Content marketing stappenplan 1: Doelgroepanalyse

Karel
15/2/2013
Content marketing
X
min leestijd
Karel
15/2/2013
Content marketing
X
min leestijd

Zonder dat je het misschien beseft doe je al lang mee met de “hype" content marketing. Immers, als het goed is creëer je al langer content waarin je jouw product niet verkoopt maar eerder je expertise laat blijken.Een goed voorbeeld van content marketing dat je misschien al lang als zodanig kent is een bedrijfsblog waar men interessante artikelen schrijft over een bepaald onderwerp zonder meteen diensten te promoten. Of bijvoorbeeld gratis webinars die je kunt volgen over een bepaald onderwerp.Nu echter steeds duidelijker wordt dat roepen dat je de beste bent niet meer werkt springen steeds meer bedrijven op de content marketing trein. En als je dan toch beslist om op die trein te springen, dan kun je het maar beter goed doen ;-).In dit artikel ga ik dieper in op het meest belangrijke onderdeel van content marketing, de doelgroepanalyse.

Content voor de kat zijn viool?

Laat ik je vast één ding verklappen. Het ontwikkelen van content kost ontzettend veel tijd en geld. Dan kun je er maar beter voor zorgen dat datgene wat je maakt ook doeltreffend is.De eerste belangrijk stap hierbij is ervoor zorgen dat de juiste doelgroep jouw content onder ogen krijgt. Wat de juiste doelgroep is? Dat is natuurlijk helemaal afhankelijk van wat je aanbiedt.Vandaar dat de eerste stap dus het in kaart brengen van je doelgroep is. Je kunt dit op de volgende manier aanpakken:

Wie is je doelgroep?

Normaal gesproken zou je deze informatie al paraat moeten hebben. Zoniet dat is dit een goed excuus om hier eens eindelijk werk van te maken. Want hoe kun je nu überhaupt een goed marketingplan maken zonder te weten wie je doelgroep is?Dit is een stukje basismarketing waar ik ook niet te die op in wil gaan, hiervoor zijn meer dan voldoende andere bronnen en/of boeken zoals dit artikel op Karelgeenen.nl: inzet internet marketing zinloos zonder basismarketing.Wat voor ons altijd goed werkt is het uitwerken van persona's. Een goed artikel over dit onderwerp vind je hier: persona's voor succesvolle sites.Na dit “onderzoek" zou je dus perfect moeten weten wie je doelgroep is. In dit stadium is het verstandig om meteen goed in kaart te brengen in welk stadium je doelgroep zich kan bevinden.Wil je dit echt goed aanpakken, lees dan ook zeker dit artikel: Customer Journey Mapping.

Waar bevindt je doelgroep zich?

Voor content marketing is dit een ontzettend belangrijk onderdeel. We zullen in een later stadium de ontwikkelde content moet gaan verspreiden en dan is het goed om te weten waar we dit moeten doen.In dit stadium ga je dus alle online én offline plekken noteren waar je doelgroep zich bevindt. Hierbij kun je een onderscheid maken tussen de echte hotspots en de plekken waar de doelgroep zich “kan" bevinden. Doel is om in ieder geval goed in kaart te hebben waar we later onze content kunnen gaan verspreiden.Hierbij mag je overigens lekker praktisch te werk gaan. Alleen “op zakelijke blogs" is niet voldoende, benoem ook op welke blogs. Dit zorgt dat je straks ook meteen weet wie je moet contacteren om je content te gaan verspreiden!

Wat houdt je doelgroep bezig?

In het onderdeel “Wie is je doelgroep" hebben we het al gehad over de customer journey (in welk stadium bevindt een klant zich en wat ervaart hij daar). Echter is het in dit stadium ook heel interessant om eens te onderzoeken wat men bezighoudt alvorens men klant wil worden, oftewel, als er nog niet direct behoefte is aan jouw product of dienst.Des te beter inzicht je krijgt in het doen en laten van je doelgroep des te beter je daar straks de content op kunt afstemmen.

Resultaat?

Van alle stappen binnen de content marketing strategie is deze het meest belangrijk. Cruciaal zelfs. Ik adviseer dan ook om hier ruim voldoende tijd aan te besteden.Een goede doelgroepanalyse en alles wat daar bij komt kijken is niet alleen een belangrijke basis voor content marketing. Het is ook een cruciale basis voor offline marketing en online marketing. Of beter gezegd, voor marketing in het algemeen ;-).

Volgende stap?

In een volgende stap gaan we doelstellingen bepalen. Want zonder doelstellingen weten we ook niet of we succesvol zijn en kunnen we ook niet bijsturen indien nodig.

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Je bent succesvol ingeschreven voor onze nieuwsbrief!
Er is iets fout gegaan bij het verzenden van het formulier

Wil je meer gratis tips over online marketing?

Bekijk onze gratis downloads

Categorieën

Ontdek hoe wij jouw bedrijf verder kunnen helpen

We hebben je aanvraag succesvol ontvangen, we nemen zo snel mogelijk contact met je op
Er is iets fout gegaan bij het verzenden van het formulier