Naar
boven
Logo Karel Geenen

Target AdWords op iPhone en Android ea.

Google mobielVanaf nu is het mogelijk om AdWords speciaal te targeten op mobiele full-internet browsers. Deze browsers vind je op bijvoorbeeld de iPhone en Android telefoons. Op zich niks nieuws zou je zeggen. Want het was al mogelijk om mobiele advertenties te vertonen op mobiele apparaten.

Echter met deze nieuwe functie is het mogelijk om “normale” AdWords te vertonen op apparaten met een full-internet browser. De bestemmings-url van deze advertenties hoeft dan ook geen speciale mobiele pagina meer te zijn. Deze nieuwe optie heeft twee interessante voordelen.

Voordeel 1: Volledige AdWords en html-pagina’s vertonen
Het eerste voordeel is hierboven al genoemd. Vanaf nu is het mogelijk om de normale AdWords te vertonen op bijvoorbeeld de iPhone. In tegenstelling tot de “mobiele AdWords” die een stuk eenvoudiger zijn en waar dus minder ruimte is voor wervende advertentieteksten.

Verder hoeft de bestemmings-url geen speciale mobiele pagina meer te zijn. Dit omdat de full-internet browsers gewone html-pagina’s meestal prima kunnen weergeven.

Voordeel 2: Advertenties gericht op de mobiele gebruikers

Dit tweede voordeel was eigenlijk al beschikbaar met de gewone “mobiele AdWords”. Maar nu we het eerste voordeel erbij nemen (gewone html-pagina’s weergeven) is dit nog een veel groter voordeel geworden!

We kunnen ons nu dus volledig richten op mobiele gebruikers met volwaardige advertenties én html-landingspagina’s. Ideaal voor bijvoorbeeld hotels en restaurants. In plaats van een simpele advertentie met een simpele landingspagina (waar vaak alleen een paar regels tekst op staan en een telefoonnummer) is het nu mogelijk om het volledige aanbod (foto’s van de hotelkamers, menu met afbeeldingen & prijzen) te laten zien!

Hoe activeren?
Het activeren van deze functie is zeer eenvoudig. Ga naar “Campagne-instellingen bewerken” en scroll naar “Netwerken en Biedingen”. Vink daar de optie: “iPhones en andere mobiele apparaten met volledige internetbrowsers” aan.

AdWords voor iPhone

Een laatste tip is om campagnes voor desktops en laptops te scheiden van de iPhones en andere mobiele apparaten. Op deze manier krijg je een beter inzicht in het gedrag van de verschillende bezoekers!

Zelf een Google AdWords specialist worden?

Bekijk cursus nu!

Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Karel Geenen
Karel Geenen is de eigenaar van deze weblog, en tevens eigenaar van Yargon, een zoekmachine marketing bedrijf gericht op het MKB.
11 reacties op "Target AdWords op iPhone en Android ea."
  • Anne Jan Roeleveld zegt:
    10 dec, 2008 om 11:09

    “Verder hoeft de bestemmings-url geen speciale mobiele pagina meer te zijn. Dit omdat de full-internet browsers gewone html-pagina’s meestal prima kunnen weergeven.”

    Is het inderdaad verplicht als je Adwords campagnes maakt voor mobiele telefoons dat de bestemmingsurl naar een geoptimaliseerde pagina voor een mobiel telefoon moet leiden?

    Reageren
  • Karel Geenen zegt:
    10 dec, 2008 om 11:10

    Het is niet verstandig om als bestemmings-url een full-html weer te geven wanneer men via een simpel mobiel apparaat surft (en deze pagina’s dus moeilijk kan renderen).

    Mobiele pagina verplicht

    Reageren
  • Anne Jan Roeleveld zegt:
    10 dec, 2008 om 11:13

    Dat het niet verstandig is, begrijp ik. Maar is het verplicht? Dat begreep ik namelijk uit je stukje.

    Reageren
  • Karel Geenen zegt:
    10 dec, 2008 om 11:22

    Zie de afbeelding die ik in de vorige reactie heb geplaatst…

    “Uw bestemmings-URL moet een webpagina zijn die speciaal is ontworpen voor mobiele telefoons”

    Je moet zelfs opgeven in welke programmeertaal de mobiele pagina is opgesteld.

    Het is dus inderdaad verplicht.

    Reageren
  • Anne Jan Roeleveld zegt:
    10 dec, 2008 om 11:33

    @Karel

    Aha, dus toch. Dat wist ik dus niet. Bedankt!

    Reageren
  • Tom Broekhoven zegt:
    10 dec, 2008 om 11:31

    Leuke en handige ontwikkeling!

    De adwords advertenties voor het mobiele netwerk waren wat mij betreft te beperkt. Dit laat al weer zien dat mobiel internet steeds meer een volwaardig advertentiekanaal wordt.

    Reageren
  • Barry Meijer zegt:
    11 dec, 2008 om 10:26

    Ik ga binnenkort eens kijken wat hier de mogelijkheden van zijn.
    Ben op het moment erg druk dus nog geen kans gezien om hier verder mee te gaan.

    Reageren
  • Anne Jan zegt:
    14 jan, 2009 om 13:52

    @Kasper

    Je zegt dat mensen dus wel rondkijken en zoeken op mobiel internet. Maar dan is het toch juist belangrijk dat je mobiel goed zichtbaar bent, gevonden wordt en je websites voor mobiel hebt geoptimaliseerd?
    Dan gaan ze thuis naar de standaard website om bijv. de gevonden producten te bestellen.

    Geloof dus wel in de mobiele online markt! :)

    Reageren
  • Kasper Middelkoop zegt:
    14 jan, 2009 om 13:21

    Ik geloof nog niet zo in de mobiele online markt. Ik denk dat bepaalde informatie websites extreem veel bezoekers kunnen trekken zoals NS.nl, 9292OV.nl, Nu.nl en mailsites.
    Maar ik zie nog geen hoge conversies voor bestellingen van producten of vakanties die gedaan worden via de telefoon. Veel te veel invulwerk op een klein priegelig toetsenbordje. Ik geloof dat ze rondkijken zoeken, maar ze bestellen later via de normale computer.

    Overigens spreek ik niet uit ervaring, maar puur op m’n boerenverstand ;) Mensen met (andere) ervaring op de mobiele markt mogen me graag tegenspreken!

    Reageren
  • Kasper Middelkoop zegt:
    14 jan, 2009 om 23:39

    Je website voor mobiele gebruikers optimaliseren is inderdaad wel interessant. Maar ik ben als affiliate marketeer zoveel mogelijk bezig met een zo hoog mogelijke conversie te behalen. Dan heb je vrij weinig aan mensen die rondkijken.
    Daar besteed je ook geen promotiegeld aan….

    Voor een webwinkel kan ‘t interessant zijn, dat mensen later terugkomen, maar ook dan heb je te maken met een percentage dat geinteresseerd is……en daar weer een percentage van dat later terug komt om te bestellen. Dan praat je bijvoorbeeld over 2% van 2%. Daar kun je geen campagnes voor draaien.

    Oftewel, als je een goedlopende site hebt, zorg je inderdaad voor een mobiele versie, maar ik zou er geen campagnes voor draaien.

    Reageren
  • Erik van der Veen zegt:
    14 nov, 2009 om 09:40

    Bovendien kan je in AdWords campagnes die je op de iPhone target, het telefoonnummer in de advertentie zetten. De iPhone herkent dat het een telefoonnummer is waardoor je direct kan bellen door op het nummer te klikken.

    Reageren

Reageren