Netiquette

Karel
16/4/2009
Internet marketing
X
min leestijd
Karel
16/4/2009
Internet marketing
X
min leestijd

Soms vergeten we dat er ook afspraken gelden bij het opstellen van digitale communicatie. Variërend van een correcte spelling, juiste aanhef tot bijvoorbeeld de naleving van algemeen gerespecteerde normen en waarden. Jaren geleden is reeds de netiquette opgesteld. Op veel punten is deze relevant maar op sommige punten mag deze wel eens aangepast worden aan de nieuwe middelen die beschikbaar zijn.Iedereen irriteert zich wel eens als iemand de ongeschreven regels van het web overtreedt. Ik zie in toenemende mate steeds vaker irritant tot soms zelfs asociaal gedrag op de digitale snelweg. Daarom misschien eens goed om een aantal punten op een rijtje te zetten die je kunnen helpen om je als een professional te profileren.

Communiceer alleen in een andere taal als je deze uitstekend beheerst

Veel mensen communiceren op hun blog, website, Twitter of Linkedin in het Engels. Dit ziet er zo lekker internationaal uit en je weet tenslotte nooit wie je geweldige teksten, profiel of inspirerende tweets leest.Het feit dat zowel niemand in Nederland als over de grens wijs kan worden uit het vaak kromme Engels wordt voor het gemak even vergeten. Alleen als je een taal uitstekend beheerst, is het een overweging waard om te communiceren in deze taal. Bedenk wel eerst goed of je doelgroep wel zit te wachten op Engelse teksten.

Ongewenste e-mail

Over dit onderwerp zijn al boeken vol geschreven maar het blijft een absolute nummer 1 op de irritatielijst. Mail niet ongevraagd mensen of organisaties. Gebruik ook geen bots op bijvoorbeeld Twitter om automatisch mensen te volgen. Ga te allen tijde voor een persoonlijke benadering.

BCC

Verstuur geen mailingen waar alle geadresseerden in te zien zijn. Gebruik BCC en zorg ervoor dat als je een mail doorstuurt je netjes de irrelevante gegevens verwijderd.

Denk na voordat je schrijft

Sommige mensen gaan niet zo heel verstandig om met het plaatsen van tweets. De volgende (nu al bijna legendarische) tweet is een perfect voorbeeld van hoe het vooral niet moet:"Cisco just offered me a job! Now I have to weigh the utility of a fatty paycheck against the daily commute to San Jose and hating the work."Cisco is geen onbekend in Twitterland en deze tweet bleef dan ook niet lang onopgemerkt. Hun advocaat Tim Levad reageerde met de volgende tweet:"Who is the hiring manager. I'm sure they would love to know that you will hate the work. We here at Cisco are versed in the web."Kortom dit was een niet erg slimme zet. Dit filmpje Twouble with Twitter laat op zeer humoristische wijze zien hoe je kunt doorslaan in het plaatsen van je tweets.

Referenties en reviews

Op het web zijn er tal van websites te vinden waar je een review kan plaatsen over een aangeschaft product of dienst. Het is absoluut not done om hier te preken voor eigen parochie. Kortom ga niet onder een fictieve naam je eigen organisatie de hemel in prijzen.Vaak worden er op corporate websites lange lijsten met referenties van aansprekende organisaties gezet. Doe dit alleen als je ook daadwerkelijk wat van betekenis voor dit bedrijf hebt gedaan. Logo's plaatsen van Microsoft omdat je toevallig met Word werkt en logo's van een grote bank omdat je daar je zakelijke rekening hebt lopen zijn irrelevant.

Reacties op blogs

Plaats geen reacties op blogs om je link van je website en je dienstverlening te promoten. Maak niet concurrerende organisaties of de auteur zwart en houdt de tone of voice fatsoenlijk.

Denk na!

Elke activiteit die je ontplooit via de digitale snelweg dient weloverwogen te zijn. Of het nou om webteksten, blogs, tweets, YouTube filmpjes of bijvoorbeeld Slideshare presentatie gaat. Te allen tijde moet je bewust zijn dat je in potentie een groot publiek kunt bereiken die je imago kan maken of breken.Spreek niet kwaad over personen of concurrerende ondernemingen. Lieg niet en overdrijf niet. Behandel mensen zoals je zelf behandeld wenst te worden en denk vooral na. Deze lijst kan nog veel langer. Ik ben benieuwd naar jullie irritaties van ongepast gedrag op het web.

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Je bent succesvol ingeschreven voor onze nieuwsbrief!
Er is iets fout gegaan bij het verzenden van het formulier

Wil je meer gratis tips over online marketing?

Bekijk onze gratis downloads

Categorieën

Ontdek hoe wij jouw bedrijf verder kunnen helpen

We hebben je aanvraag succesvol ontvangen, we nemen zo snel mogelijk contact met je op
Er is iets fout gegaan bij het verzenden van het formulier