Naar
boven
Logo Karel Geenen

Formulier usabillity

Het is zover. Je hebt bezoekers bereid gevonden zich ergens zijn of haar gegevens achter te laten. Op zich natuurlijk al een hele prestatie. Maar dan gebeurt het, op één of andere manier komen de gegevens niet door! Waarom niet?

Dit mijn beste lezers heeft te maken met het formulier wat ingevuld moet worden. Ik heb het hier dus over formulier usabillity. Specialisten hebben er al vaker over geschreven. Maar toch begrijpt nog lang niet iedereen hoe dit spelletje nu precies werkt…

Facebook
Een prachtig voorbeeld van hoe het niet moet kwam ik laatst tegen op één van de grootste social networks ter wereld, Facebook. Na lang wikken en wegen had ik (Facebook vriendjes worden?) dan toch maar besloten om daar een account aan te maken (ik heb al zo weinig tijd). Wanneer je daar een account aanmaakt zie je het volgende scherm:

Registeren bij Facebook

Op zich niks mis mee zou je denken. De drempel om gegevens in te vullen is erg laag omdat er simpelweg weinig van je gevraagd wordt. Echter iedereen maakt wel eens een typefout. Zo ook ik tijdens mijn aanmeldproces. Na 30 minuten had ik nog geen bevestigingsmail gekregen. Mmm, vreemd.

Probleem was dat ik het mailadres verkeerd had ingevuld (ik weet het, dom dom dom). Maar wat zeggen ze ook alweer, “een fout maken is menselijk…”.

De fout die Facebook hier maakt is dat ik geen tweede keer mijn mailadres (en wachtwoord!) in hoef te vullen. Met andere woorden, een typefout is zo snel gemaakt en er is geen controle op.

De “wijze” les
De les die we hier dus uit kunnen leren is ervoor zorgen dat belangrijke informatie, zoals een emailadres en een wachtwoord, altijd moet worden gecheckt! De enige goede manier om dit te doen is ze door deze gegevens twee keer te laten invullen. En uiteraard te controleren of dat ze overeenkomen!


Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Karel Geenen
Karel Geenen is de eigenaar van deze weblog, en tevens eigenaar van Yargon, een zoekmachine marketing bedrijf gericht op het MKB.
15 reacties op "Formulier usabillity"
  • ilse zegt:
    16 nov, 2008 om 17:13

    Zeer goeie tip waar inderdaad niet iedereen aan denkt!

    Reageren
  • Michel zegt:
    16 nov, 2008 om 17:49

    Een wachtwoord twee keer invullen is heel gebruikelijk. En ook logisch omdat het wachtwoord niet getoond wordt.

    Over het emailadres twijfel ik of je die twee keer moet laten invullen. Volgens mij gebeurt het namelijk niet vaak dat deze verkeerd wordt ingevoerd… Het is een extra drempel.

    Is het bijvoorbeeld niet al genoeg om de boodschap ‘Een email is verstuurd naar jouw emailadres JOUW@EMAILADRES.COM‘. Op het moment dat je deze na aanmelding nog eens groot in beeld ziet kan je al zien of het goed of fout is…

    Reageren
  • Michel zegt:
    16 nov, 2008 om 17:51

    Overigens moet ik op http://www.karelgeenen.nl/blijf-up2date/ ook slechts 1 keer mijn emailadres invullen. Deze lijkt me in dit geval ook erg belangrijk.

    Vanwaar deze keuze?

    Reageren
  • Karel zegt:
    16 nov, 2008 om 23:36

    Dat is omdat ik deze formulieren niet zelf kan maken (zitten ingebakken in mijn mailsoftware).

    Reageren
  • Ferdi Gosseling zegt:
    16 nov, 2008 om 23:54

    Ben het eens met Michel,

    Dubbel email adres is zeer omslachtig. Wekt bij mij altijd veel irritatie op.

    Meestal geldt voor het invullen van email adres ook dat als je een de eerste letters/cijfers invult dat je dan een schuifvak krijgt waardoor je je email adres alleen hoeft aan te klikken.

    Fouten komen zeer zelden voor, als het dan toch een keer fout gaat, dan gewoon effe opnieuw inschrijven en dan zie je vanzelf of het emailadres al geregistreerd is.

    Reageren
  • Jaap Alberts zegt:
    17 nov, 2008 om 10:05

    Leuk artikel Karel!
    Ben het met je eens over het wachtwoord. Dubbel maal het wachtwoord intypen is gebruiksvriendelijk. 2 maal een e-mail adres intypen is te omslachtig. Ik heb vaak meegemaakt dat tijdens een usability test het e-mailadres wordt gekopieerd en geplakt. Het is dan beter om te vragen of alles correct is ingevuld wanneer op de verzend knop is geklikt.

    Reageren
  • Tom Broekhoven zegt:
    17 nov, 2008 om 10:48

    2 keer een wachtwoord in vullen heb ik weinig problemen mee, maar om dit twee keer met een e-mailadres te doen vind ik persoonlijk wel wat omslachtig. Ik ben het wel met het idee van Michel eens, dat je na je aanmelding nog even snel een melding krijgt dat er een e-mail is gestuurd naar het ingevulde adres.

    Reageren
  • ben zegt:
    17 nov, 2008 om 18:10

    walk the talk; jouw formulieren hebben ook niet de dubbele check…

    Reageren
  • Karel Geenen zegt:
    17 nov, 2008 om 19:01

    @Ben

    Zie vorige reactie van mij… Gelieve wel eerst te lezen. En als je reageert gelieve ook gewoon een geldig mailadres in te geven…

    Reageren
  • Website promotie zegt:
    18 nov, 2008 om 16:36

    Wat doe je dan …. je kopieert het eerste e-mailveld en je plakt het in het tweede. Dan houd je het probleem. 2x wachtwoord invullen is geen probleem omdat je de ‘bolletjes’ niet kunt kopieren.

    Reageren
  • Jeroen zegt:
    19 nov, 2008 om 10:40

    @website promotie

    Dat doe ik ook altijd XD

    Gr.

    Reageren
  • Sint Smeding zegt:
    19 nov, 2008 om 17:40

    Als je controleert of het e-mailadres aan de juiste eisen van een correct mailadres voldoet en of de domeinnaam bestaat dan is dat voor mij voldoende. De opmerking van Michel om de bezoeker achteraf te laten zien wat hij heeft ingevoerd vind ik een goed idee.

    Reageren
  • Ad zegt:
    23 nov, 2008 om 14:15

    Naar mijn idee is de meest gebruiksvriendelijke methode wat omslachtig qua programeren, maar biedt de minste kans op fouten. Toon na het invullen en op de versturen knop klikken, alle ingevulde gegevens (behalve wachtwoord)in een groot lettertype op een nieuwe pagina, met een knop voor bevestigen en een knop terug naar formulier of wijzigen. Dit is vooral belangrijk voor formulieren met veel invulvelden.
    Ik heb het op de door mij beheerde sites nog niet overal doorgevoerd, maar ik werk eraan.

    Reageren
  • Jens Swelsom zegt:
    18 dec, 2008 om 14:55

    Mmm, hier ben ik het eigenlijk niet mee eens. Het is je eigen verantwoordelijkheid om die dingen goed in te vullen. Ik vind het zelf vaak juist erg irritant om mijn mailadres 2 keer in te moeten vullen.

    Tegenwoordig gebruik ik een plugin voor Firefox waarmee je formulieren met één klik invult.

    Reageren
  • Barry Meijer zegt:
    18 dec, 2008 om 15:23

    Ik vul liever nog een keer mijn e-mail in dan dat ik een dag wacht op een bevestigingsmail en dan nog niks heb.
    liever 10 seconden extra kwijt voor het goed invullen dan een halve dag wachten

    Reageren

Reageren