Stoppen met 'Welkom op deze website'

Karel
11/3/2008
Internet marketing
X
min leestijd
Karel
11/3/2008
Internet marketing
X
min leestijd

Als ik een bedrijf binnenstap, begroet een receptioniste mij meestal vriendelijk met de vraag: ‘Goedemorgen. Wat kan ik voor u doen?' Dat ik me welkom voel, blijkt uit de hele entourage, de benadering, misschien spelen zelfs de kleuren en geur een rol.Toch hebben diezelfde bedrijven op hun website, vaak ook nog in grote letters staan: ‘Welkom op deze website'. Dat is een totaal overbodige mededeling. Je treft toch ook niet in de ontvangsthal een levensgroot bord met daarop WELKOM....?Hieronder zie je een voorbeeld van zo'n homepage:OorsprongZowel kleine bedrijven als grote organisaties gebruiken de term ‘Welkom'. Over de oorsprong van dit gebruik is nauwelijks iets bekend. Waarschijnlijk is het ooit ontstaan toen webbouwers de content van de pagina's moesten vullen. Op de eerste pagina zetten ze maar ‘Welkom op deze site' zodat iedereen duidelijk was dat je op de eerste bladzijde was. Je zou verwachten dat met de groei van het aantal tekstschrijvers en copywriters die zich met teksten voor internet bezighouden, dat het aantal keren dat ik Welkom tegenkom afneemt. Het tegendeel is waar. Zelfs mensen die zich professioneel met webcontent bezig houden, gebruiken op hun eigen site dit inmiddels gewraakte woord.Nooit welkom gebruikenWaarom mag je in je website nou nooit het woord welkom gebruiken?

  • het voegt niets toe
  • natuurlijk ben ik welkom
  • ik ben er al, dus hoef niet meer welkom geheten te worden
  • het neemt zichtbare en dus dure schermruimte in beslag

Title-tagOok in de title-tag komt nog heel vaak het woord ‘Welkom' tegen. Dat heeft echter als consequentie dat in zoekmachines, die toch het merendeel van de zoekers op internet gebruiken, die term te lezen krijgen. Het is nou niet bepaald een trigger, om zelfs maar te zwijgen van een call-to-action, om die mensen naar je site te krijgen. Een voobeeld zie je op de volgende afbeeldingen:Uit oogpunt van zoekmachinemarketing is de title-tag een van de belangrijkste tags die een rol spelen. Ook voor het verkrijgen van conversie is een wervende titel van de pagina essentieel. Het is zonde om die kans geheel links te laten liggen.SEOOp de plaats bovenin de webpagina waar Welkom staat, kan veel beter de titel van die pagina staan. Het liefst in een H1-kop omdat daar meer gewicht aan wordt gegeven. De gewenste zoektermen in de titel verwerken heeft dus een groot effect.De moraal is dus:Stop met Welkom!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Je bent succesvol ingeschreven voor onze nieuwsbrief!
Er is iets fout gegaan bij het verzenden van het formulier

Wil je meer gratis tips over online marketing?

Bekijk onze gratis downloads

Categorieën

Ontdek hoe wij jouw bedrijf verder kunnen helpen

We hebben je aanvraag succesvol ontvangen, we nemen zo snel mogelijk contact met je op
Er is iets fout gegaan bij het verzenden van het formulier