Naar
boven
Logo Karel Geenen

Vier zoekmachine optimalisatie vragen beantwoord

Naar aanleiding van het artikel op Seomoz waarin 10 zoekmachine optimalisatie vragen beantwoord worden volgt hier een samenvatting van de 4 belangrijkste vragen (en antwoorden)!

Wat zijn de 3 belangrijkste elementen binnen het head-gedeelte van een html-document?

De titletag, meta description en meta robots zijn de drie belangrijkste onderdelen binnen het head-gedeelte. Het is overigens niet verplicht om de meta robots te gebruiken maar het stelt je wel in staat om de zoekmachine spiders te beïnvloeden en te sturen. Mijn advies is dus om de titletag en meta description altijd te gebruiken! Kleine tip: zorg ervoor dat deze beide tags de belangrijkste zoekwoorden van de pagina bevatten.

Hoe behandelen zoekmachines de inhoud van een inline frame (iframe)?

Alle zoekmachines zien deze inhoud als een apart document ten opzichte van de pagina waar het iframe wordt vertoond. Alle links en inhoud binnen een iframe zijn dus gerelateerd aan de pagina waar ze vandaan komen (het iframe) in plaats van de pagina die het iframe vertoont. Er zijn veel websites die gebruik maken van een inline frame. Dit werd/wordt vooral gedaan door websites die niet telkens een nieuwe pagina aan willen maken met dezelfde header, sidebar en footer. Zij maken dus één keer de pagina met header, sidebar en footer en plaatsen in het midden een inline frame waarin de pagina’s met werkelijke inhoud worden opgevraagd. Het voordeel hiervan? Wanneer ze een aanpassing willen doen aan bijvoorbeeld de header hoeven ze niet alle pagina’s aan te passen… Tegenwoordig weten we wel beter en doen we dit met css… Ik adviseer dus ook iedereen die nu nog gebruik maakt van inline frames om dit voortaan met css te doen. Meer weten over css? Klik hier!

Hoe gaat Google om met websites die links verkopen zonder de nofollow-tag?

Googleguy Matt Cutts heeft aangegeven dat websites die links verkopen zonder de no-follow-tag gestraft worden door de mogelijkheid om pagerank of link-juice door te geven wordt afgenomen. Een link van zo’n website is dan niet veel meer waard…

Waarom heeft een website met een eenvoudige, platte structuur (pagina’s liggen kort bij het hoofddomein) meer voordelen dan een website met een diepe  structuur?

Een platte structuur heeft als voordeel dat de zoekmachine spiders eenvoudig veel pagina’s met inhoud kan scannen zonder hiervoor veel door te hoeven klikken of veel andere pagina’s te bekijken. Een diepe website structuur zorgt ervoor dat de spiders eerst door veel pagina’s en links heen moeten alvorens alle content van een website te hebben gevonden.

Een simpele, platte structuur heeft drie voordelen:

  • De zoekmachine spiders zullen veel sneller alle inhoud van een website tot zich nemen;
  • Zij zullen nieuwe pagina’s en inhoud sneller doorzoeken en opnemen omdat ze niet eerst door alle andere pagina’s moeten;
  • Pagerank en link-juice wordt effectiever doorgegeven.

Kortom: keep it simple!

Zelf leren hoe je hoger in Google scoort?

Bekijk cursus nu!

Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Karel Geenen
Karel Geenen is de eigenaar van deze weblog, en tevens eigenaar van Yargon, een zoekmachine marketing bedrijf gericht op het MKB.
10 reacties op "Vier zoekmachine optimalisatie vragen beantwoord"
  • Rob zegt:
    09 aug, 2007 om 11:05

    Kun je niet middels een sitemap zorgen dat een site een platte structuur krijgt. Voor een spider is het maar 1 klik naar de sitemap en vanuit daar is vervolgens alles te vinden. Eventueel google sitemaps gebruiken om je pagina’s goed te laten vinden maar de meningen op dat gebied liggen sterk uit een of dat wel verstandig is.

    Reageren
  • Karel Geenen zegt:
    09 aug, 2007 om 11:15

    @Rob

    Bij het bouwen van een nieuwe website is het verstandig om rekening te houden met de diepte. Ik ga nooit verder dan 2 mappen vanaf het hoofddomein.

    Als je al een bestaande site hebt met een diepe structuur is het zeker niet onverstandig om een sitemap te gebruiken (wat je overigens altijd moet doen…)

    Reageren
  • bram zegt:
    09 aug, 2007 om 11:24

    Je stukje over iframes kan ik niet helemaal volgen.

    De ouderwetse frames ( zonder de i ) werden en worden gebruikt om navigatie menu’s en headers te maken. Deze hebben het probleem dat de losse frame-pagina’s ook in de zoekmachines opduiken en dat je weer aan framereparatie moet doen. De iframes worden juist als deel van de ‘ouder’ pagina gezien en hebben dat probleem dus niet.

    Hoe je het probleem van een aangepaste header wilt oplossen met css kan ik ook niet helemaal volgen. Uiteraard een kleur of een logo, maar als je een button toevoegt werkt dat niet meer. Oplossing hiervoor is een CMS

    Reageren
  • Karel Geenen zegt:
    09 aug, 2007 om 11:45

    @Bram

    De inhoud van de iframes worden dus niet als deel van de ouderpagina gezien, dat is wat ik in het stukje uitleg…

    Als je buttons en dergelijke wilt toevoegen zonder elke pagina apart aan te passen kun je gebruik maken van php. Daarmee kun je dan telkens de header (bijvoorbeeld header.html) en dergelijke opvragen. ALs je dan iets aan wilt passen hoef je alleen header.html aan te passen.

    De oplossing is dus niet een CMS want dat is alleen maar een naam. CMS maakt ook gebruik van php.

    Reageren
  • bram zegt:
    09 aug, 2007 om 11:58

    Excuses, iframes hebben dus hetzelfde probleem als frames.

    Je opmerking over CMS redeneert volgens mij precies de verkeerde kant op. CMS is juist de algemene naam voor een manier om je site te beheren.

    Een CMS, eenvoudig of uitgebreid, kan in php geschreven zijn, of in asp, of een dikke ingewikkelde applicatie met xml en tomcat, een generator als jalbum ( ‘cms’ voor foto’s ). Waarbij de inhoud los staat van de structuur en uiterlijk van je site. In zekere zin is zelfs frontpage een cms…..

    Reageren
  • Karel Geenen zegt:
    09 aug, 2007 om 13:21

    @Bram

    Dat is wat ik bedoel, CMS is dus een benaming voor programma’s bedoeld voor het makkelijk onderhouden van content (website)…

    Reageren
  • Leo zegt:
    12 aug, 2007 om 16:29

    Hoi Karel,
    Zou je wat duidelijker kunnen zijn over de meta robots ?

    Reageren
  • Gerald zegt:
    13 aug, 2007 om 13:20

    Dit zijn zinlose discussies. Ik zie hier liever iets van niveau en niet over interpretaties van termen.

    Mijns inziens kun je alleen SEO goed toepassen wanneer je voldoende technische kennis hebt om een pagina volgens geldende standaards op te bouwen.

    Waarom?

    Als je correct xHTML toepast met CSS en JS in aparte bestanden, dan leg je steeds meer de nadruk op je content. Gebruik daarbij correcte titels en H-tags, juiste linkbenamingen, etc.

    Ik werk sinds jaar en dag met strict gescheiden code. Van de metatags gebruik ik echter keywords en description allang niet meer.

    Ik gebruik alleen het volgende rijtje:

    - Robots
    - content-type
    - imagetoolbar

    Als je je pagina goed opbouwt, dus met correcte titels, gestructureerd met H-tags, dan is het volgens mij goed.

    Reageren
  • bram zegt:
    13 aug, 2007 om 13:38

    @Gerald

    De description tag is zeker nog nuttig, niet zozeer voor je positie in zoekmachines, maar wel hoe je zoekresultaat er in google uitziet. Google gebruikt de description namelijk in bepaalde gevallen als snipplet. Bijvoorbeeld als je pagina scoort op zoekwoorden die niet op de betreffende pagina zelf voorkomen.

    Reageren
  • ruud zegt:
    05 apr, 2012 om 14:37

    mbt i-frame; hoe zit het dan als je binnen een html site een cms-gedeelte (of shop) wilt plaatsen?

    Reageren

Reageren