Naar
boven
Logo Karel Geenen

E-mail en Social Media groeperen in Analytics

Binnen Google analytics komt er ontzettend veel data beschikbaar. Maar sommige onderdelen zijn in mijn ogen aan de verkeerde bron/medium toegewezen of zouden beter anders genoemd worden. Enkele voorbeelden daarvan zijn het medium e-mail en de verschillende social media kanalen.

Gelukkig kunnen we met geavanceerde filters zelf bepalen wat we aan welke bron toe willen kennen. Hieronder volgt een uitgebreide instructie van wat ik heb veranderd en hoe ik dit heb gedaan.

Woord vooraf

Voordat je verder gaat met het lezen van dit artikel en eventueel tot actie overgaat is het wel belangrijk dat je begrijpt wat de verschillende filters doen. Mijn dringend advies is dan ook om binnen Google Analytics een nieuw profiel aan te maken op basis van een bestaand profiel. Je kunt dan namelijk spelen met dit nieuwe testprofiel. Moest er iets mis gaan dan heb je altijd nog je originele profiel met originele data. Verder is het belangrijk dat je dit artikel aandachtig leest voordat je zelf aan de slag gaat!

E-mail A: Samenvoegen tot 1 bron

Wanneer je geen enkel filter hebt toegevoegd aan je Analytics account dan zie je bij het tabje “verwijzende sites” vaak meerdere url’s van dezelfde mailserver terugkomen. In het onderstaande voorbeeld zie je wat ik bedoel:

Zoals je ziet zijn de geel gearceerde bronnen allemaal afkomstig van mail.live.com (het vroegere hotmail). In het bovenstaande voorbeeld is het niet te zien, maar dit geldt ook voor mail.yahoo.com. Wat we dus eerst willen doen is al deze verschillende url’s afkomstig van dezelfde webmailclient (in het voorbeeld mail.live.com) samenvoegen. Hiervoor gaan we een filter toepassen op onze Analytics account (voor Yahoo en voor Live). Gmail (mail.google.com) wordt gelukkig altijd maar als 1 bron weergegeven, daar hoeven we dus geen filter aan toe te voegen. Verderop in dit artikel wordt uitgelegd hoe je een dergelijke filter maakt.

E-mail B: Medium veranderen van verwijzing naar e-mail

Wanneer je een mailing verstuurd en je zou de links in het artikel niet taggen (wat je eigenlijk wel altijd zou moeten doen, gebruik deze tool van Google) dan zal Google Analytics het verkeer afkomstig van een webmailclient (Gmail, Live enz.) wegschrijven als verwijzende site. Logisch ook want dit verkeer is immers ook afkomstig van een website, bijvoorbeeld vanaf Gmail. Echter dit is niet wat we willen. Want dit verkeer is namelijk afkomstig van het medium e-mail!

In het onderstaande voorbeeld zie je wat ik bedoel:

Iemand die afkomstig is van Gmail wordt nu als “referral” weggeschreven terwijl deze eigenlijk afkomstig is van onze nieuwsbrief, via het medium e-mail dus.

Om er nu toch voor te zorgen dat Google Analytics deze bezoekers als e-mail zal wegschrijven kunnen we wederom een filter toevoegen. Gelukkig heeft Andre Scholten, een gekende webanalytics specialist, al eens een artikel geschreven over hoe je deze beide filters kunt maken (het samenvoegen tot één bron en het wijzigen van het medium.

Ik adviseer je om eerst het stukje over social media groeperen te lezen hieronder, maar als je echt niet kunt wachten vind je hier het artikel van Andre: Webmail clients en Google Analytics.

Social Media groeperen

Even voor de duidelijkheid, dit is een filter wat we na intern overleg hebben beslist om toe te passen. Er zijn namelijk ook enkele nadelen van dit filter te benoemen. Deze worden verderop uitgelegd.

Binnen Google Analytics heb je verschillende mediums zoals:

  • Organisch;
  • E-mail;
  • Referall (verwijzende sites);
  • Betaald verkeer;

In mijn ogen mist hier een ontzettend belangrijke groep, namelijk social media! Het is je misschien wel bekend dat verkeer vanuit social media zich anders gedraagt tov. andere mediums. Daarom wil ik dat alle social media bronnen voortaan als medium de naam “Social Media” krijgen. Op deze manier is het namelijk veel eenvoudiger om de statistieken van deze groep te lezen en te interpreteren.

Er zijn nu een aantal bronnen die in mijn ogen onder de “Social Media” groep vallen. Kijk maar eens naar het onderstaande voorbeeld:

Zoals je ziet krijgen Facebook, Linkedin en Twitter nu als medium “referral” mee. Ook weer logisch natuurlijk, want het verkeer is ook daadwerkelijk afkomstig van deze websites. Maar ik zou deze bronnen liever als medium “Social Media” meegeven ipv. “referral”. Zoals eerder vermeld, dit is onze bewuste keuzen, er zijn namelijk ook nadelen.

Om deze bronnen nu voortaan het medium Social Media te geven kun je de volgende filter toepassen:

Dit filter zorgt ervoor dat iedereen die via twitter.com binnenkomt voortaan onder het medium “Social Media” valt! Je kunt dit filter dupliceren voor de andere social media sites (Facebook, Linkedin, Hyves…). Het resultaat is dan als volgt:

Nadeel van het groeperen van Social Media websites

Helaas kleeft er ook een nadeel aan dit laatste filter. Je kunt nu namelijk niet meer zien van welke pagina ze afkomstig zijn binnen de website. Hieronder vind je een voorbeeld van verkeer vanuit Twitter voordat het filter is geïnstalleerd:

Je kunt nu precies zien van welke pagina de bezoeker exact afkomstig is. Ik kan me voorstellen dat sommigen dat interessant vinden en ook echt iets met die data kunnen. Voor hen is het niet interessant om deze laatste filter te installeren. Wij hebben er bewust voor gekozen om dit wel te doen, maar die keuze is aan ieder voor zich!

Veel succes met filteren!

PS: Hier nogmaals de link naar het artikel van Andre voor het samenvoegen van de mailclients en het toekennen van een ander medium: Webmail clients en Google Analytics.

Leer nu meer over dit onderwerp!

Bekijk cursus nu!

Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Karel Geenen
Karel Geenen is de eigenaar van deze weblog, en tevens eigenaar van Yargon, een zoekmachine marketing bedrijf gericht op het MKB.
22 reacties op "E-mail en Social Media groeperen in Analytics"
  • Karel Geenen zegt:
    10 dec, 2009 om 16:02

    Ik ben me er van bewust dat er vast wel een manier zal zijn om het nadeel van het social media filter op te lossen. Ik heb deze alleen nog niet kunnen vinden…

    Ben jij degene die weet hoe dit probleem opgelost kan worden? Geef dan even een reactie hieronder!

    Reageren
  • mark van loon zegt:
    10 dec, 2009 om 16:44

    Karel, leuk artikel! filteren van data is altijd belangrijk, en zal ook belangrijk blijven.

    Voor het mail probleem is een filter nuttig, omdat het van oneindige aard is die voor alle data altijd telt. Voor het social media probleem is het wellicht wat minder relevant, omdat je de ene keer alleen “social media” wilt zien, terwijl je de andere keer weer de hele URL wilt weten.

    Heb je ook aan een segment gedacht? Of twee profielen: 1 met een segment, en 1 zonder. (overigens altijd bij filteren van data 1 backup profiel achterhouden).

    Reageren
    • Karel Geenen zegt:
      10 dec, 2009 om 17:50

      Dat kan inderdaad ook een oplossing zijn Mark. Zeker wanneer je toch de hele url wil blijven zien.

  • Sebastiaan zegt:
    10 dec, 2009 om 16:49

    Ik heb een geavanceerd segment aangemaakt ‘social media’: Bron komt overeen met reguliere expressie waarde ‘twitter/.com’ en zo verder met de verschillende social media. Werkt prima en overzichtelijk. Mis ik hierdoor informatie?

    Reageren
    • Karel Geenen zegt:
      10 dec, 2009 om 17:50

      Nee, op deze manier doe je het prima. Een segment is ook wat anders dan een filter. Een filter is definitief, een segment kun je aan en uitschakelen.

  • Dries Bultynck zegt:
    10 dec, 2009 om 17:09

    Leuk maar persoonlijk ben ik soms wat schuw van die filters, zoals je zegt kan je de refferals dan niet meer zien enzo. Hou het liever allemaal wat open en mits wat segmenten kan je snel alles filteren

    Reageren
    • Karel Geenen zegt:
      10 dec, 2009 om 17:51

      Klopt als een bus. Daarom is het ook wel verstandig om een profiel te houden waarvan de data altijd schoon blijft, met andere woorden, waar dus geen filters op zitten.

  • Tom de Haan zegt:
    10 dec, 2009 om 17:55

    Leuk artikel:) en zeker handig om de vele data makkelijk te groeperen.

    Reageren
  • Sales Vacatures zegt:
    10 dec, 2009 om 18:46

    Ik ben hier ook al eens over gevallen, maar volgens mij is er geen oplossing voor.

    voor de rest leuk artikel!

    Reageren
  • Navin Poeran zegt:
    10 dec, 2009 om 22:08

    Overigens, een tweede filter om ervoor te zorgen dat Google.nl niet als een referral wordt aangeduid, zou ook handig zijn natuurlijk.

    Dat is namelijk organic!

    Reageren
  • André Scholten zegt:
    10 dec, 2009 om 22:14

    @Navin: wanneer Google.nl als referral in je statistieken verschijnt kan dit zijn omdat iemand vanuit zijn iGoogle naar je site klikt. Het is dus een echte referral en geen zoekopdracht in de organische resultaten.

    Reageren
  • Navin Poeran zegt:
    10 dec, 2009 om 22:41

    Hi Andre,
    In de screenshot zie je images.google.nl, dat komt sowieso niet via iGoogle en sowieso ook geen referral.

    Reageren
  • André Scholten zegt:
    10 dec, 2009 om 23:03

    Dat heeft weer te maken met het feit dat je images.google anders moet doormeten (staat een artikel over op mijn blog) ;)

    Reageren
  • KayF5 zegt:
    11 dec, 2009 om 04:59

    Goede content!
    Wat mijn Analytics account wel een beetje onoverzichtelijk maakt;
    (Inhoud > Rapport weergeven) is het feit dat telkens wanneer ik een inschrijving heb deze door de string die mijn autoresponder toevoegt gezien word als een nieuwe unieke pagina.
    Wat ik dan te zien krijg in Analytics is bijvoorbeeld dit: /bedankt.html?getpostdata=get&submit_x=185&submit_y=37&name=voorbeeld&email=voorbeeld@hotmail.com&site=submit&ip=84.12.345.678&ref=000 – Paginaweergave’s: 1

    Vanaf 10 inschrijvingen per dag word dit toch wel een irritant lijstje na verloop van tijd. Zijn hier ook filter voor in te stellen?

    -

    Reageren
  • André Scholten zegt:
    11 dec, 2009 om 09:28

    @KayF5: klik naast een profiel op “edit” en dan naast “Main Website Profile Information” op “edit”. Vul daarna in het veld “Exclude URL Query Parameters” de volgende waarde in: “getpostdata, submit_x, submit_y, name, email, site, ip, ref”.

    Die waardes worden dan uit alle url’s gehaald vanaf het moment dat je het instelt.

    Reageren
  • Carnaval in Nederland zegt:
    11 dec, 2009 om 11:37

    Zonde dat ze hier geen import/export functie voor hebben. Denk dat er veel interessante rapportages/aanpassingen zijn die meerdere mensen op deze manier zouden kunnen gebruiken.

    Reageren
  • Internetmarketing Isinet zegt:
    11 dec, 2009 om 13:37

    Hoi Karel, heb deze week nog gedacht om een gelijkaardig te bezorgen maar geen tijd voor gevonden.

    Voor bronnen waar je zelf controle hebt over de binnenkomende URL zijn er een aantal mogelijkheden. Enerzijds kun je in de URL string een aantal zaken kwijt zoals utm_medium=, utm_campaign= en utm_source

    elke parameter heeft zijn eigen locatie waar je in de rapporten de data zult vinden. Zo kun ja van links in een e-mail campagne in plaats van site.. een link plaatsen zoals voorbeeld /pagina.html?utm_campaign=nieuwsbrief_11-12-09

    Op die manier kun je deze als een individuele campagne ophalen in de linkerzone van analytics en met een eenvoudig segment kun je vervolgens de data van de specifieke campagne vergelijken met elkaar of met het geheel van je site.

    Reageren
  • Jacob Ras zegt:
    11 dec, 2009 om 15:32

    Zeer handig artikel, netjes geschreven ook weer :)

    Reageren
  • Andre rieu tickets bestellen zegt:
    14 dec, 2009 om 18:44

    Inderdaad, handig artikel! Ik ga hier zo even mee aan de gang, ben benieuwd.

    Reageren
  • danny zegt:
    18 dec, 2009 om 02:40

    Hoe zit het met clicks op links in email clients zoals outlook, thunderbird en dergelijke? Is dat ook terug te vinden of wordt dat altijd als direct verkeer gerekend tenzij je variabele aan de url toevoegt?

    Reageren

Reageren


Karelgeenen.nl BV | Pastoor v. Vroonhovenstraat 8 | 5554 HJ Valkenswaard | Tel: 0575-200 228
Privacy Policy | Gebruiksvoorwaarden | Copyright 2006 - 2014