Naar
boven
Logo Karel Geenen

Links verzamelen via startpagina’s uit de tijd?

Ooit was het een van de makkelijkste manieren van linkbuilden maar volgens SEO-deskundigen verliezen startpagina’s hun waarde. Doe jij het nog: linkjes aanvragen op die link-overzichten in de hoop dat je hiermee beter gevonden wordt?

Elke zoekmachineoptimalisatie-campagne bestaat er uit: linkbuilding. Google was ooit een van de eerste zoekmachines met deze factor en ook al bestaat vindbaarheid nu uit vele andere eigenschappen, linkbuilding is nog steeds een van de grootste ranking-factoren in vindbaarheid. Het is daarmee de meest stabiele en belangrijke eigenschap in zoekmachineoptimalisatie.

Startpagina, prima… maar de rest…..?!
De uitvoering echter, is de laatste jaren zeker onder druk komen te staan. Sommige websites verzamelen heel gemakkelijk links omdat ze unieke geweldige content hebben en mensen er graag naar verwijzen. Maar een ‘dertien in een dozijn’-website heeft wat extra arbeid nodig om die top tien te behalen.

Een jaar of tien geleden kon je dat soort posities nog prima behalen puur door het aanvragen van linkjes op zogenaamde startpagina-achtige websites. En dan bedoel ik niet alleen die bekendere die je ook nog wel eens in zoekmachines tegenkomt en die zelfstandig soms ook nog wel enkele bezoekers per maand brengen. Sommige van Startpagina.nl zelf zijn puur op de eigen traffic het aanvragen van een linkje zeker waard! Het bedrijf adverteert zelf ook nog en ook al zal de site steeds meer traffic verliezen, er komen nog steeds genoeg mensen op om die vijf minuten van een linkaanvraag op de meest relevante pagina het waard te maken.

Nee ik bedoel meer die tientallen (internationaal vele duizenden) klonen die in zoekmachines amper te vinden zijn en die niet meer dan een handjevol bezoekers hebben, maar waar je toch op wilt staan omdat dit je mogelijk hoger in Google brengt. Het zijn sites die vrijwel alle links die gerelateerd zijn  gratis in een overzicht toevoegen. Iedereen die wel eens stage heeft gelopen bij een seo-bedrijf zal zich deze linkbuilding-dagen nog kunnen herinneren. Al die tientallen, soms honderden linkjes die je had aangevraagd bij diverse sites in een spreadsheet plaatsen en wekelijks bijhouden welke tot plaatsing overgingen. Simpel werk, maar door de saaiheid en effectiviteit een van de punten die veelvuldig voor vele duizenden euro’s werden verkocht.

“Liever een goede link dan duizenden op startpagina’s”
Het behalen van een top tien notering door massaal linkjes te verzamelen uit directories en startpagina’s lijkt verleden tijd. Google hecht al langere tijd minder waarde aan startpagina’s! En niet alleen door het eigen pagerank-systeem waardoor het enorme aantal (soms honderden) links de ‘juice’ moeten delen maar ook door de insteek. Startpagina’s lijken bij elke Google-update aan waarde te verliezen. En dus kun je er eigenlijk bijna mee stoppen. Een link op zo’n pagina doet tegenwoordig minder dan een link in een tweet, een link op een forum, of een (spam)reactie bij een blog.

Niet voor niets zijn de verschillende SEO-bedrijven gaan samenwerken met webmasters en websites. Sommige bedrijven zijn zelfs ware PR-bureaus geworden en sturen dagelijks persberichten, andere bloggen er zelf op los en enkele extreme starten zelf allemaal websites om maar content te creëren die ze zelf kunnen beheren. Tot aan het grijze gebied aan toe soms. Indirect bouw je een halve website voor de verkoop van een link. Iets wat volgens Google tegen de richtlijnen is.

Alternatief dus black hat?
En daarin hebben we gelijk de kern te pakken. Als links via startpagina’s uit de tijd zijn en de uren van het linkbuilden het resultaat niet waard zijn, hoe moet het dan? SEO-bedrijven zien het verschijnsel al langer, dus die hebben zich kunnen voorbereiden.  Maar als jij alleen die ene website of webwinkel hebt, is het alternatief ook niet te betalen!

Aangezien het alternatief een grote investering of een soms wat duister plan betekent is linkbuilding via startpagina’s nog steeds aan de orde van de dag. Het funeste is dat Google de waarde nooit echt helemaal heeft verwijderd. Sites als Startpagina maar ook DMOZ en zeker alle klonen, worden minder gewaardeerd dan vroeger maar nihil is het niet en als het alternatief black-hat linkbuilding wordt, omdat jouw website nou eenmaal niet zo snel de media haalt, dan heb je eigenlijk geen keus.

Linkbuilding via allerlei startpagina’s, wie doet het nog?


Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Dirkjan Vis
Eigenaar van internetbureau Zietuwel.nl en internetuitgeverij Eurolutions.
33 reacties op "Links verzamelen via startpagina’s uit de tijd?"
  • Entreforce zegt:
    13 feb, 2012 om 18:15

    Ik lees: een link op zo’n pagina doet tegenwoordig minder dan een link in een tweet, een link op een forum, of een (spam)reactie bij een blog.

    Ik denk: dit is wel bijzonder kort door de bocht om niet te zeggen compleet onjuist (zeker als het een nofollow link betreft bij een blogreactie).

    De startpagina’s hebben dan wel behoorlijk aan belang ingeboet. Sommigen zijn nog steeds goed voor enkele plaatsen winst zelfs in de top 10. Uiteraard niet voor fel bevochten zoekwoorden.

    En ze weten dat. Daarom dat belangrijke startpagina’s helemaal geen gratis links plaatsen. Ze vragen er geld voor of worden beheerd door webmasters die uit zijn op een backlink. Zelden een wederzijdse link, meestal een one-way-link met andere sites.

    Als je eigenaar bent van een webshop kan ik hier zelfs inkomen. Laat ons wel wezen. Hoeveel mensen zijn in staat om unieke en kwalitatieve content te leveren waarnaar spontaan doorgelinkt wordt?

    Daarom dat wij ook begonnen zijn met het aanbieden van links. Zonder dat dit daarom als black hat bestempeld moet worden. Enfin, dat is toch onze mening. Indien niet, horen wij het graag …

    Reageren
  • Dominique Meijnen zegt:
    13 feb, 2012 om 19:09

    Het is tegenwoordig zeer moeilijk voor een nieuwe website om het linkgevecht aan te gaan op zoekwoorden die ook maar enige commerciële waarde hebben. Beter om de tijd/geld te investeren in het zelf op zoek gaan naar de ideale doelgroep en dan hier gerichte marketing acties op te lanceren om deze in de verleiding van je merk te brengen. Als je dan uiteindelijk deze bezoekers hebt kan je beginnen met de verdere optimalisatie zodat je website meer bekendheid krijgt en bijgevolg op langere termijn van nature ook stijgt in de organische resultaten. Mijn website wilt geen startpagina, maar startpagina’s willen mijn website!

    Reageren
  • Dave zegt:
    13 feb, 2012 om 22:41

    Linkbuilden om beter te scoren is één optie maar er is meer :)

    Als ik een link kan versieren (ankertekst, follow no follow, javascript… i don’t care) op een site die over mijn onderwerp gaat en die me 50 bezoekers/dag geeft waar ook nog een vorm van conversie uitkomt dan zijn die 10 uren die ik in het verkrijgen van dat linkje heb gestopt meer dan zijn geld waard..

    Linkbuilden enkel om beter te scoren in G zijn uit de mode…. het is een vorm van marketing & connecting geworden.

    Dave

    Reageren
  • Peter van M zegt:
    14 feb, 2012 om 09:41

    Interessant artikel, ik ben al langer op zoek naar een goede manier om mijn online inspanningen te verbeteren. Ik kwam onlangs een Nederlands bedrijf tegen die 2 diensten aanbieden waar ik veel aan heb gehad: http://www.twittervolger.nl en http://www.facebookfan.nl – iemand anders ervaring?

    Reageren
  • Johan Even zegt:
    14 feb, 2012 om 10:00

    @Peter: Twittervolger.nl werkt goed, heb er zelf goede ervaringen mee en binnen een week nieuwe klanten dus zeker een aanrader.

    Facebookfan ben ik tegenstander van en vindt het jammer dat deze service bij het zelfde bedrijf hoort als Twittervolger.

    Waarom? Facebookfan geeft je “vrienden” die volgens hun eigen website voor een zeer groot deel uit andere landen komen, als je een een product of dienst aanbied op de NL markt is het niet relevant om 1000 vrienden in Azië te hebben of zuid Afrika, dit zou ik dus nooit gebruiken. Als Google dit niet ziet zal die tijd zeker komen en heb je FaceBookSpam

    Reageren
    • Tom Haan zegt:
      14 feb, 2012 om 16:53

      Van de andere kant liken Nederlandse bezoekers van je Facebook pagina je pagina wel sneller als je 1000+ likes hebt dan als je er maar 3 hebt..

    • Robert zegt:
      12 mrt, 2012 om 22:43

      Heb je ook echt 100 (ze beweren zelfs 1000) nieuwe volgers die ook echt opzoek zijn naar jouw product of dienst ?

  • Ruben Bunskoeke zegt:
    14 feb, 2012 om 12:05

    Tjah.. Zelf doe ik niet meer aan startpagina’s, maar ik geloof wel dat sommige mensen daar nog op zitten (voornamelijk de oudere doelgroep (55+?)), die opgegroeid zijn met startpagina.nl als startpagina en nooit zijn overgestapt op google ofzo en wanneer je doelgroep er te vinden zit, zou het ook nuttig zijn voor je bezoekersaantal en ranking.

    Links zijn het meest waard op websites waar jou doelgroep op zit (zo’n mentaliteit lijkt mij het beste)

    Verder is linkwaardige content een oud woord vind ik. Met likes, tweets, links, +1 en reviews (via teksts en via sterren) kan een website op meerdere vlakken beoordeeld worden dan alleen linkwaardige content…

    Het gaat dus niet enkel om links, maar een samenvoeging van kenmerken die de kwaliteit van jouw website beoordelen.

    Wanneer iemand een vraag (waarmee ik zit) beantwoord op een webpagina, geef ik hem een +1 etc. Of wanneer je een product hebt besteld en er gaat niks fout ook of een review van 5/5 sterren (geen zin om een echte review te schrijven).

    Wel leuk onderwerp. Ik ga er binnenkort maar eens een blogartikel over schrijven =)

    Reageren
  • Gert-Jan zegt:
    14 feb, 2012 om 14:23

    Bij linkbuilding moet niet alleen rekening gehouden worden met Google zoals Dominique al zegt. Ook zijn startpagina’s nog niet helemaal uit, ik kom bij klanten die startpagina zelfs nog bij het opstartscherm hebben staan.

    Ik vermoed dat de links / likes / tweets uit de Social Media veel meer gaan meewegen aan de ranking van je website.

    Reageren
  • Dirkjan Vis zegt:
    14 feb, 2012 om 14:36

    Leuk om alle reacties te lezen!

    @Entreforce kun je me een goede site noemen, los van Startpagina.nl? Dat is gewoon een goede site zoals ik in het artikel al omschrijf. Het gaat me vooral om die vele honderde klonen waarop het percentage linkaanvragers ongeveer 95% van de bezoekers van de paginas is.

    @Dominique dat is de juiste insteek! Alleen niet voor iedereen weggelegd. Niet iedereen weet er succes mee te boeken.

    @Vele anderen: Ja ik weet dat er veel meer is om in Google te scoren en dat het verandert. Dat was ook niet mijn hypothetische vraag. ;-) Het ging me nu vooral om wie nu, anno februari 2012 nog bezig is met het aanvragen van linkjes op onbekende startpagina-achtige websites. Geinig om te zien dat het veel reacties losmaakt!

    Reageren
  • Entreforce zegt:
    14 feb, 2012 om 16:54

    @Dirkjan Ik zie niet in wat het bezoekersaantal van een site te maken heeft met de waarde van een link? Bijvoorbeeld favos.nl zal inderdaad niet veel volk trekken maar heeft een PR4 en een SeoMoz PA40 en DA60.

    Als het mij 2 min. kost om hierop een link te plaatsen, waarom zou ik die dan laten liggen?

    Reageren
  • Ruben Bunskoeke zegt:
    14 feb, 2012 om 23:19

    @entreforce een waarde van een link gaat niet alleen om de pagerank.. Pagerank geeft een indicatie van de links naar de webpagina toe (intern en externe links). Dus zegt niks over de kwaliteit van de webtekst, bezoekersaantal etc etc.

    Wanneer jij een link van die pagina gelden die dingen wel mee (of gaan mee tellen). Dingen waarbij je aan kan denken die invloed hebben of kunnen hebben zijn: kwaliteit van de webtekst, positie van de link, tekst om de link heen, anchertekst, relevantie website, bezoekersaantal, gemiddelde tijd op de webpagina in vergelijking met soort gelijke websites, bouncepercentage in vergelijk met de zelfde soort websites, gebruiksvriendelijkheid van de website etc etc.

    Pagerank geeft dus een indicatie. Tuurlijk als jij ziet dat die favos.nl links jouw bezoekers opleveren en betere resultaten, waarom niet… Ook al krijgen die pagina’s naar mijn mening nog minder waarde in de toekomst..

    Bij Linkbuilden moet je hetzelfde denken zoals bij het schrijven van een webtekst. Wat heeft de bezoeker hieraan? Google probeert haar zoekmachine constant te verbeteren om zo relevant mogelijke zoekresultaten te geven.

    Dus wanneer je zelf begrijpt dat je puur linkbuild voor de zoekmachine en niet voor de bezoekers, moet je niet verbazen dat je geen pagina’s nu of in de toekomst niet omhoog gaan of juist gaan zakken in de SERP… (als het wel een relevante link is en bezoekers komen via die link op jouw website en blijven daar, dan is het een goede link en dat doet goed aan je ranking)

    Dat merkte je ook bij de Panda update. Ik heb veel mensen gehoord over websites die daalden in de SERPS alleen omdat ze puur voor de zoekmachine optimaliseerde en niet voor de bezoekers (bv low content pages).

    Gelukkig zijn al mijn websites sinds die panda update gemiddeld met 20-40% gestegen qua bezoekers aantallen :)

    Reageren
  • Webweider zegt:
    15 feb, 2012 om 14:20

    Toevallig heb ik net weer een link-verzoek gehonoreerd, maar eigenlijk begonnen ik en mijn sitebezoekers wat lui te worden met het linkje uitwisselen. Ook krijg ik nog wel eens een melding van een inmiddels dode link, dus ik word zelfs al lui met het controleren ervan. Bij een laag verwacht rendement van linkbuilden is het ingaan op aanvragen toch een positieve vorm van interactie met de sitebezoekers/collegawebmasters.

    Een verzameling relevante links op je site is toch een vorm van nuttige content die je kunt bieden, zeker als het goed gerubriceerd is en regelmatig gecontroleerd wordt. Een praktisch probleem in de hoogtijdagen van het linkbuilden was je terreinafbakening, welke site wel of niet; en wordt het bij veel links niet onoverzichtelijk plus controle op actualiteit. Kwam toen al de vraag om de hoek kijken of mensen daarvoor jouw site opzoeken. Als plaatselijke vereniging bedacht je dat de bekende startpagina’s daarvoor beter toegerust waren.

    In feite is via de social media werken ook linkbuilden. Elk platform waar je aan meedoet, is een link naar je site. En vervolgens zijn al je vrienden of mensen die in dezelfde relevante groepen een tweede generatie links via jou naar je echte site. Al kan de relatie social media – echte website ook andersom zijn. Op de social media kan je gemakkelijk content plaatsen en dan dient de echte website eerder als verwijzing terug naar al je profielen en groepen op de social media.

    Reageren
  • Jan Willem zegt:
    15 feb, 2012 om 15:59

    @Dirkjan Toevallig heb ik niet al te lang geleden mijn (eerste eigen) website gelanceerd en zit ik nu dus middenin het linkbuilding-vraagstuk.
    Heel in het begin denk ik dat je er als webmaster wel goed aan doet om ook linkjes te plaatsen in startpagina-klonen. Zeker als het een apart domeintje is met niet al teveel uitgaande links (<100).

    Overigens ben ik simpelweg begonnen met een backlink-check-tooltje en heb ik de beter gerankte SEO-bedrijven als voorbeeld genomen en heb zo toch heel veel van die kloonpagina's leren kennen:-) Ook enkele die met deze site linken.

    Anyway, ik ben daardoor (in mijn keyword – benchmark) ondermeer van 24 naar 33 top tien posities gegaan in de afgelopen maand, zonder noemenswaardig aan mijn content te hebben gewerkt. Nu kan je volgens mij nooit precies weten waar dat nog meer door kan komen, maar toch.

    Ik blijf het er voorlopig wel bij doen. Die sites zijn toch gebookmarkt nu, dus aanmelden is zo gebeurd. Of ben ik nu hopeloos ouderwets en op het verkeerde pad?

    Reageren
  • Dirkjan Vis zegt:
    15 feb, 2012 om 16:37

    @Jan Willem ik ben bang dat niemand durft te zeggen dat je op het verkeerde pad bent als je met een vrij nieuwe website in een maand 9 extra top tien noteringen krijgt terwijl je alleen links hebt aangevraagd bij startpagina-klonen.

    Het effect is en wordt steeds minder maar blijkbaar is het nog niet helemaal verdwenen en echt lastig is het niet. Dus reden om te stoppen? Voor jou dus niet. :-)

    Reageren
  • Jan Willem zegt:
    15 feb, 2012 om 17:01

    @dirkjan Bedankt voor je reactie. Zo lang het nog verschil maakt blijf ik het erbij doen. Ben me wel aan het verdiepen in andere manieren om meer backlinks te verzamelen. Een stuk of dertig van dat soort linkjes lijkt me voorlopig wel voldoende.

    Zo denk ik oa aan een blog. Maar eerst maar eens herdesignen voor ik al teveel verkeer ga oproepen.

    Reageren
  • Ruben Bunskoeke zegt:
    15 feb, 2012 om 17:38

    Nah bijna elke link heeft een bepaalde waarde. We zeggen alleen dat de waarde afneemt en dat een investering in een kwalitatieve en een relevante links nu of op ten duur meer kan opleveren dan de tijd dat je 10 links bij diverse startpagina’s over hetzelfde onderwerp aanvraagt. Er zijn meerdere wegen naar Rome en of je nou lopend, op de fiets of met de auto gaat je komt er op ten duur wel. ;)

    Reageren
  • Hendrieke Keizer zegt:
    15 feb, 2012 om 20:15

    Zoals Ruben al zegt zijn er meerdere wegen die naar Rome leiden en stratpagina’s is daar gewoon een onderdeel van. Ik zou zeggen, zoek wat relevante blogs op, schrijf een aantrekkelijk artikel en zoek contact met deze beheerder. De beheerder is vaak blij met nieuwe frisse content en jij hebt er een mooie link bij :)

    Het is tijdrovend werk, maar daar zijn vast wel externe partijen voor te vinden.

    Reageren
  • Erik zegt:
    17 feb, 2012 om 12:19

    Het is absoluut grappig om te lezen hoe de SEO wereld het aan de ene kant compleet met elkaar eens is dat startpagina’s niet meer meehelpen met je linkbuilding, terwijl aan de andere kant iedereen (ook SEO bedrijven) nog steeds bezig zijn met aanmeldingen.

    Het lijkt mij ook dat het niet anders kan dan dat je als minder grote website dit wel moet doen om voldoende links te krijgen. Er zijn weinig andere sites die je “zomaar” zullen vermelden. Nu nog op zoek naar een goede lijst met gemakkelijke opvoerbare linkjes dan dan ga ik ook maar even knallen.

    Reageren
  • Ruben Bunskoeke zegt:
    19 feb, 2012 om 03:48

    @Erik Niemand zegt dat startpagina’s niet meer meehelpen. (Bijna) Iedereen zegt dat de waarde van de startpagina’s minder worden (en in waarde blijven dalen). Dus je kan nog steeds links bij startpagina’s aanvragen, maar je kan ook op andere manieren links verkrijgen en dat geldt ook voor kleinere websites.

    P.S. Kleinere websites hebben vaak meer tijd om te richten op niche keywords. Met een goede keyword analyse kan je heel gemakkelijk bezoekers krijgen die misschien niet interessant zijn voor “grote bedrijven”. Zo kan je hetzelfde aantal bezoekers halen als grote bedrijven (wel met wat meer moeite), zonder veel tijd en geld te investeren.

    Reageren
  • H. Keizer zegt:
    22 feb, 2012 om 13:08

    Als jij merkt dat je profijt hebt van backlinks vanuit startpagina’s….gewoon blijven doen! Mocht je nog andere ideeën willen opdoen dan is op mijn website ook een nieuwe blog aan linkbuilding tips geschreven.

    Succes met deze waardevolle tijdsinspanningen (linkbuilding) ;)

    Reageren
  • waanders zegt:
    26 feb, 2012 om 18:50

    Nou, “vijf minuten” …
    Dit kreeg ik als reactie op de aanmelding van de website van een fotostudio:

    “We gaan je website binnenkort bezoeken en kijken of die past binnen de regels die er voor die pagina gelden. Dat is echter geen garantie dat je suggestie wordt overgenomen.
    We letten o.a. op de volgende aspecten: Heeft de site voldoende inhoud. Voegt de site iets toe aan de reeds geplaatste sites. Is er voor de site een eigen startpagina. Duurt het laden van de site niet te lang (te grote foto’s, langzame server). Komen er irritante popups/under voor op de site. Wordt uw site gelinkt via een re-direct. Pas als aan bovenstaande voorwaarden is voldaan wordt uw site in beschouwing genomen. Maar let op!! Gezien het grote aantal suggesties zijn we helaas genoodzaakt uit de aangeboden sites een selectie te maken. Dat betekent dat al voldoet uw site aan de voorwaarden we niet kunnen garanderen dat we uw suggestie overnemen…- Elke drie weken wordt de site geupdated. De eerst volgende update is gepland over ongeveer 3 weken na ontvangst van dit mailtje aan jou. Wij kunnen helaas geen bevestiging sturen als de link geplaatst is. We adviseren je af en toe de site te bezoeken om te zien of de linksuggestie is overgenomen.”

    Poe, poe. Nou een hele eer hoor, ik ben benieuwd

    Reageren
  • Tovik zegt:
    27 feb, 2012 om 16:07

    Begrijp ik nou goed dat linkbulden nauwelijks meer zin heeft op de oude manier?

    Toevoegen aan rubrieken pagina en dergelijke?

    Reageren
  • Ruben Bunskoeke zegt:
    27 feb, 2012 om 16:12

    Veel minder dan vroeger en ik verwacht dat de waarde nog meer gaat dalen. Dus het kan werken, maar of het de verstandigste investering is van jouw tijd? Mwai ik betwijfel het.

    Reageren
  • H. Keizer zegt:
    27 feb, 2012 om 16:15

    @Tovik: Het heeft nog wel nut, maar de waarde van de links zijn gedaald en zullen nog verder gaan dalen…
    Maar is zijn geweldig nieuwe mogelijkheden, alleen kosten die wel iets meer tijd.

    Reageren
  • Tovik zegt:
    27 feb, 2012 om 16:38

    In welke link building mogelijkheden steken jullie de meeste tijd?

    Reageren
  • H. Keizer zegt:
    27 feb, 2012 om 16:44

    Vooral in (gast)bloggen. Heb daar zelf ook al eens een blog over geschreven met enkele tips. Hopelijk heb je er wat aan…

    Bij vragen..mailen maar :)

    Reageren
  • lauris zegt:
    21 mrt, 2012 om 16:06

    Linkbuilding kan tegenwoordig heel eenvoudig met behulp van SEO persberichten zoals op http://www.gratis-persbericht.nl Heb je direct 3 links te pakken.

    Reageren
    • K. Arel zegt:
      18 mrt, 2013 om 23:10

      De site gratis-persbericht.nl lijkt behoorlijk onder vuur te liggen van hackers/spammers. Lijkt mij niet verstandig om daar je links achter te laten.

  • danny zegt:
    18 sep, 2012 om 21:54

    werkt dat nou echt allemaal?

    volgens mij moet het makkelijker kunnen.

    Ik denk met actieve pagerankchecker sites afgaan en proberen op een pagerank 5 of hoger te komen met en link.

    Reageren
  • arno zegt:
    10 dec, 2012 om 22:36

    Zoals iedereen heb ook ik altijd goede resultaten gehaald met startpagina links, tegenwoordig houd ik het toch op de artikel sites, en ook ik ben altijd blij met unieke content op mijn pr 5 website, dus waarom zouden anderen dat niet zijn.

    Reageren
  • Henk Voorhout zegt:
    24 jan, 2013 om 19:06

    Wie kan mij helpen aan de website die mij de in – en
    verkoopsignalen heeft laten zien van o.a de AEX , DAX
    S&P 500 enz. Deze site is momenteel niet bereikbaar.
    Hopend op een reactie.

    Reageren
  • aov zegt:
    03 mei, 2013 om 10:37

    leuk artikel

    Reageren

Reageren