Naar
boven
Logo Karel Geenen

Zoekmachine optimalisatie en effectieve verkoopteksten

Bijna elk zoekmachine optimalisatie bedrijf zal het ermee eens zijn. Het kiezen van de juiste zoektermen is essentieel voor een goede SEO strategie. Maar wist je ook dat de uitkomsten bij een SEO onderzoek (research) gebruikt kunnen worden voor het schrijven van een effectieve verkooptekst?

Waarom helpt onderzoek naar de juiste zoekwoorden en zinnen mee aan de kwaliteit van je verkooptekst? Omdat, door het kiezen van de correcte zoekwoorden en zinnen en daar je tekst rond te schrijven, je antwoord geeft op de vragen die gesteld worden door je potentiële klanten.

Om te begrijpen wat ik bedoel bedenk dan eens waarom mensen een zoekmachine gebruiken. Ze zijn op zoek naar informatie en/of zijn aan het overwegen om iets te kopen. Iedere zoekopdracht heeft in de basis een verzoek of een vraag in zich.

 
Het aansluiten op je doelgroep
Goede verkoopteksten zijn verbonden met de lezer. Dat moet ook wel. Het probeert een lezer niet 180 graden de andere kant op te laten kijken. Wanneer een tekst dit probeert (of een tekst dus niet aansluit op de doelgroep) zul je ongetwijfeld de lezer verliezen. Nee, een lezer moet zich verbonden voelen met een tekst, alsof de tekst speciaal voor hem of haar geschreven is.

Door het principe te gebruiken dat je de tekst rond de belangrijkste zoekwoorden en zinnen schrijft weet je zeker dat de lezer zich verbonden voelt met de tekst. De lezer zicht immers op een bepaalde zin en krijgt nu een tekst te lezen met als leidraad de zin waar ze op gezocht hebben!

Wanneer je bijvoorbeeld zeilvakanties verhuurt in Friesland en iemand zoekt op “zeilvakantie Friesland” zal je verkooptekst over zeilvakanties in Friesland het veel beter doen dan een verkooptekst over zeilvakanties in Nederland. Des te meer de verkooptekst verbonden is aan de zoekopdracht van de lezer, des te groter de kans dat je daadwerkelijk iets verkoopt.

 
Tot slot
Het is dus belangrijk om genoeg aandacht te besteden aan het zoekwoorden en zinnen onderzoek. Het kost misschien in het begin veel tijd maar het levert je op de lange termijn ook meer op.

Door een goed onderzoek weet je waar je de zoekmachine optimalisatie op moet richten, weet je welke taal je klanten spreken en weet je wat voor verkoopteksten je moet schrijven.

Zelf leren hoe je hoger in Google scoort?

Bekijk cursus nu!

Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Karel Geenen
Karel Geenen is de eigenaar van deze weblog, en tevens eigenaar van Yargon, een zoekmachine marketing bedrijf gericht op het MKB.
1 reactie op "Zoekmachine optimalisatie en effectieve verkoopteksten"
  • Dave zegt:
    17 feb, 2007 om 14:03

    Het kiezen van de juiste zoekwoorden/zinsconstructies is een top prioriteit ! Of het nu is om die in je titel te plaatsen of om artikels te schrijven..Het is iets wat je moet doen voor je je site gaat optimaliseren of beter nog voor je hem daadwerkelijk gaat opstarten !

    De grootste fout die meestal wordt gemaakt is door bij de concurrent te gaan kijken en die zo goed mogelijk te kopiëren. Maar wie zegt dat die een goed inzicht heeft in de markt ? Misschien weet hij totaal niet waar die mee bezig is. Of beter nog..is die ook bij de concurrentie gaan kijken.

    Het enigste middel om te slagen in je opzet is zelf genoeg research doen. Je baseren op eigen data en niet die van een ander of ‘publieke’ data.

    Maar zoals hier reeds vermeld zorg er wel voor dat de tekst aangenaam en leesbaar blijft voor je bezoekers. Geef het een persoonlijke tint.

Karelgeenen.nl BV | Pastoor v. Vroonhovenstraat 8 | 5554 HJ Valkenswaard | Tel: 0575-200 228
Privacy Policy | Gebruiksvoorwaarden | Copyright 2006 - 2014