Naar
boven
Logo Karel Geenen

Nieuws van Peter Desmyttere

Diamanten nu ook via e-commerce te koop
Voor het eerst in België zijn nu ook diamanten via e-commerce op het internet te koop. Met haar website www.neodiam.com zet Smets Diamant uit Antwerpen haar eerste stappen in de internetverkoop. Volgens het bedrijf loopt in de Verenigde Staten de online verkoop van diamanten en juwelen als een trein. Smets Diamant zou zelfs de eerste Europese speler zijn.

De website garandeerd een snelle en persoonlijke aanpak. Er wordt veel aandacht besteed aan het beantwoorden van vragen bij de aankoop van een diamant. Daarnaast verkoopt Smets Diamant alleen gecertifieerde kwaliteitsdiamanten. Ten slotte heeft de klant een bedenktijd van 7 dagen, zoals de wet op e-commerce dat voorschrijft. Enige voorwaarde is dat de koper de verzegelde verpakking niet opent. Het pakket wordt persoonlijk aan huis gebracht via een gespecialiseerde koerier.

Met de aangekochte diamant kunnen kopers dan naar een juwelier naar keuze stappen om de steen te laten verwerken in een persoonlijk juweel.

Google heeft nieuws voor u
De volgende keer dat u ‘Googelt’, check dan ook even bovenaan de tab ‘Nieuws’. Waarom? Ondernemers hebben vaak recente informatie nodig, en de basiszoekfunctie op Google levert niet altijd het laatste en het beste op.

Wie zoekt via de tab Nieuws op Google, zoekt in een overzicht van de nieuwsberichten die de afgelopen maand verschenen in de belangrijkste dagbladen en magazines wereldwijd. Wilt u weten wat de media schreef over de transportsector, over een item als ‘customer service’ of over klanten en concurrenten uit uw sector? Google Nieuws brengt het u op een schaaltje.

Met de functie ‘Geavanceerd zoeken’ kunt u zelfs zoeken naar een topic die verscheen in één bepaalde krant of stad. Bijzonder handig als u wil weten wat de New York Times schreef over een item, of als u in functie van een businessmeeting de Parijse kranten wil doorsnuffelen.

Moet u regelmatig voor eenzelfde zoekopdracht terugkeren naar Google, gebruik dan Google Alerts onderaan de zoekresultaten. Dan genereert u een automatische zoekfunctie waarmee Google u via mail op de hoogte houdt wanneer er nieuwe nieuwsartikelen verschijnen. Zonder een vinger op te lichten…

Leuke quote over marketing (Philippe Picaud, Decathlon)

“The best way to obtain consumer insights, is to bring the consumer inside.”

Met deze quote slaat mr. Picaud spijkers met koppen. Wilt u echt weten wat er in uw markt of sector gebeurt? Bestel dan geen marktstudie of -onderzoek, maar ga in dialoog met uw klanten en prospecten. Maak het uw klanten bijvoorbeeld gemakkelijk om feedback te geven, om in contact met u of uw mensen te treden. En kies er voor om het contact en de discussie met de klant aan te gaan.


Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Peter Desmyttere
Peter Desmyttere adviseert en begeleidt ondernemers op vlak van marketing en communicatie. Zijn dienstverlening bestaat uit het verlenen van strategisch marketingadvies, het uitvoeren van een marketing audit en het schrijven van een marketingplan.
12 reacties op "Nieuws van Peter Desmyttere"
  • Dave 2 zegt:
    14 jan, 2009 om 11:15

    Ik vrees dat de diamant site niet echt succesvol zal zijn zoals alles nu wordt gepresenteerd…er is daar nogal wat werk aan de ‘winkel’.

    En ik twijfel of het echt zo storm loop zoals ze zelf zeggen..zit zelf toevallig ‘half’ in de goud/diamant sector en de diamant loopt niet meer zoals het ooit is geweest..

    Het grootste probleem in de sector online is fraude bij betaling.

    Dave

    Reageren
  • Dave 2 zegt:
    14 jan, 2009 om 11:19
  • Online Succes zegt:
    14 jan, 2009 om 12:07

    Sluit mij aan bij Dave 2 en denk dat een diamant te persoonlijk is om online te kopen. Ik zie mij niet samen met mijn vriendin online een diamant kopen.

    (T)on van Houten

    Reageren
  • Tom Broekhoven zegt:
    14 jan, 2009 om 12:48

    Ik verwacht ook niet dat de diamand het op internet goed gaat doen. Fraudegevoelig, exclusief en ondanks de persoonlijke aanpak zou ik zoiets nooit via internet kopen.

    Reageren
  • Marc Broos zegt:
    14 jan, 2009 om 15:25

    Volgens mij zou wel eens een succes kunnen hebben bij de meer kapitaal krachtigen met weinig tijd. Nog snel een verjaardagscadeautje voor de vrouw of de maitresse vanaf je computer kopen ;-)

    Reageren
  • Dave 2 zegt:
    14 jan, 2009 om 17:03

    Ik heb niet gezegd dat er geen markt voor is want ik geloof dat er voor de gekste en duurste zaken een markt is op het net ook al ‘denken’ we of weten we dat we het zelf nooit zouden kopen.

    Het feit is dat de bovengenoemde site gewoon slecht in elkaar zit. Het belangrijkste wat ik mis is een reden waarom ik hun zou geloven (er zijn genoeg andere sites op het net) en begeleiding… want eerlijk wat weten de meesten van diamanten af ? Zelfs als ik bij de juwelier zou gaan kunnen ze mij in de zak zetten dus fraude daar zou ik niet echt bang voor zijn…

    Dave

    Reageren
  • Dave 2 zegt:
    14 jan, 2009 om 19:04

    Geen idee of het beter was om in het ENG te beginnen, dat is iets wat ze uit hun analytics moeten halen .. ..wat er niet op zit zo te zien..

    Zo zie je maar dat er nog altijd een mooie markt is voor web bureaus die weten waar ze mee bezig zijn..:o

    Dave

    Reageren
  • Marc Broos zegt:
    14 jan, 2009 om 18:44

    Ja, de site is super slecht. Je verwacht toch minstens een mooie gedetailleerde foto per diamant. Het was ook beter om in het Engels te beginnen aangezien ze voor een .com kozen. Dan nog te zwijgen over SEO. Is deze site eigenlijk al af?

    Reageren
  • Jens Swelson zegt:
    15 jan, 2009 om 10:41

    Grappig, van die diamanten. Ik denk wel dat de verkopers daar een vrij hoge marge op hebben. Gezien de tijd dat ze zullen moeten besteden aan het beantwoorden van vragen etc.

    Reageren
  • Jens Swelson zegt:
    15 jan, 2009 om 10:47

    De website zelf had ik waarschijnlijk heel anders opgezet. Zoals in de reacties hiervoor, veel meer foto’s.

    Bovendien zou ik de website in plaats van wit, helemaal zwart maken. Zwart straalt toch meer exclusiviteit uit. En dat is iets wat ik de website op het moment nog niet echt vind hebben.

    Reageren
  • Dave 2 zegt:
    15 jan, 2009 om 10:58

    Ik denk dat er in de B2B meer potentieel ligt dan de B2C hier..

    Reageren
  • A. Yumlu zegt:
    04 apr, 2009 om 12:56

    Internet marketing is inderdaad goed en positief zeker in deze periodes. Maar voor diamant…? daar ben ik niet zo zeker van!
    we’ll see

    Reageren

Reageren