Naar
boven
Logo Karel Geenen

Conversie e-nieuwsbrief verhogen

Conversie nieuwsbrief verhogenStructuur en inhoud zijn twee belangrijke kernwoorden bij het opstellen van een nieuwsbrief. Dit is in een eerder artikel leidraad e-nieuwsbrieven besproken. Hieronder nog wat tips om de conversie te verhogen en bekende valkuilen te voorkomen.

Tip 1 E-nieuwsbrief gaat de gehele organisatie aan
Het verzenden van een e-nieuwsbrief is vaak iets wat door het eilandje marketing wordt opgepakt. Sales wordt pas geïnformeerd als de nieuwsbrief praktisch verzonden is en de rest van de organisatie wordt voor het gemak helemaal vergeten. Als klanten geïnteresseerd bellen voor de speciale aanbieding of het nieuwe product weet bijna niemand binnen de organisatie waar de klant het over heeft. Het moge duidelijk zijn dat dit de effectiviteit ernstig belemmerd.

Tip 2 Maak gebruik van bestaande systemen
Als je gebruik maakt van een CRM systeem kun je vaak allerlei gegevens vastleggen en een opvolgacties plannen. Opvolging is namelijk erg belangrijk en wordt helaas door veel organisaties niet tijdig of helemaal niet opgepakt. Link ook zo veel mogelijk door naar relevante pagina’s op je website of bijvoorbeeld naar interessante whitepapers. Maak gebruik van meerdere communicatiekanalen.

Tip 3 Analyseer de statistieken
Een goed programma biedt in ieder geval statistieken op het gebied van:

1.         Aantal verzonden e-mails
2.         Aantal gelezen e-mails
3.         Naar welke pagina’s is doorgeklikt
4.         Hoe lang is deze pagina bezocht
5.         Aantal gebounced e-mails
6.         Vermelding welk e-mailadres is gebounced en opgave van reden

Door deze statistieken te analyseren kun je een hoop te weten komen. Waarom reageren klanten niet op je fantastische eenmalige super aanbod, maar klikken ze wel door naar het informatieve stukje over kostenbesparingen? Wat is de beste dag en tijd om de nieuwsbrief te verzenden? Varieer eens met verschillende dagen en tijdstippen. Is er een stijgende of dalende lijn waar te nemen?

Valkuil 1: Opmaak
Het is altijd verstandig om een online versie van de nieuwsbrief te hebben, omdat niet elke ontvanger de nieuwsbrief in HTML kan ontvangen. Zorg ook voor een juiste balans tussen tekst en opmaak zodat de boodschap niet onderschikt raakt aan het ontwerp.

Valkuil 2: Inhoud
De inhoud moet de klant aanspreken. Zorg voor een afwisselend geheel van informatie en aanbiedingen, zodat de e-nieuwsbrief daadwerkelijk meerwaarde biedt. Ook als de klant niet op het aanbod ingaat, moet hij het gevoel hebben waardevolle informatie te hebben ontvangen. Creëer meerwaarde.

Valkuil 3: Frequentie
Een maandelijkse nieuwsbrief die één keer per jaar wordt verstuurd, verliest al gauw zijn waarde voor de lezers.

Valkuil 4: Dode links
Niets dodelijker dan een dode link in een nieuwsbrief. Voor het versturen van de nieuwsbrief geldt de gouden regel: je kunt nooit genoeg testen voordat je een mailing verstuurt.

Laat ook duidelijk zien waar de link heen gaat. Dus gebruik geen termen als “klik hier” maar omschrijf duidelijk de call to action. De klant moet geprikkeld worden tot een actie.

Valkuil 5: Landingpages
Indien een geïnteresseerde klant op een linkje in de nieuwsbrief klikt, dient hij op de juiste landingpage te komen. Wanneer hij op de homepage komt en zelf de gewenste informatie moet zoeken komt dit de conversie niet ten goede.

Valkuil 6: Bounced e-mails
Als je een beetje knap CRM systeem hebt dan is het vaak mogelijk om met een paar simpele handelingen een bellijst te maken van de e-mails die gebounced zijn. Hoe dan ook bel zo snel mogelijk naar de desbetreffende klanten om de gegevens in het systeem te actualiseren.

Valkuil 7: Iedereen haat SPAM
De wet- en regelgeving op het gebied van e-mail is drastisch gewijzigd. Ongevraagd allerlei e-mails verzenden is aan banden gelegd. Ik persoonlijk ervaar dit niet als een knelpunt. Je bereikt nu echt de mensen die geïnteresseerd zijn, in plaats van mensen “lastig” te vallen met informatie waar ze negen van de tien keer niet op zitten te wachten. Zorg ervoor dat mensen zich kunnen aan- en afmelden en verwerk dit ook daadwerkelijk in je systeem.


Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Marianne Schimmel
Marianne Schimmel is eigenaar van ALTIJD Communicatie. Een jong ambitieus bureau voor marketing en communicatie. Wij onderscheiden ons door onze enthousiaste en creatieve benadering van teksten, adviezen en interim werkzaamheden.
6 reacties op "Conversie e-nieuwsbrief verhogen"
  • Eise zegt:
    12 dec, 2008 om 11:55

    Punt (valkuil) 7, over het afmelden. De ontvanger MOET door middel van een zichtbare link zich kunnen afmelden.
    http://blog.campai.nl/2007/03/13/e-mailmarketing-of-spam-de-regels/

    Goed artikel overigens, volgende keer verwacht ik wel een top voorbeeld van de meesteres haarzelf :)

    Reageren
  • Rob Klaassen zegt:
    12 dec, 2008 om 12:50

    Goed artikel. Stap 5 en 6 wordt helaas nog te weinig gedaan inderdaad. Wij maken gebruik van Boogiepop hiervoor. Zeer aan te bevelen.

    Dit hele verhaal is echter nog een stapje verder te trekken. Als je weet welke mensen op welke link hebben geklikt kun je die mensen vervolgens nogmaals mailen met specifieke informatie over het onderwerp van die link. Dat zijn de leads die ook geinteresseerd zijn.

    Reageren
  • Jos Houben zegt:
    12 dec, 2008 om 13:18

    Na 4 dagen neem ik de mensen die de mail niet hebben geopend en stuur die de mail nog eens. 25% opent vervolgens de mail. Dat verhoogt mijn open ratio van 50% naar 60%

    Reageren
  • Online Succes zegt:
    12 dec, 2008 om 21:50

    Tip : Het schrijven van een periodieke nieuwsbrief met goede content gaat in de uren lopen.

    Een goede planning vooraf met verschijningsdata desnoods op je website. Dan leg je jezelf ook nog een gezonde dosis druk, discipline op. Een goede periodieke nieuwsbrief beloont vanzelf.

    (T)on van Houten

    Reageren
  • Gijs | Adwise Internetmarketing zegt:
    14 dec, 2008 om 00:02

    Enkele tips:

    Tip voor het sjabloon en de opmaak:

    Zorg dat ontvangers gemakkelijk een nieuwsbrief kunnen scannen aan de hand van kopjes met een stukje tekst en eventueel een afbeelding. Dit maakt het de lezer gemakkelijk de content te lezen waar hij/zij in geinteresseerd is.

    Gebruik van afbeeldingen:
    Het is belangrijk dat wanneer de afbeeldingen niet gedownload zijn (bijvoorbeeld in outlook) de nieuwsbrief er fatsoenlijk uitziet en leesbaar is. Tevens is het aan te raden dat zonder de afbeeldingen (ook het logo) te zien is wie de afzender is en wat de inhoud betreft.
    Extra: houd rekening met GSM gebruikers.
    Raadzaam om een tekstversie mee te sturen.

    Afzender en onderwerpsregel:
    Dit is het eerste dat de ontvanger ziet in iedere e-mailbrowser. Ontvangers maken op dat moment de keuze het bericht te openen of direct het bericht te verwijderen. Het gebruik van erg commerciele onderwerpregels is af te raden. Zorg ook dat de afzender bekend is voor de ontvanger.

    Tot slot. Gebruik links om door te linken naar landingpages. Door deze links meetbaar te maken weet je wie er op geklikt heeft en dus waarin hij/zij geinteresseerd is. Gemakkelijk kan dan opvolging plaatsvinden door bijvoorbeeld de salesafdeling. Links kunnen achter de titel (kopje), een afbeelding en tekst. Valkuil: klik hier syndroom. Oplossing: Maak gebruik van beschrijvende links, waardoor ontvangers die het bericht scannend lezen direct weten waar naartoe gelinkt wordt. Hierdoor ontstaat o.a. een hogere CTR. Vooral tekstlinks worden vaak gebruikt.

    Succes!

    Reageren
  • Reinout Wolfert zegt:
    19 dec, 2008 om 12:57

    Goed artikel. Ik heb nog een aanvullende tip: check alle versies!
    http://www.webanalisten.nl/analyse/conversietip-e-mail-check-alle-versies.html

    Reageren

Reageren