Naar
boven
Logo Karel Geenen

Het verschil tussen hard en soft bounce…dat bestaat niet!

Bij het verzenden van e-mailings komt het voor dat deze niet afgeleverd in de juiste inbox. Veel marketeers maken hierbij een onderscheid tussen hard en soft bounces. Dit is echter een veel te eenvoudig onderscheid. Bij het verzenden van e-mailings kan zo veel fout gaan, dat het belachelijk is om de fouten in slechts twee categorieën onder te verdelen. De marketing software maakt dit onderscheid voor de gebruiker gelukkig wel inzichtelijk, zonder gebruik te maken van de veel te vage begrippen ‘soft’ en ‘hard’ bounce.

Hoe verloopt het verzenden van een e-mailing nou eigenlijk? In feite bestaat het versturen van een e-mailing uit drie stappen: eerst wordt de e-mailing samengesteld, vervolgens wordt de e-mailing – per bericht – van een verzendende (client) naar een ontvangende mailserver (server) verstuurd. Maar, als de e-mailing is geaccepteerd, dan wil dat nog lang niet altijd zeggen dat deze ook bij de ontvanger wordt afgeleverd: er kan dan nog altijd een zogenaamde ‘bounce’ optreden waarbij een foutmelding per e-mail wordt teruggestuurd. In dit artikel doorlopen we deze drie stappen.

Voor de techneuten is er ook een gedetailleerde omschrijving over het verschil tussen hard bounce en soft bounce.

Stap 1: het samenstellen van een mailing

Het samenstellen van een e-mailing bestaat op zich al uit verschillende stappen. Bijvoorbeeld:

  • Het genereren van de HTML code
  • Personaliseren van de e-mailing
  • Het inladen van XML-feeds
  • Afbeeldingen embedden
  • Enzovoort

Kortom, zelfs bij het samenstellen van de e-mailing kan al veel fout gaan, nog voordat de berichten daadwerkelijk zijn verstuurd. Hoe zou deze fout in de e-mailstatistieken moeten worden genoemd? Een hard bounce? Een soft bounce? Wij maken dit onderscheid niet. Als de e-mailing bij het samenstellen tegen een fout oploopt, wordt door de software gewoon gemeld dat er een fout is opgetreden bij het samenstellen van de e-mail. Wel zo duidelijk.

Stap 2: het verzenden van een e-mailing

Nadat de e-mailing eenmaal is samengesteld, wordt deze verzonden. Dit begint met het maken van een connectie tussen de client en de server. Met behulp van een A-record en een MX-record wordt deze connectie tot stand gebracht. Deze records zitten vervat in de DNS gegevens.

Zodra de connectie wordt geaccepteerd door de server, gaat de communicatie met de ontvangende mailserver van start. Dit gebeurt aan de hand van het SMTP-protocol. Zo zal de client aan de server doorgeven van wie de e-mail afkomstig is (MAIL-commando) en aan wie de e-mail is geadresseerd (RCPT-commando).

Zowel bij het maken van de connectie als bij de communicatie met de ontvangende mailserver, zijn er verschillende redenen waarom het (tijdelijk) fout kan gaan. Wat resulteert in een foutmelding bij de verzender. Bijvoorbeeld:

  • Wanneer een provider de serverpoort (poort 25; de standaard SMTP-serverpoort) blokkeert.
  • Wanneer de server de e-mail niet accepteert omdat het verzendende mailadres voorkomt op zijn blacklist.

Stap 3: verwerken van bounces

In het geval de e-mail uiteindelijk is geaccepteerd door de ontvangende mailserver kan er alsnog een fout optreden. Dit heeft dan een bounce als gevolg. De server stuurt de client een DSN-bericht (Delivery Status Notification) met mogelijke uitleg over wat er fout liep. Of er wordt geen uitleg gegeven door de server.

Ook hier is geen duidelijk onderscheid te maken tussen een ‘hard’ of ‘soft’ bounce. Indien er na acceptatie alsnog een fout optreedt, kan de server dit doorgeven aan de client. In dit geval zal de software duidelijk aangeven dat de ontvangende mailserver een bounce heeft gestuurd. In de statistieken valt dan (mogelijk) te zien om welke specifieke error code het gaat. Indien de teruggekoppelde error code niet gekend is, geeft de software aan dat het gaat om andere ontvangen foutmeldingen (e-mails). Dit kunnen bijvoorbeeld out-of-office-replies zijn.

Bij het verzenden van e-mailings kan met andere woorden zo veel fout lopen dat het volgens ons te vaag is enkel het verschil tussen hard en soft bounce te definiëren. Men is er beter mee gediend als er duidelijk wordt aangegeven wat er is fout gegaan en bij welke stap dit gebeurde.


Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Michael Linthorst
Michael Linthorst (1976) is internet ondernemer en ondermeer oprichter van Copernica BV.
1 reactie op "Het verschil tussen hard en soft bounce…dat bestaat niet!"
  • parkeren schiphol zegt:
    10 mei, 2011 om 16:30

    Met een goed analyse pakket is dat allemaal makkelijk inzichtelijk te maken.

    Wij maken onderscheid tussen:
    Auto reply (bv out of office melding)
    hard Bounce (User unknown)
    General Bounce (Reden onduidelijk)
    Soft Bounce general (Connection timed out)
    Soft Bounce DNS Failure (DNS fout)
    Soft Bounce Mailbox full (Mailbox vol)
    Soft Bounce Message Size too lange (Email is te groot)
    Transient Bounce (mailserver is het nog ana het proberen)
    Undeliverable (Mailserver wordt geblokkeerd)

    Reageren

Reageren