Naar
boven
Logo Karel Geenen

Zoekmachine optimalisatie voor Weblog’s

Inhoud:


Achtergrond informatie:

Aaron Wall heeft een boek geschreven over SEO met meer dan 300 pagina’s, een tiental van deze pagina’s is al voldoende om te weten wat je moet doen om zoekmachine optimalisatie correct uit te voeren voor je Blog. Waarom? Zoekmachine algoritmes verbeteren constant. Google en andere zoek machines verzamelen steeds meer data. Dit geeft zoekmachines de mogelijkheid je blog aan te raden en te positioneren aan de hand van de verzamelde data.

Wat weet Google over je blog?

Zoekmachines hebben een veel keus in informatie waarmee ze het vertrouwen en zoekresultaten van een Blog bepalen. Sta er maar eens bij stil, Google bezit enorm veel sites en services en die dagelijks door miljoenen bezoekers worden gebruikt. Hier een synopsis:

Als een Google account gebruiker zich abboneert op je Blog, in hoeverre ziet Google dat als een actie van vertrouwen? Hoe lang abboneert iemand zich op je Blog? Hoe vaak lezen en bezoeken ze je website? Welke andere sites abboneren ze zich op? Welke andere sites bezoeken ze? Hoe vaak maken ze gebruik van zoekmachines en email?

In hoeverre moet Google een link van een andere Blog zien als een stem om je Blog betere zoekresultaten te geven? Hoeveel links van andere populaire en betrouwbare Blogs en websites gaan er naar het Blog wat jou blog weer linkt? Hoeveel mensen hebben zich ingeschreven bij je RSS feed?

Services van bijvoorbeeld Bloglines of Mybloglog zijn in staat deels antwoord te geven op deze vragen. Maar Google heeft een accurater antwoord dan ieder ander bedrijf.

Behalve de hierboven opgesomde data, weet Google ook nog eens hoe oud je Blog is, hoe vaak je content post en hoe je link profiel is gegaan.

Waarom Blog’s anders zijn dan statische websites

Zoekmachine optimalisatie voor Blogs gaat niet hetzelfde als de meeste andere websites. Dit komt voornamelijke door de sociale aspecten die aan Blog’s gekoppeld zijn. Zoekmachine optimalisatie voor Blog’s gaat niet miner over kopen van dure links of trucken uithalen met inadequate zoekmachine technologie. Zoekmachine optimalisatie voor Blog’s is meer gefocused op het creëren van iets waar mensen over kunnen discussieren en een hoge attentie waarde heeft.

De sociale aspecten van Blogs

  1. RSS en feed readers maken het voor lezers makkelijk voor lezen om een abbonement te nemen op elke bericht je publiceerd
  2. Mensen die Blog’s lezen hebben vaak zelf ook een Blog. Veel van hen hebben honderden of duizenden geabboneerde lezers. Een paar gerespecteerde bloggers die een verhaal van je Blog overnemen kunnen een waar sneeuwbal effect veroorzaken. Hun lezers, die zelf ook blogs hebben nemen het bericht weer over en zo krijg je dus een mooi sneeuwbal effect.
  3. Een Blog dat hun lezers uitnodigt te participeren in een discussie kan leiden tot tientallen of zelfs honderden reactie’s. Deze reactie’s zijn unieke content waarmee weer extra zoekresultaten behaald kunnen worden.
  4. Een Blog optimaliseren heeft meer te maken met het creëren van een hoge attentie waarde en beloond worden voor het verspreiden van ideeen. Minder belangrijk dan het optimaliseren van pagina’s speciaal voor de algoritme’s van zoekmachines.

Domein namen & Blog Hosting

Diensten zoals Typepad, Blogger en wordpress.com geven jou als blogger de mogelijkheid gebruik te maken van een subdomein binnen een domein (jouwblog.blogger.com of jouwblog.wordpress.com). Maak daar geen gebruik van!

Sommige van deze diensten hebben een vervelend limiet aan mogelijkheden en/of laten geen advertenties toe op je Blog. Het kan maanden of jaren duren voordat je een groot bereik heb. Je kunt beter direct een eigen domein naam nemen bij een betrouwbare webhoster, zo verkom je dat je later noodgedwongen je Blog moet verhuizen.

Keyword onderzoek

Traditionele keyword tools
Er zijn verscheidene keyword tools die zoekwoorden laten zien waar mensen recent op hebben gezocht. Een voorbeeld van zo’n keyword tool is Wordtracker:

Wordtrack - choclate

Als Blogger zijnde, zoek je niet alleen op zoekwoorden die historisch gezien populair zij maar ook op zoekwoorden die “fris” of “hot” zijn. Je kunt inzicht krijgen op wat er nu gaande is door zoekopdrachten uit te voeren op: Technorati, Google Blog search en Google News. Diensten zoals Google Trends(tip) en Yahoo! Buzz index geven inzicht in de populaire zoekopdrachten van grofweg de vorige dag.

Waar je keywords moet gebruiken in de inhoud van je pagina

Het is cruciaal om keywords te gebruiken in de titel van je pagina, bij voorkeur aan het begin van je pagina titel. Je zou zoekwoorden, zoek termen en populaire varianten van zoekwoorden kunnen gebruiken bij het schrijven van je Blog artikel. Zolang je in je achterhoofd houdt dat je artikel natuurlijk over moet komen bij je lezers. Het is -vooral bij Blog’s- belangrijk om de focus van je content meer te leggen bij je bezoekers dan bij zoekmachine robots. Wat je lezers van je artikelen vinden is veel belangrijker dan wat een zoekmachine robot ervan vind.
Het is voor je Blog voordeliger om lezers te hebben die je artikelen/inhoud linken dan je pagina optimalisatie perfect te hebben ten koste van je usabilty.

Gebruikelijke keyword onderzoek tools laten je populaire varianten zien en sommige visuele tools zoals Quintura maken het makkelijk zoekwoorden te visualiseren in hoog gepositioneerde zoekresulaten.

Actuele gebeurtenissen bijbenen

Ideeën trackers

Welke ideeën verspreiden zich snel vandaag? Wie is het middelpunt van conversatie in de Blog wereld? TechMeme en Tailrank lichten de meeste recente populaire blogberichten uit. The World Bank lanceerde recentelijk hun eigen Buzzmonitor onder een open source licentie waarmee iedereen in staat is zijn eigen idee tracker te maken.

Youtube

Youtube heeft lijsten met de meest populaire video’s van de dag, meest besproken video’s en de favoriete video’s van de dag. Veel van deze video’s zullen niet echt relevant zijn voor je Blog, maar deze lijsten kunnen je wel helpen met bepalen welke ideeën een bewezen hoge attentie waarde hebben.

Sociale Nieuws Sites

De Digg homepagina, Del.icio.us Populair list, and StumbleUpon Buzz laten ideeën zien die populair zijn onder sociale boekmarkers. Pligg maakt het een eitje om een sociale news site te maken binnen een bepaalde niche.

focuses op competieve Website

Alles bij te houden om succesvol te zijn is niet nodig. Je hoeft alleen te concurreren binnen je eigen markt segment f niche. Het enige wat je hoeft te doen is een handjevol blogs te lezen, bij te houden welke blogs gelinked worden (en waarom) en waarom mensen reageren op de artikelen die populair zijn. Op deze manier maak je het jezelf makkelijk om content en ideeën te indentificeren (of zelf te creëren!) die het waard zijn om te vermelden.

Het is een fluitje van een cent om jezelf te abboneren op blogs binnen je eigen markt door gebruik te maken van feed lezers zoals iGoogle, Google Reader of Bloglines. Inkomende links op andere Blogs binnen je markt kun je bijhouden door gebruik te maken van Technorati of Google Blogsearch.

Google Blog search links

Ontdekken van nieuwe ideeën voor content

Je kunt uitvinden wat nu populair is en welke ideeën voorheen goed aansloegen door gebruik te maken van de eerder genoemde lijsten met populaire artikelen, websites en ideeën. Het is op deze manier erg makkelijk om deze informatie te gebruiken om je eigen Blog om zo opmerkelijke content aan te bieden aan je markt/doelgroep. Alle content die je tegenkomt (online gelezen, boeken, plaatjes, conferenties, persoonlijke ervaring, etc) is een bron van inspiratie. Zorg dat je altijd een camera en notitieblok op zak hebt.

Je kunt de laatste Blog trends volgen door Darren Rowse’s ProBlogger en Performancing te lezen.

Duidelijke & en pakkende titels gebruiken

Cory Doctorow, een populaire science fiction auteur en Blogger bij Boing Boing, had in dit interview het volgende te zeggen over het schrijven van titels:

[youtube:http://www.youtube.com/watch?v=w4S9wjuJPk8]

“Schrijf titels net alsof je een nieuwsschrijver bent”

Schrijf je titels dus net alsof het kopteksten zijn uit een krant, erg belangrijk. Goed omschreven titels zorgen ervoor dat je artikels in de juiste context worden geplaatst en verhogen de kans dat mensen erop klikken wanneer ze moeten kiezen uit zoekresultaten.

Andere technieken voor goede titels is inspelen op emotie, door bijvoorbeeld iets te vragen (Wil je meer bezoekers op je Blog?) of door iets te beloven (Gegarandeerd meer bezoekers door je Blog te optimaliseren). Brian Clark biedt veel succesvolle pagina titel formules in zijn magnetische kopteksten series.

Structuur van je Blog Optimaliseren

Tot september 2007 bevatte de homepage van seobook.com de meest recente artikelen van Aaron Wall’s Blog. Het hielp zeker om nieuwe Blog artikelen te promoten, maar het was minder pakkend voor mensen die nieuw waren met de materie. Het kon nieuwe bezoekers zelfs afschrikken. Als je een nieuwe Blog start, zorg ervoor dat je startpagina nieuwe bezoekers aanspreekt. Begeleid ze in hun leer process, laat zien waar ze moeten beginnen en markeer je beste content. Als je site zich meer begint te ontwikkelen richting een bedrijf, dan is dat het juiste moment om te investeren in nieuwe, interactieve dingen zoals tooljes en forums om je bezoekers alle reden te geven om je site te blijven bezoeken.

Veel Blog systemen hebben ingebouwde mogelijkheden om belangrijke stukken extra onder de aandacht te brengen. Een selectie van je beste artikelen op de home pagina geeft je bezoekers de mogelijkheid om met 1 klik in aanraking te komen met de beste content. Daarnaast is het voor je bezoekers gemakkelijker om te linken naar je beste content. Dit vergroot de kans dat nieuwe bezoekers je website vinden omdat ze in contact komen met je beste artikelen via andere websites en Blog’s.

Veel bezoekers op je Blog zijn nieuw. Verwijzen naar oudere posts in je artikelen helpt nieuwe bezoekers bij het begrijpen van de juiste context en voorkomt dat je onderwerpen meerdere malen hoeft te herhalen in je artikelen. Als je je berichten automatisch deelt met andere websites, of spam achtige sites je bericht zonder toestemming stelen dan helpen verwijzingen naar oudere berichten binnen je posts voor meer links wat voordelig is voor je positie binnen zoekmachine resulaten.

Voorkom dubbele content

Michael Gray geeft een aantal tips over WordPress optimalisatie in de volgende video:

[youtube:http://www.youtube.com/watch?v=BiCn6y6JU8o]

  • Gebruik slechts 1 categorie per artikel.
  • Maak gebruik van de standaard WordPress functie om alleen samenvattingen te laten zien op categorie pagina’s.
  • Gebruik robots.txt om datum gebaseerde archieven en andere ruisende/dubbele gedeelte van je Blog te blokkeren.

Joost de Valk biedt nog meer WordPress optimalisatie tips aan in zijn WordPress Zoekmachine Optimalisatie Gids.

Waarschuwing: Als je nog niet bekend bent met robots.txt, let er dan op dat je niet per abuis alle artikelen met datums blokkeerd. Dit gaat alleen op als je de datum van artikelen gebruikt in je permalinks. Als je post slug URL’s (titel van je artikel) en categoriën in je titels gebruikt dan zou je robots.txt er zo uit kunnen zien:
User-agent:*
Disallow: /*p=
Disallow: /*q=
Disallow: /*trackback
Disallow: /*feed
Disallow: /*wp-login
Disallow: /*feed
Disallow: /*wp-login

Categorieën en Tag pagina’s

Maak categorieën die goed in lijn zijn met de zoekwoorden binnen het niche waar je in schrijft. Je creeërt zo een herkenbare site structuur voor zowel je lezers als zoekmachine’s wat positief bijdraagt aan je posititie in de zoekmachine resultaten.

Als je een site maakt over afvallen, dan is het logisch om de categorieën te maken over, fitness, dieët programma’s, voedingssuplementen en afval pillen.

Als je zowel categorie als tag pagina’s gebruikt dan is het belangrijk erop te letten dat ze elkaar niet overlappen. Als je bijvoorbeeld een categorie maakt die “link building” heet, dan is het niet aan te raden om veel andere pagina’s de tag “link building” te geven. Het is beter om 10 of 20 verschillende goed gevulde categorieën te hebben in plaats van honderen categorieën en tags met maar enkele berichten.

Gerelateerde artikelen

Veel Blogs linken het vorige en volgende bericht op elke pagina. Deze links zijn nuttig vanuit een usability perspectief en ook handig omdat zoekmachines dieper graven op je website. Sommige WordPress plugins geven de mogelijkheid om gerelateerde berichten weer te geven onderaan elke post. Dit helpt bezoekers de juiste informatie te vinden indien ze op de verkeerde pagina zijn binnen gestapt.

Verbeter pagina titels

Veel Blog CMS systemen plaatsen de naam van het Blog voor de titel van het bericht als pagina titel. Het is beter wanneer de pagina titel begint met de meest relevante informatie. Er zijn veel plugins die je in staat stellen de structuur van de pagina titels gemakkelijk te veranderen. Een paar populaire zijn all in one SEO pack en SEO Title Tag.

Webstatistieken Analyse: Dupliceer vroeg succes.

Een webstatistieken programma kan je laten zien:

  • Wie links plaatst naar je site
  • Naar welke berichten ze linken
  • Via welke zoekresultaten mensen je site vinden

Het is een makkelijk om content te maken die makkelijk wordt overgenomen wanneer je weet wat voor type mensen je berichten linken EN waarom ze linken. Als je ziet op welke zoektermen je site goed scoort, dan weet je ook met welke gerelateerde artikelen je makkelijk mee kunt scoren. Sommige bloggers, stemmen hun pagina’s met grote bezoekeraantallen af op varianten op zoekwoorden om zo net wat meer bezoekers te krijgen op andere zoektermen.

Google analytics is gratis. Ik vind Mint ook goed, die 30$ rekening per website. Performancing en MyBlogLog hebben webstatistieken meer gericht op Blog’s.

Controversie

Het gros van de mensen laten angst hun acties controleren, in schril contrast tot succesvolle mensen die zich hoofdzakelijk laten leiden door intuïtie en instinct.

  • Niemand houdt van een pester. Sommige bloggers maken zich zorgen dat hun berichten wellicht kunnen leiden tot een rechtzaken of iemand beledigingen. Een rechtzaak tegen Aaron Wall leidde ertoe dat zijn naam, publiciteit en winst in 1 dag explodeerde. Dit betekend niet dat je roekeloos moet worden, maar een niet legetieme rechtzaak draagt bij aan media aandacht en organisch vergaard vertrouwen.
  • Vernietiging van creativiteit is onderdeel van de zakenwereld. Over een paar jaar betalen mensen om de informatie die ik nu verkoop weg te geven. Zakenlieden maken zich zorgen over het behouden van hun copyright. Naarmate het web steeds competiever wordt, moeten we al blij zijn wanneer iets genoeg attentie waarde krijgt om gekopieërd te worden.

Sommige zelf uitgeroepen etische Bloggers spelen good cop/bad cop met hun marketing. Michael Arrington gaf naar aanleiding van dit viral video tips blog post te kennen hoe walgelijk hij het wel niet vond. Kennlijk vond hij het niet geheel walgelijk, aangezien hij het wel op zijn eigen website publiceerde en er een lading geld verdiende.

Push marketing om je Blog te promoten na de lancering

Wees opzienbarend

Als je nieuw bent met internet marketing dan is het aan te raden om Purple Cow van Seth Godin te lezen. Zo leer je opzienbare ideeën te creëren. Een link is gelijk aan een citaat. Als je opzienbarend genoeg bent, dan komen de links vanzelf! Maar niet zonder een klein beetje push marketing.

Wees geloofwaardig

De meeste nieuwe informatie is spam of uitgekauwt. Spammers gebruiken zulke geavanceerde en subtiele technologie dat lezers hebben geleerd goede originele informatie in een oogwenk te herkennen.

Door een standaard WordPress template te gebruiken kun je lezers afschrikken. Als je een mooi template gebruikt of een professioneel design aanschaft dan stuur je een signaal naar je bezoekers wat zegt dat je om je lezers geeft en dat je bereidt bent om te investeren in je website. Een overzichtelijke structuur en goed design (usability) geven je meer geloofwaardigheid.

Andere manieren om meer geloofwaardigenheid te creëren: Maak het gemakkelijk om contact op te nemen met je. Publiceer je zakelijke adres. Maak een unieke, goed overwogen Over pagina, met een overzicht van alle ervaringen die je bezoekers moeten weten.

Link naar andere Blog’s

We zijn gevoeliger voor marketing die overeenkomt met onze intresse. Je kan niet meer relevanter zijn dan door over een persoon te spreken. Veel blogges houden bij wie naar hun linked en lezen de berichten die naar hun linken.

Linken naar andere zinvolle en relevante websites is op dit moment een van de goedkoopste manier van marketing. Plaats niet alleen een link en een quote, maar waarde toe door uit te leggen waarom hetgeen wat je linkt, in jou ogen goed of slecht is. Misschien is het een optie om feedback te vragen aan personen die je respecteerd of te bekijken of er een mogelijkheid bestaat om een interview te doen.

Links bouwen

Zoekmachines beschouwen links als een teken van vertrouwen. Als je het jezelf kunt permiteren, dan adviseer ik je nieuwe blogs op te nemen in algemene directories, niche directories en blog directories. Achtergrond informatie over aanmelden bij algemene directories kan hier. Een recent geschreven artikel door Loren Baker gaat over de beste blog directories.

Je blog adverteren

Bereik leidt tot meer bereik. Een paar euro’s besteden aan adverteren vandaag kan ervoor zorgen dat je Blog enkele maanden later razend populair is.

  • Pay per click advertenties kun je gebruiken om relevante bezoekers te kopen van zoekmachines.
  • AdWords heeft een groot netwerk van uitgevers genaamt AdSense. Zowel Adsense als Blog Ads geven je de mogelijkheid advertenties te kopen op specifieke relevante websites.
  • Betaalde recenties over je website kun je krijgen via review netwerken zoals ReviewMe. Je koopt dan reviews op relevante Blogs.
  • StumbleUpon brengt nieuwe bezoekers naar artikelen die je wilt promoten voor weinig geld.

Netwerk Effecten begrijpen

Op 15 april 2007 publiceerde sociaal onderzoeker Duncan J. Watts een artikel in de New York Times genaamd: Is Justin Timberlake a Product of Cumulative Advantage? In het artikel adresseerd Duncan de sociale aspecten van onze keuzes:

“Mensen maken vrijwel nooit beslissingen op individuele basis. Deels omdat de wereld zoveel keuze biedt; dat wij weinig weinig hoop hebben individueel te vinden wat wij werkelijk willen hebben. Deels omdat wij zelf nooit echt zeker weten wat wij echt willen hebben. En deels omdat wat wij niet “het beste” willen ervaren, maar meestal iets willen ervaren wat anderen al eerder hebben ervaren (ook met het oog op de mogenlijkheid de ervaring weer te delen).

Vanwege het groepdenk gedrag bij het maken van een keuze, blijven veel dingen populair omdat ze simpelweg al populair waren.

Delen van Sociaal bewijs

  • Reactie’s: Als je website veel reacties heeft dan is men eerder geneigd te participeren in discussies. Je kunt je bezoekers beïnvloeden om meer reactie’s te plaatsen door een oproep te plaatsen zoals: “laat een reactie achter”. Je kunt ook de meeste recente reactie’s weergeven in de zijbalk van je Blog. Zelf reageren op reactie’s nodigt bezoekers uit om nog extra reactie’s te plaatsen. Sommige Blog auteurs werken samen en schrijven reactie’s op elkaars berichten om hun Blogs en meer levendig en actief uit te laten zien.
  • Abbonee statistieken: Als je honderden of duizenden geabboneerde lezers hebt, dan is het een goed idee om deze statistieken weer te geven op je website.
  • Leen autoriteit: Vraag autoriteiten binnen je domein, markt of niche om feedback of input over een project voordat je het van de bodem tilt. Ze kunnen meer betekenen dan enkel geloofwaardigheid wanneer ze zich met het idee kunnen identificeren. Het kan ook gebeuren dat ze je meehelpen je idee gratis te marketen.
  • Publiceer je publiciteit: Het is een goed idee om bijvoorbeeld een “ook gezien op” sectie te starten waneer jij of je Blog media aandacht hebt gekregen. Dit helpt bij het uitbouwen van je autoriteit en geloofwaardigheid.

Voeg interactie toe

Mensen lezen een Blog omdat ze liever informatie op deze manier vergaren dan via een boek. Het toevoegen van video en afbeeldingen, het gebruik van paragrafen en opsommingen maakt het makkelijker voor je lezers om de gepresenteerde informatie te verwerken (en delen).

Het houden van interactieve wedstrijden en het weggeven van prijzen is een goede manier om anderen aan te zetten om over je Blog te praten. In de toekomst zal het reageren en praten over content het model zijn om inkomsten te vergaren via online media. Cory Doctorow over de toekomst van media:

Vandaag de dag is er een explosie van keuze opgekomen dankzij het internet. Alle artiesten en entertainers zijn slechts 1 muisklik verwijderd. Een andere artiest vinden die je ook leuk vind is een koud kunstje dankzij favorieten systemen, zoekmachines en ontelbare fan sites zoals Blogs en Myspaces. Je bent bijna nooit de enige die enthusiasisme heeft over een bepaald onderwerp. Er is altijd wel iemand -ergens-, die op z;n minst dezelfde mate van enthusiasme heeft. Als je beter wilt preseteren dan heb je meer nodig dan charisma en enthusiasme; Je hebt conversatie nodig.
In vrijwel elk onderdeel van creatieve vasthoudendheid zien we dat artiesten hun succes weten te behouden door een vorm van conversatie aan te gaan met hun publiek. JMS hing rond in forums en hield zo Babylon 5 in leven, het Blog ban Neil Gaman’s is bijna volledig opgezet als een simultane conversatie met duizenden lezers. Het succes van alle op internet doorgebroken indie bands is te danken aan forums en mailing lists waar ze actief op participeren. Andere voorbeelden zijn bijvoorbeeld onafhankelijke documentaire makers zoals Jason Scott en komieken zoals Warren Ellis, zij maken allen gebruik van LiveJournal, blogs, mailing lijsten, etc..

Participeer op populaire kanalen om het vertrouwen en bereik te vergroten

  • Forums hebben vaak grote stromen bezoekers. Meedoen op actieve forums draagt bij aan je naamsbekendheid. Het is ook een goede plek voor inspiratie. Als mensen vaak dezelfde vragen stellen dan kunnen ze die vraag vinden via de zoekfunctie op het forum.
  • Gast artikelen schrijven voor andere Blog’s heeft als voordeel dat je geniet van hun naamsbekendheid, vertrouwen van bezoekers and bezoekerstroom.
  • Sommige Bloggers organiseren Blogcarnavals (hallo Ruben!) om meer bereik te krijgen en linkwaarde te delen.
  • Relevante reactie’s achterlaten op gerelateerde Blog’s kan helpen bij het verkrijgen van meer geabboneerde lezers en bezoekers.

Laat je waarin jij uniek bent

Lezers waarderen het wanneer je consequent vertrouwen hebt in jezelf en de boodschap die je uitdraagt. Lezers zijn dan eerder geneigt je te vertrouwen en je visie op de wereld te verspreiden. De meeste politiek gerelateerde Blogs worden geschreven door iemand met een sterke mening en/of opinie.

Wacht met Winst maken

Het schrikt andere partijen af wanneer je direct begint met prominente Adsense advertenties op je website. Het is dan veel lastiger om marktleider te worden.

Creër een vangnet

Google leunt zwaar op de bezoekers van je website. Als bezoekers je website lezen en vertrouwen dan doet Google dat ook. Veel bezoekers zorgt ervoor dat Google terughoudend is met sancties opleggen omdat Google negatieve publiciteit liever vermijd.

Aaron’s Blogworld SEO Presentatie

Deze presentatie geeft aan waarom het voor een Blog belangrijk is veel aandacht te krijgen, vooral wanneer het zich in een competieve markt beweegt.

Meer lezen?

Dit artikel is vertaald van Engels naar Nederlands door Satish Binda op verzoek van de auteur Aaron Wall van seobook.com. Je kunt je abboneren op de RSS feed van seobook.com indien je meer wilt lezen van Aaron Wall.

Zelf leren hoe je hoger in Google scoort?

Bekijk cursus nu!

Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Gastschrijver
Wil jij ook bloggen voor Karelgeenen.nl en jouw kennis delen met meer dan 15 000 nieuwsbrief abonnees? Bekijk hier onze voorwaarden en neem contact op met Lianne via lianne@karelgeenen.nl!
14 reacties op "Zoekmachine optimalisatie voor Weblog’s"
  • Lex van Dommelen zegt:
    14 mrt, 2008 om 15:07

    Lang maar mooie en goede artikel! Het is heel duidelijk en zal ook zeker wat met de punten doen die worden genoemd.

  • Rik zegt:
    14 mrt, 2008 om 19:43

    Mooi artikel inderdaad: een goed overzicht van waar je met je blog naartoe moet. Schrijf alles wat langer uit, voeg wat voorbeeldjes en afbeeldingen toe, en je hebt een boek die je kan verkopen ;-)

    Enkel jammer van de vertaling die toch geregeld pijn doet aan de ogen (d/t, “blog’s” …)

  • dave zegt:
    14 mrt, 2008 om 20:29

    Misschien ook handig om de USA social bookmark sites etc te vervangen door eventueel NL’ers ?

    Want voor NL-talige blogs/sites kan dat soms een probleem geven..:o

    Dave

  • Wout zegt:
    17 mrt, 2008 om 12:53

    Over dubbele content gesproken :)

    Volledig artikel op homepage en op deze pagina is geen schoolvoorbeeldje van SEO! Zeker niet toen dit ook het laatste artikel was.

    Quote uit bovenstaand artikel: “Maak gebruik van de standaard WordPress functie om alleen samenvattingen te laten zien op categorie pagina’s.”

    Dit is natuurlijk om dubbele content in de ogen van Google te voorkomen. Wellicht was een samenvatting op de homepage van dit artikel dus ook handiger geweest?

    Goed vertaald overigens! Nice job!

  • dave zegt:
    17 mrt, 2008 om 13:38

    Op de homepage kan dit geen kwaad omdat die toch constant veranderd (of toch een paar keer per week) en er nog genoeg andere content opstaat.

    Bij de cat. zou dit misschien wel een probleem kunnen vormen maar ook daar staat er nog genoeg content zodat het % eigenlijk wel goed zit.

    dave

  • Wout zegt:
    17 mrt, 2008 om 14:02

    Klopt helemaal Dave, maar als je een dergelijk artikel post op een site die info geeft over internet marketing dien je m.i. een van de volgende zaken te doen:

    1 – Óf je volgt de regels uit de handleiding, ook al betreft het je homepage (waarover je volledig gelijk hebt, op dit blog zal dit waarschijnlijk niet zo’n punt zijn). Dit voor de duidelijkheid richting je lezers, die gaan zich anders vragen stellen zoals ik hierboven al deed.

    2- Óf geef even aan dat het in dit geval niet zo belangrijk is om de door jou gestelde reden. Voorkom je verwarring mee.

    Overigens worden de artikelen op de homepage ook op deze site meestal wel afgekapt als ik me niet vergis. Dat is ook gebruiksvriendelijker, want zo kan ik makkelijker scannen welke posts er op staan en dan vervolgens doorklikken naar dat wat me interesseert. Nu moet ik zo’n eind scrollen ;)

  • Satish Binda zegt:
    17 mrt, 2008 om 14:08

    Hey guys,

    Thanks voor jullie reactie’s tot nu toe. Deze post is ontstaan nadat iemand uit Amerika graag een vertaling wou zien.
    Deze heb ik geschreven en beschikbaar gemaakt op deze website. Ik heb zelf ook een aantal website’s, maar ik vond het leuker op dit artikel op karelgeenen.nl te publiceren.

    Lex: bedankt voor je reactie, ik hoop dat je er uit de voeten mee kunt.
    Rik: Ik overweeg om het artikel door een spell checker te gooien. Stay tuned!
    Dave: Stuur de links maar naar: satish|at|omblog.nl en ik maak het in orde.
    Wout: Ik had gisterennacht al een more tag toegevoegd, maar ik zag deze niet terug. Net nog een keer ingevoegd. Het is niet mijn Blog, dus ja echt veel kan ik er niet aan doen. Behalve dat, vind ik dit best een chill Blog en al mijn klanten zijn helemaal gek op Karel Geenen. Meestal gaan ze googlen nadat ik ze wat het uitgelegd en dan krijg ik allemaal mailtjes over dit Blog, dus ja, Karel doet toch iets goed!

    Thanks iedereen voor comments en blijf vooral reageren. Ik heb meer dan 12 uur lopen tikken voor dit artikel..

  • Karel Geenen zegt:
    17 mrt, 2008 om 14:25

    De reden dat er geen split more tag in staat is omdat anders de link anchors niet meer werken (hij verwijst dan door naar karelgeenen.nl/#iets

  • Karel Geenen zegt:
    17 mrt, 2008 om 14:56

    Splitmore tag is nu toegevoegd en ook de anchors werken nu naar behoren…

  • Wout zegt:
    17 mrt, 2008 om 15:00

    @Karel: Duidelijk.

    @Satish: Karel’s blog is inderdaad ‘chill’. Ik wilde ook niets negatiefs zeggen, enkel een beetje kritisch zijn en kijken wat de reacties erop zijn! Vaak leer je van onderling discussiëren (zeker met mensen uit je vakgebied) minstens zoveel als van lezen.

    Daarnaast ben ik natuurlijk ook niet via RSS geabonneerd omdat ik het geen goede blog vind, integendeel :)

  • [...] werk over “SEO voor blogs” werd onlangs  vertaald naar het [...]

  • Eduard Blacquière zegt:
    07 apr, 2008 om 06:00

    Door de vertaling is het artikel behoorlijk internationaal georienteerd, maar de centrale gedachte erachter is zeker waardevol!

  • Mario zegt:
    07 dec, 2008 om 13:29

    Karel,

    Ik zie hierboven heel war Russische spamreacties. Maak je geen gebruik van de Akismet plugin in je WordPress omgeving? Kan ik je van harte aanbevelen.

    Groeten,
    Mario

  • Karel Geenen zegt:
    07 dec, 2008 om 13:51

    Is geïnstalleerd maar komen er toch doorheen blijkbaar…

Karelgeenen.nl BV | Pastoor v. Vroonhovenstraat 8 | 5554 HJ Valkenswaard | Tel: 0575-200 228
Privacy Policy | Gebruiksvoorwaarden | Copyright 2006 - 2014