Naar
boven
Logo Karel Geenen

10 manieren om bezoekers te laten kopen

Gemiddeld converteert een webshop ongeveer 2 tot 3 procent bezoekers naar kopers. Ondanks dat er steeds meer mensen online gaan shoppen koopt nog steeds 97 procent liever offline. Dit percentage is de afgelopen jaren constant gebleven volgens een studie van E-marketer.

Toch zijn er uiteraard wel website die 15-25 procent converteren. Dit zijn vaak de niche webshops en de goedkopere webshops. Producten als boeken, bloemen, kleren of soortgelijke producten in eenzelfde prijscategorie converteren vaak ook bovengemiddeld.

Er zijn een aantal kenmerken die we kunnen toewijzen aan de gemiddelde online shopper. Een gemiddelde online shopper zoekt:

  • Laag risico (hoeveel risico kun je lopen met een boek?)
  • Betrouwbaarheid
  • Eenvoudig shoppen
  • Informatie
  • Goedkope of gratis bezorging

Ook ik moet toegeven dat ik bijvoorbeeld een nieuwe televisie liever offline koop. Waarom? Het risico is groot en een verkoper kan me vaak meer informatie geven over een bepaald toestel.

Hoe je mij (en met mij velen andere consumenten) wel kunt overtuigen om online bij jou te kopen:

  • De website moet er professioneel uitzien. De kunst van het verleiden begint met de presentatie.
  • Laat een consument niet zoeken naar informatie. Bied voldoende productinformatie en link naar reviews.
  • Probeer niet een product te verkopen alsof het van superkwaliteit is terwijl dat niet het geval is. Consumenten waarderen eerlijkheid en maken een afweging tussen prijs en kwaliteit.
  • Maak eventuele bijkomende zaken direct kenbaar. Als er bijvoorbeeld bij de televisie nog een standaard moet worden gekocht vermeld dit dan. Consumenten waarderen dit en het geeft vertrouwen.
  • Bezorgingskosten kunnen vaak doorslaggevend zijn. Wanneer een consument hetzelfde product bij een concurrent kan bestellen voor de helft van de portokosten zal hij daar bestellen! Vermeld duidelijk eventuele portokosten en probeer niet je winstmarge op te drijven door hogere portokosten.
  • Vertel de consument meer over het bezorgproces. Kan ik mijn bestelling tracken? Hoelang duurt het voor dat ik het product in huis heb? Wanneer het product stuk is, moet ik het dan opsturen?
  • Consumenten willen graag weten wat andere van het product/jouw dienst vinden. Link naar positieve reviews over jouw bedrijf of jouw product.
  • Maak het de consument niet te ingewikkeld om te bestellen. Moet een klant meer dan vier stappen doorlopen dan zal hij of zij snel afhaken. Maak ook duidelijk waar een klant zich bevindt in het bestelproces (stap 1 enz.).
  • Lever meer dan een klant verwacht. Stuur een extra sample of iets dergelijks mee met de bestelling. Dit zorgt voor positieve reacties en mond-to-mond reclame.


Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Karel Geenen
Karel Geenen is de eigenaar van deze weblog, en tevens eigenaar van Yargon, een zoekmachine marketing bedrijf gericht op het MKB.
2 reacties op "10 manieren om bezoekers te laten kopen"
  • Bram Wenting zegt:
    10 apr, 2007 om 18:01

    Goed artikel Karel :)

    Reageren
  • Hunchy zegt:
    19 feb, 2008 om 15:07

    Wat zou de invloed van een keurmerk zijn? (denk aan thuiswinkel.org, MKBkeurmerk, Hacker safe, Safe 2 shop)

    Reageren

Reageren


Karelgeenen.nl BV | Pastoor v. Vroonhovenstraat 8 | 5554 HJ Valkenswaard | Tel: 0575-200 228
Privacy Policy | Gebruiksvoorwaarden | Copyright 2006 - 2014