Naar
boven
Logo Karel Geenen

Communitymanagement: zorg zelf voor succes!

Naar aanleiding van de post van gisteren, heb ik een artikel geschreven over het onderhouden van je community, want succes komt niet vanzelf.. Communitymanagement is nodig om van je site een bruisende community te maken. Want zorg er maar eens voor dat er actief wordt gereageerd en gedeeld.

Stel je bent al een tijdje bezig met je community en ziet het aantal leden gestaag stijgen. Je zorgt voor goede inhoud, bent consequent in het delen van nieuwe informatie en je zorgt ervoor dat je actief aanwezig bent. Speelt zelfs in op actuele gebeurtenissen en je probeert iedere vraag en/of opmerking van bezoekers te beantwoorden.

Heel erg mooi, spannend en leuk, maar dan ben je er nog niet. Het begin is er, nu wordt het een kwestie van doorzetten en volhouden. Want hoe goed je opzet ook is, alles gaat op een gegeven moment vervelen…

Organiseer,  plan en heb geduld

Geen één goed product kan zonder planning en een goede uitwerking daarvan, maak daarom een plan en zorg dat duidelijk is wie waarvoor verantwoordelijk is. Wees geduldig, het kost tijd en moeite om een levendige en actieve gemeenschap te creëren. Dat doe je niet eventjes en al helemaal niet alleen, ook hier gaat het erom dat je de samenwerking opzoekt. Let erop dat je niet af wacht en denkt: “Ja, maar ik heb het al een keer gevraagd..”. Je zult (vooral in het begin) mensen er echt bij moeten trekken.

Regels zijn regels

Vergeet voordat je dit doet niet om richtlijnen op te stellen. Communiceer deze helder, maar let er wel op dat deze niet aanvoelen als ‘wetten’. Je community moet voor je bezoeker aanvoelen als ‘thuis komen’.

Het is verstandig om vanaf dag 1 duidelijk te maken welke toon en sfeer je graag ziet en wat je absoluut niet tolereert. Zorg er dus voor dat je dit duidelijk beschrijft en benoemd. Zo kan je mensen er achteraf op aanspreken en een waarschuwing geven, of zelfs wanneer het té ver gaat: verwijderen.

Verdeel en heers

Als communitymanager heb je een zeer belangrijke taak, vooral wanneer de bijdragen op gang komen. Je zult zien dat mensen erg betrokken raken bij de site, ze reageren actief en stimuleren anderen om ook bij te dragen.

Zoek juist met die mensen de samenwerking op en geef ze de status van ‘moderator’. Ze worden binnen de community gezien als vooraanstaande personen, ze kennen en snappen de site, dragen veel bij en doen dit in een positieve sfeer. Het moeten geen personen zijn die ‘de baas’ willen spelen, ze moeten kunnen inschatten wanneer wel en wanneer niet in te grijpen in discussies.

Moderators zullen blij zijn met hun status, wanneer mensen reageren willen ze nu eenmaal worden gelezen, gezien en gehoord. Jij als communitymanager uit die waardering door hen daarvoor te belonen. Zet ze regelmatig in het zonnetje door extra’s te bieden, zoals een upgrade van het profiel, extra opslagruimte of een plek op een gastenlijst.

Betrek ze daarnaast actief bij features van de site, bijvoorbeeld de lay-out en de structuur. Laat ze hierover meepraten en meewerken. Zo zou je ook wedstrijden in het leven kunnen roepen.

Hou het fris

Om er voor te zorgen dat het niet gaat vervelen (en dat geldt uiteraard ook voor jezelf!), moet je zorgen voor regelmatige vernieuwing. Beloof je iedere dag een nieuwtje? Hou je er dan aan! Het is beter om in het begin wat rustiger aan te doen, dan er later achter te komen dat je het niet gaat redden.

Zorg dat je op de hoogte blijft van de laatste trends, vraag je leden ook om nieuwe onderwerpen aan te dragen. Zij zijn immers de drijvende kracht achter het succes van je community. Het is belangrijk om letterlijk tijd in te plannen om te brainstormen over nieuwe mogelijkheden en ideeën. Input voor zo’n sessie kan je halen uit de gegevens van je analyse met bijvoorbeeld Google Analytics.

Laat je niet ontmoedigen en geloof in je eigen community, zorg dat het doel duidelijk is en hou daaraan vast!


Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Lianne Soer
Lianne is Communicatie & Content Manager bij Karelgeenen.nl en is medeverantwoordelijk voor het reilen en zeilen van de blog, cursussen en sociale media. Daarnaast heeft ze i.s.m. Karel de cursus "Google Analytics in de praktijk" ontwikkeld.
Ben de eerste die reageert!

Reageren


Karelgeenen.nl BV | Pastoor v. Vroonhovenstraat 8 | 5554 HJ Valkenswaard | Tel: 0575-200 228
Privacy Policy | Gebruiksvoorwaarden | Copyright 2006 - 2014