Naar
boven
Logo Karel Geenen

E-mailmarketing, waar beginnen?

emailZoals je misschien al weet kost het veel minder om een bestaande klant te houden dan een nieuwe te werven. Met andere woorden, een bestaande klant opnieuw laten bestellen is helemaal niet zo duur (of moeilijk). Je hoeft alleen maar voor twee dingen te zorgen:

  • Klant moet tevreden zijn over het eerst bestelde product/dienst en de service;
  • Klant moet weten dat je bestaat.

Het eerst punt spreekt voor zich. Voor dit punt zijn natuurlijk ook een hoop tips en handleidingen te schrijven maar dat vind ik niet echt bij het thema “internet marketing” passen, in ieder geval niet voor dit artikel. De volgende tekst gaat namelijk over het tweede punt, de klant moet weten dat je bestaat! En hoe kan dat nu eenvoudiger dan met email?

E-mailmarketing: “Kost een beetje, wast verkoopt een berg!”

Ik weet het, het is een beetje een flauwe titel (gestolen van OMO). Maar het is wel de waarheid als een koe. E-mailmarketing, en zeker in verhouding met andere media-uitingen, is namelijk erg goedkoop. Een mailtje is zo verzonden via Outlook en kost je hooguit 5 minuten. Wat? Je vindt een mailtje via Outlook versturen niet zo professioneel? Ik ook niet, kom ik zo op terug!

Laten we eerst eens kijken wanneer we een mailtje kunnen sturen naar onze klanten.

Wanneer kunnen we een klant mailen?

Er zijn verschillende tijdsvakken waarin we een klant kunnen mailen. De voorbeelden die ik hieronder noem zijn dus nadat een klant het product heeft ontvangen:

X aantal dagen/weken na ontvangst van het product

Dit is de ideale gelegenheid om de klant te vragen of dat ze tevreden zijn en of ze misschien een recensie willen schrijven. Deze recensies kun je dan weer gebruiken op je productpagina’s om toekomstige klanten te overtuigen.

Verjaardag klant

Wens de klant proficiat en bied hem eventueel als cadeau een korting aan.

Speciale dag (Vader-/Moederdag, Valentijn, Kerstmis enz.)

Deze mailing is speciaal bedoeld om bepaalde seizoensgebonden producten onder de aandacht te brengen van je klanten.

Update gekocht product / verwant product

Stel dat de klant een mobiele telefoon heeft gekocht. Wanneer er nu weer een nieuw model is uitgekomen of bijvoorbeeld een hoesje speciaal voor die telefoon kun je de klant mailen.

Nieuwsbrief

Een wekelijkse of maandelijkse nieuwsbrief versturen. Meer hierover verderop in dit artikel.

Zoals je ziet zijn er voldoende mogelijkheden en tijdstippen om een klant te mailen. Een reden is er dus in principe altijd. Grofweg kunnen we de momenten in twee groepen opdelen, algemeen en klantspecifiek. Voor een algemene mailing heb je in principe alleen een naam en het mailadres nodig, een klantspecifieke mailing vergt, tja, klantspecifieke informatie. Om deze te koppelen aan je mailsysteem is er wel wat werk, en vaak ook geld nodig.

Amateuristisch, semiprofessioneel of professioneel?

Er zijn dus verschillende niveaus van e-mailmarketing. Het spreekt voor zich dat des te hoger het niveau des te hoger de kosten/opbrengsten.

Onder amateuristische e-mailmarketing versta ik de mailtjes simpelweg versturen via Outlook. Let wel, amateuristisch wil niet zeggen slecht, maar je bent wel beperkt in de mogelijkheden. Deze manier kun je gebruiken om algemene mailings te versturen naar pak hem beet 100-200 klanten. Personaliseren is moeilijk (of kost heel veel tijd) en je kunt de resultaten moeilijk meten.

Onder semiprofessioneel versta ik de zogenaamde mailproviders. Dit zijn de online e-mailmarketing diensten waar je eenvoudig een account kunt aanmaken en die de technische aspecten van de mailing verzorgen. Enkel voordelen van deze diensten:

  • Grote mailings vaak geen probleem;
  • Mails komen aan, geen probleem met spamfilters;
  • Meten van doorkliks enz. is goed mogelijk;
  • Personaliseren van de mails.

Echter is het bij veel van deze diensten ook moeilijk om te segmenteren (wie kocht welk product, wanneer enz.).  Daarom dat ik het ook semiprofessioneel noem. Zeker voor webwinkeliers is dit een “probleem”.

Tenslotte hebben we nog de professionele e-mailmarketing. Deze zijn vaak geïntegreerd met de website of webshop. Op deze manier wordt dus alle klantinformatie gekoppeld aan de e-mailmodule en is het dus perfect mogelijk om te segmenteren.

Conclusie

E-mailmarketing kan op veel verschillende niveaus gespeeld worden. Belangrijk om te weten is wat je precies wil bereiken en daar dan de juiste manier/dienst voor vinden. Eén ding staat wel als een paal boven water, met e-mailmarketing kun je de omzet flink verhogen!


Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Karel Geenen
Karel Geenen is de eigenaar van deze weblog, en tevens eigenaar van Yargon, een zoekmachine marketing bedrijf gericht op het MKB.
16 reacties op "E-mailmarketing, waar beginnen?"
  • Sabine zegt:
    13 mrt, 2009 om 09:46

    Het antwoord op de vraag “Wanneer kunnen we een klant mailen?” moet natuurlijk zijn: Wanneer je aan alle aangescherpte OPTA regels voor e-mail marketing hebt voldaan.

    Ik weet het dan ook nog zo net niet of je voor iedere website wijziging zo een send-all mailing er uit mag knallen.

    Reageren
    • Karel Geenen zegt:
      13 mrt, 2009 om 10:35

      Daar heb je volledig gelijk in, echter was dit artikel daar niet voor bedoeld. Ik zal binnenkort nog eens een ander artikel schrijven over de wetten van e-mailmarketing.

      Bedankt voor de aanvulling!

  • Jay zegt:
    13 mrt, 2009 om 12:05

    Leuk stukje, iets meer diepgang was wel fijn geweest. Heb je ervaring met genoemde systemen, wat zijn goede mailing providers voor Nederlanders en wat voor self-hosted apps zijn er?

    Ik heb in het verleden PHPList gebruikt, een erg uitgebreid (gratis) mailinglist systeem, wat me nogal wat tijd kostte destijds om goed te configureren. Helaas verslikte een groot aantal spam-filters zich in de verstuurde mails, maar als je een betrouwbaar domein hebt dan zou dit niet zo’n probleem moeten zijn.

    Reageren
  • [...] Hoe kan je e-mailmarketing het beste [...]

    Reageren
  • Adriaan zegt:
    14 mrt, 2009 om 08:07

    Is het niet een beetje dubbel om te zeggen dat een klant tevreden over je moet zijn en om te zeggen dat ze je moeten kennen?
    Als ze tevreden of ontevreden zijn, kennen ze je toch al?

    Mooi lijstje verder. Wat ik echter ook wel eens zie, is dat bedrijven mailen als je een bepaalde periode niets hebt gekocht bij hen.

    Reageren
  • JanPeter zegt:
    17 mrt, 2009 om 12:11

    Misschien is het leuk om een paar goede bedrijven te noemen die een goede dienst aanbieden op het gebied van e-mail marketing.

    Reageren
  • Theo Kiers zegt:
    17 mrt, 2009 om 13:33

    Toeval bestaat niet zeggen ze weleens. Ik heb net de afgelopen week een serie artikelen in mijn artikel directory – WebsiteArtikelen.nl – geplaatst met als onderwerp … de autoresponder. Een onderwerp dat onlosmakelijk verbonden is met e-mailmarketing.

    Wat een beetje buiten de scope van het artikel van Karel valt maar wel erg belangrijk is, is dat je bij e-mailmarketing altijd gebruik moet maken van de zogenaamde “double optin” methode. Iemand schrijft zich in op jouw mailinglijst en moet dat vervolgens na ontvangst van een e-mail no geens bevestigen. Verder moeten mensen zich ook op elke gewenst moment weer kunnen uitschrijven.

    Dat kan eigenlijk alleen goed met gebruikmaking van een autoresponder zoals bijvoorbeeld Aweber die Karel (en ik zelf ook) gebruikt. Dat is de Rolls Royce onder de autoresponders en sinds 2008 ook met een navenant prijskaartje. Vanaf 500 inschrijvers (ook de dubbele) betaal je al $ 29 per maand. GetResponse is iets goedkoper maar dat scheelt niet veel. Je moet dan echt wat kaas hebben gegeten van het e-mailmarketing proces en over voldoende (affiliate)producten beschikken om dit lonend te maken. Heb je de kennis en de producten dan is er geen betere manier om online geld te verdienen.

    Jay noemde PHPList (open source) als gratis alternatief. Dit programma heeft echter twee nadelen. Het is wat lastig te beheren en voor problemen ben je aangewezen op een Engelstalige site en forum. Verder – en dat is eigenlijk het grootste probleem – is het geen echte autoresponder. Het heeft alles dat een autoresponder nodig heeft alleen mist het de mogelijkheid voor “sequential mailings” . Heel veel mensen vragen hier al heel lang om maar het komt maar niet. Dit is de mogelijkheid om een reeks voorgeprogrammeerde mails aan een inschrijver te sturen. Een zesdelige cursus bijvoorbeeld over jouw onderwerp waarmee je de prospect hebt verleid om zich op jouw lijst in te schrijven. Met PHPList kun je alleen zogenaamde “broadcasts”, eenmalige berichten, verzenden.

    Verder zijn er wel een paar goede programma’s te koop die je op je eigen server kunt draaien zoals Interspire en Autoresponse Plus. Als je daartoe besluit doe het dan op een apart domein omdat hier toch wel wat blacklisting risico’s aan zitten als je beticht wordt van spamming. Let verder ook goed op het maximale aantal mails dat jouw hostingbedrijf toestaat. In verband met het inperken van spamming is dit vaak erg beperkt.

    Verder verwijs ik maar naar de artikelen die ik eerder noemde anders wordt mijn reaktie langer dan het artikel van Karel :)

    Reageren
  • Paul de Rooij zegt:
    18 mrt, 2009 om 21:41

    Hay Karel,

    Ik volg je al een tijdje en het is leerzame en waardevolle informatie die jij schrijft.

    Wellicht is het leuk om eens een stappenplan te maken waarbij je in fases aangeeft wat je moet doen om succesvol te worden met Internetmarketing.

    Wellicht dat er meer lezers behoefte hebben aan zo’n stappenplan.

    Groet,

    Paul de Rooij

    Reageren
  • rudi de beer zegt:
    21 mrt, 2009 om 17:26

    Hoi Karel,

    Ik ben kortgeleden in contact gekomen met e-mail site (www.onlinemoneymaker.biz) die gouden bergen en dito inkomen beloven voor het verwerken van e-mails, ik ben zeer onder de indruk maar ik bezit vrijwel geen ervaring of kennis om een en ander in te schatten.
    Ik zou het dan ook zeer op prijs stellen indien je me hieromtrent zou kunnen advies verlenen.

    vriendelijke groeten rudi

    Reageren
    • Karel Geenen zegt:
      22 mrt, 2009 om 11:59

      Tja, wat moet ik hiervan zeggen… Eerlijk gezegd heb ik het niet zo op deze manieren om geld te verdienen. Vaak komt het er op neer dat je geld verdient door andere te laten zien hoe jij geld verdient. Het verwerken van e-mails betekent dan vaak het beantwoorden van verkopen. Om een lang verhaal kort te maken… degene die deze producten verkoopt wordt er het rijkste van :-).

  • Rob Visser zegt:
    25 mrt, 2009 om 01:04

    Het is m.i. niet Omo, maar Witte Reus die zegt: Wast een berg – kost een beetje. En als ik toch bezig ben: het woord wast hoort in deze leus niet thuis. Er staat nu ‘wast verkoopt’.

    Reageren
  • Eric van Horn zegt:
    27 apr, 2009 om 18:46

    In het boek leer ik mensen alleen maar hoe je te werk gaat als affiliate marketeer. In het hele boek word niet gerept over de verkoop van mijn produkten of het6 versturen van emails. Integendeel! In het boek leer ik je juist om produkten te promoten die bij je passen of waar je affectie mee hebt. Rudi toch, je weet toch dat je niet mag jokken?! Je hebt er dus geen letter van gelezen! hahaha

    Reageren
  • Eric van Horn zegt:
    27 apr, 2009 om 18:58

    Oh en btw. Ik gebruik yourmailinglistprovider.com. Ik ben juist van Aweber overgestapt naar deze provider omdat deze precies hetzelfde aanbied als aweber, maar dan voor minder…

    Reageren
    • Nico Commandeur zegt:
      28 jul, 2009 om 23:10

      kijk , nu wordt het leuk om een goede auto responder voor minder geld uit te proberen.

  • Hans Doornbos zegt:
    15 sep, 2009 om 10:55

    @Eric van Horn @Nico Commandeur

    Stel: – 1000 mensen op je mailinglist
    – 30 emails per maand

    maakt 30.000 emails per maand

    Kosten Aweber $ 10 per maand voor alleen subscribers. (Send as much email as you’d like at an affordable price. Pay more only as your list grows, at a monthly amount billed separate from your Account Plan.

    Kosten yourmailinglistprovider: € 45 / maand voor het verzenden van emailberichten. (Geen statistiekenmogelijkheid) € 75 /maand wel statistiekenmogelijkheid)

    Conclusie:
    Aweber is tenminste 7x goedkoper dan yourmailinglistprovider per maand. Daar je alleen voor subscribers hoeft te betalen en je een onbeperkte hoeveelheid mailtjes kunt verzenden.

    Lees verder op:
    http://www.hansdoornbos.nl/tag/aweber

    Reageren
  • Gerard zegt:
    06 jul, 2011 om 15:27

    Ook met Outlook kan je d.m.v. mail merge grotere mailings uitsturen! Personaliseren is juist dan helemaal niet moeilijk.

    Reageren

Reageren


Karelgeenen.nl BV | Pastoor v. Vroonhovenstraat 8 | 5554 HJ Valkenswaard | Tel: 0575-200 228
Privacy Policy | Gebruiksvoorwaarden | Copyright 2006 - 2014