Naar
boven
Logo Karel Geenen

Linkbuilding, natuurlijkheid troef!

LinkbuildingLinkbuilden, één van de meest belangrijke maar arbeidsintensieve taken van een zoekmachine marketeer. Een spel waarbij kwaliteit en kwantiteit in goede balans moeten zijn. Dit artikel gaat niet over waar je links kunt scoren daarover heb ik al eerder artikelen geschreven:

Linkbuilden is een proces wat vooral natuurlijk moet verlopen. En dat is waar dit artikel over gaat!

Linkbuilden, een stukje geschiedenis

Linkbuilden is vooral belangrijk omdat Google, de grootste en meest belangrijke zoekmachine, een grote waarde toekent aan links naar je website. Zij zien dit namelijk als een stem voor jouw website. Op zich een logische gedachte. Want des te meer links je naar je website hebt des te belangrijker zal de inhoud zijn. Simpel toch? En des te betrouwbaarder de website is die naar jouw website linkt, des te zwaarder deze stem telt.

Het verkrijgen van links naar je website is dus erg belangrijk om hoog te scoren binnen Google. Maar één ding moeten we niet vergeten! Google heeft deze variabele (aantal links en de kwaliteit hiervan) niet voor niks hoog in het vaandel staan. Want in het ideale geval krijgt een website alleen links als er ook echt iets interessants te vinden is.

En laat dat nu precies het tegenovergestelde van linkbuilding zijn! Want in het ideale geval linken andere websites naar jouw website, vrijwillig! En het doel van linkbuilding is andere webmasters warm maken om een link naar jouw website te plaatsen.

Natuurlijkheid troef

Er zijn tegenwoordig veel verschillende technieken om snel veel links naar je website te krijgen. Echter houdt Google hier niet van. Waarom niet? Het is niet “natuurlijk” als een website plotseling ontzettend veel links krijgt.

In het ideale geval, zoals eerder hierboven beschreven, zul er af en toe een webmaster jouw goede content vinden en hiernaartoe linken. Gewoon, omdat hij vindt dat zijn bezoekers er echt iets aan hebben. Op deze manier zullen het aantal en soort links natuurlijk groeien.

Bij het linkbuilden moeten we er dus voor zorgen dat we zo natuurlijk mogelijk te werk gaan!

Tips voor natuurlijke linkbuilding

Snelheid van linkbuilding

De eerste tip heb ik hierboven ook al aangehaald. Het is niet natuurlijk wanneer er plotseling honderden links naar jouw website verwijzen. Zorg er dus voor dat je gestaag te werk gaat.

Zeker nieuwe websites moeten hiermee oppassen. Bij deze websites is het namelijk zeer onwaarschijnlijk dat er een week na lancering honderden links naar deze website verwijzen. Dus hoe ouder je website hoe hoger je het tempo van linkbuilden kunt toepassen.

Bij deze tip moet nog wel een kleine opmerking worden geplaatst. Er worden namelijk ook nieuwe websites gelanceerd die, door hun opmerkelijkheid of marketingbudget, veel media aandacht krijgen. Deze krijgen dus op zeer korte tijd zeer veel links. Op zich is hier niks mis mee. Want dit zijn natuurlijke links. In de volgende tips wordt duidelijk wat ik hiermee bedoel.

Variatie in anchor tekst

De anchor tekst (ankertekst)is dat stukje tekst wat gelinkt wordt naar een andere website. Vaak te herkennen aan de blauwe kleur en het streepje eronder. In het volgende voorbeeld is het woord zoekmachine optimalisatie de ankertekst:

Veel informatie over zoekmachine optimalisatie vind je op Karelgeenen.nl

Iedere webmaster zal hiervoor een andere tekst gebruiken om naar jouw te linken. In het voorbeeld hierboven zouden ook de volgende ankerteksten mogelijk zijn: klik hier, hier, Karel geenen, seo, optimalisatie, zoekmachine marketing. Met andere woorden, in een natuurlijk linkbuildingproces zullen ontzettend veel verschillende ankerteksten voorkomen. Wanneer er altijd dezelfde ankertekst wordt gebruikt zal dit voor Google een duidelijk geval van “handmatig linkbuilden” zijn.

Mijn tip is om ook bij je handmatige linkbuilding verschillende ankerteksten te gebruiken. Ook woorden als “klik hier”. Uiteraard mag je het hoofdzoekwoord meer voorkomen dan de overige woorden. Een andere tip is om gerelateerde ankerteksten te gebruiken. Zo is “seo” een goede vervanger voor “zoekmachine optimalisatie”.

Relevante links

Deze tip behoeft weinig uitleg dunkt me. Vaak (niet altijd) zal een webmaster alleen naar jouw linken wanneer er informatie te vinden is die gerelateerd is aan de pagina waar de webmaster de link plaatst.

Wanneer ik dus duizenden links zou verzamelen vanaf een speelgoedwebsite naar deze weblog zal dat eerder kwaad dan goed doen.

Uniek IP adres

Elke website heeft een uniek IP adres. Zie het als een straat + huisnummer. Bij een natuurlijk proces zullen er verschillende websites naar jouw linken. Veel links vanaf hetzelfde “huis” (of zelfs site wide links) zijn onnatuurlijk (tenzij het natuurlijk van je eigen sites is).

Probeer dus te zorgen voor zoveel mogelijk links van unieke IP adressen. Met deze IP adres – website tool kun je uitvinden welk IP adres bij welke website hoort.

Even voor de duidelijkheid, alle Startpagina dochters hebben hetzelfde IP adres!

Homepage versus dieper liggende pagina

Bij een natuurlijk linkbuildingproces zullen er links naar allerhande pagina’s op je website verschijnen (mits er goede informatie op staat). Honderden links verzamelen naar alleen je homepage is dus ook niet verstandig. Dit heeft twee redenen, allereerst ziet Google dit als onnatuurlijk. Ten tweede moet je je ook afvragen of dat je alleen je homepage wil laten scoren of liever de dieper liggende (product) pagina’s. Het is namelijk zo dat dergelijke productpagina’s een hogere conversie behalen dan de homepage.

Zelf leren hoe je hoger in Google scoort?

Bekijk cursus nu!

Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Karel Geenen
Karel Geenen is de eigenaar van deze weblog, en tevens eigenaar van Yargon, een zoekmachine marketing bedrijf gericht op het MKB.
44 reacties op "Linkbuilding, natuurlijkheid troef!"
  • hp zegt:
    12 feb, 2009 om 17:22

    Goed stuk!

    Reageren
  • Richard zegt:
    12 feb, 2009 om 17:31

    Goed stuk Karel! Ik heb één kanttekening bij het stukje over IP-adressen. Heel veel websites (misschien wel de meeste) worden op zg. shared hosting servers gehost. Niet een website heeft dan een uniek IP-adres, maar een server. Zo kunnen dus honderden websites op zo’n server onder hetzelfde IP-adres draaien.

    Op zie manier kan Google het ook zien als veel sites met hetzelfde IP-adres naar elkaar linken (als je bijvoorbeeld allemaal niche-sites hebt). Theoretisch lijkt het me dan beter om de niche-sites bij andere hostingproviders te plaatsen, met heel verschillende IP-ranges.

    Reageren
    • Karel Geenen zegt:
      15 feb, 2009 om 14:05

      Dat zou inderdaad een slimme oplossing zijn.

  • Jos Houben zegt:
    12 feb, 2009 om 18:12

    Tja, ik ben nu een week of 4 bezig met linkbuilding, maar heb een webwinkel in kinderkleding en babybkleding. Ik wil vooral op een bepaald merk op pagina 1 komen, liefst natuurlijk op de eerste positie. Ik heb gezien dat mijn concurrenten dat alleen hebben gedaan via voornamelijk links van diverse portals/linkpagina’s. Zij linken alleen naar hun homepage. Het is niet makkelijk voor een webwinkel om natuurlijke links te krijgen, behalve dat klanten op diverse fora iets schrijven (wat gelukkig ook gebeurt). Ik kan moeilijk zelf ergens een leuk artikel schrijven over dit kledingmerk.
    Ik heb ook een paar pagina’s alleen op dat merk gericht, maar heb me tot nu toe ook alleen op mijn homepage gericht. Als ik nu ga linken naar die andere pagina’s, komt mijn homepage dan ook hoger?
    Ik kan op die linkpagina’s maar 1 link laten plaatsen, geen 3.
    met het bewuste merk, aangevuld met kindekleding of babykleding sta ik wel al op de eerste pagina, maar daar zoeken de mensen niet zoveel op. De meeste hits krijg ik op alleen het merk.

    Reageren
  • Online Succes zegt:
    12 feb, 2009 om 18:26

    Kwaliteit !

    Reageren
  • Jos Houben zegt:
    12 feb, 2009 om 20:14

    @Leo: Weet ik, ik ben ook grote fan van deze site en probeer zoveel mogelijk tips toe te passen (en leer ook veel van andere sites, zoals Stompernet, dat zijn echt kanonnen), maar mijn concurrenten hebben het ook alleen met links gedaan, want hun sites zijn bijna anti SEO.
    Als je op ‘mijn’ merk, name it, zoekt, vind je 511 miljoen pagina’s en staan zij toch bovenaan. En ik zie in bijv. Google Analytics dat de meeste mensen zoeken op Name it. Concurreren met woorden als babykleding en kinderkleding is me veel te duur. Met name it kinderkleding en name it babykleding sta ik wel al 4 keer op de eerste (2) pagina’s.
    Misschien moet ik toch maar betaalde hulp inroepen.

    Reageren
  • Edwin zegt:
    12 feb, 2009 om 20:19

    Goed stuk met wel enkele bemerkingen :
    Je kan redelijk ver gaan met identieke ankerteksten zonder schade op te lopen.
    Persoonlijk heb ik redelijk overdreven met één bepaald (nonsens) keyword naar mijn domein, momenteel heb ik een lichte kickback maar ik heb er redelijk lang een top 1-3 mee behaald.
    Verder zou ik niet teveel links naar pagina’s plaatsen die niet gepromoot hoeven te worden. Beter één (hoofd)pagina op één dan 10 subpagina’s op 20. Een goede interne linkstructuur krikt de andere pagina’s wel vanzelf omhoog..

    Reageren
    • Karel Geenen zegt:
      15 feb, 2009 om 14:07

      Op zich ben ik het wel met je eens. Maar wanneer je bijvoorbeeld een webwinkel hebt wil je juist dat je productpagina’s hoog scoren.

  • Leo Scheepens zegt:
    12 feb, 2009 om 20:06

    Ja, Jos, je plaats bij Google hangt van ontzettend veel meer zaken af dan van de NAAM alleen. Ik heb daar een mooi voorbeeld van. Ons jazz-combo heet ‘Little Lady’ en de website is dan ook http://www.littlelady.nl . Als je op Little Lady zoekt vind je ruim 2.000.000 links (!) en staan wij BOVENAAN! Maar het aantal bezoekers is toch zeer beperkt, omdat alleen mensen die ons kennen die naam wellicht nog eens intikken. Dus: overschat je naam niet en neem de artikelen van Karel ter harte!

    Leo S.

    Reageren
  • Edwin zegt:
    12 feb, 2009 om 21:23

    @Jos : begin met het dumpen van je index.html, dit type van intropagina’s is enkel nuttig om een torenhoge bounce ratete genereren.
    Je kan véél beter je bezoekers op je winkel index.php verwelkomen..

    Reageren
  • Niels zegt:
    12 feb, 2009 om 22:03

    Laat ik nou net gisteren een 2 mooie links hebben gehad naar me site via de site (en het blad) van Men’s Health.
    pr6 naar mijn pr4 site, is altijd leuk.

    goed stukje, wist niet dat productpagin’s hoger scoren dan de home page

    Reageren
    • Karel Geenen zegt:
      15 feb, 2009 om 14:08

      Dat zijn altijd interessante links! Productpagina’s hoeven per definitie niet hoger te scoren. Maar deze hebben vaak wel een hoger conversiepercentage.

  • Jos Houben zegt:
    12 feb, 2009 om 23:51

    @Edwin: Bedankt. Ik was dat al lang van plan (heb de index.php tekstueel gelijk gemaakt aan de index.html), maar durfde niet goed, omdat de index.html nu goed scoort en html-technisch beter is dan .php. Bjj de .php heb ik ook nog de menu’s die volgens mij niet echt bevorderljk zijn voor goede SEO resultaten. Maar ik moet de gok maar eens wagen en zien wat het brengt.

    Reageren
  • Tom - Estate zegt:
    13 feb, 2009 om 09:43

    Goed stuk. Ik merk wel dat het al vaak een stuk sneller werkt om partners / je netwerk te benaderen voor een linkje.

    Ook wanneer er al een link bestaat bestaat altijd nog de mogelijk om te kijken of de Website waarom het gaat deze voor je wil optimaliseren met een goede anchortekst.

    Reageren
  • Hubert Mooren zegt:
    13 feb, 2009 om 11:52

    Alweer een goed stuk over linkbuilding!

    Reageren
  • Website promotie zegt:
    13 feb, 2009 om 11:26

    Elke website heeft een uniek IP adres.

    Dat is niet zo :) Als je shared hosting hebt, hebben normaal gesproken nog 200 – 300 websites hetzelfde ip.

    Je kunt als je shared hosting hebt, wel een dedicated ip aanvragen (kost ongeveer € 20,- per jaar). Je website / subdomein heeft dan wel een uniek ip.

    Reageren
  • Stijn zegt:
    13 feb, 2009 om 17:41

    Goed artikel! Ik ben zelf ook behoorlijk met link building bezig. Ik ben vooral op verschillende blogs aan het antwoorden. Dan kan je er makkelijk een link van jezelf bijplaatsen. Ik gebruik niet die natuurlijke aanpak, maar dat ga ik zeker doen.

    Reageren
  • Jaap zegt:
    13 feb, 2009 om 23:46

    Kwaliteit Karel!

    Als je goede content op je website plaatst komen de links vanzelf.
    Wij zijn drukker met de content in onze shop dan met linkbuilding.
    OP dit moment hebben wij zo’n 600 uinieke bezoekers per dag.
    Een prachtige stijging vergeleken met vorig jaar. Verder zijn ludieke acties vaak goed voor een link.
    Binnenkort komen wij met een actie waarbij je een accessoires voor je hond kan krijgen voor je huwelijk. Bijna het gehele bedrag gaan we dan schenken aan een dierenorganisatie. Dit soort acties hebben zich in het verleden meer dan bewezen.

    Ik zag op Twitter dat je met sollicitanten bezig was, succes hiermee!

    Reageren
    • Karel Geenen zegt:
      15 feb, 2009 om 14:09

      Thanks, de eerste nieuwe werknemer hebben we waarschijnlijk al gevonden!

  • Dave zegt:
    14 feb, 2009 om 00:11

    @Jaap ..niet helemaal mee eens, als niemand je kent/vindt dan mag je content nog zo goed zijn, geen kat die er aan zal denken om naar je te linken..

    Dave

    Reageren
  • Jaap zegt:
    14 feb, 2009 om 17:26

    @Dave

    IK ga er van uit dat als je Karel bezoekt, het met in ieder geval een groot gedeelte van je SEO op je website wel goed zit.
    Met goede relevante content komen er vanzelf bezoekers.

    Nattuurlijk moet er gewerkt worden aan kwalitatief goede backlinks
    Maar de mooiste links zijn waar er op een positieve of informatieve manier over jouw site wordt gesproken met een link.
    Een bijkomend voordeel is dat deze links geen retourlink behoeven en aan je pagerank slurpen.

    Reageren
    • linkbuilding zegt:
      13 feb, 2010 om 22:47

      Goede content is zeker belangrijk. Maar in mijn webwinkel staan wel 100 artikelpagina,s daar staat een beschrijving van het artikel bij. Hoe kan ik in een webwinkel steeds mijn content bijhouden,eenmaal een beschrijving bij het product gezet dan doe je er toch niets meer aan. Alleen als er een nieuw artikel komt.

      En als je een beetje een commerciele website hebt met wat content,waarom zouden die links dan vanzelf komen,door wie?

      Een blog die heeft regelmatig nieuwe content,maar een webwinkel toch niet.

      gr conny

  • Santhos Webdesign zegt:
    15 feb, 2009 om 20:29

    Goed artikel. Bij het gebruik van microsites voor inkomende links lees je vaak dat naast hetzelfde ip-adres ook de whois van de domeinen een grote rol speelt en dat deze beter niet hetzelfde kunnen zijn. Wat weet jij hiervan Karel?

    Reageren
  • Elloro Design zegt:
    14 mrt, 2009 om 12:14

    Goed stuk!
    Als webdesigner zijnde maak ik diverse websites. Volgens het IP-verhaal zou het logisch zijn als ik mijn ontworpen websites dus plaats bij verschillende webhostingbedrijven? Dan is er diversiteit in de ip-ranges, wat goed afgehandeld wordt door google.

    Ik heb ook gelezen dat dedicated hosting goed is. Maar dan blijf je volgens mij het probleem houden dat je dezelfde C-class hebt wat ook weer niet de ‘maximale’ stijging geeft in de zoekresultaten.

    Is de beste oplossing dan om je websites onder te brengen bij verschillende hosters? Of zijn er bedrijven die pakketten aanbieden waar dit niet is?

    Reageren
  • Startslim.be zegt:
    25 aug, 2009 om 08:02

    Voeg gerust ook jullie sites toe op de resultatenpagina’s van startslim.be (een zoekterm ingeven en vervolgens klikken op de link ‘uw site op 1…’

    Doe het zoals Karel aangeeft best periodiek en voeg er bv een vijftal per dag toe.

    Een link terug wordt gewaardeerd maar is niet verplicht.

    Reageren
  • Bizzgo zegt:
    28 aug, 2009 om 15:46

    Ook op http://www.bizzgo.be is iedereen vrij om zijn of haar site aan te melden !

    Reageren
  • Senet Linkbuilding zegt:
    25 nov, 2009 om 18:34

    Goed artikel, fijn om te horen dat er meer mensen zijn welke aan kwaliteit denken ipv kwantiteit. Je richtlijnen zijn een deel van de punten welke wij onze medewerkers ook tijdens trainingen vertellen. Linkbuilding kwaliteit: historie & leeftijd, volume, kiezen van anchor teksten, snelheid van updaten, ook links op sites met een no-follow, taal & locatie, positie, tekstopmaak en de belangrijkste: natuurlijke resultaten!!).

    Veel mensen denken zelf te kunnen linkbuilden, wij zijn er met een heel team fulltime mee bezig waardoor we veel efficienter en kwalitatiever te werk kunnen gaan (waarbij we ons tevens blijven ontwikkelen).

    Naast natuurlijke links is het ook interessant om A-B-C linkruils te plaatsen waarbij je ervoor zorg dat je link op b.v. een aangemaakte web-log.nl staat of een startpagina.

    Heb je vragen of reacties nav mijn reactie, mail: koen@senetbreda.nl

    Mvg Koen

    Reageren
  • Wim zegt:
    29 jan, 2010 om 14:05

    Goed artikel Karel. Volledig akkoord.

    Reageren
  • Witte Hoed zegt:
    13 mrt, 2010 om 08:39

    Het verzamelen van theme-related websites is cruciaal. Er is ook zoiets als links van authority-websites, websites die meer impact hebben en voor Google heel relevant zijn. Een linkje op een pagina van een authority website helpt veel meer dan een linkje op een website die minder relevant is voor Google. Het aantal links is minder belangrijk vergeleken met de kwaliteit van je IBL’s.

    Reageren
  • hernia zegt:
    05 mei, 2010 om 15:43

    Bedankt voor deze relevante informatie. We ll try it:)

    Reageren
  • bittdesign zegt:
    23 jul, 2010 om 11:04

    blijft een moeilijke en tijdrovende klus! maar dit helpt wel aardig om het wat overzichtelijker te krijgen!
    TNX

    Reageren
  • films zegt:
    18 okt, 2010 om 23:44

    Goed artikel! dank je wel

    Reageren
  • internet marketing zegt:
    06 dec, 2010 om 11:08

    Ook nu nog een goed artikel om te lezen.

    Ton van Houten

    Reageren
  • Trivia Webdesign zegt:
    06 dec, 2010 om 18:57

    Prima artikel! Wij zijn ons ook steeds meer aan het richten op internet marketing, daarbij is linkbuilding nog wel een hele klus, nja vooral veel werk. Ik probeer nu eerder kwalitatieve dan kwantitatieve links te ontvangen

    Reageren
  • Bastin | SEO Online Marketing zegt:
    17 jan, 2011 om 09:46

    Goed artikel weer Karel.

    Het klopt dat goede content vanzelf links oplevert, maar je kan het proces ook prima stimuleren door relevante sites op een persoonlijke manier aan te schrijven. Nu is dit een enorm arbeidsintensief werkje. Wij hebben studenten die dit doen voor vele opdrachtgevers tegen een scherp tarief.

    Groeten,

    Bastin van Oers
    SEO Online Marketing

    Reageren
  • Mirjam zegt:
    05 apr, 2011 om 14:21

    Goede tips, ook tussen de reacties. Grappig dat je juist niet te snel veel linken moet proberen te krijgen. Ik kan nu i.p.v. gefrustreerd te raken dat ik er weinig tijd voor heb en niet zo snel ga, mezelf gerust stellen dat dit mijn nieuwe strategie is!

    Reageren
  • Eric Pouw zegt:
    19 jun, 2011 om 18:55

    Prima idee. Via 123linkbuilding.nl hebben wij nu meer dan 10.000 links uitstaan. Via deze organisatie krijg je gratis toegang tot enorm veel websites. Plaatsing kunnen we helaas niet garanderen, maar het is de moeite van het proberen waard.

    Reageren
  • Nadi zegt:
    19 okt, 2011 om 11:24

    Goede tips!

    Reageren
  • Elhaym zegt:
    09 nov, 2011 om 07:04

    bedankt voor de tips.

    Reageren
  • Melvin zegt:
    30 jan, 2012 om 15:10

    Goede tips!

    Reageren
  • Marcel zegt:
    26 feb, 2012 om 18:29

    Fantastisch om dit te weten, dat google zelfs het tijdstip tussen verschijnen van een website en aantal links in kaart brengt.
    Echter, ik schrijf websites in SwisH Max 3, als ik daar een link maar naar een andere website wordt hij dan door Google gevonden?

    Als je bijv. op mijn website kijkt bij hjemmesider en dan klikt op 1 van de 3 bedrijven rechts, wordt dat als een link geregistreerd bij Google?

    Reageren
  • Martijn zegt:
    28 mei, 2012 om 18:59

    Goed basis stuk om te beginnen en begrijpen.

    Reageren
  • Stefan zegt:
    09 mei, 2013 om 17:46

    Ik lees ook in veel artikelen dat social media steeds belangrijker wordt ook als linkbuilding strategie, wellicht een goede aanvulling op het artikel?

    Reageren
  • Jacob Lageveen zegt:
    12 aug, 2013 om 17:21

    Het wordt tegenwoordig steeds belangrijker hoeveel links je op de pagina hebt die je wil ranken. Maar content blijft het meest belangrijk.

    Reageren

Reageren