Naar
boven
Logo Karel Geenen

Senioren en internet

De vergrijzing neemt toe in Nederland. Het aandeel 65-plussers in de bevolking gaat de komende jaren snel stijgen. Nu behoort 15 procent van de bevolking tot deze leeftijdsgroep. In 2040 zal een kwart van de bevolking in Nederland 65-plusser zijn volgens recent onderzoek van het CBS. Dit is een stijging van 2,4 miljoen nu tot maximaal 4,5 miljoen in 2040.

De senioren van tegenwoordig zitten overal behalve achter de geraniums en draaien nog volop mee in de maatschappij. Ze hebben naar verhouding veel geld te besteden en maken veelvuldig gebruik van het internet. Ik zie dit sterk in mijn omgeving terug waarbij senioren een groot gedeelte van hun vrije tijd op het internet spenderen.

Een doelgroep die gekoesterd moet worden
Toch wordt deze doelgroep naar mijn gevoel door veel ondernemers geheel over het hoofd gezien. Waarom gaan veel  mensen er van uit dat senioren niet weten waar de “aan” knop van de PC zit? Waarom wordt er denigrerend gesproken over “oudjes” en spreken we met een kinderachtige toon in onze stem de oudere generatie aan?

Het is een keihard feit dat de senioren de afgelopen jaren een flinke online inhaalslag gemaakt hebben. En laten we vooral niet vergeten dat de meeste senioren er warmpjes bij zitten en nog met volle tuigen van het leven genieten. Kortom een doelgroep die naar mijn beleving gekoesterd moet worden.

Tips voor gebruiksvriendelijkheid
Ik vind het niet meer dan logisch dat de oudere generatie moeite heeft om de internet terminologie en digitale ontwikkelingen bij te houden. Veel websites zijn gebruiksonvriendelijk. Niet alleen senioren maar zelfs de doorgewinterde internetgebruikers krabben zich wel eens achter de oren tijdens een bezoek aan een website.

Veel internetsites worden gemaakt door een jongere generatie die opgegroeid is met het internet. Handelingen die wij uit pure automatisme uitvoeren zijn voor de beginnende senior internetgebruiker alles behalve vanzelfsprekend. Voeg daar de overwegend onrustige knipperende en volgestouwde websites aan toe en we hebben gelijk een aantal belangrijke knelpunten te pakken.

Hieronder een aantal tips om een website toegankelijker te maken:

  1. Eenvoudige en herkenbare naam van de website.
  2. Mogelijkheid om fontgrootte aan te passen.
  3. Beperkte keuzemogelijkheden.
  4. Duidelijke feedback indien er een fout wordt gemaakt door een bezoeker.
  5. Weinig vakjargon of terminologie. Indien je dit toch gebruikt, licht dit dan toe zodat voor elke bezoeker duidelijk is wat bedoeld wordt.
  6. Breng zo min mogelijk beweging in de website aan.
  7. Sommige senioren hebben moeite om een muis te gebruiken. Probeer hier rekening mee te houden.
  8. Voorzie elke pagina van een duidelijk knop of andere mogelijkheid om terug te keren naar de vorige pagina.
  9. Schrijf beknopte teksten en zorg ervoor dat er minimale handelingen nodig zijn om een bepaalde actie uit te voeren.

Behoren senioren tot je doelgroep dan is het verstandig om bovenstaand punten mee te nemen. Het juiste uitgangspunt is altijd: “Maak het niet moeilijker dan het is en maak het niet makkelijker dan het is”. Even een doordenkertje dus. En laat doordenken nou net hetgeen zijn wat veel mensen vergeten bij het ontwerp en de invulling van een website.


Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Marianne Schimmel
Marianne Schimmel is eigenaar van ALTIJD Communicatie. Een jong ambitieus bureau voor marketing en communicatie. Wij onderscheiden ons door onze enthousiaste en creatieve benadering van teksten, adviezen en interim werkzaamheden.
11 reacties op "Senioren en internet"
  • Marc Broos zegt:
    09 jan, 2009 om 17:45

    Bij ons in Vlaanderen heeft één kerel het goed begrepen. Seniorennet.be.

    124.380 visits per dag, 9,44 miljoen hits per dag en totaal 206.500 leden

    Ik vind de site maar saai, maar ik behoor gelukkig nog niet tot zijn doelgroep.

    Reageren
  • Hans Keeren zegt:
    09 jan, 2009 om 21:36

    Hoi Marianne, ik ben het volledig met je eens. Ik vind wel dat je punten voor iedereen gelden en niet alleen voor ouderen. Ik haak ook nog regelmatig af van webpagina’s als ik het niet begrijp.

    Reageren
  • Online Succes zegt:
    10 jan, 2009 om 10:20

    Tip : Maak een aparte website, omgeving voor senioren, binnen je bestaande site.

    Zo maak je optimaal gebruik van meerdere doelgroepen en kun je alle goede tips van Marianne doorvoeren.

    (T)on van Houten

    Reageren
  • Barry Meijer zegt:
    12 jan, 2009 om 09:57

    @online succes: Ben ik niet met je eens, in ieder geval niet wat betreft de apparte “senioren versie” van de website.

    Het ouder worden is toch al een lastig gebeuren voor de meeste mensen, waardoor je tegen veel gebreken aanloopt.
    Als er dan een “senioren” knop in het menu staat, of je een keuze hebt op de binnenkomst pagina dan word het nog even extra duidelijk.

    Ik kies dan zelf liever voor de mogelijkheid om de lettergrootte aan te passen, zo voelt het als een doorgaande optie en hangt er geen label aan.

    Je zou ook nog kunnen kiezen om een stille modus knop op je website te plaatsen.

    Reageren
  • Rob Klaassen zegt:
    12 jan, 2009 om 13:27

    Kunnen we niet alles bundelen binnen http://www.drempelvrij.nl/ waarmee alle groepen een site op hun manier moet kunnen benaderen?!

    Reageren
  • John Muijen zegt:
    13 jan, 2009 om 10:56

    Afgezien van Tip 2 denk ik dat alle andere toegankelijkheidstips voor alle doelgroepen gelden en niet alleen voor senioren.

    Reageren
  • Rob Klaassen zegt:
    13 jan, 2009 om 13:33

    Tip 2 geld zeer zeker ook voor andere doelgroepen zoals mensen met een verminderd visueel vermogen.

    Reageren
  • Tom Broekhoven zegt:
    13 jan, 2009 om 14:26

    Helder stuk en wat mij betreft ook voor alle doelgroepen van toepassing, wellicht extra voor personen met bepaalde beperkingen.

    Reageren
  • Multus zegt:
    13 jan, 2009 om 18:38

    Goed artikel. Zeker nuttig.

    “Mogelijkheid om fontgrootte aan te passen” ; die ben ik lang niet meer tegengekomen…

    Reageren
  • Rob Klaassen zegt:
    14 jan, 2009 om 10:41

    @Multus. Wanneer de CSS goed is opgebouwd wordt de standaard functionaliteit vanuit de browser al gebruikt om letters groter en kleiner te maken. Bij de mensen waar het op van toepassing is staat de browser vaak al op grotere letters ingesteld dus de waarde van die 3 knopjes op je website is dan niet heel groot.

    Reageren
  • Matthias zegt:
    15 jan, 2009 om 23:06

    btw, het is of jargon, of vaktaal. En dus niet een samenvoeging van beide. (officiële/luxe benaming voor deze vorm van ‘taalmisbruik’ ben ik even kwijt.)

    Niet om te zeuren maar gewoon in het kader van de taal van je bezoeker spreken uiteraard;)

    Reageren

Reageren