Naar
boven
Logo Karel Geenen

9 tips voor productvergelijking in je webshop

Wat maakt een vergelijkingstool op je webshop een goede vergelijkingstool? Vergeet niet dat consumenten tegenwoordig niet meer bij één scherm blijven, het is dus belangrijk om goed bereikbaar te zijn op verschillende devices. Het draait om usability en duidelijkheid, maar hoe pak je dit aan? Vandaag geef ik een aantal tips om van start te gaan. Ter illustratie gebruik ik voorbeelden uit de telecomwereld, maar je kunt de tips uiteraard op iedere productcategorie toepassen.

Tip 1: Maak slim gebruik van filters

Vergelijken gaat makkelijker met een specifieke selectie, geef je klant daarom de kans om zoveel mogelijk variabelen in te geven. Zo worden de oninteressante producten (voor je klant) er direct uit gefilterd.

Geef hierbij specifieke features weer, bijvoorbeeld: soort besturingssysteem, merk en schermgrootte.


Vergeet de sorteer-optie “best beoordeeld” niet! Reviews zijn voor je klanten vaak een belangrijk criterium.

Tip 2: Zorg voor een duidelijk “Call-to-action” naast iedere checkbox

Het lijkt een open deur, maar ik ben al een aantal vergelijkingstools tegen gekomen waarbij een checkbox in de hoek stond, zonder enige “call-to-action”.

Tip 3: Geef visuele bevestiging van een actie

Bezoekers verwachten een visuele bevestiging wanneer ze een item toevoegen aan het winkelwagentje, hetzelfde geldt voor het toevoegen van een item aan de vergelijkingstabel. Maak dit visueel duidelijk zodat er geen verwarring kan ontstaan over de selectie.

Tip 4: Gebruik grote afbeeldingen in de vergelijkingstabel

Consumenten hebben vaak veel verschillende producten bekeken en weten dan niet meer precies wat wat is. Help ze door het product groot weer te geven in de vergelijkingstabel.


Hier krijgt de klant zelfs de mogelijkheid om het toestel nog een keer van dichtbij te bekijken via ‘details’:


Zorg wanneer je een lightbox of pop-up gebruikt voor een duidelijke sluit-knop, zoals hierboven in de hoek.

Tip 5: Voeg ratings toe aan de vergelijkstabel

Zoals ik al aangaf bij de optie om op beoordelingen te kunnen selecteren, is het erg slim om ook in de vergelijkingstabel de waarde van reviews niet te onderschatten. Voeg daarom bijvoorbeeld een rating toe in de vorm van sterren, dan is het in één opslag duidelijk voor de bezoeker.

Tip 6: Zorg voor een zichtbare prijs

Voeg overal waar het kan de prijs toe, zijn er meerdere opties m.b.t. het product? Geef dan op z’n minst een “vanaf..” prijs.

Tip 7: Geef een link naar de detailpagina

Voordat de beslissing wordt gemaakt willen sommige consumenten nog een keer alle kenmerken, reviews en prijzen bekijken. Maak dit ook vanaf de vergelijkingspagina mogelijk, geef een link naar de detailpagina van het product.

Mouse-over

Tip 8: Voeg duidelijke knoppen toe

Dit geldt uiteraard voor alle mogelijkheden die de klant op je pagina heeft.


Maak het je klanten zo makkelijk mogelijk om hun selectie te bewaren, bij sommige tabellen werd de inhoud van mijn lijst verwijderd zodra ik terugkeerde naar de overzichtspagina. Laat dit niet gebeuren en test dit van te voren!

Tip 9: Maak je tabel uitklapbaar

Wanneer je producten veel specificaties hebben wordt de vergelijkingstabel erg lang. Maak hem dan uitklapbaar, zo behoud de klant net wat meer overzicht.

 

Dit waren mijn 9 tips, heb ik nog wat gemist? Laat het ons dan weten en laat een reactie achter!


Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Lianne Soer
Lianne is Communicatie & Content Manager bij Karelgeenen.nl en is medeverantwoordelijk voor het reilen en zeilen van de blog, cursussen en sociale media. Daarnaast heeft ze i.s.m. Karel de cursus "Google Analytics in de praktijk" ontwikkeld.
6 reacties op "9 tips voor productvergelijking in je webshop"
  • Nieck zegt:
    12 sep, 2012 om 14:19

    Helder overzicht Lianne. Een aantal functionaliteiten is voor ons relevant en voegen we toe aan de to-do list.

    (PS: Bij Tip 8 zou ik ‘een’ even weghalen :))

    Reageren
    • Lianne Soer zegt:
      12 sep, 2012 om 14:28

      Hoi Nieck, bedankt voor je reactie!
      Top dat je met de tips aan de slag kunt.

      Heb de titel van tip 8 meteen aangepast ;-) Dank voor het melden!

  • bas zegt:
    13 sep, 2012 om 17:08

    Lijkt me een interessant artikel, maar ik zie geen afbeeldingen in FireFox. Bij rechtermuisknop ‘bekijk afbeelding’ krijg ik de volgende fout:
    NoSuchKeyThe specified key does not exist.wp-content/uploads/uitklapbaar-e1347441082807.
    jpg3C99FD525C3C3303fFvSvOcNohLRj52HAJJqeeg48jUjVONkzo9DIuR9bJGCC1rI3zDeULGiek7ZJUwF

    Reageren
    • Lianne Soer zegt:
      13 sep, 2012 om 17:11

      Dankjewel voor de melding Bas, we lossen het op!

  • Erwin van Ginkel zegt:
    24 sep, 2012 om 22:28

    Een belangrijk maar onderbelicht onderdeel is de snelheid van de productvergelijking. De webshops van Cool Blue zijn bijvoorbeeld razendsnel. Zelf hebben we een vergelijkingssite voor WordPress themes waar we o.a. met cachingstechnieken (bijv. Varnish) proberen om de website steeds sneller te krijgen.

    Reageren
    • Lianne Soer zegt:
      25 sep, 2012 om 09:14

      Hallo Erwin,
      Snelheid is inderdaad een onmisbaar onderdeel van een goede vergelijkingstool, van belang voor de usability!
      Dank voor de aanvulling.
      groet,
      Lianne

Reageren


Karelgeenen.nl BV | Pastoor v. Vroonhovenstraat 8 | 5554 HJ Valkenswaard | Tel: 0575-200 228
Privacy Policy | Gebruiksvoorwaarden | Copyright 2006 - 2014