Naar
boven
Logo Karel Geenen

SEO is niet de heilige graal

Het belang van SEO (Search Engine Optimization), het optimaliseren van de positie van uw site in zoekmachines als Google, dringt bij veel ondernemers door. Vooral als uw doelgroep zich voor uw type producten of diensten veelvuldig informeert via Google, is het van ‘levensbelang’ om daar hoog te staan. Hoog betekent binnen de eerste 30 zoekresultaten, of op de eerste 3 pagina’s.

Maar … SEO is niet alles. Ik zie ondernemers vaak fortuinen (tot 20 à 30.000 euro/jaar) spenderen aan SEO-specialisten. Met ingrediënten als de techniek van uw website, de content of inhoud van uw website én het verzamelen van links naar uw website, moeten zij uw site omhoog duwen in Google. Gezien het groeiende belang van uw positie in Google, wellicht een goede beslissing. Tenzij u zich blindstaart en het enige wat voor u telt de plaats is waar u staat.

Dus als u redeneert: ‘Ik ga investeren in SEO want ik wil op de eerste pagina van Google komen ‘, gaat u te kort door de bocht. U moet immers breder denken.

Stel dat u een specialist in waterbedden bent. Dan is uw positie in de zoekmachines belangrijk, want volgens Google word per maand gemiddeld 6.600 keer gezocht op ‘waterbed’, en 3.600 keer het woord ‘waterbedden’ ingetikt.

Kort samengevat moet u volgende beslissingen gaan nemen:

  • Investeren in goede techniek, in een SEO-vriendelijk systeem waarmee uw website draait. Zo zullen SEO-investeringen op een HTML-site spectaculair hoger zijn dan op een Flash-site.
  • Uw site moet zo veel mogelijk relevante inhoud over waterbedden bevatten. Dat doet u door de juiste zoekwoorden te gebruiken in uw teksten en titels, en door op een nieuwspagina of blog artikelen over waterbedden te schrijven.
  • U moet op zoek gaan naar websites die voor het product ‘waterbed’ belangrijk zijn (bv. portaalsites of sites van merken) en vanaf deze sites een link naar uw website krijgen.

Als u dit voor elkaar krijgt, bent u goed met SEO bezig en moet u vroeg of laat gaan scoren in Google.

Maar besef dat ‘scoren in Google’ niet voldoende is om klanten te maken via het internet. Want wat gebeurt er als mensen op uw site terecht komen? Bent u dan in staat om hun interesse vast te houden en hun actie te laten ondernemen in uw voordeel?

Anders gezegd: SEO of scoren in Google is een gemiste kans als uw website niet klantvriendelijk is, er ellendig uitziet of als men uw contactgegevens met een vergrootglas moet zoeken. Of, zoals een kennis mij onlangs meldde, blijkt dat het op de vraag naar contact vanaf een antwoordformulier vervelend stil bleef.

Zelf leren hoe je hoger in Google scoort?

Bekijk cursus nu!

Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Peter Desmyttere
Peter Desmyttere adviseert en begeleidt ondernemers op vlak van marketing en communicatie. Zijn dienstverlening bestaat uit het verlenen van strategisch marketingadvies, het uitvoeren van een marketing audit en het schrijven van een marketingplan.
15 reacties op "SEO is niet de heilige graal"
  • René Greve zegt:
    12 feb, 2009 om 15:52

    Hele goede conclusie, Peter.

    SEO is een mooi vak, maar uiteindelijk draait het toch om conversie. SEO alleen voor de SEO heeft geen enkele zin.

    Als bezoekers op je site terechtkomen, gaat het er uiteindelijk om dat ze doen wat je als website-beheerder wilt dat ze doen.

    Reageren
  • Nienke Buiskool Leeuwma (Traffic Builders) zegt:
    12 feb, 2009 om 16:31

    En niet te vergeten, de juiste converterende keywords selecteren zodat de juiste bezoekers naar de website komen en deze ook daadwerkelijk de goede actie ondernemen.

    Reageren
  • Edwin zegt:
    12 feb, 2009 om 20:23

    Ik beschouw positionering en conversie allang als 2 aparte vakken in de SEM sector..

    Reageren
  • Stefan Rooyacker zegt:
    12 feb, 2009 om 21:17

    Verhaal klopt helemaal. Vaak kunnen bedrijven door het slimmer te doen met 10 procent van de kosten hogere conversies halen. Het is het verhaal van de ketting van de zwakste schakel. Echter veel mensen (bedrijven) zijn erg blind op hun eigen business en vinden die zwakke schakel niet.

    Reageren
  • Erik zegt:
    12 feb, 2009 om 22:48

    100% van 0 bezoekers is 0 evenals 0% van 1000-en bezoekers.

    Het gaat om de juiste balans waarbij je ook nog eens zorgt dat er onder de streep maximale winst overblijft.

    Reageren
  • Tom - Estate zegt:
    13 feb, 2009 om 09:55

    Ik merk dat bedrijven in het begin altijd alleen maar geïnteresseerd zijn in een hoge positie woord x en dat ze beter willen scoren dat een bepaalde concurrent.

    Wanneer je dan start over conversie zijn er nog genoeg mensen die je vreemd aankijken en vervolgens met een antwoord als “maar dat komt toch vanzelf”. Ik ben het dan ook volledig eens met dit verhaal.

    Reageren
  • Frans van Dolderen zegt:
    13 feb, 2009 om 18:05

    Hallo Karel,

    Goed artikel!

    Een goede positie, hoge Page Rank of veel organische traffic is niet een doel op zich.

    Het draait uiteindelijk om conversie.

    Om jouw voorbeeld er bij te halen:
    Er wordt bijna twee keer meer gezocht op waterbed dan op waterbedden.
    Maar het zou best kunnen dat het zoekwoord waterbedden een stuk beter converteert.
    Dan zou het toch verstandiger zijn om zwaarder in te zetten op waterbedden. Al is dit uiteraard ook weer afhankelijk van hoe zwaar de concurrentie aanwezig is op dit zoekwoord.

    Het is echter redelijk eenvoudig om via Google Adwords te achterhalen welke zoekwoorden de beste conversie leveren.
    Afhankelijk van deze resultaten kunnen vervolgens de teksten op de site aangepast worden of extra paginas aangemaakt worden om zo de bezoeker binnen te halen die het beste converteert.

    Reageren
  • Stijn zegt:
    13 feb, 2009 om 20:20

    Leuk artikel!

    Maar hoe kan je zien hoe vaak er volgens google op een woord gezocht wordt?

    Reageren
  • Dave zegt:
    13 feb, 2009 om 20:23

    Ik durf zelfs zeggen dat het niet om conversies draait maar wat er uiteindelijk op je bankrekening terecht komt.

    Als woord X 4x beter converteert dan woord Y maar op woord Y haal je meer cash binnen dan is het evident wat belangrijker is..

    Dave

    Reageren
    • Edwin Waelbers zegt:
      01 dec, 2011 om 08:55

      Dave,

      Inderdaad. Daar gaat het om. Jammer genoeg willen ze naar nuchter boerenverstand meestal niet luisteren :)

      Ik schat dat 75% a 85% geen idee heeft over de inkomsten / uitgaven van hun website.

      Basis gegevens zoals: kost per bezoeker, kost per klant, conversie, winst per klant? Ho maar, ze weten het niet, maar ze staan wel op de eerste pagina van Google -> Dat laatste dat vinden ze dan weer wel zeer belangrijk.

  • Michel Thomissen zegt:
    14 feb, 2009 om 23:57

    Voor Stein:
    https://adwords.google.com/select/KeywordToolExternal

    Hier kun je zien hoeveel zoekopdrachten er voor bepaalde woorden of korte zinnen er weergegeven worden door google.

    Michel

    Reageren
  • Eduard Blacquière zegt:
    15 feb, 2009 om 22:46

    De titel moet eigenlijk iets in de richting zijn van “Rankings zijn niet de heilige graal”.

    Dat was ik mijn betoog in het (voor een Semmy genomineerde) artikel “SEO succes meten: waarom rankings waardeloos zijn” ;)

    Wat mij betreft gaat SEO dus veel verder dan rankings. Zoals beschreven en hierboven veelvuldig genoemd gaat het inderdaad om de waarde van die ranking, het liefst uitgedrukt in Euro’s!

    Reageren
  • Stijn zegt:
    18 feb, 2009 om 16:39

    Bedankt Michel!

    Kopen mensen snel iets bij een site die ze gevonden hebben met Google? De trouwe bezoekers van je site kopen echt het meest en klikken ook het meest op advertenties. Direct geld verdienen lijkt me niet echt realistisch of hebben anderen daar andere ervaringen mee?

    Reageren
  • Murat zegt:
    16 sep, 2011 om 01:51

    Kunt u misschien even kijken of mijn site: http://www.allroundbouwservice.nl goed geoptimaliseerd is? Ik heb zelf weinig verstand van. alvast bedankt.

    Reageren
  • Rob zegt:
    07 dec, 2011 om 22:50

    Ik ben ook benieuwd wat u vindt van mijn website:
    http://www.aanvragen-vergunning.nl Vooral de keyword density!

    Reageren

Reageren