Naar
boven
Logo Karel Geenen

Waarom je adverteren op je eigen bedrijfsnaam moet overwegen

Bij elk bedrijf dat adverteert op Google is het onderwerp wel eens de revue gepasseerd. Gaan we adverteren op onze eigen bedrijfsnaam?

Een veel gebruikt argument om dit juist niet te doen is omdat je bedrijf in de organische zoekresultaten ‘toch al bovenaan staat’. Op zichzelf staand is dit absoluut een logische eerste reactie en voor veel bedrijven zal adverteren op de bedrijfsnaam overbodig en pure geldverspelling zijn. Hoewel dit natuurlijk verschilt per industrie wordt deze Adwords strategie zeker in de hospitality vaak over het hoofd gezien en valt hier nog veel winst te behalen. De onderstaande punten ter bewustwording.

Extra zichtbaarheid op Google Adsense

Google AdSense is een advertentieprogramma van Google. Een reden om te adverteren op je eigen bedrijfsnaam kan alleen al zijn omdat je bedrijf dan ook zichtbaar is op tal van websites die Google Adsense gebruiken zoals YouTube.

Schakel je concurrent uit

Een andere reden om dit wel te doen is omdat je hiermee in ieder geval één concurrent uitschakelt. Het is bij velen niet bekend dat concurrenten jouw bedrijfsnaam mogen gebruiken als keyword om op te adverteren.

Zoek maar eens op een hotel in Google, grote kans dat er op de naam geadverteerd wordt door een intermediair. Gebruikt deze intermediair jouw bedrijfsnaam in de tekst-advertentie zonder jouw toestemming? Dan is deze intermediair in overtreding en kan je het beste een klacht in dienen bij Google. Elke klik die een intermediair op jouw bedrijfsnaam binnen haalt kost je immers omzet.

Verdubbel het aantal klikken

Eerder dit jaar verscheen op Marketingfacts al een artikel die de toegevoegde waarde van een Google AdWords-advertentie die wordt vertoond bij een nummer 1 organische positie onderbouwd. Namelijk, een website met een nummer 1 organische positie die zijn Google Adwords advertentie pauzeert verliest 50% van het aantal Google bezoekers. Dus ook als je in de organische zoekresultaten op nummer 1 staat heeft het nut om te adverteren.

Lage advertentie kosten

Adwords advertenties krijgen van Google een zogenaamde kwaliteitsscore toebedeelt. De kwaliteitsscore “geeft een schatting van hoe relevant uw advertenties, zoekwoorden en bestemmingspagina zijn voor iemand die uw advertenties te zien krijgt” aldus Google. Adwords advertenties met een hoge kwaliteitsscorde betalen doorgaans een lager bedrag per klik (CPC).

Bezoekers die op jouw bedrijfsnaam zoeken in Google zijn al bewust op zoek naar je website. De CTR (doorklikpercentage) van je advertentie zal dus waarschijnlijk hoger zijn waardoor de kwaliteitsscore
van je advertentie hoger ligt (hoge relevantie). Daarnaast is je eigen website vaak doordrenkt met je eigen bedrijfsnaam (bestemmingspagina). Dit heeft als grote voordeel dat de Adwords advertentie overeenkomt met de bestemmingspagina van je eigen website. Adwords advertenties die getarget zijn op je eigen bedrijfsnaam krijgen een hoge kwaliteitsscore waardoor de CPC laag ligt.

Testen van je meta descriptions

Toon andere informatie in je Adwords advertenties dan in je organische resultaten. Slaat je huidige wervende Meta Description niet aan? Toon dan in je advertentie een andere tekst. Google Adwords biedt tevens de mogelijkheid om de inhoud van de tekst advertentie te A/B testen op de CTR. Zet meerdere Adwords advertenties tegelijk uit. Analyseer welke advertentie het hoogste scoort op CTR. Verwijder de advertentie met de laagste score en test verder met de advertentie met de hoogste CTR. Zodoende optimaliseer je niet alleen de CTR van je Adwords advertenties maar het is ook uiterst bruikbare informatie die je kan gebruiken voor de Meta Descriptions (omschrijving van je website in de organische zoekresultaten) van je webpagina’s.

Promote meer producten met Ad sitelinks

Google Adwords geeft adverteerders de mogelijkheid om extra links onder je AdWords advertenties te plaatsen. Bijvoorbeeld: Verkoop je als hotelier naast je Standaard Kamers ook Suites waar je een hogere marge op maakt. Dan kan het lonen om een extra link naar je Suites pagina onder je Adwords advertentie te plaatsen.

Geschreven door Tony Kuijk, founder van Twimpress.nl. Twimpress is een platform waar hotelgasten met behulp van Twitter een recensie over hotels kunnen achterlaten.

Zelf een Google AdWords specialist worden?

Bekijk cursus nu!

Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Gastschrijver
Wil jij ook bloggen voor Karelgeenen.nl en jouw kennis delen met meer dan 15 000 nieuwsbrief abonnees? Bekijk hier onze voorwaarden en neem contact op met Lianne via lianne@karelgeenen.nl!
9 reacties op "Waarom je adverteren op je eigen bedrijfsnaam moet overwegen"
  • Stef zegt:
    15 okt, 2012 om 10:51

    Altijd zichtbaar zijn op bedrijfsnaam! Naast extra usp’s meegeven kan je ook sneller schakelen op trends, seizoensinvloeden, assortiment aanvullingen en noem maar op. Gemiste kans als je dit achterwege laat.

    Reageren
  • Marlou zegt:
    15 okt, 2012 om 11:59

    Is het niet nadelig voor je organische zoekresultaten als mensen op je advertentie klikken ipv je organische link? Omdat meer gerichte clicks op organische zoekresultaten zal resulteren in een hoge clickthrough rate / lagere bounce rate?
    Of snapt google dit wel / tellen ze dit bij elkaar op?

    Reageren
  • Nieck zegt:
    15 okt, 2012 om 13:17

    @ Marlou: Een klik op een organisch resultaat kan evengoed een bounceklik zijn.

    Zoals uit het artikel en uit de reactie van Stef blijkt is het een gemiste kans wanneer je ad’s niet zichtbaar zijn op bedrijfsnaam. Wanneer je het zelf niet doet zal een concurrent het doen (in onze branche tenminste wel). Het is zelfs zo dat er ik al meerdere conversies heb binnengehaald op de bedrijfsnaam van een directe concurrent.

    Reageren
    • Nieck zegt:
      15 okt, 2012 om 15:55

      Hoo! Iets te enthousiast. Mijn laatste zin even lezen zonder ‘er’ en ‘al’. :-)

  • Stefan zegt:
    15 okt, 2012 om 15:39

    Goed artikel! Ik heb hier veel discussies over gehad, dit artikel zal mij volgende keer helpen om deze discussies nog beter te kunnen voeren.

    Reageren
  • René zegt:
    08 nov, 2012 om 14:41

    Ik vind Marlou haar vraag wel een goede. Is het niet zo dat je CTR op organische resultaten daalt, dus invloed heeft op je seo?

    Reageren
  • Tony zegt:
    12 nov, 2012 om 22:50

    Als de Adwords advertenties ten koste gaan van je organische resultaten dan moet je een aantal opties overwegen.

    1. Hebben de Adwords advertenties een positief effect op het aantal conversies?
    2. Daalt het aantal organische klikken en daardoor conversies?

    In de regel zal je op je eigen bedrijfsnaam altijd op nummer 1 staan in Google en heb je hier dus geen last van. Het blijft natuurlijk wel een kwestie van testen. Je moet na een aantal maanden echt kunnen merken dat het aantal klikken en conversies stijgt. Blijven de resultaten uit of merk je dat het aantal organische klikken daalt. Stop dan direct met adverteren.

    Reageren
  • Jeroen zegt:
    10 apr, 2013 om 10:09

    Een hoog CTR op Adwords is natuurlijk een mooi resultaat van de marktingafdeling/mederwerker. Maar of het ook echt het beste is om te doen?

    Een andere optie is je bedrijfsnaam te beschermen. Dan kunnen andere bedrijven jou naam niet meer gebruiken in hun Adwords advertenties. Zelf sta je hopelijk in de natuurlijke resultaten bovenaan.

    Scheelt je geld, je hoeft namelijk niet te betalen voor mensen die toch al naar jou bedrijfsnaam op zoek zijn.
    Niet elke aanvraag wordt goedgekeurd, maar het is wel de moeite waard.

    Reageren
  • Tony zegt:
    10 apr, 2013 om 19:10

    Goed punt Jeroen, dat was ik eigenlijk vergeten te vermelden in het artikel. Google beschermt erkende merken in Nederland. Dit houdt in dat andere bedrijven jouw bedrijfsnaam niet in de advertentietekst mogen gebruiken. Echter zitten hier een aantal haken en ogen aan. Andere bedrijven mogen bijvoorbeeld nog steeds jouw bedrijfsnaam als sleutelwoord gebruiken zolang ze deze niet in de tekst gebruiken. Daarnaast is Google niet gewillig om aanvragen goed te keuren en wat zeker niet geheel onbelangrijk is om te benoemen is dat het niet goedkoop is om je bedrijfsnaam als merk te registreren.

    Reageren

Reageren