Naar
boven
Logo Karel Geenen

Stoppen met ‘Welkom op deze website’

Als ik een bedrijf binnenstap, begroet een receptioniste mij meestal vriendelijk met de vraag: ‘Goedemorgen. Wat kan ik voor u doen?’ Dat ik me welkom voel, blijkt uit de hele entourage, de benadering, misschien spelen zelfs de kleuren en geur een rol.
Toch hebben diezelfde bedrijven op hun website, vaak ook nog in grote letters staan: ‘Welkom op deze website’. Dat is een totaal overbodige mededeling. Je treft toch ook niet in de ontvangsthal een levensgroot bord met daarop WELKOM….?

Hieronder zie je een voorbeeld van zo’n homepage:

Voorbeeld welkom op homepage

Oorsprong
Zowel kleine bedrijven als grote organisaties gebruiken de term ‘Welkom’. Over de oorsprong van dit gebruik is nauwelijks iets bekend. Waarschijnlijk is het ooit ontstaan toen webbouwers de content van de pagina’s moesten vullen. Op de eerste pagina zetten ze maar ‘Welkom op deze site’ zodat iedereen duidelijk was dat je op de eerste bladzijde was. Je zou verwachten dat met de groei van het aantal tekstschrijvers en copywriters die zich met teksten voor internet bezighouden, dat het aantal keren dat ik Welkom tegenkom afneemt. Het tegendeel is waar. Zelfs mensen die zich professioneel met webcontent bezig houden, gebruiken op hun eigen site dit inmiddels gewraakte woord.

Nooit welkom gebruiken
Waarom mag je in je website nou nooit het woord welkom gebruiken?

  • het voegt niets toe
  • natuurlijk ben ik welkom
  • ik ben er al, dus hoef niet meer welkom geheten te worden
  • het neemt zichtbare en dus dure schermruimte in beslag

Title-tag
Ook in de title-tag komt nog heel vaak het woord ‘Welkom’ tegen. Dat heeft echter als consequentie dat in zoekmachines, die toch het merendeel van de zoekers op internet gebruiken, die term te lezen krijgen. Het is nou niet bepaald een trigger, om zelfs maar te zwijgen van een call-to-action, om die mensen naar je site te krijgen. Een voobeeld zie je op de volgende afbeeldingen:

Welkom in titletag

Voorbeeld Gamma welkom in title tag

Uit oogpunt van zoekmachinemarketing is de title-tag een van de belangrijkste tags die een rol spelen. Ook voor het verkrijgen van conversie is een wervende titel van de pagina essentieel. Het is zonde om die kans geheel links te laten liggen.

SEO
Op de plaats bovenin de webpagina waar Welkom staat, kan veel beter de titel van die pagina staan. Het liefst in een H1-kop omdat daar meer gewicht aan wordt gegeven. De gewenste zoektermen in de titel verwerken heeft dus een groot effect.

De moraal is dus:
Stop met Welkom!


Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

René Greve
René Greve is gespecialiseerd in het schrijven van webteksten en zoekmachine optimalisatie. Meer info vind je op zijn site: Renegreve.nl.
31 reacties op "Stoppen met ‘Welkom op deze website’"
  • Karel Geenen zegt:
    11 mrt, 2008 om 22:46

    Gefeliciteerd met je eerste artikel René. Ook een erg sterk artikel en je hebt helemaal gelijk. “Welkom” biedt weinig (geen) toegevoegde waarde.

    Reageren
  • Lodewijk zegt:
    12 mrt, 2008 om 07:41

    Hi René,

    Leuk dat je er een artikel aan hebt gewijd, ik vraag me al tijden af waarom dit gedaan wordt.
    Soms kom ik ook nog wel eens een pop-up tegen met “Bedankt voor uw bezoek” in mijn ogen net zo onzinnig!

    Reageren
  • Lex van Dommelen zegt:
    12 mrt, 2008 om 09:49

    Ook al gebruik ik het woord welkom niet muv in mijn head tags, het laat wel een beleeftheidsvorm zien plus na het woordje welkom plaatst men meestal een intro met uitleg over de website. Dan heb je dus in plaats van een about us page een welkom-pagina waarbij alles of veel wordt uitgelegd.

    Oftewel het is de voorwoord van de website net zoals in een boek en om de bezoeker op zijn gemak te laten voelen en aan te spreken zeg je welkom. Je bent immers blij dat hij of zij er is als bezoeker.

    Reageren
  • Wout zegt:
    12 mrt, 2008 om 09:50

    Het is de eerste post van René en hij verdiend in elk geval respect voor zijn bijdrage. Ik vind het onderwerp van de post echter een beetje zwak. Er zijn zoveel interessante topics binnen de snel veranderende internetmarketing wereld en SEO, dat geneuzel over een het woord ‘Welkom’ me overbodig lijkt.

    Ik ben vanuit SEO opzicht nog met je eens dat de homepage beter geen ‘welkom’ in de title kan hebben, maar daar houd het dan ook op. Het hangt er natuurlijk vanaf hoe groot je het op de pagina zet. Je kunt namelijk in plaats van ‘Welkom’ best een andere tekst als H1 gebruiken. De ruimte die ‘Welkom’ inneemt is dan ineens een stuk minder waardevol. Ik vind het persoonlijk ook niet storend als dit op de site staat. Vaak staat op de deurmat van een bedrijf ook ‘Welkom’ ;). Misschien ook wel bij jullie thuis!

    Kortom, er is wat voor te zeggen misschien, maar ik vind het te vergezocht.

    Reageren
  • Karel Geenen zegt:
    12 mrt, 2008 om 10:20

    @Lex
    Ben ik niet met je eens. Er is niemand die het woord “welkom” zal missen. Tuurlijk ben je welkom, waarom zet je anders een website online?

    Welkom, en de introtekst die daar op volgt, kunnen beter vervangen worden door een pay-off, call to action, of titel.

    Reageren
  • dave zegt:
    12 mrt, 2008 om 10:28

    Ik snap nog steeds niet dat mensen met een e-commerce site een tekst bovenaan hun pagina plaatsen…mensen willen producten zien in de eerste plaats..geen tekst.

    Dave

    Reageren
  • Wwohn zegt:
    12 mrt, 2008 om 11:30

    Een website is geen boek…

    Rene Greve schreef op het weblog karelgeenen.nl een bericht over het gebruik van het woord welkom op website. In de reacties wordt vervolgens een stelling opgenomen dat een welkom-pagina te vergelijken is met een voorwoord van een boek. Je wilt de bezo…

    Reageren
  • Tim Huijbers zegt:
    12 mrt, 2008 om 12:19

    @Wout, dit is toch ook geen SEO blog? ik vind het ‘welkom’ wel een beetje een overtrokken/over’be’discussierd onderwerp, maar prima om d’r even bij stil te staan.

    Reageren
  • Lex van Dommelen zegt:
    12 mrt, 2008 om 12:25

    @Karel
    Je hebt een punt inderdaad. En inderdaad gelijk.

    Mensen die op een website zijn weten al waarvoor ze komen dus intro is niet nodig noch een welkomst boodschap. Ik vind dat het een zekere vorm van beleefdheid uitstraalt, ondanks het feit dat de bezoeker al weet dat hij of zij welkom is.

    Reageren
  • Stefan zegt:
    12 mrt, 2008 om 12:32

    @Lex
    Ben ik niet met je eens. Er is niemand die het woord “welkom” zal missen. Tuurlijk ben je welkom, waarom zet je anders een website online?

    Karel, zo ken ik er nog wel een. Een receptioniste hoeft geen welkom meer te zeggen omdat de deur open staat? Iedereen kan immers naar binnen lopen.(utzonderingen daargelaten)
    Iedereen moet zelf weten of hij of zij het woord WELKOM gebruikt. Het is aan de maker van de website om hier verstandig mee om te gaan. Marketing technisch natuurlijk.

    Reageren
  • Mark zegt:
    12 mrt, 2008 om 13:19

    Rene: mooi artikel! En ik ben het ook met je eens. Soms lijkt het inderdaad een beetje overtrokken, maar juist de eerste pagina die je tegenkomt moet super relevant zijn om het weigeringspercentage/bouncepercentage te minimaliseren. Dus welkom is niet echt nuttig, het zou zelfs schade kunnen toedoen.

    Reageren
  • Wout zegt:
    12 mrt, 2008 om 13:44

    @Tim, heb je gelijk in. Maar de schrijver refereerde in eerste instantie aan SEO :)

    Daarnaast is dit een internet marketing blog waarvan SEO een wezenlijk onderdeel is en dus ter discussie gesteld mag worden lijkt me.

    SEO buiten beschouwing gelaten zou ik er wellicht zelfs voor kiezen om Welkom in de titel van de homepage te zetten. Lex zei al: “Ik vind dat het een zekere vorm van beleefdheid uitstraalt, ondanks het feit dat de bezoeker al weet dat hij of zij welkom is.”

    Daar ben ik het mee eens.

    Reageren
  • buxx zegt:
    12 mrt, 2008 om 14:01

    Heel goed dat dat nu eindelijk eens gezegd word, dat is zó 1995.

    Reageren
  • René Greve zegt:
    12 mrt, 2008 om 15:37

    Onvoorstelbaar wat een reacties dit artikel uitlokt. Kennelijk heb ik een teer punt aangeroerd, waar je het volkomen mee eens of juist mee oneens bent. Reacties uitlokken is vaak de bedoeling van een blog-artikel, maar ik dit geval ben ik er niet eens bewust naar op zoek geweest.

    Ik reageer op enkele:
    @Lex,
    een voorwoord van een boek en de eerste pagina van een website zijn totaal verschillende zaken. Beleefdheid moet juist uit andere zaken blijken.

    @Wout, uit SEO-oogpunt is welkom juist overbodog omdat je er beter een prikkelende of verleidelijke titel kunt plaatsen met de zoekwoorden erin verwerkt.

    Reageren
  • Wout zegt:
    12 mrt, 2008 om 15:54

    @René
    Ik zei toch juist ook dat ‘Welkom’ vanuit SEO oogpunt overbodig is!

    Ik citeer mezelf: “SEO buiten beschouwing gelaten zou ik er wellicht zelfs voor kiezen om Welkom in de titel van de homepage te zetten.”

    Dus SEO wél in beschouwing genomen zou ik het NIET in de titel zetten :)

    En puur vanuit SEO-oogpunt telt prikkelend en verleidelijk niet, dit komt slechts de CTR ten goede en is dus zeker wenselijk, echter niet wanneer je PUUR naar SEO kijkt.

    Reageren
  • Lex van Dommelen zegt:
    12 mrt, 2008 om 16:38

    @René
    Bijvoorbeeld als iemand ingelogd is Welkom *naam persoon* ?

    Wat ik met de vergelijking simpelweg bedoel (met een voorwoord van een boek en de welkom-pagina van een website) is dat volgens mij de welkom-pagina een kleine samenvatting is van wat je site inhoud of hoort te zijn.

    Eigelijk zou je een test moeten maken met een website waarbij een groot aantal bezoekers komt. Of bij een beginnende website die snel een groot aantal bezoekers trekt…

    Reageren
  • Sint zegt:
    14 mrt, 2008 om 13:10

    Ik denk dat het iets is dat je niet zwart-wit kunt benaderen.

    We zijn het er allemaal wel over eens dat het niet in de title-tag thuishoort. Het voegt weinig toe als iemand bij het bekijken van een zoekresultaatpagina al welkom wordt geheten op een site die hij mogelijk niet eens zal bezoeken. Deze plaats is ook te waardevol om hier een woordje als ‘welkom’ te gebruiken.

    Of ‘welkom’ verder al dan niet gewenst is kan m.i. sterk verschillen.

    Als je site is bedoeld om op een zakelijke, eenvoudige manier bepaalde producten/diensten of een bedrijf te beschrijven, dan hoort welkom daar inderdaad niet thuis.

    Gaat het echter om een site die de bezoeker vooral persoonlijk wil benaderen, met nadruk op de voordelen voor de (potentiële) klant, dan lijkt het me niet zo vreemd. Je wilt de bezoeker dan op de voorpagina inderdaad een korte inleiding van de site (max 40 woorden) tonen, waarin wat mij de bezoeker wat mij betreft prima welkom geheten mag worden.

    Reageren
  • Lex van Dommelen zegt:
    17 mrt, 2008 om 16:19

    @ sint (geinige naam :P)

    Je vat het goed samen.

    Ik denk dat dat een goede conclussie is.

    Reageren
  • Herman zegt:
    20 mrt, 2008 om 14:36

    Weer een moraal ridder. Regeltje 656789. Zit dat Nederlanders in het bloed! Als de belastingsdienst binnenkomt zegt iedereen natuurlijk welkom, wat kunnen wij voor u betekenen. Natuurlijk is die welkom volgens meneer Greve.
    Laten wij eens een lijst maken met onzinnige´dingen´die op veel websites staan.Ik denk dat is schrikken geblazen.

    Reageren
  • Daniel zegt:
    21 mrt, 2008 om 18:07

    Als je zelfs tijd hebt om je hier mee bezig te houden, is het de hoogste tijd voor een (extra) baan / hobby.

    Reageren
  • Karel Geenen zegt:
    21 mrt, 2008 om 19:55

    @Daniel
    Dit is mijn baan, heerlijk toch ;-)

    Ik begrijp jullie reactie wel. Het is echt geen ramp om welkom te gebruiken.

    Wel is het vaak zo dat veel websites alleen het woord welkom in koeienletters op de website zetten. Dat vind ik dan weer zonde van de vaak toch al spaarzame ruimte…

    Reageren
  • edwinsdesignlab zegt:
    10 jun, 2008 om 10:36

    Wat een slechte introductie..
    Je had tenminste het artikel kunnen beginnen ” Welkom op mijn eerste post hier “… :-)

    Reageren
  • Daan Walraven zegt:
    10 jun, 2008 om 13:08

    Ik vind het raar dat niemand het heeft over conversies. Mij maakt het niets uit of het wel of niet beleefd is en dat het slecht is voor seo. Ik zou gewoon testen of het helpt om de conversie te doen stijgen.

    Als je bijvoorbeeld ‘welkom tweeverdieners met weinig tijd’ op je site zet.. heb je gelijk de doelgroep aangesproken.. waardoor de persoon denkt dat de website voor hem interessant is.
    Zo’n manier van personalisatie verhoogt de conversie echt ontzettend. Ik ben het dus niet eens met René.

    Reageren
  • Dries Bultynck zegt:
    24 nov, 2009 om 22:23

    komaan, start er hier nu niemand een Twibbon met “Ban Welcome pages” ofzo. Een terecht artikel !

    Reageren
  • Enrico Kolk zegt:
    21 feb, 2011 om 10:15

    Wat dan bovenaan zetten?

    Reageren
  • René Greve zegt:
    21 feb, 2011 om 11:45

    Waarom een bezoeker juist hier moet zijn. Dus je usp benoemen.

    Reageren
  • Relatiegeschenken zegt:
    21 feb, 2011 om 13:25

    Ik ben het met René eens, welkom is overbodig. Het stond eerst ook bij ons in de H1 maar toen we daar een SEO-vriendelijke titel van maakten, stegen we meteen aanzienlijk… Dus of het nou wel of niet mooier of aardiger is – ik heb liever goede resultaten in Google.

    Reageren
  • Enrico Kolk zegt:
    23 feb, 2011 om 12:08

    Maareh wat is usp dan?
    Of vraag ik nu iets doms?

    Reageren
  • René Greve zegt:
    23 feb, 2011 om 12:11

    Domme vragen bestaan niet! Alleen domme antwoorden.

    USP is vakjargon voor Unique Selling Point. Dus je onderscheidende waarde.

    Reageren
  • Jan Meester zegt:
    23 feb, 2011 om 21:24

    @Rene: is het niet beter om het te hebben over UBR’s (USP’s zijn uit volgens mij)

    Unique Buying Reasons, uitgaan van de behoefte v/d klant. En eigenlijk nog veel interessanter de klantwaarden en de klantwaarde strategieen.

    Reageren
  • willem zegt:
    23 feb, 2012 om 13:13

    Nooit bij stil gestaan tot ik dit artikel las. Ik ben het er wel mee eens. in ieder geval zo mee eens dat ik het nu ga veranderen.

    Reageren

Reageren


Karelgeenen.nl BV | Pastoor v. Vroonhovenstraat 8 | 5554 HJ Valkenswaard | Tel: 0575-200 228
Privacy Policy | Gebruiksvoorwaarden | Copyright 2006 - 2014