Naar
boven
Logo Karel Geenen

Google Analytics data omzetten in actiepunten – tip 2

We blijven ons, net zoals bij tip 1, nog even concentreren op ‘the money’. Ook hier haal ik weer een e-commerce voorbeeld aan, maar je kan het evengoed toepassen op je lead generation of andere business modellen.

Gebruik je Adwords data

Laten we onze Adwords data eens gebruiken om onze SEO activiteiten een duidelijk doel te geven. Als je geen Adwords account hebt, dan raad ik je aan om dat wel even (tijdelijk) aan te maken, want het zal ervoor zorgen dat je veel gerichter te werk kan gaan en minder snel voor onaangename verrassingen komt te staan.

Voorkom onaangename verrassingen

Welke onaangename verrassingen dat kunnen zijn ? Goh… een maand of 2-3-6 werken aan een keywordcombinatie (of meerdere) om die in Google’s top 3 te krijgen om vervolgens vast te stellen dat het wel verkeer, maar geen conversies oplevert.. Dus willen we data zien over de zoekwoord combinaties die ons geld binnen brengen (of enkel geld kosten).

Custom rapport

Omdat ik in de standaard rapporten meestal mijn gading niet vind, heb ik een custom rapport gemaakt: download deze hier.

Hier zien we gelijk wat een zoekwoord combinatie :

  1. ons aan verkeer oplevert
  2. wat dat verkeer ons kost & opbrengt
  3. hoeveel transacties er waren
  4. en wat een transactie ons kost & opbrengt

Rankchecker

Vervolgens neem ik die keywords en gooi ik die in een rankchecker. In dit voorbeeld gebruik ik die van Aaron Wall maar je kan evengoed wat anders gebruiken.

Ik weet niet of jullie het ook zien, (niet echt omdat ik de de keywords beetje onleesbaar heb gemaakt..), maar met de keyword combinatie die ons +€ 19.000 met Adwords opleverde, zijn we niet te vinden in Google’s top 100. Een gemiste kans! ;-) Als we daar wat geld & tijd in gingen stoppen om ons in de top 3 te krijgen, dan zit daar vast een mooi bedrag in.

Actiepunt

Zoek uit waar de kosten & inkomsten zitten en stem daar je SEO op af.

 

Toch nog even een disclaimer: het is niet zo dat wanneer een keyword combinatie met Adwords je (veel) poen oplevert dit ook het geval is wanneer je met die keywords op 1 in de organische resultaten komt. Het is in ieder geval wel een betere (en vooral op data gebaseerde) beslissing die je neemt, waarbij de kans op succes een stuk hoger ligt dan wanneer je lukraak te werk gaat.

Leer nu meer over dit onderwerp!

Bekijk cursus nu!

Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Dave Lorrez
Dave is een Belgische internet marketing specialist en schrijft ook op zijn eigen blog E-tail.
5 reacties op "Google Analytics data omzetten in actiepunten – tip 2"
  • Bas zegt:
    13 sep, 2012 om 14:15

    Als je net begint en niet veel sales heb, kan je er eigelijk vrij weinig mee. Je moet wel een redelijke sample hebben om er iets nuttigs uit te halen.

    Reageren
    • Dave zegt:
      13 sep, 2012 om 14:28

      Als je begint is alles inderdaad moeilijk omdat je geen of weinig ref. punten hebt maar zelf gebruik ik Adwords data van slechts 4-5 weken ‘oud’ in sommige gevallen. Als je ziet dat sales op bepaalde combinaties vlotjes binnen komen dan hoef je niet echt te twijfelen :)

  • Steef zegt:
    19 sep, 2012 om 13:27

    Helaas werkt Google niet echt mee…

    Met stip opp 1 staat ‘(not set)’, op grote afstand op 2 onze merknaam en op 3… niks meer. Terwijl we toch echt scoren met veel SEO/SEA woorden.

    Reageren
    • Dave zegt:
      19 sep, 2012 om 20:01

      Hier gaat het enkel om het gebruik van adwordsdata en als je daar ‘not set’ ziet, dan vrees ik dat er iets verkeerd gaat :)

  • De basis van web analytics - een introductie zegt:
    20 sep, 2012 om 10:23

    [...] halen is het belangrijk eerst een aantal concepten te begrijpen. We bespraken al eerder een aantal tips om meer uit je data te halen en er daadwerkelijk actiepunten van te maken. Vandaag doen we een stap [...]

    Reageren

Reageren


Karelgeenen.nl BV | Pastoor v. Vroonhovenstraat 8 | 5554 HJ Valkenswaard | Tel: 0575-200 228
Privacy Policy | Gebruiksvoorwaarden | Copyright 2006 - 2014