Naar
boven
Logo Karel Geenen

Social media: ieder zijn eigen tijd..

Je hebt je Twitter account, Facebook fanpagina, bedrijfsblog en Google+ pagina ingericht, opgemaakt en opgebouwd. Het aantal volgers, likes, bezoekers en +1’tjes komt aardig op gang, maar nu moet je het allemaal bij gaan houden. Regelmatig nieuwe content plaatsen, reageren en vragen beantwoorden. Hoeveel tijd ga je hiervoor inplannen? Besteed je wel genoeg tijd? Hoeveel tijd moet je er eigenlijk aan besteden en aan wat? Dat is waar ik het vandaag over ga hebben.

Kwaliteit gaat voor kwantiteit

Natuurlijk is het van belang om regelmatig contact te hebben met je netwerk, hoevaak dit moet zijn hangt af van je organisatie, je product en / of je dienst. Vergeet daarbij nooit: kwaliteit gaat voor kwantiteit. Wanneer je niet iedere dag iets interessants te melden hebt, doe dit dan ook niet! Het ligt er maar net aan of je product / dienst zich ervoor leent.

Content waar je bezoeker blij van wordt

Het draait allemaal om content waar je bezoekers enthousiast van worden en graag willen delen. Zo is het voor een webshop met mode- en beauty artikelen makkelijker om dagelijks content te genereren, bijvoorbeeld: over de laatste trends, ‘how-to’ video’s over make-up en haar- of stylingtips die worden verzameld vanuit de community, dan een bedrijf dat kunststof kozijnen plaatst…

Monitoren en webcare ook belangrijk!

Dat laatste bedrijf kan beter actief monitoren en zorgen voor goede webcare dan proberen iedere week een artikel te publiceren. Werk dan liever één keer per maand aan een goed artikel en laat zien dat je actief op de hoogte blijft van ontwikkelingen in je markt door er regelmatig je mening op te geven. Er is dus meer mogelijk dan je klanten keer op keer te vertellen welke producten ze bij je moeten kopen, want dat gaat uiteindelijk tegen je werken.

(Een open deur ik weet het.., maar er wordt vaak niet goed nagedacht over de behoefte van de klant.)

Hoeveel tijd moet je dan besteden?

Om weer even terug te grijpen op de insteek van het artikel: hoeveel tijd moet je dan besteden? Zoals hiervoor beschreven heb je of wel veel relevante content te delen, of niet. Dus hangt dit af van de relevantie en de tijd die je als organisatie erin kan steken.

Heb je dus veel te vertellen, zorg dan voor genoeg tijd en personeel om deze content te verzorgen. Maak in ieder geval voor een duidelijke indeling van de week, zodat je community met regelmaat wordt voorzien van updates, de vragen worden beantwoord en enthousiast houdt voor je merk.

Conclusie: meer te melden = meer tijd

Ik denk dat je als klein bedrijf, wat niet dagelijkse updates kan verzorgen omdat er gewoonweg niet iedere dag nieuws te melden is, met ongeveer 4 uur per week goed uit de voeten moet kunnen. Dit houdt dan in dat je onderzoekt wat het laatste nieuws is in je branche, hierover je communiceert en je mening hierover geeft. Daarnaast monitor wat je doelgroep te melden heeft over je producten en je speelt hierop in. (Dit kan simpelweg door een antwoord te Tweeten!)

Heb je wel genoeg content om dagelijkse updates te verzorgen? Dan kan je hier al gauw meer dan 20 uur per week mee bezig zijn. Je ziet niet voor niets een groot aantal functies ontstaan zoals “Content Manager” en “Social Media medewerker”..

Ik zal binnenkort een overzicht plaatsen van de tijd die wij hier bij Karelgeenen.nl kwijt zijn met de blog en social media. Misschien dat dat jullie kan helpen om zelf ook een overzichtje te maken ;-) !

Hoeveel tijd besteden jullie eigenlijk (als bedrijf) aan social media? Laat een reactie achter!


Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Lianne Soer
Lianne is Communicatie & Content Manager bij Karelgeenen.nl en is medeverantwoordelijk voor het reilen en zeilen van de blog, cursussen en sociale media. Daarnaast heeft ze i.s.m. Karel de cursus "Google Analytics in de praktijk" ontwikkeld.
7 reacties op "Social media: ieder zijn eigen tijd.."
  • Een week in social media bij Karelgeenen.nl zegt:
    28 aug, 2012 om 16:28

    [...] Een week in social media bij Karelgeenen.nlDoor Lianne Soer16-08-128 reactiesSocial MediaIn de blogpost van dinsdag heb ik al uitgebreid gesproken over de tijd die je aan social media besteedt. En dat dit per [...]

    Reageren
  • Mark zegt:
    12 sep, 2012 om 16:02

    Hoi Lianne, leuk artikel! Ben benieuwd hoeveel tijd jullie kwijt zijn per week aan de Blog en Social Media.Volledig eens betreffende kwaliteit voor kwantiteit want interessante content is de sleutel tot succes. Grtz, Mark

    Reageren
  • Mark zegt:
    12 sep, 2012 om 16:06

    Lees net je artikel van 16 augustus, bijna 20 uur excl. brainstorming. Niet gek maar voor de meeste MKB bedrijven geen optie. Keuzes maken daar gaat het om.

    Reageren
    • Lianne Soer zegt:
      12 sep, 2012 om 16:08

      Tegelijk een reply geschreven! :)
      Wij zijn inderdaad veel tijd kwijt, maar dat is ook niet gek wanneer je iedere dag nieuwe content creëert. Dit geldt natuurlijk niet voor de meeste MKB bedrijven, die kunnen met veel minder tijd uit de voeten!

  • Cindy Kamstra zegt:
    17 okt, 2012 om 18:28

    Interessant artikel, Lianne, en het voorbeeld van jullie eigen tijdsbesteding is zeker nuttig.

    Een kanttekening: volgens mij is het niet zo dat een leverancier van kunststof kozijnen niet iedere dag (of zeg een paar keer per week of per maand) iets nieuws te melden heeft. Nieuws hoeft namelijk niet per se uit het eigen bedrijf of de eigen branche te komen om interessant te zijn voor de doelgroep.

    Wie de kranten leest en zijn oren en ogen openhoudt, komt regelmatig onderwerpen tegen die de doelgroep aanspreken en die op de een of andere manier te linken zijn aan kunststof kozijnen (of aan welk onderwerp dan ook).

    Reageren
    • Lianne Soer zegt:
      17 okt, 2012 om 18:49

      Hoi Cindy,

      Het is inderdaad goed om actuele onderwerpen die interessant zijn voor je doelgroep te gebruiken. Mooie aanvulling, dank!

      Groet,
      Lianne

Reageren


Karelgeenen.nl BV | Pastoor v. Vroonhovenstraat 8 | 5554 HJ Valkenswaard | Tel: 0575-200 228
Privacy Policy | Gebruiksvoorwaarden | Copyright 2006 - 2014