Naar
boven
Logo Karel Geenen

Onderzoek van derden online publiceren

Veel jongeren kopiëren klakkeloos informatie van het internet en nemen het voor waarheid aan. Scripties zijn soms niets meer dan allerlei aan elkaar gelijmde fragmenten slechts voorzien van een ander lettertype. Ook veel volwassenen slikken content op het internet voor zoete koek. Onderzoeken worden gekopieerd en gepost op blogs zonder na te gaan of het onderzoek wel enig bestaansrecht heeft.

Is het je mening of is het een feit?
Feiten worden totaal uit hun verband gerukt en meningen worden gepresenteerd alsof het vastomlijnde feiten zijn. Hoe zorg je er nou voor dat je niet in dezelfde valkuil trapt? Het allerbelangrijkste is dat je een goed onderscheid maakt tussen een mening (ik vind iets) of een feit (het is bewezen). De scheidslijn tussen meningen en feiten is soms flinterdun. Blijf daarom altijd kritisch als je een onderzoek van derden in een online publicatie wilt gebruiken. Onderstaand wat aandachtspunten om rekening mee te houden.

Zijn de bron en het onderzoek betrouwbaar?
Kijk eerst goed of de bron ook de partij is die het onderzoek daadwerkelijk heeft uitgevoerd. Verwijst de bron naar een onderzoek van een derde partij dan is het verstandig om dit te controleren. Het zal niet de eerste keer zijn dat er bijvoorbeeld in een opsomming van percentages een cijfertje wegvalt!

Wees ook kritisch naar de onderzoeker toe. Is het onderzoek gedaan door een bekend instantie zoals bijvoorbeeld het CBS, CPB, SCP of bijvoorbeeld een bekend onderzoeksbureau zoals TNS NIPO of is het in eigen beheer uitgevoerd? Een onderzoek dat door een organisatie in eigen beheer is uitgevoerd is niet altijd even betrouwbaar. Simpelweg omdat gedegen marktonderzoek een vak apart is. Het is dit geval sowieso verstandig om nog wat dieper te spitten en te kijken naar bijvoorbeeld welke methodiek men heeft toegepast en hoeveel respondenten er waren.

Zorg voor een correct bronvermelding
Als je gegevens uit een onderzoek wilt gebruiken, informeer dan überhaupt eerst of je het wel zomaar mag overnemen. Mensen gaan ervan uit dat content van het internet klakkeloos gekopieerd mag worden. Niets is minder waar. Ook hier rust auteursrecht op.

Maar wat doe je nou eigenlijk als iemand anders met je online publicatie aan de haal gaat? Het is verstandig om deze persoon allereerst aan te schrijven. Simpelweg omdat veel mensen zich van geen kwaad bewust zijn. Mocht iemand desondanks niet reageren dan kun je verdere juridische stappen overwegen. Het opzettelijk schenden van het auteursrecht is namelijk een misdrijf.

Maar hoe controleer je nou of niet iedereen te pas en te onpas jouw content kopieert? Persoonlijk vind ik dit een goede link: http://www.copyscape.com/?results

Kortom blijf kritisch en kopieer niet zomaar gegevens van het internet.


Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Marianne Schimmel
Marianne Schimmel is eigenaar van ALTIJD Communicatie. Een jong ambitieus bureau voor marketing en communicatie. Wij onderscheiden ons door onze enthousiaste en creatieve benadering van teksten, adviezen en interim werkzaamheden.
8 reacties op "Onderzoek van derden online publiceren"
  • Jens Swelson zegt:
    15 jan, 2009 om 15:44

    Ik probeer zelf zoveel mogelijk boeken te gebruiken voor verslagen die ik maak bij mijn studie. Het kost dan wel wat, maar in de boeken staan dingen meestal toch wat duidelijker uitgelegd. Daarnaast zijn ze toch net even iets betrouwbaarder.

    Reageren
  • Jantine zegt:
    15 jan, 2009 om 17:54

    Waar ik helemaal gek van wordt is al dat gekopieer van mijn foto’s en gemaakte content.
    Wat moet je daar nu aan doen. Schrijf je zo’n site aan, doen ze niks. Kan je een procedure beginnen met nog veel meer werk. En je bent er niks zeker van dat de kosten die je daarbij ook nog maakt terug ziet. Er zou eigenlijk een bedrijf moeten zijn die dit aanpakt en de opbrengst wat mij betreft zelf mag houden.

    Reageren
  • Sietske zegt:
    15 jan, 2009 om 18:12

    Altijd naar de primaire bron gaan.

    Reageren
  • Online Succes zegt:
    16 jan, 2009 om 08:48

    Je hebt een inderdaad een behoorlijke uitdaging inderdaad als content misbruikt wordt.

    Minstens zo vervelend is dat je op ieder forum of weblog willekeurige website ook zo iemand aan de schandpaal kan nagelen of onzin verkopen. Moet wel zeggen dat het het hier op het blog nog meevalt.

    Teksten, onderzoek van derden, iemand kapotmaken en onzin verkopen is een koud kunstje geworden. En geloof mij maar, veel mensen vinden dat nog leuk ook en gaan er in mee om ergens bij te horen.

    Ook hier is het haast ondoenlijk om dit juridisch aan te pakken. Tenzij je een zak met geld hebt natuurlijk dan wordt het gemakkelijker.

    De beste en snelste oplossing voor beide voorbeelden is volgens mij mediation. Enigzins betaalbaar en soms gratis mogelijk. Vreemde ogen willen nog wel eens dwingen.

    Daarnaast blijft alles wat op Internet is geweest wel op de een of andere maniere beschikbaar. Uiteindelijk zullen deze personen dus wel tegen de lamp gaan lopen. Het zal toch geen 10 jaar meer duren voordat een betere wetgeving beschikbaar komt.

    (T)on van Houten

    Reageren
  • Eise zegt:
    16 jan, 2009 om 15:39

    “De scheidslijn tussen meningen en feiten is soms flinterdun.”
    Is dat een feit of is dat jouw mening? :)

    Reageren
  • Ilonka zegt:
    17 jan, 2009 om 05:57

    Dat er veel gekopieerd wordt is wel duidelijk, ik heb mezelf er ook wel eens op betrapt. Was ik een nieuw artikel aan het schrijven en achteraf bleek het precies te lijken op wat ik die dag daarvoor had gelezen. Om nu eerste je eigen artikelen door Copyscape halen is een prima idee.

    Ik merk nog vaak dat bezoekers van mijn site een negatieve reactie achterlaten en twee dagen later hebben ze bijna het zelfde artikel op hun blog gepubliceerd. Ze rommelen wat met de alinea’s en werkwoorden en ze hebben een nieuwe bericht. Na het sturen van een email krijg je vaak geen antwoord of ze vinden dat ik niet moet zeuren.

    Misschien is dit het een goed idee om een plugin te hebben die dit soort gasten niet toelaat op je site.

    Reageren
  • Jaap van Goor zegt:
    19 jan, 2009 om 15:20

    Als uitgever leven wij van informatie en auteursrechten zijn dus van levensbelang. Ook wij hebben al eens te maken gehad met een partij die onze informatie had gekopieerd en er geld mee probeerde te verdienen.
    Wat toen erg goed werkte was een brief sturen aan partijen waar zij zelf mee schermden. Dat vonden ze niet leuk. Ik heb ze toen eenzelfde antwoord gegeven “als het je niet bevalt, dan ga je toch naar de rechter”. Uiteindelijk bleek dat te werken en hebben zij de inbreuk toegegeven en is er een licentie-overeenkomst gesloten.
    “Boeven vang je met boeven” zeggen ze vaak.

    Reageren
  • Onderzoek van derden online publiceren zegt:
    21 jan, 2009 om 13:13

    [...] Marianne Schimmel for Karel Geenen, 2009. | Permalink | 7 [...]

    Reageren

Reageren


Karelgeenen.nl BV | Pastoor v. Vroonhovenstraat 8 | 5554 HJ Valkenswaard | Tel: 0575-200 228
Privacy Policy | Gebruiksvoorwaarden | Copyright 2006 - 2014