Naar
boven
Logo Karel Geenen

Online positie versterken deel 2/3

logo-free-monitor-google-2We gaan verder op het eerste artikel “Wie zijn mijn concurrenten en wat zijn hun focuswoorden“. In dit artikel zullen je een aantal verschillende mogelijkheden vinden om interessante trefwoorden te bepalen.

Je hoeft zeker niet elke stap uit te voeren en bepaalde deelstappen kunnen ook op zichzelf toegepast worden. Het ziet er veel uit maar ik doe mijn best om stap per stap duidelijk toe te lichten. Van zodra je 1 keer de stappen hebt doorlopen lukt het vanzelf.

2. Op welke woorden focus ik best?

Voorbereiding:

Start met 2 lege tekstbestanden te openen.

  • Het ene om alle keywords in te verzamelen. (noem dit bv ‘trefwoorden.txt’)
  • Een ander als buffer voor gevonden data om straks te verwerken. (noem dit bv ‘sprokkels.txt’)

1. Eerst en vooral baseren we ons op de lijst met gevonden trefwoorden die je in het eerste van de artikelreeks hebt ontdekt. Je gaf de lijst met titels van pagina’s van concurrenten in op www.s-e-o.be/keyword-tool en haalde er de relevante woorden uit.

Plak deze trefwoorden in het bestand ‘trefwoorden.txt’ en 2 keer onder elkaar in ‘sprokkels.txt’ inclusief het aantal en de densiteit, dus elke regel van je lijstje ziet er momenteel ongeveer zo uit: 123: trefwoord (1,23%)

2. Je vraagt via Google van je belangrijkste 5 concurrenten (met de meest relevante en vooral gerichte content) telkens de 100 belangrijkste pagina’s op:

Ga naar http://www.google.nl/webhp?hl=nl&num=100 (of stel bij voorkeuren 100 resultaten per pagina in). Typ in het zoekvak: site:sitevandeconcurrent.nl en herhaal zo vaak als gewenst.

3. Je kopieert telkens de inhoud van de hele pagina van de zoekresultaten naar ‘sprokkels.txt’.

Je kan zelf beslissen om dit voor meer of minder concurrenten te doen en eventueel ook de volgende pagina’s te kopiëren naar ‘sprokkels.txt’. Plak telkens alles onder elkaar zodat je tekstbestand ‘sprokkels.txt’ steeds groter wordt.

4. Herhaal stap 2 en 3, maar geef nu de paweg 5 a 10 meest relevante woorden in uit stap 1.

Dus net zoals in stap 2 met 100 resultaten en alles kopiëren en zoals in stap 3 de hele inhoud onder de rest plakken in ‘sprokkels.txt’

5. Als je klaar bent met ‘sprokkelen’ kopieer je de hele inhoud van je bestand ‘sprokkels.txt’ in de keyword density tool op www.s-e-o.be/keyword-tool. Deze keer plak je de inhoud maar 1 keer, terwijl je de initiële trefwoorden 2 maal hebt geplakt in stap 1. Nu kan je gerust het aantal te tonen keywords op bv 250 (of meer) zetten.

6. Overplak de eerdere trefwoorden in je bestand ‘trefwoorden.txt’ met alle trefwoorden uit de gevonden lijst. Haal alle irrelevante woorden eruit en hou de relevante in je tekstbestand.

Sluit je bestand en hernoem het naar ‘trefwoorden.csv’

Open Excel, open het .csv bestand en kies als kolomscheiding de spatie. Nu zie je een werkblad met in kolom A: aantal keer dat het trefwoord werd gevonden B: trefwoord en C: percentage tov. alle woorden dat dit woord voorkwam.

7. We brengen nu in kaart welk zoekvolume de intussen gevonden woorden vertegenwoordigen. Open het ‘hulprogramma voor zoekwoorden’ van Google via https://adwords.google.nl/select/KeywordToolExternal?defaultView=2. Kopieer de 5 eerste woorden uit je lijstje 1 per 1 en zorg dat je de gewenste instellingen kiest (talen/landen) en laat ‘gebruik synoniemen’ aangevinkt.

Je krijgt nu een lijst met heel wat verwante en relevante zoektermen met het wereldwijd zoekvolume per maand ernaast. Overloop de lijst en klik bij elk nuttig woord op ‘toevoegen’ rechts.

8. Herhaal in functie van de beschikbare tijd stap 7 met zoveel mogelijk trefwoorden individueel (je zal zo meer synoniemen ontdekken). In deze leidraad gaan we de woorden op de 6e plaats tot de pakweg de 20ste met stap 7 herhalen in groepjes van 3.

Vanaf de 21ste in de rij kun je ze gerust per 10 plakken in de keyword tool (nog beter is individueel maar je zult al heel wat woorden ‘vangen’ met de voorgestelde volgorde).

9. Klik rechts onder de (hopelijk lange) lijst met trefwoorden bij ‘deze trefwoorden downloaden op ‘tekst’ en plak ze in een 3e tekstbestand bv ‘trefwoorden-clean.txt’

Optioneel kan je nog eens een tiental woorden per keer plakken uit je bestand ‘trefwoorden-clean.txt’ om verwanten van de verwanten te ontdekken.

10. Ga opnieuw naar het hulprogramma voor zoekwoorden van Google en vink nu ‘gebruik synoniemen’ uit en bij ‘mijn resultaten filteren’ vink je de optie ‘Geen suggesties…’ aan. Selecteer de woorden uit ‘trefwoorden-clean.txt’ per 50 en plak ze opnieuw in de tool.

Zorg dat je de juiste kolommen ziet (voorstel: wereldwijd/lokaal zoekvolume & concurrentie). Kies nu telkens ‘Alle zoekwoorden downloaden’ en klik op ‘.csv (voor excel). Herhaal deze stap voor zoveel trefwoorden als je relevant vond.

11. Groepeer je csv’s met excel naar 1 bestand, plak alles onder elkaar en sorteer aflopend op zoekvolume. Je ziet nu een lijst met bovenaan de woorden waar het meest op wordt gezocht, staar je niet blind op de bovenkant van de lijst.

De eerste woorden zullen over het algemeen het langst duren om resultaat mee te boeken, de langere termen onderaan zullen snelle resultaat opleveren.

Ook bij de concurrentie van adverteerders krijg je al een indicatie hoe zwaar er gewerkt wordt op bepaalde woorden maar dit is wel gebaseerd op AdWords.

Optioneel: Van de toppers kun je bv via synoniemen.net nog eens achterhalen als Google je alle (relevante) synoniemen serveerde.

12. Herhaal desgewenst met de info uit je finale ‘master excel’ nog eens de stap 4 en/of stap 7 met de manueel gevonden (of verzonnen) synoniemen. Maar normaal zul je na deze stappen al tot een mooie en volledige lijst zijn gekomen.

Kansen berekenen

Om opportuniteiten te berekenen (werkt enkel als je stappen 2,3 en 4 grondig deed) kun je als volgt te werk gaan:

  • Vul in de ‘master excel’ de topwoorden (hoogste volume) aan met de percentages uit je bestand ‘trefwoorden.csv’.
  • Vermenigvuldig zoekvolume uit je master excel met de percentages van de trefwoorden in ‘trefwoorden.csv’.
  • Sorteer het aflopend op de nieuw berekende kolom.
  • Woorden waar je een laag percentage ziet en een hoog zoekvolume kunnen over het algemeen het snelst resultaat opleveren om er wat inhoud rond op te bouwen.

In de rand

Een aantal stappen kunnen geautomatiseerd worden of vervangen door beschikbare tools maar ik heb alles opgebouwd om het eenvoudig en zonder extra kosten te kunnen uitvoeren.

Het artikel over het vinden van trefwoorden wordt al zo lang dat ik het testen van trefwoorden voor een volgend artikel hou indien dit voor jullie wenselijk zou zijn. Ik hoor het graag.

Finaal hangt het aantal trefwoorden dat je selecteert sterk af van het aantal pagina’s met tekst dat je kan gaan schrijven. Over het schrijven van de teksten komen we in het volgende artikel terug !

Graag jullie reacties over de eerste 2 delen van de reeks. Heeft iemand er wat aan? Heb je zelf nog tips aansluitend op deel 1 en 2?

Laat het hieronder weten, reageren is eenvoudig !

Lees ook deel 3

“Online positie versterken deel 3″

Zelf leren hoe je hoger in Google scoort?

Bekijk cursus nu!

Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Fons Walleyn
Fons Walleyn is zowat 10 jaar actief op vlak van media en marketing. Gaande van SEO tot SEA maar ook e-mailings en sociale media campagnes worden nu via de handelsnaam Isinet voor klanten opgezet en beheerd.
6 reacties op "Online positie versterken deel 2/3"
  • bertjan zegt:
    13 jul, 2009 om 20:38

    Nuttig artikel! Misschien nog even aan toevoegen..dat zoekwoorden in de je url ook veel invloed hebben op je positie in Google.

    Reageren
  • Bjorn van der Neut zegt:
    15 jul, 2009 om 22:12

    Poeh dit was wel even een werkje zeg :-(

    En ook een aantal zaken werkt niet zo makkelijk als je zegt. Zoals het enkel hernoemen van een txt naar een csv zorgt er bij mij niet voor dat alles netjes in kolommen verschijnt.

    Ook bij het kiezen van de woorden in “Google – Hulpprogramma voor zoekwoorden” is de vraag selecteer je alles wat echt relevant is dus bijv “Tafeltennis uitslagen” of ook enkel “uitslagen”.

    Maar goed het is gedaan ben benieuwd naar het volgende artikel. Kijken of die wederom veel tijd opslokt ;-)

    Groeten,
    Bjorn

    Reageren
  • Robert Theuws zegt:
    16 jul, 2009 om 13:37

    Ik ga het eens proberen!

    Reageren
  • Bastin van Oers zegt:
    02 sep, 2009 om 01:23

    Is er naast de Google Adwords tool nog een andere zoekvolume tool gratis beschikbaar? De internet effect tool doet het al een hele tijd niet meer.

    Ik ben benieuwd naar jullie reacties

    Reageren
    • Fons Walleyn zegt:
      02 sep, 2009 om 07:17

      Waarom zou je een andere gebruiken? Ik vind andere tools (zowel gratis als betalend) bijlange niet zo efficiënt.

  • Gangas.be zegt:
    22 sep, 2009 om 14:04

    Echt fantastische info, van waar haal je die toch! moet nog veel leren.

    Reageren

Reageren