Naar
boven
Logo Karel Geenen

Ben jij al multi-screen ready? Je klanten wel!

Tegenwoordig gebruikt iedereen meerdere schermen om zich te mengen in de digitale wereld. We zijn toegekomen aan een nieuwe wereld waarbij het draait om “The new multi-screen world” en “Cross-Platform Behavior”.

Tijd voor een aantal inzichten, want hoe ga je daar als bedrijf mee om? Wat doet men nog op de pc en wat op de mobiele telefoon? Google heeft dit onderzocht in het onderzoek: “The New Multi-screen World: Understanding Cross-Platform Consumer Behavior”.

90% gebruikt meerdere schermen om hun doel te bereiken

In het onderzoek kwam naar voren dat 90% van de consumenten meerdere devices gebruikt hun doel te bereiken. Ze gebruiken dan een combinatie van smartphone, tablet, pc en/of tv. Dit kan bijvoorbeeld gaan om browsen, online shoppen, het plannen van een reis of het doen van financiën.

Onderzoek Google

Google wilde er niet alleen achter komen hoeveel mediaconsumptie plaats vindt op de verschillende schermen, maar wilde vooral weten hoe en in welke combinatie de schermen worden gebruikt. Nog belangrijker: wat betekent dit voor de manier waarop bedrijven contact leggen en communiceren met consumenten.

De belangrijkste resultaten hebben ze samengevat in deze infographic:

Twee verschillende manieren van gebruik

Er zijn twee manieren waarop multi-screening wordt gebruikt: Sequential (opeenvolgend) en Simultaneous (tegelijkertijd).

  • Sequential: hierbij gaan we van scherm naar scherm om één doel te bereiken.
    Bijvoorbeeld: We beginnen op weg naar huis in de bus op onze smartphone alvast met shoppen en wanneer we thuis zijn gaan we achter onze laptop zitten om verder te gaan.
  • Simultaneous : dan gebruiken we meerdere schermen op hetzelfde moment.
    Bijvoorbeeld: Terwijl we tv zitten te kijken, twitteren we mee over het programma op onze tablet.

Uit het onderzoek blijkt dat 9 op de 10 mensen opeenvolgend gebruik maakt van meerdere devices en daarbij bijna altijd start op hun smartphone. Complexere activiteiten, zoals het boeken van een reis of het managen van de financiën, wordt in 98% van de gevallen verspreid over verschillende schermen. De taak wordt daarbij wel binnen één dag volbracht.

Wat betekent dit voor marketeers?

Het is belangrijk dat je als marketeer begrijpt hoe consumenten zich bewegen via de verschillende devices en zich gedragen. Heb je veelal te maken met “Sequential users”, consumenten die opeenvolgend gebruik maken van verschillende devices, dan is het belangrijk dat de beleving op de verschillende platformen naadloos in elkaar over loopt.

Houd de consument betrokken

Denk aan het tussendoor opslaan van het winkelwagentje en de mogelijkheid om voortgang naar zichzelf te mailen, dan blijft de consument betrokken. Ongeacht welk apparaat hij of zij gebruikt. Cross-mediale campagnes kunnen helpen om het beste uit ieder kanaal te halen voor “Simultaneous Users”.

Search is de verbindende factor

Wanneer de klant van het ene naar het andere scherm switched, bij opeenvolgend gebruik, wordt er veel gebruik gemaakt van search om verder de activiteit voort te zetten. Zorg er dus voor dat je te vinden bent in Google en actief aanwezig bent op social media om er zeker van te zijn dat je klant je opnieuw vindt. Gebruik hiervoor actief je data uit Google Analytics om te zien welke zoekwoorden je klanten gebruiken!

Bekijk voor nog meer inzichten het hele rapport hier.


Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Lianne Soer
Lianne is Communicatie & Content Manager bij Karelgeenen.nl en is medeverantwoordelijk voor het reilen en zeilen van de blog, cursussen en sociale media. Daarnaast heeft ze i.s.m. Karel de cursus "Google Analytics in de praktijk" ontwikkeld.
3 reacties op "Ben jij al multi-screen ready? Je klanten wel!"

Reageren


Karelgeenen.nl BV | Pastoor v. Vroonhovenstraat 8 | 5554 HJ Valkenswaard | Tel: 0575-200 228
Privacy Policy | Gebruiksvoorwaarden | Copyright 2006 - 2014