Naar
boven
Logo Karel Geenen

Netiquette

Soms vergeten we dat er ook afspraken gelden bij het opstellen van digitale communicatie. Variërend van een correcte spelling, juiste aanhef tot bijvoorbeeld de naleving van algemeen gerespecteerde normen en waarden. Jaren geleden is reeds de netiquette opgesteld. Op veel punten is deze relevant maar op sommige punten mag deze wel eens aangepast worden aan de nieuwe middelen die beschikbaar zijn.

Iedereen irriteert zich wel eens als iemand de ongeschreven regels van het web overtreedt. Ik zie in toenemende mate steeds vaker irritant tot soms zelfs asociaal gedrag op de digitale snelweg. Daarom misschien eens goed om een aantal punten op een rijtje te zetten die je kunnen helpen om je als een professional te profileren.

Communiceer alleen in een andere taal als je deze uitstekend beheerst

Veel mensen communiceren op hun blog, website, Twitter of Linkedin in het Engels. Dit ziet er zo lekker internationaal uit en je weet tenslotte nooit wie je geweldige teksten, profiel of inspirerende tweets leest.

Het feit dat zowel niemand in Nederland als over de grens wijs kan worden uit het vaak kromme Engels wordt voor het gemak even vergeten. Alleen als je een taal uitstekend beheerst, is het een overweging waard om te communiceren in deze taal. Bedenk wel eerst goed of je doelgroep wel zit te wachten op Engelse teksten.

Ongewenste e-mail

Over dit onderwerp zijn al boeken vol geschreven maar het blijft een absolute nummer 1 op de irritatielijst. Mail niet ongevraagd mensen of organisaties. Gebruik ook geen bots op bijvoorbeeld Twitter om automatisch mensen te volgen. Ga te allen tijde voor een persoonlijke benadering.

BCC

Verstuur geen mailingen waar alle geadresseerden in te zien zijn. Gebruik BCC en zorg ervoor dat als je een mail doorstuurt je netjes de irrelevante gegevens verwijderd.

Denk na voordat je schrijft

Sommige mensen gaan niet zo heel verstandig om met het plaatsen van tweets. De volgende (nu al bijna legendarische) tweet is een perfect voorbeeld van hoe het vooral niet moet:

“Cisco just offered me a job! Now I have to weigh the utility of a fatty paycheck against the daily commute to San Jose and hating the work.”

Cisco is geen onbekend in Twitterland en deze tweet bleef dan ook niet lang onopgemerkt. Hun advocaat Tim Levad reageerde met de volgende tweet:

“Who is the hiring manager. I’m sure they would love to know that you will hate the work. We here at Cisco are versed in the web.”

Kortom dit was een niet erg slimme zet. Dit filmpje Twouble with Twitter laat op zeer humoristische wijze zien hoe je kunt doorslaan in het plaatsen van je tweets.

Referenties en reviews

Op het web zijn er tal van websites te vinden waar je een review kan plaatsen over een aangeschaft product of dienst. Het is absoluut not done om hier te preken voor eigen parochie. Kortom ga niet onder een fictieve naam je eigen organisatie de hemel in prijzen.

Vaak worden er op corporate websites lange lijsten met referenties van aansprekende organisaties gezet. Doe dit alleen als je ook daadwerkelijk wat van betekenis voor dit bedrijf hebt gedaan. Logo’s plaatsen van Microsoft omdat je toevallig met Word werkt en logo’s van een grote bank omdat je daar je zakelijke rekening hebt lopen zijn irrelevant.

Reacties op blogs

Plaats geen reacties op blogs om je link van je website en je dienstverlening te promoten. Maak niet concurrerende organisaties of de auteur zwart en houdt de tone of voice fatsoenlijk.

Denk na!

Elke activiteit die je ontplooit via de digitale snelweg dient weloverwogen te zijn. Of het nou om webteksten, blogs, tweets, YouTube filmpjes of bijvoorbeeld Slideshare presentatie gaat. Te allen tijde moet je bewust zijn dat je in potentie een groot publiek kunt bereiken die je imago kan maken of breken.

Spreek niet kwaad over personen of concurrerende ondernemingen. Lieg niet en overdrijf niet. Behandel mensen zoals je zelf behandeld wenst te worden en denk vooral na. Deze lijst kan nog veel langer. Ik ben benieuwd naar jullie irritaties van ongepast gedrag op het web.


Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Marianne Schimmel
Marianne Schimmel is eigenaar van ALTIJD Communicatie. Een jong ambitieus bureau voor marketing en communicatie. Wij onderscheiden ons door onze enthousiaste en creatieve benadering van teksten, adviezen en interim werkzaamheden.
8 reacties op "Netiquette"
  • Tim Huijbers zegt:
    17 apr, 2009 om 10:35

    Het grappige is dat ik een site heb waarbij foto’s van mensen geplaatst kunnen worden die op feesten geweest zijn. Daar zie je dat je niet alleen met teksten maar ook met foto’s uit moet kijken. Voordat je het weet geef je goedkeuring voor een foto die je na 2 jaar toch liever weer ziet verdwijnen aangezien je baas hem na even googlen niet zo prettig vindt passen bij het bedrijf…

    Reageren
  • Erik zegt:
    17 apr, 2009 om 10:54

    Toen je over die tweet begon moest ik ineens denken aan de volgende link. Gaat niet echt over netetiquette maar eerder over etiquette in gesprekken. http://www.howtonailaninterview.com/

    Reageren
  • plien zegt:
    17 apr, 2009 om 12:34

    Heel erg waar Marianne! Goed nadenken, altijd, want alles blijft online zichtbaar.
    Nog een Tip: schrijf niets op het web als je een paar borrels (teveel) op hebt.
    Je vroeg naar irritaties:
    Ik heb net wel iets vreemds meegemaakt op Twitter, maar dat kan ik beter ook niet hier gaan beschrijven ;-)

    Reageren
  • Jens Swelson zegt:
    17 apr, 2009 om 13:40

    Mooi artikeltje. Ik probeer voor veel dingen op internet onder een pseudoniem te werken. Zo is het vrij lastig voor (toekomstige) werkgevers om je berichten op het web te achterhalen.

    Dit zeker als je er meerdere gebruikt.

    Reageren
  • Dries SEO Optimizer bvba zegt:
    17 apr, 2009 om 13:54

    @Plien: Heeft Google overlaatst geen beveiliging ingewerkt voor Gmail? hihi :)

    inderdaad. Goed opletten wat je schrijft op het net. Indien je iets negatiefs schrijft, doe het dan tenminste doordacht of onder een pseudoniem als je toch je klaagzang ergens kwijt wil. Doe het best gewoon niet !

    Reageren
  • Angela van Son zegt:
    17 apr, 2009 om 15:35

    Discussiegroepen op LinkedIn zijn wat betreft netiquette wel interessant vind ik. Als iemand een vraag stelt die vooral ter zelfpromotie bedoeld lijkt te zijn (bv. van diens bedrijf) dan ervaren veel mensen dat als spam.

    Reageren
  • plien zegt:
    17 apr, 2009 om 21:47

    @Dries Wat bedoel je met: Heeft Google overlaatst geen beveiliging ingewerkt voor Gmail?

    Reageren
  • Dennis zegt:
    29 mei, 2013 om 10:19

    Dit artikel is al redelijk oud, ik kwam hem toevallig tegen omdat ik op zoek was naar voorbeelden van tweets die echt niet kunnen. Goed artikel! Ik denk zelf dat netiquette op het internet steeds belangrijker wordt, met de nog steeds opkomende nieuwe media. Steeds meer wordt inzichtelijk op het internet en mensen hebben steeds minder besef van wat allemaal zichtbaar is voor anderen en wat niet.

    Reageren

Reageren