Naar
boven
Logo Karel Geenen

Schrijf nu in op onze nieuwsbrief en… tja, en wat?

Schrijf nu in op onze nieuwsbrief en ontvang de laatste aanbiedingen. Het is een zin die ik dagelijks tegenkom. Bijna elke zichzelf respecterende online onderneming biedt de mogelijkheid om in te schrijven op de nieuwsbrief.

Waarom? Tja, dat vraag ik me soms ook af… Op één of andere manier denken webmasters dat het verplicht is om de mogelijkheid te bieden in te kunnen schrijven op één of andere nieuwsbrief. Maar als je niet weet waarom je iets doet kun je het beter niet doen…

Toch ga ik ervan uit de meeste webmasters wel weten waarom het verstandig is om e-mailadressen te verzamelen van prospects. Blijft alleen de vraag over: Hoe verzamel je deze e-mailadressen?

Ik zal je alvast een tip geven, doe het niet zoals Bol.com, D-reizen.nl, Neckermann.com en Autotelegraaf.nl (en zo nog vele anderen).

Wat doen zij dan verkeerd? Laten we eens een kijkje nemen naar de nieuwsbriefblokjes van de bovenstaande websites:

Voorbeelden van nieuwsbrief inschrijven grote bedrijven

Als ik dergelijke “blokjes” zie staan (als ik ze überhaupt als zie) zie ik geen enkele reden om mijn dierbare e-mailadres achter te laten. Laat staan mijn geboortedatum, woonplaats en dat soort gegevens. De vraag is namelijk wat ik er aan heb, waarom zou ik mijn gegevens achterlaten? Wat krijg ik er voor terug?

Vaak komen dit soort bedrijven met “cadeaus” als “altijd het laatste nieuws” of “de nieuwste titels in je mailbox”. Dat gaat niet veel mensen over de streep trekken. In ieder geval niet zoveel als dat mogelijk zou zijn…

Hoe moet het dan wel?

Bol.com
In het voorbeeld van Bol.com zou ik het als volgt aanpakken. Allereerst zou ik ook de naam van de bezoeker vragen. Deze kun je dan gebruiken om de mails te personaliseren. Bol.com staat bekend om dé online boekwinkel van Nederland te zijn. Waarom geven ze niet een gratis e-book weg? Laat van elk genre bepaalde auteurs een klein e-book schrijven speciaal voor Bol.com bezoekers en geef deze weg als mensen hun mailadres achterlaten.

Dit heeft twee voordelen. Auteurs kunnen op deze manier zichzelf in de kijker zetten en meer mensen zullen zich inschrijven op de nieuwsbrief.

Autotelegraaf.nl
Ook Autotelegraaf zou een flink aantal meer inschrijvingen kunnen realiseren door iets gratis weg te geven. Bezoekers van Autotelegraaf zijn waarschijnlijk autogek. Doe daar iets mee!

Autotelegraaf zou bijvoorbeeld gratis screensavers of bureaubladachtergronden van de nieuwste auto’s, of een auto naar keuze, weg kunnen geven. Dus: “Schrijf nu in op onze nieuwsbrief en ontvang gratis een screensaver naar keuze!”. Uiteraard moeten deze screensavers en bureaubladachtergronden wel van hoge kwaliteit zijn. Maar dat moet voor Autotelegraaf toch niet zo’n probleem zijn…

Ook dit heeft weer twee voordelen. Allereerst zullen meer mensen zich inschrijven op de nieuwsbrief. De screensaver zou ook een afbeelding van het logo van Autotelegraaf kunnen bevatten. Op deze manier zijn ze ook gelijk bezig met branding!

Elke online onderneming kan wel iets verzinnen wat ze gratis weg kunnen geven. Bij voorkeur is dat een digitaal product en dat hoeft helemaal niet zoveel te kosten!

Zoals je ziet is er ook aan de grote websites nog heel wat te verbeteren. Doe er je voordeel mee en zorg dat je ze voor bent!


Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Karel Geenen
Karel Geenen is de eigenaar van deze weblog, en tevens eigenaar van Yargon, een zoekmachine marketing bedrijf gericht op het MKB.
14 reacties op "Schrijf nu in op onze nieuwsbrief en… tja, en wat?"
  • Tim Huijbers zegt:
    16 jan, 2008 om 00:49

    Belangrijk is dus eigenlijk vanuit de gebruiker te denken, niet vanuit wat de business wil.

    Wanneer zou de gebruiker geneigd zijn zich in te schrijven, wat trekt hem over de streep.

    Zelf vind ik ook belangrijk waar je de gebruiker over de streep trekt. Om een voorbeeld te geven; Wat zou er gebeuren als iemand een aankoop doet van een aanbieding en nadat hij besteld heeft verschijnt het normale bevestigingscherm inclusief de melding, “dit soort aanbiedingen in uw mail ontvangen”, dan hoef je niet eens iets weg te geven.

    Dit geld dan alleen voor bezoekers die converteren, maar zo zijn er nog vele voorbeelden (wat jij ook al aangeeft).

    Reageren
  • Tim Huijbers zegt:
    16 jan, 2008 om 00:52

    Overigens vraag ik me alleen af of rode pijltjes echt helpen en niet alleen irriteren ;). Heb je dat wel eens getest?

    Reageren
  • Karel Geenen zegt:
    16 jan, 2008 om 00:54

    Yep, is getest :-)

    Reageren
  • dave zegt:
    16 jan, 2008 om 02:56

    ALs je weet hoeveel een ‘inschrijver’ je opbrengt aan de back-end, dan is het al iets makkelijker om te kijken welk ‘waardevol’ iets je gratis kan aanbieden (in plaats van een dergelijks slome zin te plaatsen) maar hoeveel van die ecommerce bedrijven weten dat :d

    Ik krijg zo de indruk dat behoorlijk wat grote off/online bedrijven hier in NL/BE totaal niet weten waar ze mee bezig zijn..

    Niet aleen pijltjes maar vooral ook foto’s van mensen die wijzen of kijken in de richting van de knop doen het CTR stijgen.

    Dave

    Reageren
  • Karel Geenen zegt:
    16 jan, 2008 om 11:36

    @Dave
    In mijn ogen zijn bedrijven hier ook te weinig mee bezig… Zoals ik in het artikel al schrijf:

    Op één of andere manier denken webmasters dat het verplicht is om de mogelijkheid te bieden in te kunnen schrijven op één of andere nieuwsbrief. Maar als je niet weet waarom je iets doet kun je het beter niet doen…

    Reageren
  • Karel Geenen zegt:
    16 jan, 2008 om 14:21

    @gratis tag

    In mijn artikel haal ik slechts wat ideeën en voorbeelden naar boven. Het is inderdaad geen uitgewerkt plan (dan moeten ze me maar inhuren).

    In het geval van Bol.com heb je gelijk. Iemand die op zoek is naar software heeft waarschijnlijk geen interesse in een boek. Toch kun je ook voor deze groep voldoende cadeaus verzinnen…

    Reageren
  • Bram Wenting zegt:
    16 jan, 2008 om 15:16

    Geef ze een coupon (code) waarmee ze iets kunnen downloaden uit een members-shop ofzo :) Dan kunnen mensen met verschillende interesses iets downloaden.
    Of de coupon geeft mogelijkheid tot gratis verzendkosten ofzo..

    Zijn genoeg mogelijkheden mee…

    Reageren
  • Gratis tag zegt:
    16 jan, 2008 om 14:18

    Het gaat natuurlijk ook om e-mailadressen. Wellicht meer binding. Je hebt gewoon bepaalde dingen, die niet echt noodzakelijk zijn, maar wel overal worden gebruikt.

    Iets weggeven bij een bepaalde actie (bijv. inschrijven) is natuurlijk mooi meegenomen. Echter, ik ga niet inschrijven als ik een gratis e-book krijg. Tenminste, Bol.com verkoopt bijv. boeken. Is iedereen geïnteresseerd in een e-book? Bijv. iemand die software koopt? Een “offline” lezer zit misschien ook niet te wachten op een e-book of geprinte versie ervan.

    Reageren
  • INDERT zegt:
    16 jan, 2008 om 17:49

    Zelf zeg ik elke dag tegen mezelf dat ik er wat mee ga doen. Ik bedoel e-mailmarketing begint ook serieuze vormen aan te nemen en er valt – als je de goede doelgroep filtert – veel mee te verdienen. Het is ‘m de tijd en luiheid om er aan te beginnen.

    Reageren
  • Sint zegt:
    17 jan, 2008 om 15:32

    Maak altijd een pagina met uitleg over je nieuwsbrief. Waarom zou iemand deze willen ontvangen? Dit moet ergens te lezen zijn anders gaan mensen zich inderdaad niet vanzelf aanmelden.

    Reageren
  • Tim Huijbers zegt:
    17 jan, 2008 om 18:17

    @Dave

    “Niet aleen pijltjes maar vooral ook foto’s van mensen die wijzen of kijken in de richting van de knop doen het CTR stijgen.”

    Nog even in de hele site staat vol met pijltjes en mensen die naar belangrijke delen van de site kijken..

    Volgens mij ga je dan voorbij aan een aantal website (usability) ontwerp tips.

    Persoonlijk zal ik geen pijlen gaan gebruiken om dingen te promoten waarvan ik WIL dat de gebruiker ze ziet. Een goed design (visueel of hier bijvoorbeeld task gericht) zou in principe goed genoeg moeten zijn.

    Reageren
  • Jaap zegt:
    17 jan, 2008 om 22:21

    Wij geven op een van onze websites een e-book weg.
    Het betreft een trouwwinkel, bij het inschrijven voor onze nieuwsbrief ontvangt diegene een gratis kant en klare budgetplanner om de kosten van de totale bruiloft te berekenen.

    Als iemand nog andere ideeën heeft over wat we kunnen weggeven hoor ik het graag.
    En nee Karel ik ga je niet inhuren ;)

    Reageren
  • Geert Veneklaas zegt:
    18 jan, 2008 om 01:00

    Behalve dat Karel propageert om een een inschrijving te belonen legt hij daar zelfs de focus op. Niet alleen door de eerder aangehaalde rode pijlen, maar daarnaast door een afwijkende lettergrootte en een prominente send-button. Zonder overigens te verhullen dat het om een inschrijving voor een nieuwsbrief gaat. Qua design verdient het dan misschien wel niet de schoonheidsprijs maar daar zal het Karel niet om te doen zijn. Effectief is het zeker.

    Reageren
  • suzan zegt:
    10 nov, 2010 om 16:36

    Goede tips maar wat moet je dan weggeven als je kantoorartikelen verkoopt?

    Reageren

Reageren