Naar
boven
Logo Karel Geenen

Eerst op 1, nu van de aardbodem verdwenen

Eerst stond mijn website op de eerste pagina van Google en nu kan ik hem nergens meer terugvinden. Dit hoor ik regelmatig.

Het betreft meestal websites die pas een aantal weken online staan. Feit is dat een website de eerste weken meestal hoog scoort bij de zoekmachines (vaak op de eerste pagina) en dan plotseling wegzakt en niet meer in de eerste honderd resultaten terug is te vinden.

De technische reden weet ik niet (iemand?) maar het is nu eenmaal zo. Houd er dus rekening mee dat die goede ranking de eerste weken vaak niet blijft.

Een mooi voorbeeld kan ik geven aan de hand van mijn eigen weblog:

Het artikel: ”Webwinkel beginnen?” heb ik 1 maart dit jaar geplaatst, wanneer je nu zoekt bij Google op “webwinkel beginnen” sta ik met dit artikel op de vijftiende plaats (tweede pagina). Deze pagina heeft op dit moment een pagerank van 3.

Wanneer je echter nogmaals zoekt op “webwinkel beginnen” sta ik met het artikel “Webwinkel beginnen? Lees dan vooral verder“, wat ik 2 mei heb geplaatst, op de negende plaats, dus vóór het artikel wat twee maanden geleden is geplaatst en een pagerank van 3 heeft (van het nieuwe artikel is niet eens pagerank informatie beschikbaar).

Dit voorbeeld illustreert dus duidelijk dat nieuwe pagina’s het in het begin beter doen.

Zelf leren hoe je hoger in Google scoort?

Bekijk cursus nu!

Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Karel Geenen
Karel Geenen is de eigenaar van deze weblog, en tevens eigenaar van Yargon, een zoekmachine marketing bedrijf gericht op het MKB.
8 reacties op "Eerst op 1, nu van de aardbodem verdwenen"
  • Dave zegt:
    15 mei, 2007 om 14:38

    Voor zover ik weet noemen ze dat de honymoon periode…je blijft enkele weken bovenaan staan en dan gaat google chekken of je voldoende content, inkomende links etc gaat krijgen/toevoegen.

    Blijf je daar aan werken op een constante basis (heel belangrijk) , dan zal je minder snel uit de top 100 vallen..Waarschijnlijk zal je wel iets zakken maar niet in die mate dat je totaal nergens meer in voorkomt..

    Reageren
  • Rogier zegt:
    15 mei, 2007 om 15:13

    Het kan ook te maken hebben met het feit dat een nieuwe pagina erg veel “nieuwe” content bevat en hierdoor een hogere pagerank krijgt. Dit lijkt misschien dom, maar de algoritmes van Google werken volgens mij wel op zo’n manier. Als domein\?p=4 bepaalde NIEUWE content bevat, dan wordt hiermee de pagerank op een bepaalde waarde gezet. Als na een tijdje geen inkomende links worden geregistreerd door Google, dan vermindert deze pagerank, omdat

    - de hoeveelheid “nieuwe” informatie vermindert
    - geen inkomende links verschijnen
    - enz.

    Dit lijkt me veel overeenkomsten hebben met wat Dave hierboven zet. Dat het de honeymoon-periode heet, dat wist ik niet. :)

    Reageren
  • Letty zegt:
    15 mei, 2007 om 15:29

    Niet ál te veel waarde aan Google hechten, je site is echt tóp, dus dat komt helemaal goed.

    Reageren
  • Dave zegt:
    15 mei, 2007 om 17:26

    Nog een kleine gedachtengang….:-)

    Dat interne pagina’s (zoals in je voorbeeld Karel) het beter doen in het begin maar dan toch worden voorbij gestoken door je homepage (als je op dezelfde mainkeywords focused), ligt volgens mij in het feit dat je er meer werk (linkbuilding,etc) in stop dan in je interne pagina’s…

    Reageren
  • Karel Geenen zegt:
    16 mei, 2007 om 12:52

    @Dave en Rogier
    Denk dat jullie beiden wel eens gelijk kunnen hebben. Het zou wel verklaren waarom dat nieuwe pagina’s het in het begin beter doen..

    Reageren
  • Henk zegt:
    23 mei, 2007 om 07:33

    Ik heb me daar al bij neergelegd. Op zich is het ook geen ramp. Als je pagina’s aan de voorwaarden voldoen, komt het best goed.

    Voor een goede opname (zeker van een site met veel pagina’s en niveaus) is een sitemap aan te raden (http://www.google.com/webmasters/sitemaps/). Zo’n sitemap is gemakkelijk te maken (automatiseren). Voordeel is dat niet alleen Google sitemap.xml gebruikt. Yahoo en Ask ondersteunen deze sitemap ook.

    Reageren
  • downloaden zegt:
    19 jul, 2007 om 18:42

    Dat heb ik nu ook met mijn nieuwe website. Er is veel content die relevant is en deze komt ook hoog te staan voor een bepaald periode die toch wel lekker is meegenomen. De bezoekers converteren als de gek en heb toch een aardig bedrag verdient. Maar, aangezien er per dag zoveel content bijkomt is het natuurlijk veel moeilijker om voor elke pagina een linkpartners te zoeken e.d. Dus eindig met veel pagina’s in de sandbox, nietwaar? Ik vind dat google daar best op mag letten, want zij letten toch ook op dingen die menselijk of onmenselijk zijn (veel links in korte periode, om als voorbeeld te gebruiken) en het is toch ook onmenselijk om voor elke pagina bij een grote website relevante links te verzamelen in korte periode?

    Reageren
  • Henri zegt:
    23 okt, 2007 om 07:42

    @downloaden, daar heb je gelijk in. Echter, vaak gaan mensen vanzelf linken naar interessante pagina’s. Dat neemt niet weg dat je af en toe ook zelf aan linkbuilding mag doen.

    Zorg in ieder geval wel voor statische URL’s, die je gemakkelijk kunt gebruiken voor linkbuilding / link exchange.

    Reageren

Reageren


Karelgeenen.nl BV | Pastoor v. Vroonhovenstraat 8 | 5554 HJ Valkenswaard | Tel: 0575-200 228
Privacy Policy | Gebruiksvoorwaarden | Copyright 2006 - 2014