Naar
boven
Logo Karel Geenen

Offline promotie en de website, de perfecte combinatie

Veel bedrijven maken reclame via het internet. Bijvoorbeeld via Adwords of een ander advertentiesysteem. Toch kan een offline promotie vaak ook effectief zijn. Zeker als je de doelgroep weet te bereiken.

Het nadeel van een offline promotie is dat het moeilijk is om de effectiviteit ervan te meten. Bij adverteren via internet kun je eenvoudig meten waar de bezoekers vandaan komen, bij een offline promotie is dat echter wat moeilijker (maar niet onmogelijk)…

Je zou op de folder (of andere reclame-uiting) een speciaal webadres kunnen plaatsen. We nemen als voorbeeld een fictief bedrijf met een webwinkel waar aluminium autovelgen verkocht worden.

Om meer verkopen te realiseren heeft de eigenaar besloten om folders te gaan verspreiden. Hij weet dat zijn doelgroep regelmatig op autobeurzen en auto meetings te vinden is, daar zal dus ook gefolderd gaan worden.

Hij wil wel graag weten of dat het ook iets oplevert en besluit om een speciale pagina op zijn webwinkel te maken, in dit geval aluminiumvelgen.com/meeting2007.

Hij stelt via Google Analytics deze pagina in als doel. Op zijn website wordt nergens verwezen naar deze pagina. Het webadres wordt alleen vermeld op de folder.

Om er nu voor te zorgen dat de bezoekers van de meeting ook daadwerkelijk naar het webadres gaan wat op de folder staat gedrukt schrijft hij in de folder dat bezoekers daar een extra korting kunnen krijgen van 5%. Dit heeft twee voordelen. Bezoekers zullen dus zeker naar deze pagina gaan in plaats van naar het hoofddomein en er is een duidelijke call-to-action aanwezig. Ze kunnen immers 5% korting krijgen als ze via de speciale pagina bestellen.

Op deze manier kan worden gekeken of de promotie ook de gewenste resultaten heeft behaald. De directeur kan immers zien hoe vaak de pagina bezocht is en hoeveel mensen er via die pagina besteld hebben.

Uiteraard kan via deze techniek nog veel meer getest worden. De directeur zou kunnen besluiten om op meerdere meetings te folderen en elke meeting een apart webadres mee te geven. Zo kan worden gekeken welke meeting het meeste oplevert en het dus misschien loont om die meeting te gaan sponsoren.

Wanneer je landelijk zou gaan folderen kun je elke stad of provincie een apart webadres meegeven om zo te kijken waar de meeste respons vandaan komt.


Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Karel Geenen
Karel Geenen is de eigenaar van deze weblog, en tevens eigenaar van Yargon, een zoekmachine marketing bedrijf gericht op het MKB.
2 reacties op "Offline promotie en de website, de perfecte combinatie"
  • Roelof zegt:
    14 sep, 2007 om 10:26

    Dit is ongeveer hetzelfde wat je vaak op de radio hoort.. website.nl/radio. Offline reclame laat ik voorlopig links liggen maar wellicht handig voor in de toekomst!

    Reageren
  • Karel Geenen zegt:
    14 sep, 2007 om 11:55

    @Roelof

    Inderdaad, radiocommercials maken ook gebruik van deze techniek!

    Reageren

Reageren


Karelgeenen.nl BV | Pastoor v. Vroonhovenstraat 8 | 5554 HJ Valkenswaard | Tel: 0575-200 228
Privacy Policy | Gebruiksvoorwaarden | Copyright 2006 - 2014