Naar
boven
Logo Karel Geenen

Is Google een boefje?

Vandaag kreeg ik weer een interessante vraag van een van mijn lezers:

Wij zijn sinds half april een webwinkel begonnen in functionele onderkleding voor onder andere de sporter. Bij nagenoeg alles wat je in Google aan het zoeken was dat te maken had met onze website kwamen we in ieder geval op de eerste bladzijde te staan, en vaak zelfs bovenaan. Tot een paar dagen geleden.

We hebben ons opgegeven voor het Google AdWords programma en sindsdien lijkt het wel alsof we met dezelfde zoektermen een flink aantal pagina’s naar achter staan of zelfs helemaal niet meer voorkomen in de resultaten. Rara, hoe kan dit?

We hebben het programma nog niet geactiveerd. Google zou ons toch niet bewust naar achteren geschoven hebben om ons naderhand aan te kunnen tonen dat het adverteren bij Google echt werkt?
Antwoord:

Het feit dat je nu niet meer goed vindbaar bent is niet te wijten aan Google Adwords. Je moet twee dingen onderscheiden bij Google, de organische zoekresultaten (de gratis resultaten) en de gesponsorde koppelingen (betaalde resultaten),zie screenshot:

Google

Dat je nu dus niet meer zo goed gevonden heeft niks te maken met Adwords. Het is dus ook niet zo dat Google dit expres doet om straks te kunnen laten zien dat adverteren bij Google echt werkt. Dit omdat de advertenties los staan van de normale zoekresultaten. Zelfs als een website niet eens in de index van Google staat kan deze wel op de eerste plaats, en dus de eerste pagina, van de betaalde resultaten staan.

Waarom je dan nu niet meer zo goed vindbaar bent kan liggen aan het feit dat nieuwe website de eerste weken vaak goed scoren en daarna terugzakken, hierover heb ik gisteren een artikel geschreven: Eerst op 1, nu van de aardbodem verdwenen.

Zelf leren hoe je hoger in Google scoort?

Bekijk cursus nu!

Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Karel Geenen
Karel Geenen is de eigenaar van deze weblog, en tevens eigenaar van Yargon, een zoekmachine marketing bedrijf gericht op het MKB.
7 reacties op "Is Google een boefje?"
  • SaSh zegt:
    15 mei, 2007 om 14:55

    En dan heb je ook nog het fenomeen ” wel zichtbaar in de Nederlandse organische resultaten, maar niet wereldwijd “.
    Enkele dagen later is het weer zoals het moet zijn, en dan plotseling is het weer mis.
    Dit overkomt mij de laatste paar weken. Zeer frusterend mag ik wel zeggen.

    Reageren
  • Ton Wesseling zegt:
    15 mei, 2007 om 15:58

    Karel, ter aanvulling, je weet nooit wat men leest en al wel of niet begrijpt. Maar op je screenshot ljikt het nu dat de eerste 3 links geen betaalde resultaten zijn, deze horen daar natuurlijk ook bij

    Reageren
  • Karel Geenen zegt:
    15 mei, 2007 om 16:02

    @Sash
    Waarschijnlijk is Google dan bezig met een update.

    @Ton
    Uiteraard heb je helemaal gelijk! Het werd misschien wat verwarrend als ik die ook rood had omlijnd.

    Reageren
  • Leo zegt:
    22 aug, 2007 om 10:35

    Wat is nu precies het verschil tussen de PageRank en de plek in de zoekresultaten ?
    In de Wiki vind ik dit nog onvoldoende helder uitgelegd. In elk geval gaat de PageRank van 0-10, waarbij 10 hoger is.
    Bij de plek in de zoekresultaten is het omgekeerd.

    Reageren
  • Karel Geenen zegt:
    22 aug, 2007 om 10:43

    @Leo

    Het is toeval dat de pagerank toolbar van 0-10 loopt en de zoekopdrachten ook. Dat heeft dus niks met elkaar te maken.

    Wel is het zo dat hoe hoger je pagerank des te meer kans je hebt om hoger in de zoekresultaten te verschijnen.

    De pagerank meet het aantal inkomende links. Des te meer links (veel andere webmasters vinden je website het linken waard) des te hoger je pagerank.

    Reageren
  • Website Beoordeling zegt:
    29 okt, 2007 om 11:09

    Je moet ook niet vergeten dat Google alles meet… waaronder de CTR van de organische/betaalde resultaten. Dit is deel van hun algoritme. Het kan namelijk zijn dat een eerste resultaat minder clicks genereert dan een 2de of 3de plaats. De beste site komt dan op een plek die een betere CTR heeft.

    :)

    Reageren
  • Gangas.be zegt:
    14 aug, 2009 om 08:15

    Oei, en wat is een CTR, daar ben je me even verloren?
    Ik vind het jammer dit systeem.
    Tevens naar wat laatst verschenen is doet dit alles toch wat schudden. Google zou voordeel bieden aan insiders. Tevens manipuleren ze de betaalde google ads…
    En als je echt je concurrent in de kosten wil jagen, zit je dagelijks zijn google ads aan te vinken… Dit systeem is alles behalve waterdicht.
    In mijn opzicht werkt het maar in één richting feilloos, deze naar Google toe?
    Wat vinden jullie?
    Mvg.

    Reageren

Reageren