Naar
boven
Logo Karel Geenen

CMS zoekmachine vriendelijk?

Vaak is het zo dat als je een CMS (content management system) gebruikt dat hij html uitspuugt die totaal niet geschikt is voor de zoekmachine.
Taferelen zoals www.website.nl/pagina?id=50 komen vaak voor.

Als we gaan kijken naar de link zien we meteen al dat zoekmachine gaat vallen over de “?” en het “=” teken maar nog belangrijker, er staat geen informatie in de url waar over de pagina gaat. Oftewel, het onderwerp mist.

Als we 1 ding leren tijdens het optimaliseren van onze website dan is het wel de titel van de pagina aanpassen naar het onderwerp.

Uiteindelijk streven we naar een url die er uitziet als www.website.nl/onderwerp.htm. Het voordeel is direct zichtbaar. Naast de naam van het domein staat er nu ook de titel in de link. En we weten allemaal dat die titel nou juist zo belangrijk is.

Veel CMS-systemen zijn dus gebaseerd op het bovenste principe en niet op het onderste. Gelukkig komen er nu wel een aantal goede systemen bij die dit wel hanteren.

Het Covide CMS hanteert deze structuur wel. Dit CMS kent ook het verschil tussen de titel in de titel balk, als wel in de url. Oftewel, je kunt de titel van de pagina op twee manieren instellen.

  1. De bezoekers krijgen de gewone titel in de pagina te zien (Pagina Titel)
  2. En de url die voor Google ook nog interessant is kun je aanpassen met de pagina alias. (natuurlijk wel zoveel mogelijk overeen laten komen)

Wat vaak ook mist is het algemene gebruik van H1 en H2 tags. Er wordt van de optie “font size” gebruik gemaakt om de grote in te stellen voor een hoofdkop. Dit is niet alleen html technisch onhandig maar ook een grote misser als het gaat om SEO.

Zelf vind ik het een groot voordeel dat dit nu wel een keer geregeld is zodat je met alle plezier de voordelen van een CMS kunt gebruiken zonder hier tegenaan te lopen.

Ook het direct communiceren met Google vind ik een belangrijke functie zodat iedere wijziging heel snel wordt geïndexeerd. Dus niet meer maanden wachten totdat die verandering zichtbaar is maar een dag!

Zelf leren hoe je hoger in Google scoort?

Bekijk cursus nu!

Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Nienke van de Haar
Als Internet Marketeer ben ik bezig met alles wat te maken heeft met Internet Marketing. Ik doe de sales en internet marketing voor Web Match. Web Match is een CMS Hosting en Internet Marketing bureau wat werkt met het CMS Covide.
27 reacties op "CMS zoekmachine vriendelijk?"
  • Roel Willems zegt:
    15 mei, 2008 om 12:24

    Leuk artikel en je slaat de spijker op z’n kop dat veel CMS systemen verre van zoekmachine vriendelijk zijn. Persoonlijk moet ik overigens nog een systeem tegenkomen dat echt helemaal naar (SEO/usability)wens in te stellen is.

    Een minpuntje; je benadrukt alleen een CMS systeem waar je zelf aan gelieerd bent. Je artikel krijgt dan een beetje een advertorial-karakter, melding van je connectie met het systeem/bedrijf wat je aanraad is wel zo netjes (of uiteraard gewoon verschillende systeem benoemen, WordPress is standaard bijvoorbeeld behoorlijk zoekmachinevriendelijk en met wat simpele plugins en aanpassingen zelfs zeer zoekmachinevriendelijk).

    Reageren
  • Roelof zegt:
    15 mei, 2008 om 12:25

    Intressant artikel.

    Jammer dat er verder niet wordt gesproken over Covide (kan aan mij liggen, maar ik had er nog nooit van gehoord).

    Daarnaast zijn er op dit moment voor bijna elk CMS systeem wel plugins beschikbaar waarmee je ‘mooie’ titels kunt genereren.. (of htaccess aanpassingen)

    Reageren
  • Arne zegt:
    15 mei, 2008 om 15:53

    Zelfs voor Joomla zijn de nodige plugins te downloaden voor goeie urls, ik heb het met bovenstaande eens dat het voor de meeste cms systemen wel mogelijk is, wat maakt covide dan zo uniek?

    Reageren
  • Karel Geenen zegt:
    15 mei, 2008 om 18:37

    Ik geloof dat Nienke geen rechtstreeks verband heeft met Covide. Alleen dat ze erg enthousiast is over het cms systeem.

    Klopt toch Nienke?

    Reageren
  • Nienke Buiskool Leeuwma zegt:
    15 mei, 2008 om 19:22

    Klopt Karel,

    Covide is een open source cms vrij te downloaden via SourceForge.net en omdat mijn vriend Stephan (ex-werknemer van Covide) het voor mij heeft geinstalleerd op onze server werk ik ermee en implementeer ik website voor andere er op. En ik werk er lekker makkelijk mee en ben enthousiast inderdaad.

    Het SEO onderdeel in Covide zit er standaard in en voor de meeste delen is geen extra configuratie of aparte modules nodig. Het systeem regelt out of the box al veel zaken automagisch – ;)

    Zaken als teksten en/of de html code van de template blijft natuurlijk altijd de gebruiker zijn verantwoordelijkheid en hier ligt dan ook meteen de grootste drempel.

    Maar iedereen moet gewoon datgene gebruiken waar hij/zij het makkelijkst mee kan werken :)

    Reageren
  • Jonathan zegt:
    15 mei, 2008 om 21:04

    Vanwege het advertorial karakter wil ik het cms van me stage bedrijf ook wel even noemen :)

    Het CMS van XIB BV is geheel ontwikkelt vanuit een SEO gedachte. Daarnaast is het geheel modulair opgebouwd en zeer gebruiksvriendelijk zodat ook gebruikers met minimale kennis het systeem kunnen onderhouden.

    Reageren
  • Albert zegt:
    15 mei, 2008 om 20:39

    Elk zichzelf respecterend CMS biedt tegenwoordig de mogelijkheid om nette-url’s te creëren. Open source systemen zoals Joomla, Drupal en WordPress en vele commerciële paketten.
    Wanneer dat niet zo is moet je je toch stevig achter de oren krabben.

    Reageren
  • David de Boer zegt:
    15 mei, 2008 om 22:36

    Een paar van de grootste Open Source CMS’en ondersteunen out-of-the box ook SEF urls. Joomla! en Drupal werken erg goed icm SEO.

    Vooral met Joomla! heb ik ervaring, en daar kun je een extra tool (sh404SEF bijvoorbeeld) installeren waardoor je aan bijna alle belangrijke voorwaarden van Google voldoet.

    Reageren
  • David de Boer zegt:
    15 mei, 2008 om 23:15

    Op mijn site heb ik trouwens een korte reactie geplaatst. Ook vertel ik kort wat de status van Joomla! is icm SEF URL’s.

    Joomla! Virtuemart iDEAL over SEF URL’s in Joomla!

    Reageren
  • website optimalisatie zegt:
    19 mei, 2008 om 09:10

    Het omgaan met een CMS, zeker voor mensen die het weinig gebruiken levert in de praktijk nogal eens de nodige problemen op. Soms krijg ik het idee dat je de mensen net zo goed met Dreamweaver of iets dergelijks aan de slag kunt laten gaan. Wel een mooi artikel ik zal er eens mee aan de slag gaan.

    Reageren
  • Toppositie zoekmachines zegt:
    21 mei, 2008 om 15:03

    powered by Google? Ik vraag me af of Google hier zo blij mee is?

    Groet,
    TZ

    Reageren
  • Karin Bartels zegt:
    22 mei, 2008 om 11:31

    Als we dan toch advertorial bezig zijn.
    Op dit moment zijn wij ook bezig met onze website SEO-vriendelijk te maken, vandaar ook de ../test-url , de vernieuwde site gaat binnen een paar dagen live.

    Wij schrijven zelf ons CMS. En we passen hem dus aan, aan onze wensen. Deze SEO onderdelen zijn echt een uitvinding. Het werkt een stuk overzichtelijker en je houdt goed bij wat je al wel en niet gedaan hebt. Wij hebben dus per pagina ook de mogelijkheid om de titel pagina, de meta descriptions per pagina en de meta-tags per pagina toe te voegen.

    Ons CMS heeft ook de look en feel van Word, net als het CMS wat in dit stukje wordt gepromoot. Daarnaast hebben wij de handleiding voor het CMS, die vrij summier is, ook op onze wiki gezet zodat de klanten zelf eigenlijk hun handleiding schrijven en handigheidjes met elkaar delen.

    Reageren
  • Bram Wenting zegt:
    22 mei, 2008 om 11:45

    @Karin: Dus je klanten moeten zelf opzoek naar antwoorden op vragen over een door jou verkocht CMS? Dat zou ik als klant denk ik niet relax vinden :)

    Ik ben inmiddels ook flink op weg met een uitgebreid CMS.

    Reageren
  • Jeroen Peters zegt:
    22 mei, 2008 om 14:05

    Toch leuk om te zien dat iedereen wel bezig is met een eigen CMS. Wijzelf uiteraard ook. Nu de core klaar is zijn we bezig om juist de SEO elementen te maken/optimaliseren.

    Ik lees bij Covide dat er een “directe communicatie” met Google is. Weet iemand hoe dit zit? Dat lijkt me een handige feature om aan iedereen aan te kunnen bieden. Als iedereen dit kan doen krijgen we alleen maar “een beter (doorzoekbaar) internet”.

    Het CMS van Karin/Presis ziet er erg leuk uit, maar als je geen Windows Vista of Office 2007 gebruikt valt de layout volgens mij al een stukje uit elkaar door font-substitution?

    Reageren
  • Marieke zegt:
    22 mei, 2008 om 17:41

    Ik weet niet of deze vraag hier gesteld mag worden, maar deze vraag heeft wel met bovenstaand onderwerp te maken. Ik heb een redelijk goed scorende website in google, echter kan ik deze website niet zelf onderhouden. Nu heb ik deze vraag aan het webdesignbureau gesteld of er een programma is waarmee ik de website zelf kan beheren met de eis dat ik wel goed vindbaar blijf in de zoekmachine.

    Het antwoord was inderdaad cms gebruiken, echter zonder garantie van huidige posities. Er zou dan een gedeelte van de website in html blijven die dan niet aangepast zou kunnen worden. Ik had mijn vraagtekens bij deze oplossing. Wat is jullie mening?

    Reageren
  • Daniel zegt:
    22 mei, 2008 om 18:03

    Gewoon omdat ik het niet laten kan:
    Ik mis de naam van de onbetwiste topper als open source cms TYPO3.
    Met TYPO3 kun je niet alleen de naam van de titel geheel naar wens samenstellen (sitenam/pagetitel/subtitel/description/alias of wat dan ook maar) ook de url is in alle denkbare bochten te buigen.
    Voor dat laatste kent TYPO3 twee tools, coolURI en realURL.
    De eerste is de jongste en ook de eenvoudigste in het configureren. Het hele path wordt getoond. Dus niet alleen http://www.domein.nl/pagina.html maar http://www.domein.nl/hoofdpage/subpage/subsubpage/subsubpage.html. Of, ander voorbeeld, http://www.domein.nl/actueel/nieuws/2008/producten/artikel/nieuwe-productiewijze.html, voor een artikel in de nieuwslijst. Waarbij je de vrijheid hebt om zelf (binnen grenzen) de volgorde van de secties te bepalen. Om niet te spreken van andere features zoals het zelf handmatig ingeven van de gewenste url voor een pagina.

    En wat Google betreft vind je in TYPO3 land te kust en te keur extensies voor google sitemaps en google analytics.

    Om de balans een beetje in evenwicht te brengen.

    Daniel

    Reageren
  • Hummerbie zegt:
    22 mei, 2008 om 18:43

    @Marieke: Als je een CMS krijgt waarmee de URL herschreven kan worden, dan zou de URL van je huidige pagina’s hetzelfde moeten blijven.
    Als daarnaast ook de HTML titels van de pagina’s apart ingegeven kunnen worden dan zou dit geen belemmering moeten zijn.

    Belangrijk is dus dus dat
    a: De URL hetzelfde blijft
    b: De Titel hetzelfde blijft

    Zelfs met en systeem als Joomla! kun je dit soort zaken samen met sh404SEF realiseren en je urls ook nog eens op .html eindigen.
    En met een goed geoptimaliseerd CMS krijg je nog meer mogelijkheden op te optimaliseren, denk bijvoorbeeld aan automatisch geupdate sitemaps voor bezoekers en sitemap.xml bestanden voor robots.

    Reageren
  • Hummerbie zegt:
    22 mei, 2008 om 18:55

    @Daniel: Vergeet bij Typo3 ook de SEO basic extensie niet, per pagina de titel, description en keywords invullen en optimaliseren.

    Voor de URL vind ik de realURL net even beter om te beheren als coolURL.

    Maar vergeet niet, dat de installatie en het leren werken met Typo3 niet voor de beginnende webmaster is weggelegd.
    Een CMS als Typo3 valt voor mij onder de “Enterprise level” systemen vanwege de ongelooflijk krachtige authentication systeem dat ingebouwd zit.
    Maar ik ben het helemaal met je eens dat dit een Top CMS Is.

    Om er iets meer van te leren is met misschien beter om eerst een met een CMS als Typolight te beginnen…
    Maar dat tegenwoordig een goed CMS volledig te optimaliseren is blijkt gelukkig wel uit het artikel en de vele reacties.
    Een dat de meeste die hier genoemd worden ook nog Open Source zijn betekend wel dat er prima werk wordt geleverd door al die ontwikkelaars, waarvoor Dank en vele Kudos voor hen!

    Reageren
  • website optimalisatie zegt:
    23 mei, 2008 om 19:57

    @Marieke:Je kunt ook heel goed kiezen voor een programma als dreamweaver. Een dergelijk probleem levert een veel grotere flexibiliteit op als een CMS en is voor optimalisatie doeleinden veel meer geschikt.

    Reageren
  • Nienke Buiskool Leeuwma zegt:
    26 mei, 2008 om 10:30

    @Website optimalisatie: Ik ken Dreamweaver heel goed. Heb hierin mijn eerste websites gemaakt. Persoonlijk vind ik dat verreweg van SEO vriendelijk aangezien er heel veel troep aan code in wordt gezet. En als je mooie menu’s erin wilt zetten krijg je vaak bovenin je code een hele lap code voor het menu erbij wat de content een heel eind naar beneden schuift.
    Natuurlijk kun je dit handmatig aanpassen, maar dan kun je net zo goed in een HTML editor je website maken.
    Dreamweaver is opzich erg geschikt voor de beginnende webdesigner maar in mijn ogen niet SEO vriendelijk.
    Met het juiste CMS (er zijn er genoeg opgenoemd) heb je heel veel vrijheid in het maken van je website.

    Reageren
  • website optimalisatie zegt:
    26 mei, 2008 om 10:46

    Ik maak en optimaliseer al mijn sites met dreamweaver. Ik ben met je eens dat indien je alleen het WYSIWYG gedeelte gebruikt de code enigzins kan vervuilen maar toch niet echt heel veel, tenzij je aan het knippen en plakken slaat van andere programma’s naar het WYSIWYG gedeelte in plaats van naar het editor gedeelte.Gebruik je hem als HTML editor waarbij je gelijk de resultaten kunt zien dan is het echte een ideale tool.Het nadeel aan een CMS vindt ik toch dat er altijd een sjabloon ten grondslag ligt aan de te genereren pagina’s, De flexibiliteit hiervan verschilt natuurlijk per CMS echter nooit zal het zo flexibel zijn als een gewone editor. Voor SEO blijft het m.i. dan ook altijd hieraan ondergeschikt. Neemt niet weg dat het in combinatie met andere afwegingen (vermeent gebruikersgemak) toch te prefereren is.

    Reageren
  • David zegt:
    26 mei, 2008 om 11:42

    “De flexibiliteit hiervan verschilt natuurlijk per CMS echter nooit zal het zo flexibel zijn als een gewone editor.”

    Huh? Een Open Source CMS zoals Joomla! is gewoon gemaakt met xHTML, CSS, PHP, MySQL. Dezelfde talen waar dreamweaver ook in werkt. Waarom is het dan niet flexibel? Ik kan zelf alles aanpassen wat xHTML/CSS betreft en ik laat mijn programmeurs de PHP/MySQL doen. 100% net zo flexibel.

    En in tegenstelling tot dreamweaver, wat in mijn idee bijna noit geschikt is voor moderne websites, is een goed CMS schaalbaar, uitbreidbaar (webshop, gastenboek, portfolio) etc.

    Serieusze websites worden tch niet met Dreamweaver gebouwd, dat was toch Web 1.0 Beta ofzo?

    Reageren
  • Nienke Buiskool Leeuwma zegt:
    27 mei, 2008 om 12:27

    @ Website Optimalisatie en @ David:

    Ik heb net de nieuwste Dreamweaver versie gezien en ik moet wel zeggen dat die SEO gezien verbeterd is. Ze hebben het helemaal omgegooit qua codering.

    Dit was even een toevoeging omdat ik gewerkt heb met oudere versies.

    Reageren
  • Niels zegt:
    28 mei, 2008 om 06:49

    In Joomla kan je ook zoekmachine vriendelijke url’s laten genereren.
    Joomla! is een van de grootste CMS systemen

    Reageren
  • Astrid zegt:
    05 aug, 2008 om 19:02

    Voor goede support bij de open source moet je toch al weer iemand inhuren. Of er flink wat uurtjes insteken (die een ondernemer beter kan besteden aan andere zaken – zet het maar eens af tegen een gemiddeld uurtarief ;-) ;-))

    Bij een leverancier heb je toch (als je een goede zoekt) zowel in het voortraject als in de support een stuk meer begeleiding.

    En dat is wellicht waar het veel meer om draait maar wat menigeen vergeet. Er zijn genoeg manieren om op 1 te komen bij bijv. Google, maar het omzetten in euro’s ontbreekt nogal eens…

    @Daniël: ook Typo3 is best prima, maar niet voor de diginbeet in webland, en als ik zo kijk dan zijn veel ondernemers die een website willen toch echt niet zo ver dat ze en mooie site kunnen bouwen.

    Groetjes
    Astrid
    (werkzaam bij een CMS leverancier mét diverse opties om de site te optimaliseren, maar ook met advies voor de “praktijk van het online ondernemen”)

    Reageren
  • Peter zegt:
    12 nov, 2009 om 19:46

    Waar kan ik vinden hoe je dit voor typo3 moet instellen.

    Reageren
  • Daniel zegt:
    12 nov, 2009 om 21:58

    @Peter. Het meeste is standaard, dan wel standaard in te stellen, maar zoals boven al genoemd kun je het leven vereenvoudigen door een extensie te installeren die het meeste werk voor je doet.

    Reageren

Reageren