Naar
boven
Logo Karel Geenen

Instellen van doelen in Google Analytics deel 2

Google Analytics doelen conversietrechterIn het vorige artikel over het instellen van doelen bij Google Analytics heb ik aan de hand van een video uitgelegd hoe je zo eenvoudig mogelijk doelen in kunt stellen bij Google Analytics. In dit artikel (video) gaan we een stap verder en leg ik uit hoe dat je een conversietrechter in kunt stellen.

Met een trechter kun je straks eenvoudig zien welke pagina’s aandacht verdienen. Een trechter geeft namelijk weer hoe de bezoekers door het conversieproces gaan. Bekijk de video hieronder maar eens en als je nog vragen hebt laat dan even een reactie achter onderaan het artikel.

Leer nu meer over dit onderwerp!

Bekijk cursus nu!

Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Karel Geenen
Karel Geenen is de eigenaar van deze weblog, en tevens eigenaar van Yargon, een zoekmachine marketing bedrijf gericht op het MKB.
10 reacties op "Instellen van doelen in Google Analytics deel 2"
  • Mark zegt:
    12 sep, 2007 om 14:34

    Hoi Karel,

    In één woord geweldig. Ik was weliswaar al wat langer op de hoogte van Google Analytics en doel – trechter, maar de wijze waarop je dit weer presenteert…Chapeau!!!

    Eén vraag of opmerking zou ik je wel nog willen geven. Is het mogelijk om je presentatie in Full Screen te krijgen? Mij is het in ieder geval niet gelukt, waardoor ik nogal voorovergebogen naar het scherm zat te staren i.p.v. relaxt achterover.

    Maar dat is ook meer een detail.

    Succes verder
    Groet
    Mark

    PS : Seminar Strategische Marketing is succesvol verlopen.

    Reageren
  • Karel Geenen zegt:
    13 sep, 2007 om 10:24

    @mark

    Ben ermee bezig dat het ook in fullscreen kan. Werkt echter nog niet zoals het hoort…

    Wist trouwens niet dat het een seminar was…

    Reageren
  • Ronald van Rijn zegt:
    23 jan, 2008 om 10:37

    Hi Karel,

    Heel mooi filmpje en erg duidelijk omschreven. Ik heb echter nog een vraagje over het gebruik van de rapportage in de funnel.

    Stel ik wil voor de webwinkel http://www.warenhuis.nl (fictief) een funnel in mijn rapportages weergeven met daarin stap 1 en stap 2 en vervolgens komt men tot een conversie.
    Nu komt het lastige, ik wil in deze funnel alléén de mensen hebben die van de externe URL shoppen.pagina.nl of google.nl vandaan komen terugzien. Is dat mogelijk?
    Of wat zijn slimme trucjes om dit te ondervangen?

    Ik heb namelijk begrepen dat binnen de funnel alleen URL’s van de desbetreffende website in dit geval http://www.warenhuis.nl gebruikt kunnen worden.

    Graag hoor ik of je dergelijke situaties hebt meegemaakt en hoe je daar omheen kunt.

    Ik hoor het graag.
    Met vriendelijke groet,

    Ronald van Rijn

    Reageren
  • Dimitri zegt:
    31 dec, 2009 om 12:17

    Dat had ik nu ook eens graag geweten! Aangezien wij willen weten hoeveel mensen er vanop twitter naar onze website komen…

    Reageren
  • Jens Hogervorst zegt:
    20 mei, 2010 om 15:01

    Hallo Karel,

    Ik ben inmiddels bezig al je adviezen wat betreft het functioneren van de rapportagefuncties van google analytics voor onze webwinkel in te stellen, en zo ook de ‘doelinstellingen’. Echter loop ik tegen een aantal problemen op:

    Wij maken gebruik van Epages bij http://www.strato.nl
    Als ik een doelpagina opgeef van de bedankt pagina van registratie dan is dat bij de 1 bijvoorbeeld: https://shop.strato.com/epages/62425519.sf/de_DE/?ViewObjectID=4792312&ViewAction=ViewMyAccount&ChangeObjectID=2790933&ChangeAction=BlockMonitor&ChangeAction=ConfirmUserAccount&Alias=lJOklp4%3D&EMail=lJOklp5qlZqYl4uTlliYlg%3D%3D&SecurityCode=38a268dc505301709666c68f3e7b20fa&ErrorAction=ViewMyAccount&ErrorObjectID=4792312

    en bij de ander:

    https://shop.strato.com/epages/62425519.sf/de_DE/?ViewObjectID=4791712&ViewAction=ViewMyAccount&ChangeObjectID=2790933&ChangeAction=BlockMonitor&ChangeAction=ConfirmUserAccount&Alias=fo%2BdnpOYkQ%3D%3D&EMail=mpmZnJ6hi4%2Bci42SnpORapGXi5OWWI2Zlw%3D%3D&SecurityCode=40b6f4edba03c9bc5294bca998282f27&ErrorAction=ViewMyAccount&ErrorObjectID=4791712

    zoals je kan zien verschillen de urls per registratie (excuses voor de ellenlange copy paste van urls).

    Nu heb ik zelf al gezien dat er keuzes zijn tussen ‘kop zoeken’ ‘exact zoekwoord’ en ‘overeenkomst reguliere expressie’.
    na het lezen van de uitleg kom ik er niet uit wat ik nu als url dien in te vullen bij ‘Doel-url’. Wellicht dat jij je, over het algemeen zo duidelijke licht, hier op kan doen schijnen?

    Bij voorbaat dank,
    Jens Hogervorst

    Reageren
  • Erik zegt:
    28 jul, 2010 om 01:23

    Ook ik loop tegen bovengenoemd probleem op van het ontbreken van een vaste url voor de doelpagina’s in de Strato Epages webshop.

    Een tweede probleem met Strato Epages shops en Google Analytics.
    Recent is de shop uitgebreid met betere integratie in het Google Analytics Ecommerc. Echter, bij alle transacties zie ik als herkomst het hoofddomein van de webshop. Logisch, als je gaat afrekenen ga je over naar het https://shop.strato/epages…………. deel. Daar gaat alle Analytics info verloren en wordt de bezoeker die afrekent gezien als een nieuwe bezoeker op de winkelwagen pagina.
    Nergens in de shop kan ik codes meegeven aan de urls die deze info mee zou moeten sturen. Heeft iemand hiervoor al een oplossing.

    Reageren
    • Karel Geenen zegt:
      28 jul, 2010 om 11:03

      Helaas, hiervoor zul je toch echt bij Strato moeten zijn… Je zult de trackingcode van Analytics wat moeten aanpassen…

  • Simple Seo zegt:
    24 jan, 2011 om 20:37

    Echt jammer dat je geen externe url’s kan tracken. Zo maakt mijn klant gebruik van Paypal en wanneer de klant de site verlaat kan ik dit dus niet meer tracken.

    Hier zijn geen oplossingen voor neem ik aan toch Karel?

    Groetjes Wouter
    Simple Seo Amsterdam

    Reageren
    • Karel Geenen zegt:
      26 jan, 2011 om 16:38

      Vraag is: komt de bezoeker ook weer terug naar de website?

  • Dennis zegt:
    20 mrt, 2013 om 15:47

    Hé Karel,

    Bedankt voor de duidelijke uitleg, zag dat dit al een redelijk oude post was maar heb het toch net kunnen implementeren in mijn webwinkel.

    Bedankt !

    Reageren

Reageren