Duplicate content: problemen en oplossingen | deel 3

Karel
12/5/2014
Karel
12/5/2014
Zoekmachine optimalisatie
X
min leestijd

Je moet op heel wat zaken letten als het gaat om duplicate content.In deel 1 heb ik uitgelegd wat duplicate content precies is en wat de gevolgen ervan kunnen zijn, in deel 2 lees je hoe je duplicate content opspoort en vervolgens oplost.In het laatste deel van deze artikelserie geef ik je nog wat praktische tips en adviezen om duplicate content te vermijden.

Schrijf unieke en waardevolle content

In het post-Panda en post-Pinguïn SEO-landschap is het belangrijker dan ooit om unieke en waardevolle content te schrijven. Google slaagt er steeds beter in om de wensen van gebruikers te vertalen in zijn zoekresultaten.Gebruikers zijn voornamelijk geïnteresseerd in unieke, waardevolle informatie die hen helpt vragen te beantwoorden en problemen op te lossen. Schrijf dus content waar mensen echt wat aan hebben en kopieer niet zomaar stukken uit andere artikelen.

Ga slim te werk bij on-page optimalisatie

De eerste stap in het SEO-werk voor je website is het doen van een uitgebreid zoekwoordonderzoek.Aan de hand van je gevonden zoekwoorden ga je vervolgens aan de slag met on-page optimalisatie door het schrijven van gerichte SEO-teksten. Google is nog niet in staat om de betekenis van zoekwoorden echt te begrijpen.Wat je dus vaak ziet, is dat websites voor allerlei variaties op zoekwoorden aparte pagina's aanmaken om op al die variaties te kunnen ranken.Een website die autoverzekeringen verkoopt, maakt dan bijvoorbeeld verschillende pagina's aan voor de zoekwoorden “goedkope autoverzekering", “goedkope automobielverzekering", “voordelige autoverzekering", “voordelige automobielverzekering" enz.Google wil niet dat je extra pagina's, subdomeinen of domeinen met vrijwel identieke inhoud maakt. Zorg er dan ook voor dat je zoveel mogelijk van die zoekwoordvariaties verwerkt op één pagina. Dit is goed mogelijk voor zoekwoorden waar niet al te veel concurrentie op zit en die dezelfde zoekintentie van gebruikers hebben.Zit er veel concurrentie op de zoekwoorden en/of is de zoekintentie niet helemaal hetzelfde? Maak dan aparte pagina's aan, maar zorg dat je unieke content schrijft voor elk van die pagina's.Het kost je natuurlijk meer tijd en geld, maar als je dezelfde tekst elke keer kopieert en alleen de zoekwoorden verandert, worden de pagina's als duplicate content aangemerkt en zijn ze toch niet zichtbaar in de zoekresultaten.Als je heel veel van dit soort pagina's met vrijwel dezelfde inhoud op je site aanmaakt, loop je bovendien het risico op een site-wide penalty.

Zorg dat je interne links op orde zijn

Veel webmasters die duplicate content op hun domein hebben aangepakt met behulp van 301-redirects en canonical tags, vergeten nogal eens de interne links op de site na te lopen en aan te passen. Als veel interne links nog steeds naar de niet-canonieke pagina's verwijzen, geeft dit verwarrende signalen af aan Googlebot. Zorg er dus altijd voor dat al je interne links naar canonieke pagina's verwijzen.

Tips voor affiliate websites

Het is een bekend probleem voor veel affiliate websites: hoe rank je in Google?De meeste affiliate sites nemen alle productomschrijvingen en promotieteksten rechtstreeks over van de leverancier. Google ziet dit als duplicate content en toont alleen de content van de leverancier, waardoor de affiliates nauwelijks zichtbaar zijn in Google.De manier om dit op te lossen is om unieke content te schrijven voor alle producten die je aanbiedt. Bij grote websites betekent dit een behoorlijke investering. Maar als je als affiliate geld wilt verdienen aan verkopen en leads, zul je meestal toch door de zure appel heen moeten bijten.Een andere, gratis manier om unieke content toe te voegen aan je productomschrijvingen, is om gebruikers tekst te laten toe voegen door “user generated reviews".Als je gebruikers recensies en ervaringen achter kunnen laten op je site, wordt meteen unieke content aan de pagina toegevoegd waardoor je op termijn weer zichtbaar wordt in Google.

Content aanbieden aan andere sites

Heb je een artikel geschreven en wil je dit voor plaatsing aan een andere site aanbieden? Zorg er dan voor dat de site die het artikel plaatst een link terug opneemt naar het oorspronkelijke artikel. Op die manier is Google in de meeste gevallen in staat om vast te stellen dat het artikel op jouw site het origineel is, zodat jouw site ook wordt weergegeven in de zoekresultaten.Wil je er absoluut zeker van zijn dat Google het artikel op jouw site ziet als origineel? Dan kun je:1. Het artikel pas aanbieden wanneer Google het artikel op jouw site al heeft geïndexeerd;2. Verzoeken dat de overnemende site een canonical tag aan de pagina toevoegt met verwijzing naar jouw site;en/of3. Verzoeken dat de overnemende site een robots noindex-metatag op de pagina zet.

Verstandig omgaan met duplicate content

Als het goed is heb je nu alle tips en tools in handen om verstandig om te gaan met duplicate content. Heb je nog toevoegingen, opmerkingen, vragen? Laat hieronder dan een reactie achter!PS: Veel webmasters doen nogal eens paniekerig over duplicate content en denken dat Google bij het minste of geringste klaarstaat om een straf uit te delen.Sommigen zijn zelfs bang dat ze al een penalty van Google aan de broek krijgen als ze elke dag hetzelfde broodje eten!In de praktijk valt dat allemaal best mee. Bekijk onderstaande video van Matt Cutts en je kunt weer rustig gaan slapen:

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Je bent succesvol ingeschreven voor onze nieuwsbrief!
Er is iets fout gegaan bij het verzenden van het formulier

Wil je meer gratis tips over online marketing?

Bekijk onze gratis downloads

Categorieën

Ontdek hoe wij jouw bedrijf verder kunnen helpen

We hebben je aanvraag succesvol ontvangen, we nemen zo snel mogelijk contact met je op
Er is iets fout gegaan bij het verzenden van het formulier