Naar
boven
Logo Karel Geenen

Wordt AuthorRank dé manier om hoog te scoren in Google?

Het web verandert. Het algoritme van Google is voor een groot deel gebaseerd op het “autoriteitsprincipe”. Des te populairder een website of pagina is, des te hoger deze zal scoren in vergelijking met andere websites voor een bepaalde zoekopdracht.

Hét signaal voor Google om dit te meten is altijd het aantal en de kwaliteit van inkomende links geweest. Immers, een website die veel kwaliteitslinks ontvangt zal ook wel iets interessants te vertellen hebben. Die regel gaat wat mij betreft ook nog steeds op.

Maar door het sociale aspect komt er ook een andere manier om de hoek kijken: AuthorRank.

AuthorRank: wat is het?

Laat ik allereerst voorop stellen dat AuthorRank niet nieuw is. In 2005 heeft Google al een patent ingediend voor “Agent Rank”. Het idee is dat “Agents” (of auteurs) die content publiceren geranked kunnen worden op basis van hoe de content wordt ontvangen en de interactie met die content. “Agents” die een hogere autoriteit hebben zullen hun content ook hoger zien scoren ten opzichte van “Agents” met minder autoriteit.

Het is dus voor een groot deel te vergelijken met het PageRank algoritme van Google. Alleen moeten we websites en pagina’s “vervangen” door Agents (=auteurs).

Uiteindelijk is er niet veel gedaan met dit patent tot vorig jaar. Alles kwam toen in een stroomversnelling. En het lijkt er nu op dat AuthorRank snel zijn weg zal vinden binnen zoekmachine optimalisatie (als dit niet al het geval is).

Aan de slag met AuthorRank?

Wil je precies weten wat AuthorRank inhoudt en hoe je dit moet implementeren binnen je zoekmachine optimalisatie strategie? Lees dan zeker het uitgebreide artikel van Mike Arnesen op SEOMoz:

How to prepare for AuthorRank and get the jump on Google

Een must-read als je meer wil weten over dit onderwerp!

Conclusie?

Wat je vooral in het verhaal leest is dat Google+ wederom een belangrijke schakel in dit hele gebeuren is. Want je kunt van Google+ vinden wat je wil: het lijkt er sterk op dat een sterke Google+ strategie zal bedragen aan hogere posities in Google!

Dus: Voeg mij even toe aan je cirkels, en vergeet uiteraard onze Karelgeenen.nl bedrijfspagina niet ;-)

Zelf leren hoe je hoger in Google scoort?

Bekijk cursus nu!

Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Karel Geenen
Karel Geenen is de eigenaar van deze weblog, en tevens eigenaar van Yargon, een zoekmachine marketing bedrijf gericht op het MKB.
30 reacties op "Wordt AuthorRank dé manier om hoog te scoren in Google?"
  • Loek Bergman zegt:
    12 okt, 2012 om 10:24

    Hoi Karel,

    Interessant feitje rond een eeuwig dilemma. In de geschiedenis is vaker gebleken dat het niet altijd juist was om niet naar de mening van bepaalde personen te luisteren. Het beroemdste voorbeeld is denk ik Copernicus. Die overigens de zon in het centrum van het universum plaatste. Zoals we nu weten, had hij het ook niet helemaal bij het juiste eind.

    Wat bedoel je exact met de zin ‘Die regel gaat wat mij betreft ook nog steeds op’? Die kan ik op twee manieren lezen. :-) Beide betekenissen vind ik kloppend, laat daar geen misverstand over zijn.

    Groetjes,

    Loek

    Reageren
  • Karel Geenen zegt:
    12 okt, 2012 om 10:26

    Dank voor je reactie Loek!

    Ik bedoel dat PageRank ook nog zeker wil intact zal blijven.

    Reageren
  • Tessa zegt:
    12 okt, 2012 om 12:52

    Interessant, omdat ik gewoon nog steeds niet weet hoe het werkt. Maar wel voor elkaar heb gekregen binnen een week op nummer 1 te komen in google op zoek termen die ik graag wilde.

    En los van het feit dat ik wat backlink tools heb gebruikt die overigens gratis waren er verder niks voor heb gedaan.

    Maar dit is denk ik wel iets van tijdelijke aard deze ontwikkeling van mijn sites ineens zo hoog staan.

    Ik leer er graag meer over.

    Reageren
  • Dries Bultynck zegt:
    12 okt, 2012 om 13:28

    @Tessa, dat zal waarschijnlijk aan je domeintje liggen. Nieuw (0 tot 2j oud?) Die krijgen veel kans de laatste tijd.

    Reageren
  • Internet Alchemie zegt:
    12 okt, 2012 om 16:26

    Na alle Google updates van dit jaar komt de focus van de zoekgigant meer dan ooit op het ranken van ‘kwaliteits content’ te liggen.

    Door AuthorRank (meer) te gaan meewegen wordt, wat mij betreft, een goede stap in de richting gezet van rankings gebaseerd op bruikbare content.

    Zo wordt het lastiger gemaakt om de zoekresultaten te manipuleren met lage kwaliteit websites die een ‘effectieve’ SEO strategie hanteren.

    Wordt content dan eindelijk echt koning.

    Reageren
    • Maik zegt:
      05 jan, 2013 om 10:22

      Tsja, al merk ik bij Firefox dat als je er veel “ranzige” addons in hangt, het er niet beter op wordt. Een beteje kritische blik op de addons en deze selectief toevoegen is een aanrader. Maar ja, zoals gezegd mis ik mijn Delicious links

  • Ruben zegt:
    12 okt, 2012 om 16:53

    Ik vind het wel een interessante ontwikkeling.

    Met de authorrank pakken ze gelijk (in)direct artikel directory’s en artikel spinners aan (omdat het nog interessanter/ waardevoller wordt om kwalitatieve artikelen te schrijven m.b.t. ranking).

    Ook tof dat een authorrank per specialiteit geldt. Zo geeft Google gelijk beginnende/kleinere ondernemers de mogelijkheid om goed te scoren in vergelijking met de grotere bedrijven. Het gaat dan om je kennis/expertise en niet om je (marketing)budget.

    Wel heb ik mijn vraagtekens bij het gedeelte over Google+ engagement (wat heeft kwaliteit met activiteit te maken?).

    P.S.
    Wordt de authortag op Karelgeenen van gastbloggers ook binnenkort aangepast?

    Reageren
    • Karel Geenen zegt:
      12 okt, 2012 om 20:01

      Bedankt voor je reactie Ruben. Om even je vraag te beantwoorden: Bij gastauteurs (< 3 artikelen) niet, anders moeten we alsnog een account voor hen aanmaken, en dat willen we alleen doen bij bloggers die meerdere artikelen gaan aanleveren.

      Bij de vaste gastbloggers is toevallig vandaag een mailtje uitgegaan waarin we hun Google+ profiel vragen, die gaan we dan inderdaad direct toevoegen!

  • Rik zegt:
    12 okt, 2012 om 19:53

    Wordt het dan niet lastiger voor beginners om een beetje te ranken?
    En makkelijker voor grote jongens als Cool Blue om nieuwe concepten op basis van Agent Rank binnen no time te laten ranken?

    Reageren
    • Karel Geenen zegt:
      12 okt, 2012 om 20:04

      Tja, daar heb je een punt. We moeten ook nog zien hoe dit in de praktijk precies gaat werken. Overigens is dat praktisch altijd zo geweest in het bedrijfsleven: beginners hebben altijd een “achterstand”. En een CoolBlue is niet voor niets zo’n grote partij geworden, ze hebben het ook “verdiend”. Zij hebben bewezen goede content te creëren, dus is het ook weer logisch dat ze dan sneller hoger zullen scoren.

      Dit is overigens een zelfregulerend systeem. Want als Coolblue hier misbruik van zou maken kan het ook weer snel afgelopen zijn. Gebruikers zijn dan immers niet tevreden over de content, gaan klagen of naar concurrenten. Zaken gaan dan weer slechter, besparen op het maken van content enz. enz. Dan is de cirkel weer rond…

    • Ruben zegt:
      12 okt, 2012 om 20:43

      Hmm.. Dan zou CoolBlue eerst alle artikelen linken met de auteur(s)

      Vervolgens moet het gemiddelde van al die artikelen per persoon(waarschijnlijk na een bepaald aantal artikelen bv meer dan 50 artikelen per persoon, voordat de authorrank een grotere invloed heeft) hoog liggen, voordat ze een (zeer) positieve invloed hebben op de ranking.

      Als zelfstandige of kleinere ondernemers kan je zelf de kwaliteit bepalen (geen tijdsdruk bijvoorbeeld) en dus je hebt zelf veel invloed op de gemiddelde kwaliteit van een artikel.

      Het gaat volgens mij niet om de kwantiteit (hoeveel artikelen je hebt geschreven) maar de kwaliteit (hoe het artikel wordt gewaardeerd).

      En zelf denk ik dat het Authorrank een invloed heeft op de ranking van artikelen en blogs en niet zo zeer op productpagina’s/landingpagins’s enzo.

      En na een korte kijk op het blog van coolblue hebben ze niet erg veel social shares.

      Verder denk ik niet dat het zo’n enorme invloed heeft, maar een redelijke. Het helpt je gemakkelijker ranken met nieuwe blogartikelen en nieuwe concepten, maar is geen garantie voor een hoge positie.

      Ten minste dat lijkt mij logisch.

      Maar ik ben ook benieuwd hoe het uitspeelt en hoe ze het precies zouden aanpakken.

    • Ruben zegt:
      12 okt, 2012 om 20:47

      Nog excuses voor de taalfouten in mijn reactie (had de reactie niet doorgelezen =( ).

  • Loek zegt:
    12 okt, 2012 om 23:33

    Als Google+ met zijn cirkels wordt gebruikt voor Author ranking, dan lijkt het mij dat zoekresultaten nog persoonlijker gemaakt kunnen worden. Iemand met cirkels in Nederland krijgt gegevens uit deze contreien. Grotere kans dat iemand die relevant vindt, beter kan lezen en sociale banden op kan bouwen met de auteur. Allemaal goed voor de reputatie van Google. Daarnaast is het goedkoper, want de gegevens staan op dezelfde servers en kunnen de resultaten sneller getoond worden.

    En is het een goed alternatief voor cookies. :-)

    Reageren
  • Erik zegt:
    14 okt, 2012 om 11:38

    Interessant artikel. Ik heb ook het idee dat authorrank wel eens belangrijk kan worden (of dat misschien al is) maar de uitvoering is me nog niet helemaal duidelijk.

    Wat nog dingen zijn die voor mij onduidelijk zijn:
    - zoals ik het begrepen heb link je een artikel/pagina aan een auteur via zijn of haar Google+ profiel. Wat weerhoudt mij er van aan te geven dat mijn site door Karel Geenen of Matt Cutts is gemaakt en zo te profiteren van diens authorrank?
    - als dit zomaar kan dan is er ruimte voor misbruik. Stel dat jouw profiel wordt gelinkt aan SPAM sites, werkt dat dan ook weer door naar andere sites waar dat profiel aan gelinkt is?
    - hoe gaan gewone gebruikers dit zien. Ik wil het zelf graag gebruiken voor een site die ik met wat anderen maak, maar die anderen zijn bang dat de zoekers het fototje naast de zoekresultaten zullen vertalen als dat het resultaat een blog of een nieuwsartikel is en daarom niet voor het resultaat gaan als ze niet naar dat soort informatie opzoek zijn (het gaat hier over baby namen).

    Misschien gewoon eens wat dingen gaan proberen, maar voorlopig nog geen idee hoe.

    Reageren
    • Dirk zegt:
      16 okt, 2012 om 09:09

      Erik voor wat betreft jouw derde punt. Volgens mij is het jezelf (proberen) te verplaatsen in de klant erg belangrijk. En moet je je afvragen of jij eerder op een resultaat klikt waar een foto bij staat? Nu trekt het in ieder geval bij mij nog de aandacht en van menig bezoeker en springt het in het oog. Maar hoe is dit als er overal een author bij staat, dan heb je een facebook achtige setting, misschien is dat wat google o.a. wil…

    • Erik G zegt:
      17 okt, 2012 om 14:05

      Het werkt alleen als je vanaf je Google+ profiel ook teruglinkt naar de website waarop jij auteur bent. Daarvoor is een speciale sectie gemaakt, bijdrager aan. Een alternatief is verificatie van een email adres van het domein waarvan jij claimt een auteur te zijn.

      En let op, dat je achter de link naar je goolge+ ?rel=author zet en dit ook opneemt in de html via rel=me vanaf de profielpagina op een website of met rel=author vanaf de blogpost pagina.

  • Dirk zegt:
    16 okt, 2012 om 09:05

    Leuk artikel.

    Ik vraag mij af wat de do’s & don’ts zijn als men de author aan commerciële sites hangt. Bijvoorbeeld aan reissites en kledingsites. De handleiding hiervoor mis ik nog, maar dat zal te maken hebben met het nieuwe ervan.

    Reageren
  • ED zegt:
    17 okt, 2012 om 13:41

    Beste Karel,

    Een zeer interessant artikel.
    Daar ik 3 website,s bij jullie permanent in onderhoud heb, vraag ik mij af of dit door jullie automatisch wordt aangepast….

    Vriendelijke groet,

    Hollands klompenhuis.

    Reageren
    • Karel Geenen zegt:
      17 okt, 2012 om 13:45

      Dag Ed,

      Voor webwinkels is dit sowieso nog erg lastig, en moeten we kijken hoe we dit het beste gaan implementeren. Maar als we daar uit zijn worden bestaande klanten uiteraard hiervan op de hoogte gebracht!

  • Robert zegt:
    17 okt, 2012 om 19:45

    Ik ben benieuwd wat dit met webwinkels doet. Tom Coronel doet het in ieder geval wel al een tijdje met zijn plasmadiscounter en koffiediscounter webshop.

    Ik denk zelf dat het meer is omdat hij een bekend gezicht is. Wanneer een doorsnee persoon met foto in google staat denk ik niet dat ik sneller zou klikken.

    Reageren
  • Dennis zegt:
    18 okt, 2012 om 07:11

    Is google + enkel voor personen, of zou je ook een bedrijfsnaam als account / auteur kunnen maken?

    Reageren
  • Jan zegt:
    18 okt, 2012 om 20:18

    Erg interessant maar vraag me vooral af hoe e commerce gebruik kan gaan maken van de AR , okay een blog. Maar zijn er nog andere mogelijkheden ?. Bv. reviews koppelen aan een google+ account ?

    Reageren
  • Ruben zegt:
    18 okt, 2012 om 20:45

    Interessant punt Jan.

    Ik denk dat die authortag nu voornamelijk interessant is bij informatieve stukken. Dus blogartikelen, maar ook ebooks, whitepapers en misschien wel afbeeldingen (zoals infographics) en video’s in de nabije toekomst.

    E-commerce zal het naar mijn mening niet veel invloed hebben (lijkt me in ieder geval niet erg logisch).

    Ik zat laatst ook te filosoferen over die reviews. Met name door de vele zelfgemaakte reviews bij webshops en webdiensten tegenwoordig. Terwijl reviews wel een goede indicatie kunnen zijn voor de kwaliteit van een product en de betrouwbaarheid van de webshop (of een bedrijf die diensten aanbiedt).

    Wanneer ze dat op een of andere manier kunnen verifiëren (door middel van een verificatie met een bijvoorbeeld Google+ account), zou dat ook een factor kunnen worden in het algoritme. Ook dit kan je dan doortrekken tot hoe relevanter en kwalitatiever de review is, hoe meer waarde die krijgt.

    Ik ben benieuwd wanneer Google ermee komt.

    Reageren
  • Jarno zegt:
    19 okt, 2012 om 10:35

    Beste Karel,

    wat zijn jouw gedachten over het volgende:

    zou het toegevoegde waarde hebben om authorship te claimen op bestaande websites van bijvoorbeeld 700 pagina’s in bijvoorbeeld een reis branche, authorship voor een site over tuning van 300 pagina’s, authorship over een site van afvallen met 20 pagina’s etc.

    Ik heb bijvoorbeeld voor mijzelf meerdere websites draaien variërend in grootte van 20 tot ruim 1000 pagina’s. Totaal een stuk of 25. Ik kan nu dus via Google+ overal authorship voor claimen maar het wordt een beetje gepresenteerd als dat het alleen nut heeft bij Bloggen. Ik zie dit zelf anders maar of het nou toegevoegde waarde heeft om elke pagina over een ander onderwerp als auteur te claimen om zo een hogere authorrank te creeeren weet ik niet of dat de beste methode is.

    hoe denk jij / denken jullie hierover?

    groet
    Jarno

    Reageren
    • Karel Geenen zegt:
      19 okt, 2012 om 10:51

      Dag Jarno,

      Dank voor je reactie/vraag!

      Ik denk dat het zeker niet alleen niet heeft voor bloggen. Dat even voorop gesteld.

      Echter denk ik dat je je moet afvragen wat voor soort content het is, en of je daarmee ook verbonden wil zijn. Als ik namelijk hoor wat voor soort websites het zijn (onderwerpen) dan denk ik dat het beter is om niet gerelateerd te worden daaraan. Voornamelijk door het feit dat de onderwerpen zo uiteen lopen, en zo “geld verdienen online” gericht zijn.

  • Diana zegt:
    19 okt, 2012 om 12:52

    Interessant artikel heb ook meteen alles ingesteld maar heb toch nog een probleem met wat ik nu precies moet doen. Ik schrijf regelmatig tips op mijn website. Ik heb dus dat domein gebruikt. Wat moet ik dan bij die tips zetten waardoor alles goed werkt? Alleen de naam die ook in mijn profiel staat?
    Groetjes,
    Diana

    Reageren
    • Erik G zegt:
      19 okt, 2012 om 13:41

      Wat heb je nu allemaal ingesteld?

  • Diana zegt:
    19 okt, 2012 om 23:16

    How to do it:

    1.Make sure you have a Google+ profile (same as in option #1)
    2.Make sure each blog post your write has “by firstname lastname” (the name must match that used on your Google+ profile).
    3.Go to https://plus.google.com/authorship and “apply” for authorship with Google.
    4.Google will send a verification email to the email address at the domain you write for; verify.

    Reageren
  • Jacobus zegt:
    12 mrt, 2013 om 13:11

    Hallo Karel, interessant verhaal. Ik wist niet dat Google hier al sinds 2005 mee bezig is bijvoorbeeld. Wat ik wel vreemd blijf vinden trouwens is dat als je op Google + zoekt in Google zelf (met het symbool dus, niet als Google Plus) dat ze dan hun eigen Google + niet op de eerste pagina hebben staan… Schijnbaar is die spatie te veel van het goed (Google+ gaat wel goed). Maar je verhaal is duidelijk. We moeten dus eigenlijk gewoon een goede Google + strategie opzetten en uitbouwen.

    Reageren

Reageren


Karelgeenen.nl BV | Pastoor v. Vroonhovenstraat 8 | 5554 HJ Valkenswaard | Tel: 0575-200 228
Privacy Policy | Gebruiksvoorwaarden | Copyright 2006 - 2014