Naar
boven
Logo Karel Geenen

Creatieve manieren om autoresponders te gebruiken (deel 3)

Je leest nu artikel 3 uit mijn reeks over ‘Hoe je kunt profiteren van Autoresponders’. In het eerste artikel vertelde ik over het basisprincipe. Ik raad ook iedereen aan het tweede artikel te lezen.

Nu de basis is afgerond,  laat ik vandaag zien waarom autoresponders zo fantastisch zijn en hopelijk vormt dit een eye-opener voor degene die nog niet zo bekend zijn met de mogelijkheden.

De mogelijkheden zijn eindeloos
Ik wil nog even benadrukken dat we het hier hebben over berichten die je van te voren instelt voor een langere periode (bijvoorbeeld een jaar) en niet over die autoresponders die direct een bericht sturen op het moment dat je bijvoorbeeld een contactformulier invult.

Follow up berichten met backend producten
Een manier die weinig toegepast wordt is het versturen van ‘follow up’ berichten. Een follow up bericht is een kleine reminder van je bedrijf, nadat iemand in aanraking is gekomen met je bedrijf. In deze berichten kun je een ‘backend product’ (een moeilijk woord voor: een ander product)  aanprijzen. De mogelijkheden zijn eindeloos:

• Een gelijkwaardig product
Als voorbeeld neem ik een webwinkel met gezondheidsproducten. Na verloop van tijd koopt iemand een boek over diëten. Wanneer je nadenkt over de behoeften en verlangens van deze persoon zie je dat dit iemand is die zich bezig houdt met zijn of haar gewicht. Deze persoon is dus in de “gewichtsverlies stemming” en er is een grote kans dat deze persoon ook interesse heeft voor een gelijkwaardig product dat met afvallen te maken heeft.

Als webwinkel zou je dus nadat deze persoon het boek gekocht heeft een mail kunnen sturen over een ander product dat met afvallen te maken heeft, bijvoorbeeld een ander boek over gezondheid.

• Een aanvullend product
In plaats van een ander boek had deze webwinkel ook een email kunnen sturen over een aanvullend product. Stel dat je als webwinkel ook een fitness bal verkoopt. dan zou dit een een goede keuze kunnen zijn: “met de fitnessbal gaan de diëten uit het boek een stuk beter”. Ook valt te denken aan producten als vitaminenpillen.

• En wat te denken van hetzelfde product
Naast een gelijkwaardig of aanvullend product kan de webwinkel er natuurlijk ook voor kiezen een email te sturen met een reminder van hetzelfde product. Stel dat een andere klant van deze gezondheidswinkel vitaminenpillen bestelt. Het product bevat 120 vitaminenpillen en de dagelijkse hoeveelheid is 2 pillen per dag. De klant heeft dus een product gekocht dat 60 dagen meegaat, daarna is het op. De kans is groot dat deze persoon na 60 dagen weer geïnteresseerd is in dezelfde vitaminenpillen. Stuur dus een reminder!

• De producten van een ander
Je kunt ook een product van iemand anders aanprijzen. Dit is een manier op zich en iedereen die geld probeert te verdienen op internet moet nu goed opletten. Even kort een introductie: Een aantal bedrijven hebben een ‘affiliate programma’ wat betekent dat ze de winst die ze op een klant maken delen met degene die die klant heeft binnen weten te halen. Als je op die manier een product van een ander aanprijst ben je een ‘affiliate’.

Een affiliate vertelt op zijn website over hoe goed het product is en verwijst de bezoekers daarna door naar een speciale pagina op de site van dat andere bedrijf.  Zo zie je vaak een bespreking van een product met daaronder bijvoorbeeld: ‘klik hier om dit boek te kopen op amazon.com’.

Doormiddel van email kun je mensen op een heel andere manier bereiken en opwarmen voor een product. Er zijn mensen die hun inkomen verdienen met een ‘gratis nieuwsbrief’. Ze verstrekken gratis informatie en verwijzen hier en daar naar een bedrijf.

Iedereen zou een backend product moeten hebben: het betekent vaak een stijging in de omzet. Als je geen tweede product kunt verzinnen kan je altijd nog het product van een ander aanprijzen.

Als de klant niet tot de aankoop overgaat
Wat als de klant niet tot de aankoop overgaat? Stel dat een bezoeker vraagt om een prijsindicatie. Als bedrijf reageer je maar daarna gaat de persoon niet tot de aankoop over. De meeste ondernemers doen niets en laten het zo.

Maar..
Deze persoon heeft interesse getoond en is dus opzoek naar zo’n product. Deze persoon is je ‘hot lead’. Laat de persoon niet zomaar gaan ga achter de klant aan!

Je weet niet waarom de persoon niet tot de koop is overgegaan, maar misschien is hij je gewoon vergeten of denkt hij er nog over na. Misschien heeft hij een andere reden waardoor er even iets tussen is gekomen. Maar hij was geïnteresseerd in het product! De kans dat de persoon toch het product koopt als je hem eraan herinnert is groot. Beschouw iedereen die met je bedrijf in contact is gekomen als iemand die zeer waarschijnlijk tot koop over zou kunnen gaan.

Je kunt gewoon weer om de koop vragen, of je kunt een speciale deal aanbieden: Misschien gratis verzendkosten? Of hetzelfde product maar dan met een bonus? Of juist een afgeslankte versie. Of gewoon een totaal nieuw product?

Wanneer je aan het mailen bent..
..stuur je geen onpersoonlijke mail over het product zelf. Dit is waar de 4 pilaren van email marketing van pas komen (zie artikel 2). Als je het goed doet noem je het product niet eens. Het is jouw doel om de mensen te laten zien dat ze het product nodig hebben, niet dat ze het moeten kopen.  Ze kopen het wel uit zichzelf.

De sleutel tot succes is lange termijn denken. Een van de obstakels op internet is “to be believed” oftewel om iemand zijn vertrouwen te winnen. Het gaat om geloofwaardigheid en vertrouwen. Dat is waarom backend producten zo belangrijk zijn. Het is makkelijker om aan bestaande klanten een product te verkopen, dan aan nieuwe klanten. Bestaande klanten hebben al eens iets gekocht en zijn bekend zijn met het bedrijf. Als ze toen tevreden waren.. vertrouwen ze je nu en zullen ze weer van je kopen.

Op de lange termijn is het dus goed om je te focussen op de bestaande klanten. Klanten voor het leven zijn ontzettend waardevol. Gemiddeld koopt 1 op de 3 personen (mits je het goed aanpakt) weer van hetzelfde bedrijf als deze iets gelijkwaardigs aanbiedt. Dus ga een langetermijn relatie aan met klanten en hou contact. Hierin geldt de 80/20 regel. Je zult zien dat 20% van je klanten zorgen voor 80% van je omzet.

De lange termijn strategie
Het is dus goed om direct met backend producten te komen. Maar het hoeft niet te stoppen nadat iemand zijn eerste product gekocht heeft. Bij mijn eerste artikel kreeg ik de vraag wat te doen als iemand bij de 4e van de 10 berichten al koopt en diegene dan nog de overige mailtjes ontvangt. Uit de vraag haal ik een verkeerde (commerciële) manier van denken. Je doet namelijk niks. Het gaat gewoon door. Het is niet over nadat iemand het product koopt.

In een goede strategie probeer je niet direct het product aan te prijzen. Want als iemand het product echt wil, dan had hij het zelf al gekocht (tenzij het een product is dat je normaal niet aanbiedt).  In het begin moet je het vooral hebben van gratis informatie en artikelen, hierin kan je zelfs ook producten van anderen aanprijzen. Bouw de relatie op! Laat zien dat je een goede vriend bent die de klant wil helpen! Dan pas later, wanneer iemand het product goed heeft kunnen uitproberen en er zijn mening over heeft kunnen vormen (een maand bijvoorbeeld) kan je een backend product aanprijzen. En daarna blijf je bouwen aan de de band. En zo ga je verder.

Helemaal los gaan
Er zijn veel mogelijkheden om een relatie op te bouwen. Je kunt helemaal los gaan. Bijvoorbeeld: Stuur een kort mailtje een aantal dagen na de aankoop om te kijken of alles goed gaat, stuur 2 maanden later  een mail over een ontwikkeling binnen het bedrijf, na 3 maanden een mail over een gelijkwaardig product, wens als het Kerst is een prettige Kerst, feliciteer daarna met een verjaardag, stuur na een jaar een email met een felicitatie voor een jaar lang klant zijn en geef daarbij een korting van 10% op een product naar keuze. Tussendoor doe je ook nog wat zelf-promotie en dat allemaal automatisch.

Zo zou ik het doen:

  • Een autoresponder voor de begin periode. (Van de eerste dagen tot na een maand).
  • Tussendoor zou ik een (onpersoonlijke) nieuwsbrief verzenden.
  • Een autoresponder aan de hand van gegevens: verjaardagen, feestdagen en andere specifieke informatie waar je iets mee kunt doen.
  • Af en toe een kort autoresponder programma tussendoor.

En zo ga je door, jaar na jaar. Je bouwt geloofwaardigheid en vertrouwen op. En om de zoveel tijd probeer je een product aan te bieden. 

Kortom
Niemand heeft zin om naar alle klanten een email te sturen. Autoresponders komen hier goed van pas. Je kunt contact houden met je klanten, voor jaren als je dat wilt, zonder dat je iedereen apart moet gaan mailen. De mogelijkheden zijn eindeloos.

Het gekke is dat ik nooit emails ontvang zoals ik het zelf zou doen. Ik bestel vaak bij webwinkels maar heb nog nooit een Kerstkaart ontvangen, krijg nooit een reminder en heb hierdoor eigenlijk geen ‘vaste winkel’ of een band met een bedrijf. Dat kan toch beter?

Daan WalravenDaan is een lowbudget internet marketeer en kenmerkt zich door zijn vernieuwende, en soms out of the box, kijk op marketing. Bekijk vooral zijn persoonlijk profiel. Daan is oprichter van Indepth Internet Marketing, het bureau voor kleine en startende ondernemers op internet. Een aanrader is zijn nieuwsbrief waar hij nog meer tips en trucs deelt!


Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Daan Walraven
Daan werkt bij Bikkelhart.
13 reacties op "Creatieve manieren om autoresponders te gebruiken (deel 3)"
  • Oli4K zegt:
    16 jun, 2008 om 15:25

    Leuk artikel. Wel een beetje lang.

    Overigens denk ik dat wat ‘hot leads’ betreft je deze zeker niet los moet laten. Overlaad ze echter ook niet met berichten, dit werkt averechts. Beter is een incentive waardoor er een nieuwe prikkel tot bezoek van de website en mogelijk een aankoop volgt.

    Krijg overigens de indruk dat er ‘outside the box’ bedoeld wordt en niet ‘out of the box’. Of zit ik er dan naast?

    Reageren
  • Thirza zegt:
    19 jun, 2008 om 13:02

    Daan, ik voreg me af in hoeverre je emailadressen, verkregen voor het toezenden van emailnieuwsbrieven, mag gebruiken voor andere doeleinden.

    Reageren
  • Remco zegt:
    19 jun, 2008 om 13:52

    Zie dat je gebruik maakt van aweber. Wat zijn je ervaringen hiermee en heb je ook ervaringen met andere tools zoals getresponse? Sta nu voor de keuze…

    Reageren
  • Daan Walraven zegt:
    19 jun, 2008 om 14:14

    @Oli4K
    Volgens mij is het ‘out of the box denken’ en denk je ‘outside the box.’
    Maar het maakt volgens mij niet zoveel uit welke van de twee je gebruikt.

    @Thirza
    Er zijn een aantal spamregels waar je aan moet houden. Zo ben je verplicht altijd een uitschrijflink te vermelden en moet je onder elke email het adres van de afzender plaatsen. Daarbij moet de email natuurlijk ook voldoen aan de normale wetten en regels. Ik denk dat de vraag hier vooral is wat er onder nieuwsbrieven valt en wat niet: als iemand heeft aangegeven dat hij email wilt ontvangen.. kan je de persoon dus gewoon email sturen.. en dat kan voor allerlei doeleinden. Je mag de emailadressen echter niet gebruiken voor iets anders dan zelf te emailen (dus niet doorverkopen, verhuren, etc..) zonder dat je dat aan de persoon hebt laten weten op het moment dat deze zich inschreef.

    Reageren
  • Daan Walraven zegt:
    20 jun, 2008 om 14:25

    @Remco
    Ik maak geen gebruik van Aweber.
    Ik gebruik van mijn eigen nieuwsbrief/autoresponder systeem. Aweber en Getresponse zijn in mijn ogen erg dure tools en daarbij hebben ze ook hun beperkingen.

    Reageren
  • Karel Geenen zegt:
    20 jun, 2008 om 15:59

    Ik gebruik Aweber en ben er zeer tevreden over. Kun je ons misschien eens laten zien wat voor systeem je dan hebt gemaakt Daan? Ben erg benieuwd!

    Reageren
  • Thirza zegt:
    23 jun, 2008 om 07:32

    Dat zou dus inhouden als je een formulier op je site hebt staan waarop mensen zich kunnen aanmelden voor de nieuwbrief, je deze mensen alleen mag benaderen voor de nieuwsbrief?

    Reageren
  • Remco zegt:
    27 jun, 2008 om 16:42

    @Daan Ben ook wel benieuwd naar het systeem dat jezelf hebt ontwikkeld. En zou je kunnen ingaan op de beperkingen die je ziet bij Aweber en Getresponse?

    Reageren
  • Daan Walraven zegt:
    29 jun, 2008 om 11:45

    Ons programma is samengesteld uit verschillende gratis scripts en veranderingen van scripts. Omdat we iemand dus niet kunnen laten betalen voor het programma, betaal je alleen voor het installeren. Daar ligt gelijk de grootste beperking van een programma als Aweber: de prijs (ik geloof nu zelfs 150 euro per maand!). We zijn low-budget internet marketeers :) en kunnen onze klanten dat niet aandoen.

    We vinden ons programma beter dan bijvoorbeeld Aweber of Getresponse om verschillende redenen. Allereerst is dit een programma wat achter de eigen website draait. Er wordt een speciale pagina gemaakt voor elke gebruiker waar deze zijn gegevens kan wijzigen en zich eventueel kan afmelden. Al het verkeer gaat dus ook via uw eigen website. Dit biedt dus ook meer mogelijkheden met het gebruik van analyse software zoals Google analytics.

    Bij Aweber bijvoorbeeld gaat dit anders. Dit is een programma op de website van Aweber zelf.
    Wie zijn gegevens wil veranderen of iets fout doet wordt naar de website van Aweber gestuurd. Dit lijkt niet op een nieuwsbrief van een professioneel bedrijf.

    Wanneer een email verzonden wordt van zo’n nieuwsbrief programma wordt dit ook verzonden van hun servers in plaats van de server waar de eigen website op gehost is. Bij elke mail zie je dus altijd dat Aweber de afzender is. Bij ons systeem ziet u gewoon dat indepth.nl of uw eigen website de afzender is.

    Het grootste voordeel is dus eigenlijk dat we het precies kunnen aanpassen aan onze eigen wensen. Als marketeer ben je altijd bezig met onderzoeken en testen.. (om tot de winnende formule te komen) en met een programma voor de ‘mainstream’ waar allerlei restricties op zitten kan dit niet.

    We gaan na de zomer ons nieuwsbrief/autoresponder systeem officeel lanceren.

    Reageren
    • Gerrit zegt:
      30 mrt, 2013 om 10:59

      Beste Daan,

      We zijn bezig om een netwerkmarketing bedrijfje op te starten en hebben daarvoor ook een autoresponder nodig. Nu lezen we in een bericht van jou uit 2008 dat jullie een eigen nieuwsbrief/autoresponder systeem lanceren.

      Onze vraag is kunnen wij jullie systeem ook gaan gebruiken en wat zijn hiervoor de kosten.

      In lijn met bovenstaande vraag willen we je ook vragen of je ons kunt helpen aan een voicemail dienst waar we leads via een opgenomen presentatie script naar toe kunnen sturen.

      Graag tot horens,

      Met vriendelijke groet,

      Gerrit en Ria Hooimeijer

  • Karel Geenen zegt:
    29 jun, 2008 om 12:21

    @Daan

    Kleine opmerking… Jij beoordeelt het feit dat het via Aweber servers wordt verstuurd als nadeel. Dit is echter het tegendeel. Wanneer je 10000-den nieuwsbrieven per week verstuurd via je eigen server is de kans groot dat je geblacklist wordt.

    Aweber heeft ervoor gezorgd dat al hun mails/servers gewhitelist zijn.

    Reageren
  • Daan Walraven zegt:
    29 jun, 2008 om 13:24

    De kans dat je geblacklist wordt is volgens mij pas groot als dat wat je doet ook echt op spam praktijken lijkt. De gemiddelde website mag (heel ) blij zijn met 10000 leden en de kans dat je dan geblacklist wordt is klein. Als je intensies goed zijn hoef je je geen zorgen te maken.

    Je hebt nu ruim 2000 nieuwsbriefleden..
    Laat het me weten wanneer je de 100.000ste verwelkomd :)

    Reageren
  • Bart van den Belt zegt:
    10 nov, 2010 om 20:05

    Beste Daan,
    Hartelijk dank voor dit geweldige bericht. Hier kan ik absoluut iets mee voor mijn dienstverlening! Te gek…

    Met een glimlach,
    Bart van den Belt

    Reageren

Reageren