Naar
boven
Logo Karel Geenen

Zo legt een monopolist als Google zijn personeel in de watten…

Google verdient grof geld met hun enige melkkoe: Google AdWords. Zij hebben een monopolie op dit gebied. En één van de voordelen van een monopolie is in dit geval dat je asociaal veel geld verdient.

Met dit geld ondersteunen ze tal van interne projecten. Maar een heel groot deel gaat naar het tevreden houden van de werknemers. Hieronder lees je hoe ze dit doen.

Gratis eten, de hele dag!

Ontbijt, lunch en avondeten. Wanneer je bij Google werkt krijg je al deze maaltijden gratis. En we hebben het hier niet over een broodje of een kop soep. In Googleplex bijvoorbeeld zijn er bijvoorbeeld al 5 cafetaria’s. Uiteraard kunnen sushi en vegetarisch eten niet ontbreken ;-).

Te moe om te lopen naar de cafetaria? Neem dan een elektrische step ;-)

By the way, als je te moe bent om naar één van de cafetaria’s te lopen neem je toch gewoon een electrische step.

Oja, het kost natuurlijk behoorlijk wat, al dat gratis eten. Zo werd 4 jaar geleden al eens berekend dat het gratis eten Google 72 miljoen dollar per jaar kostte… Dat bedrag zal naar verwachting alleen maar zijn gestegen.

Vertier

Er hoeft bij Google niet alleen gewerkt te worden, ook ontspannen is erg belangrijk. Hoe ze dat doen? Met onderstaande “speeltjes”:

  • Klimwand
  • Pooltafels
  • Massagestoelen
  • Fitnesszaal die 24 uur per dag toegankelijk is
  • Basketbalveld
  • Kamerbreed shufflepuck
  • Gamerooms met pingpongtafels, Arcade-games, Xboxes en Wii’s
  • Soundroom (waar amateurmuzikanten zich helemaal kunnen uitleven)

Gezonde werknemers zijn productieve werknemers

De bovenstaande gedachte is bij Google goed ingeburgerd. Zo is de eerder genoemde fitnesszaal die 24 uur per dag open is een mooi voorbeeld.

Maar daar stopt het niet bij. Wat denk je bijvoorbeeld van de immer aanwezige dokter en fysiotherapeuten?

Overigens denk ik dat deze kostenpost zichzelf ruim terugverdient. Want doen alsof je ziek bent zal lastig zijn tegen een dokter die op dezelfde payroll staat ;-).

Voortplanting wordt beloond

Bij Google wordt voortplanting gestimuleerd. Dat valt tenminste af te leiden aan de onderstaande voordelen:

  • Ben je net vader of moeder geworden? Google geeft je een bonus (om te besteden aan je baby) en je krijgt extra vrije dagen;
  • Een eigen kinderopvangprogramma (wat in de loop der jaren wel flink in prijs is gestegen ten opzichte van vroeger);
  • Borstvoeding geven? Daarvoor heeft Google speciale “borstvoedingksamers” gemaakt.

Doodgaan ook…

Niet alleen voortplanting wordt beloond. Ook wanneer een Googler komt te overlijden zal de partner 50% van het salaris krijgen doorbetaald. 10 jaar lang! Verder worden de aandelen van de Googler meteen vrijgegeven én ontvangt elk kind van de overleden Googler $1000 per maand tot zijn 19de.

Vervoer tot in de puntjes geregeld

Werken bij Google betekent ook veel voordelen omtrent vervoer zoals je in de onderstaande video kunt zien:

Verder hoef je je wat betreft parkeren ook geen zorgen te maken. Wanneer de gratis parkeerplaatsen bezet zijn rijdt er een speciale shuttledienst. Zij parkeren je auto voor je en zorgen ervoor dat de sleutels later die dag weer op je bureau liggen.

20% regel

Dit is waarschijnlijk één van de meest bekende “voordelen” van werken bij Google. Deze regel stelt dat je als werknemer 1 dag per week aan projecten mag werken die niet direct in je taakomschrijving staan.

In de onderstaande video vertelt een Googler hoe dit in de praktijk werkt:

Veel van dergelijke projecten werden gelanceerd in Google Labs. Maar vorig jaar is Labs gesloten en is er meer focus binnen Google gekomen. Volgens criticasters was het gebrek aan focus altijd een hekel punt bij Google. Vraag is dus waar dergelijke projecten tegenwoordig worden ondergebracht… Persoonlijk heb ik het idee dat de focus nu vooral op het verbeteren en samenvoegen van de bestaande producten ligt.

Slimmer zijn, slimmer worden

Google heeft veel hooggeleerden binnen hun muren. Dit willen ze graag zou houden. Vandaar dat ze uitgebreide mogelijkheden bieden om verder te leren binnen datgene waar je beter in wil worden.

Hun motto: “Never stop learning”!

TGIF meeting (Thank God It’s Friday)

In deze meetings kunnen medewerkers persoonlijk vragen stellen aan het management (waaronder oprichters Larry en Sergey). De onderlinge communicatie wordt overigens ook de rest van de week gestimuleerd in de vele cafe’s en cafetaria’s.

Interne communicatie is ook voor Google erg belangrijk…

Overige voordelen

Er zijn nog tal van andere extralegale voordelen waarmee Google probeert goed personeel aan te trekken en te behouden:

  • Gratis juridisch advies
  • Hondenopvang
  • Kapper
  • Cadeau’s zoals Android telefoons (wat niet door iedereen als cadeau zal worden ervaren ;-)) en bonussen
  • Met zijn allen naar filmpremière’s
  • Jaarlijkse uitjes (zoals Disneypark wat wordt afgehuurd voor Google, hondensleeën in Alaska of met zijn allen gaan skieën).

Verwend!

Googlers geven het zelf ook toe, ze zijn rotverwend. Zeker als Google je eerste baan is en je komt daarna ergens anders te werken zal het er heel anders aan toegaan.

Google is dan ook uniek in zijn soort. Er zijn weinig bedrijven waar het geld op deze manier binnenstroomt. Maar één ding staat als een paal boven water: wie zoveel geld verdient als Google hoeft niet op de kleintjes te letten ;-).

Terzijde…

De vraag die overigens in mij opkomt: is al het bovenstaande echt nodig om deze monopolie te blijven behouden. Deels wel, deels niet denk ik. Zo kun je je bijvoorbeeld afvragen wat de meerwaarde is van Gmail of Google Analytics. Uiteindelijk kosten dergelijke bedrijfsonderdelen handen vol geld. En ik denk dat Google AdWords prima kan bestaan zonder bijvoorbeeld deze twee.

Van de andere kant, qua branding dragen deze onderdelen wel bij aan hun monopolie-positie. Want of je nu gebruiker bent of webmaster, om Google kun je niet meer heen…

Bronnen:


Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Karel Geenen
Karel Geenen is de eigenaar van deze weblog, en tevens eigenaar van Yargon, een zoekmachine marketing bedrijf gericht op het MKB.
11 reacties op "Zo legt een monopolist als Google zijn personeel in de watten…"
  • Erwin zegt:
    10 aug, 2012 om 10:53

    “Zo kun je je bijvoorbeeld afvragen wat de meerwaarde is van Gmail of Google Analytics.”
    Zullen ze daar bij Google geen bakken met geld verdienen aan de data die ze allemaal verzameld hebben van alle gebruikers? Ik denk dat het voor hun wel rendeert.

    Reageren
    • Karel Geenen zegt:
      10 aug, 2012 om 12:09

      Ze zullen er ongetwijfeld hun voordeel mee behalen. Of het echt noodzakelijk is om AdWords te laten draaien betwijfel ik.

  • Martin zegt:
    10 aug, 2012 om 12:37

    Het draagt in zoverre bij aan de naam Google dat de naam gevestigd is en blijft. Adwords heeft volgens mij het succes aan dergelijke projecten te danken. Zonder deze diensten als deze zal Google snel achterhaald worden door de concurrentie.

    Reageren
  • Oscar zegt:
    10 aug, 2012 om 14:50

    De social share slidebar wordt tweemaal weergegeven al je naar beneden scrollt… (in Google Chrome in ieder geval)

    Reageren
    • Karel Geenen zegt:
      10 aug, 2012 om 14:53

      Bedankt voor je feedback Oscar! Ik zet het op onze todo!

    • Michiel zegt:
      15 aug, 2012 om 11:22

      Volgens mij is het verholpen, ik zie de balk maar 1 keer en gebruik ook Google Chrome.

      Leuk artikel.
      Het schijnt dat Microsoft net zo met zijn personeel omgaat.

  • CowboyTim zegt:
    10 aug, 2012 om 16:34

    Zo proberen je met al deze service zo veel mogelijk uren per dag binnen de muren te houden. Plus ze willen zo lang mogelijk dat je blijft werken en niet voor een ander “concurrerend” bedrijf gaat werken en kennis gebruikt die je bij Google hebt opgedaan.

    Volgens mij is Gmail zo’n project die is opgestart vanuit de 20% regel.

    Ik zou wel eens willen weten hoeveel dollar Google per seconde verdient. Volgens mij val je dan al achterover.

    Ik zie ook die Social bar meerdere keren als ik naar beneden scroll. Ook Chrome.

    Reageren
  • Jan de bruin zegt:
    10 aug, 2012 om 17:21

    Alles producten die Google lanceert hebben op de achtergrond het meerwaarde, period! Google probeert op alle mogelijke manieren informatie te ontsluiten (o.a. door middel van Gmail) en deze vervolgens te kapitaliseren met adwords. Voor het gemak noem ik allerlei primaire en secundaire arbeidsvoorwaarden ruis… op het totaal maakt het niet uit en is niet relevant. Het enige wat telt is geld… in de slipstream hiervan is playing time geoorloofd. Bekijk alle door Google producten van Google eens beter en het schreeuwt direct of indirect geld…

    Reageren
  • peter zegt:
    15 aug, 2012 om 12:10

    wij, adverteerders op adwords, maken onszelf gek door maar steeds meer uit te geven om gezien te worden tussen alle andere adverteerders. zouden met zn allen max cpc moeten inzetten op 0.01 eurocent

    Reageren
  • Mieke zegt:
    15 aug, 2012 om 12:13

    Natuurlijk hebben Analytics en Gmail hun meerwaarde! De core van Google is search. Het bestaansrecht van Google is dat ze ernaar streven de beste sites het hoogste ranken. Google heeft er veel baat bij wanneer sites kwalitatief beter worden. En zij inzage hebben in de statistieken daarachter. Uiteraard worden de advertenties niet alleen geplaatst op Google Search, maar het is toch wel een heel belangrijk kanaal voor het vertonen ervan. Wanneer de zoekresultaten minder zouden zijn van kwaliteit, dan zullen er uiteindelijk minder gebruikers zijn. Dat betekent een lagere advertentiewaarde cq. minder geld voor Google.

    Gmail is onderdeel van het gepersonaliseerde zoeken en ook van de sociale laag die ze met Google Plus hopen aan te brengen in de zoekresultaten die ze tonen op Google Search. En zie daar… ook dat is weer bedoeld om hun core business kwalitatief beter te maken.

    Dus jazeker!, het is van waarde. Wanneer het de voorsprong op de concurrent betekent, dan is het van onschatbare waarde zelfs.

    Reageren
  • Anton zegt:
    25 aug, 2012 om 13:32

    Cool video, ik zou daar ook willen werken.

    Reageren

Reageren