Google Adsense, alle geheimen tips en trucs

Karel
16/1/2007
Internet marketing
X
min leestijd
Karel
16/1/2007
Internet marketing
X
min leestijd

Je leest tegenwoordig veel over Google Adsense. Op fora wordt er vaak over gesproken en er zijn heel wat mensen die eigenlijk niet weten hoe het nu precies allemaal werkt en wat wel of niet werkt. Dit artikel is een antwoord op alle vragen die ik ben tegengekomen op internet over Adsense. Verder heb ik er zelf ook nog wat tips bijgezet.Opbouwen van een onderneming?Webmasters die besloten hebben om hun geld te gaan verdienen met advertenties, de zogenaamde publishers, zijn grofweg in twee groepen te verdelen:

  • Creëren van honderd websites waarvan elke website 1 euro per dag oplevert
  • Creëren van één website die per dag 100 euro oplevert

De realiteit is echter dat de meeste hier ergens tussenin zitten. Het onderhouden van honderd websites vergt er veel tijd. Het volledig afhankelijk zijn van één website kan gevaarlijk zijn wanneer je bijvoorbeeld van de ene op de andere dag niet meer in de zoekmachines te vinden bent. Je kunt je plan altijd nog aanpassen maar het is verstandig om wel ergens voor te kiezen wanneer je begint. Algemeen of niche?Je kunt de website algemeen houden of je kunt kiezen voor een specifiek onderwerp. Wanneer je gebruik van Adsense wil maken is het over het algemeen verstandiger om over een specifiek onderwerp te schrijven:

  • AlgemeenEr worden vaak slecht gerichte advertenties getoondBezoekers weten niet echt waar ze aan toe zijn
  • NicheSterk gerichte advertenties wat een hoger doorklik ratio met zich meebrengtBezoekers gaan je eerder zien als een autoriteit wat loyale bezoekers met zich meebrengt (zeer belangrijk voor stabiele inkomsten)

Wanneer je voor de eerste keer een website maakt zorg er dan voor dat het een onderwerp betreft wat je interesseert. Dit maakt het schrijven een stuk aangenamer! Je moet er echter wel voor zorgen dat er ook daadwerkelijk geadverteerd wordt binnen deze markt. Tevens is het belangrijk dat je een markt zoekt waar de adverteerders ook genoeg betalen voor een klik. Het heeft weinig zin om Adsense te gebruiken wanneer een klik je maar 3 cent oplevert"¦Wanneer je door begint te krijgen hoe Adsense werkt op een website kun je naar onderwerpen gaan zoeken waar meer voor betaald wordt. Onderwerpen als auto's, verzekeringen, hypotheken en dergelijke leveren veel op per klik. Maar dat weten andere mensen ook dus de concurrentie in deze markten is groot, heel groot. Vandaar dat het verstandiger is om met een wat kleinere markt te beginnen. Zo kun je ervaring op doen en misschien dat je dan op een dag wel klaar bent om de concurrentie aan te gaan! Nieuwe websites, pagina's en onderhoudWanneer je een nieuwe website aan het bouwen bent plaats er dan geen Adsense op voordat de website helemaal klaar is. Het is zelfs nog beter om te wachten met Adsense plaatsen totdat je een community hebt opgebouwd. Wanneer je bijvoorbeeld een website hebt waar nog “lorum ipsum" voorbeelden in staan zullen er meestal Google ads getoond worden die niets met je onderwerp te maken hebben. Vooral bij nieuwe pagina's op bestaande websites is dit het geval. Zeker wanneer je een nieuw onderwerp aansnijd op je website. Het kan dagen en zelfs weken duren voordat de Google Media Bot weer langskomt om te bekijken wat voor advertenties er bij die nieuwe pagina passen.Tip: wanneer je website veel bezoekers krijgt van verschillende ip-adressen zal dit proces veel sneller gaan. Omdat Google ziet dat de bestaande advertenties op je website door veel bezoekers wordt bekeken zullen ze beter hun best doen om gerichte advertenties te tonen. (Ook uit eigenbelang natuurlijk, des te meer kliks des te meer cash voor Google..)Tip: het is ook verstandig om de advertenties op te vragen via een include element. Wanneer je dan je advertenties aan wil passen hoef je niet elke pagina apart te veranderen maar kun je dit vanuit 1 file doen. Het monitoren van url's en kanalenVia je Adsense account kun je kanalen aanmaken die je dan gemakkelijk kunt monitoren. Verder kun je ook gebruik maken van url statistieken, zo kun je bijhouden welke website het meest oplevert. Kanalen gebruik je dus om specifieke advertentieblokken binnen een website bij te houden en url statistieken gebruik je om websites ten opzichte van elkaar bij te houden.Het bijhouden van je statistieken is één van de belangrijkste succesfactoren. Zorg dus dat je dit goed uitwerkt zodat je bij kunt houden welke websites geld opleveren en welke advertentieblokken het meest succesvol zijn. Website design en integratieWanneer je besloten hebt om Adsense te gaan gebruiken op je website zul je moeten gaan bepalen waar je de advertenties gaat plaatsen. Bij een nieuwe website gaat dit gemakkelijker omdat je tijdens het bouwen nog rekening kunt houden met de plaatsing van je ads. Bij een bestaande website ligt het wat moeilijker omdat je dan rekening moet houden met het bestaande design.Hoewel elke website anders is heeft Google wel een overzicht gemaakt van de best presterende plaatsen, de zogenaamde heatmaps. Hieronder vind je een dergelijke heatmap.

Adsense heatmap

Verder heeft Google ook een lijstje gemaakt met de best presterende advertentievormen:

  • 336Á—280 rechthoek
  • 300Á—250 rechthoek
  • 160Á—600 skyscraper

Van de websites die ik zelf beheer doet de 728 leaderboard vorm het erg goed. Het succes valt of staat dus met hoe je de ads integreert in je website. Je wilt de ads er zo uit laten zien dat het lijkt alsof ze bij de content van je website horen. De positie kan dus een groot effect hebben op de prestatie!Tip: Wanneer je een nieuwe website maakt zorg dan dat je de verschillende advertentieposities bijhoud via de kanalen die je aan kunt maken bij je Adsense account. Zo krijg je een goed idee van het gedrag van je bezoekers en kun je de advertenties hier dus op aanpassen.Zoals ik hierboven al aangaf is het belangrijk om de advertenties zoveel mogelijk op de content van je website te laten lijken. Dit kun je doen door de advertenties dezelfde kleuren te geven als het design van je website. Zijn alle links op je website bijvoorbeeld geel, maak de titel en de link van de advertentie dan ook geel. Is de bodytekst op je website rood, maak de bodytekst van je advertenties dan ook rood. Gebruik je een grijze achtergrond op je website, maak de achtergrond van je advertenties dan ook grijs..De enige plaats waar het moeilijk is om een hoog doorklik ratio te halen is op fora. Omdat fora meestal een vaste groep bezoekers hebben worden zij snel “advertentie blind". Een manier om dit tegen te gaan is het af en toe veranderen van de advertentiekleur of de omlijning van de advertentie. Zorg er wel voor dat het geen kermis wordt, je bezoekers zullen dit niet appreciëren. Het is beter om een doorklik ratio te hebben van 1% met 500 bezoekers dan 5% met maar 50 bezoekers. Afbeeldingen bij de advertenties?Over deze methode is de afgelopen maanden hard gediscussieerd. Google heeft er zelf ook op gereageerd op de Adsense blog.Het komt erop neer dat het niet toegestaan is om afbeeldingen die direct verband hebben met de advertenties die getoond worden te plaatsen. Lees het artikel op de Adsense blog maar eens goed door en trek zelf je conclusies. Ik ga hier geen advies geven, ik kan alleen zeggen dat met een beetje fantasie er nog best wel wat mogelijk is met afbeeldingen. Het gebruiken van afbeeldingen bij je advertenties zorgt in ieder geval wél voor een veel hogere doorklik ratio. Meerdere advertentieblokkenVolgens de Google TOS is het toegestaan om maximaal 3 advertentieblokken per pagina weer te geven. Net zoals bij de zoekresultaten van Google worden de advertenties waar het meeste voor betaald is als eerste geplaatst. Wanneer je genoeg ruimte hebt plaats dan alle drie de advertentieblokken. Je moet echter wel rekening houden met de verdiensten per advertentie. Ongeveer 60% van de opbrengsten worden uitgekeerd aan de publisher, jou dus (adverteerder betaalt 5 cent, jij krijgt 3 cent). Wanneer je derde advertentieblok maar 3-5 cent per klik oplevert is het verstandiger om deze weg te laten. Minder advertenties zorgt voor blijere bezoekers én de kans is groter dat ze op een advertentie klikken die meer oplevert per klik.Tip: Zorg ervoor dat de best betalende advertenties op de beste presterende posities staan. Commerciële en afilliate websitesWanneer je een website beheert of bouwt waar de inkomsten moeten komen uit direct product verkoop of via afilliate verkoop (jij verkoopt dan een product van iemand anders en je krijgt hier een vergoeding voor) moet je jezelf afvragen of het wel verstandig is om Adsense te plaatsen. Ben je bereid om een klik van 10 of 20 euro op te geven voor een klik van 1 euro? Wanneer de bezoeker immers op een advertentie klikt zal hij niet snel meer terugkeren naar je verkooppagina. Je zult dit dus voor jezelf moeten testen. Mijn advies is om de bezoekers zo min mogelijk links (en dus ook advertenties) voor te schotelen wanneer je een product probeert te verkopen met je website. Pay Per Click ArbitrageEen manier om geld te verdienen is via PPC arbitrage. Het komt erop neer dat je via Adwords goedkoop bezoekers inkoopt (via de goedkope zoekwoorden) en ze dan naar een pagina stuurt met vaak alleen maar advertenties. Sommige hebben hier heel wat mee verdient maar de nieuwe regels van Google hebben roet in het eten gegooid. Google laat je namelijk meer betalen voor een zoekwoord wanneer de landingspagina (de pagina die de bezoekers te zien krijgen na het klikken op een advertentie) weinig of geen content bevat. Mijn advies is om geen tijd te steken in een dergelijk systeem. Je betaalt vaak evenveel voor een klik dan dat het oplevert en je bouwt ook geen constante inkomstenstroom op. Het is verstandiger om websites te bouwen met interessante content. Zo hoef je geen bezoekers in te kopen maar krijg je wel gratis bezoekers. Elke klik is dan pure winst.Wanneer je nog meer informatie zoekt over Adsense optimalisatie raad ik je aan om eens te kijken op de Adsense optimalisatie tips pagina van Google.Wanneer iemand nog suggesties of aanvullingen heeft plaats dan een reactie hieronder. Ik zal dit artikel dan updaten.Bron: Wolf-Howl.com

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Je bent succesvol ingeschreven voor onze nieuwsbrief!
Er is iets fout gegaan bij het verzenden van het formulier

Wil je meer gratis tips over online marketing?

Bekijk onze gratis downloads

Categorieën

Ontdek hoe wij jouw bedrijf verder kunnen helpen

We hebben je aanvraag succesvol ontvangen, we nemen zo snel mogelijk contact met je op
Er is iets fout gegaan bij het verzenden van het formulier