Naar
boven
Logo Karel Geenen

Social media sites, interessant voor internet marketing?

Social media websitesRegelmatig surf ik rond op de welbekende social media sites als Digg en Sphinn (Engels) en Ekudos, Nujij.nl en MSN reporter (Nederlands). Op deze websites is meestal wel interessant nieuws te vinden.

Als tool voor internet marketeers kan het ook erg interessant zijn. Toch heb ik zo mijn vraagtekens bij deze social media sites…

Wat is een social media site?
Het principe is zeer eenvoudig. Gebruikers, jij en ik, kunnen nieuws toevoegen. Het enigste wat je hoeft te doen is een linkje doorgeven (waar het “nieuws” te lezen is) en er een kleine beschrijving bij te typen. Anderen, wederom jij en ik, kunnen dan stemmen op dit nieuws. Des te meer stemmen een nieuwtje of artikel ontvangt des te hoger deze op de lijst komt.

Het gevolg van hoger op de lijst komen is dat de pagina waar het “nieuws” op staat meer bezoekers gaat krijgen.

Voor wie zijn social media sites?
Dit soort websites zijn vooral bedoeld voor “gewone” bezoekers van het internet. De kracht van dit soort modellen is dat andere mensen (het sociale aspect) bepalen wat nieuws is en wat niet.

Internet marketing en social media sites
Social media sites kunnen voor internet marketeers een interessante tool zijn. Door bijvoorbeeld eigen geschreven artikelen toe te voegen aan deze websites kun je veel bezoekers ontvangen.

Maar zo eenvoudig is het echter niet. Allereerst komt namelijk de vraag of dat de bezoekers wel interessant zijn voor onze business. Willen wij deze bezoekers wel op onze website? Uit onderzoeken en eigen ervaring weet ik dat bezoekers afkomstig van dit soort websites erg matig converteert.

Verder zijn er in Nederland maar weinig gespecialiseerde sites als deze. Wanneer je in het Engels schrijft heb je bijvoorbeeld Sphinn.com. De artikelen op deze website zijn vooral gerelateerd aan zoekmachine optimalisatie, email marketing en online marketing in het algemeen.

Het Nederlandstalige Ekudos komt hier nog het dichtste bij. Echter is deze website uit de “beginnersfase” en komen er nu steeds meer “gewone” mensen in plaats van internet marketeers.

Conclusie
Wanneer je een specifieke doelgroep hebt lijken de bezoekers van dit soort websites niet erg interessant. Verkoop je echter producten voor de massa (verbruiksartikelen) of is je doelgroep de massa (nieuwssite, blog als Geenstijl) dan kunnen dit soort websites een interessante tool zijn.

Het toverwoord blijft “testen”! Probeer het eens uit en kijk eens via bijvoorbeeld Google Analytics wat deze bezoekers doen en hoe lang ze bijvoorbeeld op je website blijven. En nog belangrijker, of ze ook converteren.

Voor degene die nog tips zoeken over hoe je de voorpagina van dit soort websites haalt heb ik nog een aantal interessante artikelen gevonden:


Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Karel Geenen
Karel Geenen is de eigenaar van deze weblog, en tevens eigenaar van Yargon, een zoekmachine marketing bedrijf gericht op het MKB.
7 reacties op "Social media sites, interessant voor internet marketing?"
  • Noukie zegt:
    15 jul, 2008 om 23:43

    Hoe meer “normale” bezoekers hoe interessanter. Tot nu toe heb ik er niet meer mee gedaan dan enkele simpele testjes

    Reageren
  • Barry Meijer zegt:
    17 jul, 2008 om 00:07

    Ik merk de laatste tijd dat het een behoorlijke opkomst heeft, ik ben zelf van plan het op mn blog te gebruiken.

    Reageren
  • Edwin zegt:
    17 jul, 2008 om 18:18

    Mijn ervaring met social media tot nu toe is:
    1. de extra bezoekerstrafiek is te verwaarlozen, komt waarschijnlijk deels door de te technische kant van mijn artikels, maar eerlijk gezegd denk ik niet dat iemand er honderden laat staan duizenden extra bezoekers door krijgt.
    2. doordat de meeste social media sites wel linkjuice geven, geven ze je artikels wel een leuke boost in de serps.
    Mijn grootste ? successen komen uit het buitenland, voters op searchallinone hebben enkele artikels een PR5 sololink gegeven, deze bekleden nu top 3 posities…dat is me gelukt doordat de artikels héél informatief waren én bruikbaar voor Engelstaligen.
    Kortom, de inhoud maakt het verschil..niet de social media sites op zich.

    Reageren
  • website optimalisatie zegt:
    21 jul, 2008 om 15:07

    Ik deel de mening van Edwin, afgezien van ns,reporter.nl zijn de bezoekers te verwaarlozen. Plaatsing op overige social media sites wordt dan inderdaad meer onderdeel van linkbuilding dan hetgeen de site(s) werkelijk voor bedoeld is.

    Reageren
  • Direct Marketing BBA zegt:
    26 jul, 2008 om 14:35

    Denk dat het enigszins afhankelijk is van wat je verkoopt. Het is zoiets als tv-reclame, een enorme hoeveelheid kijkers/bezoekers is niet direct geinteresseerd in wat je aanbiedt.

    Alleen is het een stuk goedkoper dan tv en heeft het nog andere voordelen. :-)

    Reageren
  • Martin zegt:
    08 feb, 2009 om 14:04

    “Het enigste wat je hoeft te doen is een linkje doorgeven (waar het “nieuws” te lezen is) en er een kleine beschrijving bij te typen.”

    Het enige…

    Reageren
  • Wouter @ Simple SEO zegt:
    21 okt, 2011 om 20:06

    De MSN Reporter site is niet meer en de link is dus verouderd.

    Groetjes Wouter

    Reageren

Reageren


Karelgeenen.nl BV | Pastoor v. Vroonhovenstraat 8 | 5554 HJ Valkenswaard | Tel: 0575-200 228
Privacy Policy | Gebruiksvoorwaarden | Copyright 2006 - 2014