Naar
boven
Logo Karel Geenen

Tip: Doorloop je website 1x per maand als klant!

Regelmatig kom zowel bij klanten als bij eigen websites/projecten “fouten” op de website tegen. Vaak simpele fouten die over het hoofd worden gezien. Soms zijn het fouten waardoor men bijvoorbeeld niet kan bestellen of bepaalde functies op een website niet werken. Deze foutjes sluipen er meestal in tijdens de vele aanpassingen die we als webmaster doen.

Dergelijke fouten gaan ten koste van de conversie en uiteindelijk de winst. Vandaar deze simpele tip: doorloop elke maand je website alsof je een klant bent. Denk daarbij aan de volgende tips/onderdelen:

  • Zorg dat je de toptaken van een website zeker controleert. Bij een webwinkel is dit bijvoorbeeld het bestelproces.
  • Test uitvoerig: dus bijvoorbeeld de verschillende betalingsmethodes. En test zeker de verschillende browsers!
  • Vergeet het contactformulier niet.
  • Wordt alles nog goed weergegeven op mobiele apparaten?
  • Bekijk maandelijks de 404-fouten van de website in Google Analytics.
  • Plan dit voor de komende 25 jaar alvast elke maand in je agenda! Meerdere keren per maand mag ook uiteraard ;-).

Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Karel Geenen
Karel Geenen is de eigenaar van deze weblog, en tevens eigenaar van Yargon, een zoekmachine marketing bedrijf gericht op het MKB.
6 reacties op "Tip: Doorloop je website 1x per maand als klant!"
  • Maurice Scholten zegt:
    11 jun, 2012 om 12:12

    Goede tip. Je eigen bedrijf doorzoeken op fouten die een niets wetende klant tegen zou kunnen komen. voorkomt bedrijfsblindheid.

    Reageren
    • Nils van der Knaap zegt:
      03 dec, 2012 om 18:01

      Waarom 1 x per maand? Ik zou zeggen ieder dag, minstens 1 keer per week. Zeker bij websites waar wat “leven” in zit, zoals webshops met actuele producten.

      En inderdaad andere mensen vragen of even achter hun schouder meekijken met hoe ze anvigeren is heel leerzaam.

      Sta open voor kritiek en vraag mensen die niet alleen sociaal gewenste antwoorden geven, maar oprecht kritisch zijn!

  • Eelco Henderichs zegt:
    11 jun, 2012 om 12:55

    Uiteraard is het een goed idee om jouw website te controleren. Maar het is vaak wel erg moeilijk om dit vanuit het perspectief van de klant te doen. Zelf weet je hoe de website in elkaar zit en hoe jij vind dat deze gebruikt moet worden. Als aanvulling op eigen controle zou ik altijd nog een aantal “buitenstaanders” laten kijken. Zoek wel mensen uit die kritsch zijn en eerlijk hun mening durven te geven.

    Reageren
  • Ramon zegt:
    11 jun, 2012 om 22:17

    Meestal laat ik andere medewerker binnen het bedrijf het eens doorlezen, in elk geval iemand die niet bezig is geweest met de ontwikkeling van de site.

    Want inderdaad zoals Eelco zegt, zelf kun je met je ogen dicht alle stappen van de processen doorlopen maar krijg je het (hoe graag je ook wil) nooit voor elkaar om de ‘fouten’ te maken die klanten wel voor elkaar krijgen.

    Reageren
  • Joey zegt:
    15 jun, 2012 om 19:24

    Goede aanvulling op dit artikel Eelco! Ik spreek uit ervaring dat je snel blind raakt voor fouten op websites waar je zelf verantwoordelijk voor bent, hoe vaak je het ook allemaal naleest en controleert. Met proefpersonen werken is dan ook een aanrader.

    Reageren
  • Maike zegt:
    15 jun, 2012 om 20:22

    Ik vind dat dus heel moeilijk, het is wat de anderen hier boven ook zeggen, je leest heel snel over je eigen fouten heen en klikt op een manier die voor jou logisch is. Nieuwe medewerkers, mensen die in je doelgroep vallen (of juist daar buiten) en je site voor het eerst zien zijn het beste lijkt me. Een expert wellicht, maar soms zit die ook te diep in de materie, blijft lastig. En iedere site is weer anders soms is zoeken helemaal niet erg.

    Reageren

Reageren