Naar
boven
Logo Karel Geenen

Bing, Google en Yahoo! best bescheiden

Wat gebeurt als je in Google, Bing of Yahoo! op ‘zoekmachine’ of ‘search engine’ zoekt? Niet wat je verwacht!

Google’s resultaten. Relevant? Ja. Actueel? Nee.


Google.nl toont Yahoo!, Altavista (!) en Ilse als eerste drie resultaten. Google staat zelf pas op positie elf. Bing, Live of MSN search komen in de zoekresultaten niet eens voor! Misschien gebruiken ze bij Google graag Yahoo!?

Google.com toont Dogpile, Altavista en Bing in de top drie resultaten als ik zoek op ‘search engine’. Ook de rest van de top tien is gevuld met echte zoekmachines. Vreemd is het enige Google resultaat op positie zeven: Google Australië.

Aan de andere kant valt het mee dat Google bij search engine niet gelijk ‘did you mean: Google’ toont.

Hoe doet Yahoo! het?

Dan maar eens kijken wat Yahoo! mij toont als ik op ‘zoekmachine’ en ‘search engine’ zoek.

Een paar SEO sites, een vacature site en Wikipedia. Geen Google, Bing of Yahoo!. Yahoo.nl scoort op relevantie duidelijk geen voldoende.

Yahoo.com doet het een stuk beter! Yahoo! staat zelf op positie één, met Google en Bing op positie twee en drie. Veruit de meest relevante resultaten tot nu toe. Alleen de volgorde is niet geheel representatief voor de marktaandelen.

The new kid on the block

Tenslotte is Bing aan de beurt. Zal Bing beter presteren dan Yahoo.com?

Ja, je ziet het goed. Bing toont Google als eerste natuurlijke resultaat. Helaas voor Google niet de zoekmachine zelf. Bing stuurt ons graag naar een Google Custom Search. Handig als je geïnteresseerd bent in de geschiedenis van Stellingerwerven en Steenwijkerland, maar totaal niet relevant.

Bing.com scoort niet beter. Opvallend is de verschijning Twitter Search, de ‘realtime search engine’. Google, Yahoo! en Bing zelf missen geheel in de resultaten.

Conclusie…

Behalve Yahoo.com toont geen van de zoekmachines zijn eigen website bij de eerste zoekresultaten. Bing, Google en Yahoo! zijn dus eigenlijk best bescheiden.

(met dank aan mijn collega’s bij Your Hosting voor de tip!)


Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Martijn Couprie
Martijn Couprie is online marketeer en internet enthousiast. Hij schrijft ook op zijn eigen blog over online marketing.
13 reacties op "Bing, Google en Yahoo! best bescheiden"
  • Erwin zegt:
    13 aug, 2009 om 14:46

    Tja… Maar waarom zou je op zoek gaan naar Google als je in Google zit, of naar Bing als je in Bing zit….

    Reageren
  • Jeremy zegt:
    13 aug, 2009 om 14:50

    ok, nice to know…maar wat moet ik hiermee?

    Misschien is Google (en anderen) slim genoeg om te weten dat iemand die al op Google is niet verder naar Google hoeft te zoeken!

    Reageren
  • Martijn zegt:
    13 aug, 2009 om 14:52

    Tja….waarom zoeken mensen in Google op complete domeinnamen ipv het intypen in de adresbalk :)

    Reageren
    • Linda zegt:
      14 aug, 2009 om 12:57

      Mijn vader is zo iemand die dit doet :)

      Zijn reden:
      Dan wordt de lijst niet zo lang die naar voren komt als ik een domeinnaam intyp in de adresbalk…..

      Soms kan je het zo gek niet bedenken ;-)

    • mark van loon zegt:
      17 aug, 2009 om 16:06

      mijn broer doet dat ook. Reden: hij denkt dat internet = google! Haha…

    • mark van loon zegt:
      17 aug, 2009 om 16:06

      Mijn broer doet dat ook. Reden: hij denkt dat google gelijk is aan internet! Haha

  • Martijn zegt:
    13 aug, 2009 om 14:57

    @Jeremy: even geen kant en klare tip dit keer. Vond het zelf opvallend wat er verschijnt. Niet altijd even relevante zoekresultaten.

    Als ik Google was zou ik in ieder geval YouTube (grootste search property van Google, na Google.com zelf) weergeven.

    Reageren
  • Bjorn van der Neut zegt:
    13 aug, 2009 om 15:43

    Hieruit blijkt dus ook wel weer dat je dus echt specifiek voor deze verschillende zoekmachines verschillende landingspagina’s moet maken om goed op te scoren.

    En wel eerlijk van de boys dat ze niet buiten hun eigen zoekmethodiek omgaat met een hack.

    Reageren
  • Martijn zegt:
    13 aug, 2009 om 16:22

    @Bjorn: klopt. En dat de algoritmes van Google, Bing en Yahoo! echt totaal andere (soorten) resultaten tonen.

    Reageren
  • Website promotie zegt:
    13 aug, 2009 om 17:34

    Hmm, wat een zinloos artikel :)

    Ik herinner me dat er een aantal jaren geleden ook een artikel verscheen waarin men onderzoek had gedaan naar de zoekopdracht “de beste zoekmachine” in diverse zoekmachines.

    Maar wat heb je aan dit artikel?

    Reageren
  • Parkeren Schiphol zegt:
    14 aug, 2009 om 12:39

    Dat was zoekmachinetest.nl maar die website is al tijden niet meer actief.

    Maar echt raar vind ik het ook weer niet. Zie je ergens op de website van de zoekmachines deze woorden terugkomen? De raking die ze dus krijgen is van ankertags.

    Reageren
  • Robert zegt:
    20 aug, 2009 om 08:47

    Leuk om te lezen toch?

    Reageren
  • Gangas.be zegt:
    06 nov, 2009 om 09:13

    Lol, echt weer goed opgemerkt. Concurrentie, aardig gegeven. hehe.

    Reageren

Reageren


Karelgeenen.nl BV | Pastoor v. Vroonhovenstraat 8 | 5554 HJ Valkenswaard | Tel: 0575-200 228
Privacy Policy | Gebruiksvoorwaarden | Copyright 2006 - 2014