Naar
boven
Logo Karel Geenen

Google gaat Adwords algoritme aanpassen!

Google adwordsGoogle is van plan om zeer binnenkort de kwaliteitsscore aan te gaan passen met twee belangrijke aanpassingen.

  1. Een nieuwe kolom die de kwaliteitsscore weergeeft
  2. Een verandering in het kwaliteitsscore algoritme

De nieuwe kolom is bedoeld voor meer transparantie en om het makkelijker te maken de kwaliteitsscore te begrijpen. Met het geven van deze informatie hoopt Google adverteerders te helpen om de advertenties te optimaliseren. Betere advertenties zorgen voor meer kliks wat Google ook weer meer oplevert..


Deze nieuwe data komt ergens in de komende weken evenals de aanpassing van het kwaliteitsscore algoritme. Door het meer transparant maken van de data (het weergeven van de kwaliteitsscore) hoopt Google dat adverteerders de nieuwe aanpassingen beter zullen begrijpen/accepteren.

 
Hoewel het nieuwe algoritme niet van dergelijke aard is als die van de introductie een half jaar geleden (die van de landingspagina) zullen er waarschijnlijk wel wat klachten binnenkomen van adverteerders. Het nieuwe algoritme zal een behoorlijke impact hebben op een groot gedeelte van de keywords. Echter de grootste impact zal bij de keywords liggen die geen bezoekers trekt.

 
Om zoveel mogelijk klachten te voorkomen probeert Google vaker het voordeel van de twijfel te geven wanneer er niet genoeg data beschikbaar is. Dit betekent dat voor sommige zoekwoorden en adverteerders de CPC zelfs kan gaan dalen!

 
Google heeft zeker geleerd van de vorige kwaliteitsscore aanpassing. Er zijn toen veel adverteerders overgeschakeld op een concurrent. Nu probeert Google tijdig aan te geven wat er staat te gebeuren en hoe adverteerders ervoor kunnen zorgen dat de nieuwe update de campagnes zo min mogelijk schaadt. Google zegt wel duidelijk dat vooral de keywords die geen bezoekers trekken benadeeld zullen worden.

 
Google heeft ook aangekondigd dat ze eerst de nieuwe kolom zullen introduceren en een week later het nieuwe algoritme zullen introduceren. Probeer dus zo snel mogelijk de data te analyseren zodat je volgende week weet wat er allemaal aangepast is met het nieuwe algoritme.

 

Zelf een Google AdWords specialist worden?

Bekijk cursus nu!

Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Karel Geenen
Karel Geenen is de eigenaar van deze weblog, en tevens eigenaar van Yargon, een zoekmachine marketing bedrijf gericht op het MKB.
2 reacties op "Google gaat Adwords algoritme aanpassen!"
  • Peter zegt:
    16 feb, 2007 om 16:04

    Zou dit ook gevolgen hebben voor de uitgevers?

    Reageren
  • Karel Geenen zegt:
    16 feb, 2007 om 16:12

    Dat is een goede vraag Peter.. Ik verwacht het eerlijk gezegd niet. Het heeft in principe niets te maken met waar de advertenties vertoond worden..

    Reageren

Reageren