Schrijf nu in op onze nieuwsbrief en… tja, en wat?

Karel
15/1/2008
Email marketing
X
min leestijd
Karel
15/1/2008
Email marketing
X
min leestijd

Schrijf nu in op onze nieuwsbrief en ontvang de laatste aanbiedingen. Het is een zin die ik dagelijks tegenkom. Bijna elke zichzelf respecterende online onderneming biedt de mogelijkheid om in te schrijven op de nieuwsbrief.Waarom? Tja, dat vraag ik me soms ook af"¦ Op één of andere manier denken webmasters dat het verplicht is om de mogelijkheid te bieden in te kunnen schrijven op één of andere nieuwsbrief. Maar als je niet weet waarom je iets doet kun je het beter niet doen"¦Toch ga ik ervan uit de meeste webmasters wel weten waarom het verstandig is om e-mailadressen te verzamelen van prospects. Blijft alleen de vraag over: Hoe verzamel je deze e-mailadressen?Ik zal je alvast een tip geven, doe het niet zoals Bol.com, D-reizen.nl, Neckermann.com en Autotelegraaf.nl (en zo nog vele anderen).Wat doen zij dan verkeerd? Laten we eens een kijkje nemen naar de nieuwsbriefblokjes van de bovenstaande websites:Als ik dergelijke “blokjes" zie staan (als ik ze überhaupt als zie) zie ik geen enkele reden om mijn dierbare e-mailadres achter te laten. Laat staan mijn geboortedatum, woonplaats en dat soort gegevens. De vraag is namelijk wat ik er aan heb, waarom zou ik mijn gegevens achterlaten? Wat krijg ik er voor terug?Vaak komen dit soort bedrijven met “cadeaus" als “altijd het laatste nieuws" of “de nieuwste titels in je mailbox". Dat gaat niet veel mensen over de streep trekken. In ieder geval niet zoveel als dat mogelijk zou zijn"¦Hoe moet het dan wel?Bol.comIn het voorbeeld van Bol.com zou ik het als volgt aanpakken. Allereerst zou ik ook de naam van de bezoeker vragen. Deze kun je dan gebruiken om de mails te personaliseren. Bol.com staat bekend om dé online boekwinkel van Nederland te zijn. Waarom geven ze niet een gratis e-book weg? Laat van elk genre bepaalde auteurs een klein e-book schrijven speciaal voor Bol.com bezoekers en geef deze weg als mensen hun mailadres achterlaten.Dit heeft twee voordelen. Auteurs kunnen op deze manier zichzelf in de kijker zetten en meer mensen zullen zich inschrijven op de nieuwsbrief.Autotelegraaf.nlOok Autotelegraaf zou een flink aantal meer inschrijvingen kunnen realiseren door iets gratis weg te geven. Bezoekers van Autotelegraaf zijn waarschijnlijk autogek. Doe daar iets mee!Autotelegraaf zou bijvoorbeeld gratis screensavers of bureaubladachtergronden van de nieuwste auto's, of een auto naar keuze, weg kunnen geven. Dus: “Schrijf nu in op onze nieuwsbrief en ontvang gratis een screensaver naar keuze!". Uiteraard moeten deze screensavers en bureaubladachtergronden wel van hoge kwaliteit zijn. Maar dat moet voor Autotelegraaf toch niet zo'n probleem zijn"¦Ook dit heeft weer twee voordelen. Allereerst zullen meer mensen zich inschrijven op de nieuwsbrief. De screensaver zou ook een afbeelding van het logo van Autotelegraaf kunnen bevatten. Op deze manier zijn ze ook gelijk bezig met branding!Elke online onderneming kan wel iets verzinnen wat ze gratis weg kunnen geven. Bij voorkeur is dat een digitaal product en dat hoeft helemaal niet zoveel te kosten!Zoals je ziet is er ook aan de grote websites nog heel wat te verbeteren. Doe er je voordeel mee en zorg dat je ze voor bent!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Je bent succesvol ingeschreven voor onze nieuwsbrief!
Er is iets fout gegaan bij het verzenden van het formulier

Wil je meer gratis tips over online marketing?

Bekijk onze gratis downloads

Categorieën

Ontdek hoe wij jouw bedrijf verder kunnen helpen

We hebben je aanvraag succesvol ontvangen, we nemen zo snel mogelijk contact met je op
Er is iets fout gegaan bij het verzenden van het formulier