karel Geenen zegt:
    11 dec, 2008 om 16:13

    @Online succes (liever dat je je echte naam gebruikt)

    Krijg altijd een klein beetje kriebels als ik dit soort websites zie. Vind het namelijk best vreemd dat je claimt dat je websites meer winst kunt laten maken maar dat je eigen website er dan maar belabberd uitziet.

    Met belabberd bedoel ik niks persoonlijks maar het mag vrij duidelijk dat deze pagina puur voor de zoekmachines zijn geschreven.

    Waar het dan een beetje begint te kriebelen is het feit dat je zegt een expert te zijn maar dan hier om tips vraagt.

    Begrijp me niet verkeerd maar ik vraag me dan af of de eigenaren van dergelijke websites bekwaam genoeg zijn om anderen te adviseren.

    Uiteraard ben je hier helemaal vrij in en gun ik je alle opdrachten die je binnenhaalt!

    Reageren
  • Karel Geenen zegt:
    11 dec, 2008 om 16:15

    En hoop ik dat we je hier verder kunnen helpen op Karelgeenen.nl!

    Reageren
  • Online Succes zegt:
    11 dec, 2008 om 16:48

    Karel,

    Thanks voor de opbouwende kritiek.
    Wordt hard aan de kwaliteit van de website (teksten) gewerkt.
    Mede dankzij de input vanaf jouw website is al veel verbeterd.

    Ik wil wel even wat recht zetten. Ik ben geen tekst expert. Ik ben expert in online omzet en rendement. Geen tekstschrijver, SEO, SEA of Adwords expert. Ik werk wel samen met experts en specialisten. Dit kan in principe iedereen zijn.

    Ik ga ervan uit dat samenwerken met elkaar meer winst voor de klant tot gevolg heeft. Vaak zijn met kleine veranderingen goede resultaten, meer winst te boeken.

    (T)on van Houten

    Reageren
  • Conversie e-nieuwsbrief verhogen zegt:
    12 dec, 2008 om 10:33

    [...] twee belangrijke kernwoorden bij het opstellen van een nieuwsbrief. Dit is in een eerder artikel leidraad e-nieuwsbrieven besproken. Hieronder nog wat tips om de conversie te verhogen en bekende valkuilen te [...]

    Reageren
  • Mario zegt:
    12 dec, 2008 om 11:23

    haha,

    Ik was AIDA alweer vergeten ondanks dat ik meerdere keren per maand nieuwsbrieven verstuur.

    Nog wat tips:
    Veel mensen lezen hun mail via het previewpane van Outlook.
    Zorg ervoor dat je naam/logo , links naar online versies en de inhoudsopgave zichtbaar zijn in dat kleine vak.

    /Mario

    Reageren
  • Mario zegt:
    12 dec, 2008 om 11:27

    En controleer de tekst goed op spelfouten voordat je iets verstuurd ;)

    (@karel aanpassen lukt niet?)

    Reageren
  • Online Succes zegt:
    12 dec, 2008 om 15:11

    Beste Barry,

    Bedankt voor de link. Veel kennis en zeer overzichtelijk. Heb het ook gelijk maar uitgeprint om van het weekend nog eens door te nemen. Ik hoop dat mijn indexpagina nu ook eens op iets acceptabels gaat lijken.

    (T)on van Houten

    Reageren
  • Interessante artikelen - December 15, 2008 zegt:
    15 dec, 2008 om 15:19

    [...] Leidraad e-nieuwsbrief [...]

    Reageren

Reageren


Karelgeenen.nl BV | Pastoor v. Vroonhovenstraat 8 | 5554 HJ Valkenswaard | Tel: 0575-200 228
Privacy Policy | Gebruiksvoorwaarden | Copyright 2006 - 2014