Naar
boven
Logo Karel Geenen

Canonical attribuut, dit kun je ermee!

Ik ben zeker niet de eerste die blogt over het canonical attribuut. Joost, Marketingfacts, ea. hebben er al over geschreven gisteren en vandaag. Google, Yahoo en Live search introduceren deze nieuwe tag. Wat deze doet? Ervoor zorgen dat het duplicate content probleem wordt opgelost.

Duplicate content ontstaat wanneer bepaalde url’s van je website dezelfde inhoud bevatten. Dergelijke url’s kunnen ontstaan door variabelen (denk bijvoorbeeld aan ?id=bestellen) of door trackingcodes van bijvoorbeeld Google Analytics. In dit artikel leg ik uit hoe we dit kunnen voorkomen doormiddel van het rel=”canonical” attribuut.

Duplicate content

Duplicate content is niet goed voor de zoekmachines. Het heeft voor hen namelijk geen zin om meerdere dezelfde pagina’s in de index te hebben. Zij zien dit daarom als “storend” en dat zal vaak resulteren in een lagere ranking.

Er zijn verschillende stappen om ervoor te zorgen dat duplicate content niet kan ontstaan. Hieronder vind je ze in volgorde van importantie (met dank aan reactie van Eduard Blaquière op Marketingfacts):

  1. Goede site structuur (voorkom waar mogelijk dubbele content)
  2. Permanente redirect 301 (zowel bezoekers als zoekmachines worden permanent doorverwezen)
  3. Canonical attribuut (als de voorgaande verbeterpunten niet toepasbaar zijn)

Zoals gezegd zijn de eerste twee (en vooral de eerste!) het allerbelangrijkst. Vaak is het zo dat wanneer deze goed worden toegepast er geen duplicate content meer is. Als laatste redmiddel is er dan nu het canonical attribuut.

Hoe het canonical attribuut gebruiken?

Vanaf nu kun je deze <link> tag toevoegen aan de url  :

<link rel=”canonical” href=”http://www.voorbeeld.nl/product.php?item=laptop-hp-2009″ />

binnen het <head> gedeelte van de duplicate content url’s:

http://www.voorbeeld.nl/product.php?item=laptop-hp-2009&categorie=laptops

http://www.voorbeeld.nl/product.php?item=laptop-hp-2009&trackingid=1234&sessieid=1205

en de zoekmachines zullen begrijpen dat deze duplicaten verwijzen naar de canonical URL: http://www.voorbeeld.nl/product.php?item=laptop-hp-2009.

Wat ook erg belangrijk om te weten is dat bijvoorbeeld de pagerank ook naar deze url doorverwijzen. Dit laatste kan vooral interessant zijn voor affiliate-marketeers!

Zelf leren hoe je hoger in Google scoort?

Bekijk cursus nu!

Leer nu meer over dit onderwerp!

Bekijk cursus nu!

Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Karel Geenen
Karel Geenen is de eigenaar van deze weblog, en tevens eigenaar van Yargon, een zoekmachine marketing bedrijf gericht op het MKB.
17 reacties op "Canonical attribuut, dit kun je ermee!"
  • Dave zegt:
    13 feb, 2009 om 20:20

    Er is nog een belangrijke die vergeten wordt de robots.txt ..

    Bij productpagina’s van een shop bijvoorbeeld is het bijna onmogelijk om een 301 te gaan gebruiken.

    Zelf loop ik niet zo gek van het nieuwe speeltje, stel je voor dat je een paar duizend producten of pagina’s hebt waar je dat handmatig moet gaan aanbrengen :o

    Dave

    Reageren
  • Michel Kuik zegt:
    14 feb, 2009 om 12:24

    @Dave Een beetje CMS zou dit kunnen automatiseren natuurlijk!

    Yoast heeft zelf al een aantal plugins geschreven:

    http://yoast.com/canonical-url-links/

    Reageren
  • Eduard Blacquière zegt:
    15 feb, 2009 om 13:12

    @Karel
    Dank voor het noemen van m’n lijstje van importantie voor het behandelen van duplicate content. (al schrijf je m’n achternaam iets anders ;-) )

    @Dave
    Goede toevoeging. Robots.txt zou ik in mijn lijstje in stap 2 meenemen.

    Reageren
    • Karel Geenen zegt:
      15 feb, 2009 om 13:19

      Sorry Eduard, pas het meteen even aan.

  • Eduard Blacquière zegt:
    15 feb, 2009 om 13:06

    No problem, thanks! Het blijft een lastige naam ;)

    Reageren
  • Balder Brainard zegt:
    10 dec, 2009 om 18:24

    Goede uitleg bedankt!

    Reageren
  • Goedkoopste Makelaar zegt:
    11 mrt, 2010 om 11:55

    Top Artikel! Heb het gelijk toegepast op een aantal websites waar duplicate content staat, even afwachten of het ook daadwerkelijk helpt. Misschien is deze link ook wel handig, daar staan de regels en een video: http://www.google.com/support/webmasters/bin/answer.py?hl=nl&answer=139394

    Reageren
  • Martijn Betgem zegt:
    13 apr, 2010 om 13:51

    Dag Karel, Wij hebben de tag opgenomen op URL X EN URL Y(en die verwijzen dus beide naar URL A, waar de originele teksten vandaan komen). Is dit een goede aanpak?

    Reageren
  • Sander Lems zegt:
    15 apr, 2010 om 15:22

    Sinds eerder dit jaar is het ook mogelijk om de canonical tag in te zetten over domeinen. Zo kan je op je pagina X op domein A aangeven dat de bron van het artikel pagina Y op Domein B is.

    Dit hebben wij laatst ingezet bij een van onze klanten en werkt volledig naar behoren. De waarde gaat naar de bron en indexering vind alleen plaats voor de bronpagina.

    Reageren
  • Harm zegt:
    09 sep, 2010 om 13:02

    Ik snap waarom deze tag in het leven geroepen is, ik snap ook hoe te implementeren. Maar 1 ding is me niet duideijk.

    Onze site is in aanbouw, wij verkopen accu’s.
    Er is een pagina domein.nl/accus/accu123, dat is dus een pagina met een omschrijving voor het product accu123.

    Deze accu past in verschillende autos. Wanneer je een accu voor je auto zoekt begin je met het invoeren van je merk en model. Je kiest dus voor: Opel->Astra->accus en daar zie je oa accu123 staan omdat die in deze auto past.
    De url van deze pagina is: domein.nl/opel/astra/accus/accu123
    Deze pagina is geoptimaliseerd voor de termen opel,astra,accu,accu123. Tevens is er een canonical verwijzing naar domein.nl/accus/accu123

    Deze accu past in tientallen verschillende autos, dus bestaat deze pagina tientallen keren met voor 95% dezelfde inhoud.

    Straks staat waarschijnlijk alleen de canonical pagina in de index van google.. Maar wij hebben bovenstaande pagina geoptimaliseerd voor opel,astra,accu123. Omdat deze pagina niet in de index staat worden we daar ook nooit op gevonden lijkt me.

    Wie kan hier helderheid over verschaffen? Als mijn vermoeden waar is, dan ga ik liever voor duplicate content.

    Reageren
  • Karel Geenen zegt:
    13 sep, 2010 om 11:25

    Dag Harm,

    Zeer lastig onderwerp! I jouw geval zou ik ervoor kiezen om of echt unieke pagina’s te maken per auto / accu, of te gaan voor 1 pagina, en die te optimaliseren voor meerdere auto’s.

    De categorisering zou dan moeten verlopen via bijvoorbeeld filters, zodat dat geen echte pagina’s zijn

    Reageren
  • Herbalife zegt:
    27 jan, 2011 om 13:01

    Zeer heldere uitleg, bedankt!

    Reageren
  • jesse zegt:
    08 aug, 2011 om 17:03

    Kun je de canonical ook over twee domeinen toepassen of strikt binnen één domein?

    Reageren
  • jerry zegt:
    29 aug, 2011 om 16:55

    Heb het toegepast, echter geeft mijn webmaster tool aan dat bepaalde pagina’s toch nog dubbel zijn… Misschien dat bij een volgende indexering de problemen weg gaan?

    Reageren
  • Hans zegt:
    27 jun, 2012 om 09:16

    Beste Karel, Heb een twee weken geleden een redirect gemaakt voor webshop 1 naar webshop 2 Hetbijhouden van twee webshops voor 1 bedrijf vergde teveel tijd. Was in de veronderstelling dat dit geen invloed zou hebben op mijn bezoekers aantallen. Nu blijkt een week later dat webshop 1 volledig is verdwenen in Google. Kun je me uitkeggen waar ik de fout in gegaan ben, en of ik hier nog iets aan kan doen.

    Reageren

Reageren