Facebook & remarketing? Een zeer goede combinatie: zo werkt het!

Karel
12/3/2014
Social media
X
min leestijd
Karel
12/3/2014
Social media
X
min leestijd

Hoe vaak per dag check jij Facebook? Nog even voor het slapen gaan, in de rij bij de supermarkt of wellicht op de wc? - Waar Vodafone overigens leuk op inspeelt met hun reclame ;-).Waarschijnlijk check jij ook met regelmaat Facebook en hierin ben je zeker niet de enige. Dit moeten we als adverteerder natuurlijk gebruiken om onze doelgroep nog beter te bereiken.Al enige tijd kan je via Facebook namelijk bezoekers die op je website zijn geweest opnieuw benaderen. Vandaag laat ik jullie kennis maken met Facebook remarketing!

Wat is Facebook remarketing?

Allereerst even terug naar remarketing (of retargeting). Door middel van remarketing kan je de bezoekers op jouw website opnieuw benaderen met een specifieke banner, of advertentie. Kortom.. een tweede kans!Uit onderzoek van Marketingfacts blijkt dat het gebruik van Facebook opnieuw gegroeid is ten opzichte van 2013. Dit biedt een mooie kans om je doelgroep gericht te naderen via Facebook.

FB wint terrein. Bron marketingfacts

Afbeelding 1. Bron: Facebook wint aan terrein, marketingfacts 2014

Met Facebook Exchange (FBX) kun je de bezoekers van de website opnieuw benaderen middels een real time bidding op een advertentie veiling. Je kan de advertenties laten zien in de tijdlijn of als kleine advertentie in de rechterkolom.

Zelf aan de slag met Facebook remarketing

Facebook wint enorm veel terrein; de doelgroep is continu online. Gebruik deze kans en ga zelf aan de slag met Facebook remarketing! Hieronder vind je de stappen die je hiervoor moet ondernemen.

FBremarketingKGSEO blogkg

Afbeelding 2. Facebook remarketing advertentie in de rechterkolom.

1. Kies je platform

Facebook remarketing kan je via diverse platformen doen, bijvoorbeeld Adroll of Adcrowd. Bij beide platformen kan je een periode gebruik maken van een proefaccount, waarbij je tevens advertentie tegoed krijgt.

2. Bepaal je strategie

Het inzetten van Facebook remarketing is afhankelijk van je doelgroep, doel, strategie en jouw product. Je hebt bijvoorbeeld als doel het conversiepercentage te verhogen. Als je een webshop hebt, is het interessant om specifiek die bezoekers opnieuw te benaderen die spullen in het winkelwagentje stoppen maar ze vervolgens niet afrekenen.Of misschien wil je juist wel de bezoekers die een aankoop hebben gedaan opnieuw benaderen met een speciale actie?Kortom, je kan Facebook remarketing op diverse manieren inzetten. Bepaal afhankelijk van je doel, doelgroep een passende strategie.

3. Zet je campagnes op!

Nadat je jouw keuze hebt gemaakt qua platform en strategie kan je de campagnes opzetten. Wij hebben gebruik gemaakt van Adroll. Ook aan de slag met Adroll? Volg onderstaande stappen:1. Maak een account aan bij Adroll, en vul de betaalgegevens in.2. Implementeer de pixel (code) voor de </body> tag op elke pagina van de website.

adroll pixel

3. Koppel je facebook aan je Adroll account.4. Maak je eerste campagne aan!Je hebt de keuze om een campagne op te zetten voor in de tijdlijn, of in de rechterkolom aan de zijkant.

Adroll - retargeting

5. Maak conversiesegmenten en bezoekerssegmenten aan. Afhankelijk van je gekozen strategie kun je hier de bezoekers die je opnieuw wilt benaderen segmenteren, bijvoorbeeld de bezoekers van één specifieke pagina zoals de bedankpagina van een conversie.6. In een campagne kun je meerdere advertentiegroepen toevoegen. Maak hier gebruik van zodat je jouw doelgroep specifiek kan segmenteren en benaderen met gerichte advertenties. Voeg meerdere advertenties toe en test welke teksten (titels) en afbeeldingen het beste werken.Let op dat je de advertenties een code meegeeft, zodat je deze terug kan zien in Google Analytics. Lees dit artikel over het coderen van advertenties, middels parameters in de URL's.

Testen blijft het sleutelwoord!

In een campagne kun je meerdere advertentiegroepen toevoegen. Maak hier gebruik van zodat je jouw doelgroep specifiek kan segmenteren en benaderen met gerichte advertenties. Voeg meerdere advertenties toe en test welke teksten (titels) en afbeeldingen het beste werken.Tip: let op de creatieve vereisten van de Facebook advertenties. Denk hierbij aan de afmetingen, maar ook de maximale hoeveelheid tekst in een advertentie. Dat mag op een afbeelding die je in de tijdlijn wilt gebruiken, maximaal 20% zijn.

Kortom"¦

Gericht inspelen op je doelgroep? Facebook wint enorm veel terrein, en daarbij geeft remarketing jou een tweede kans. Kortom, wees je concurrentie een stap voor, en ga direct aan de slag met Facebook remarketing! Ik ben enorm benieuwd naar jullie ervaring met Facebook remarketing. Welk platform gebruiken jullie en wat is jullie ervaring?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Je bent succesvol ingeschreven voor onze nieuwsbrief!
Er is iets fout gegaan bij het verzenden van het formulier

Wil je meer gratis tips over online marketing?

Bekijk onze gratis downloads

Categorieën

Ontdek hoe wij jouw bedrijf verder kunnen helpen

We hebben je aanvraag succesvol ontvangen, we nemen zo snel mogelijk contact met je op
Er is iets fout gegaan bij het verzenden van het formulier