Naar
boven
Logo Karel Geenen

Nieuwe metatag op komst: unavailable_after

Unavailable_afterGoogle heeft aangekondigd een nieuwe metatag te willen (en gaan) lanceren: “unavailable_after“. Met de unavailable_after tag is het mogelijk om Google te vertellen tot wanneer een bepaalde pagina gespiderd moet worden.

Deze tag is dus handig wanneer je bepaalde content hebt die niet in de zoekmachine-index hoeft te blijven.

Wanneer je bijvoorbeeld een pagina hebt gemaakt voor een bepaalde tijdsduur of datum, bijvoorbeeld een pagina speciaal voor 7 juli 2007, kun je met de unavailable_after laten weten aan Google dat de pagina na die datum niet meer gespiderd hoeft te worden.

Een ander voorbeeld is dat als je bijvoorbeeld artikelen schrijft die de eerste weken of maanden gratis zijn en daarna naar een betaalde sectie van je website verhuizen.

Wanneer de metatag officieel wordt ondersteund is nog niet bekend. Ik verwacht wel dat de andere zoekmachines de metatag ook snel zullen gaan accepteren.

Zelf leren hoe je hoger in Google scoort?

Bekijk cursus nu!

Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Karel Geenen
Karel Geenen is de eigenaar van deze weblog, en tevens eigenaar van Yargon, een zoekmachine marketing bedrijf gericht op het MKB.
4 reacties op "Nieuwe metatag op komst: unavailable_after"
  • André Scholten zegt:
    16 jul, 2007 om 13:54

    Waardeloze tag als ik eerlijk ben. Wie wil nou bepaalde content op een bepaalde datum uit de zoekmachines hebben? Als het bijvoorbeeld gaat om een tijdelijke actie zou ik toch liever die bezoeker wel hebben om ze een pagina te tonen met alternatieven voor de actie.

    En in het geval van de betaalde content: laat bezoekers gewoon uitkomen op die pagina en geef daar aan dat je moet betalen. Ook is het redelijk onzin: want eenmaal openbaar, altijd openbaar op het internet.

    Ik zie er niets in.

    Reageren
  • Codeboy zegt:
    16 jul, 2007 om 15:45

    Ik zie ook niet meteen het nut van een tag waarbij je zoekmachines laat weten om alstublieft niet te indexeren. Als seo’er wil ik dat alles wordt geindexeerd.

    En als het aanbod van die bewuste pagina’s is verstreken dan kan je dat op die gewoon vermelden en eventueel andere suggesties doen.

    Vraag me af wie dit zal gebruiken?

    Reageren
  • Sint zegt:
    17 jul, 2007 om 11:43

    Was het niet logischer geweest deze eigenschap mee te nemen in de Sitemaps-standaard? Of heeft Google hierover door de samenwerking met andere zoekmachines niet genoeg meer over te vertellen?

    Reageren
  • Kees Cornelisse zegt:
    11 aug, 2007 om 11:49

    Het zou beter zijn om het effect om te draaien: Beschikbaar vanaf. Je hebt welleens dat je bezig bent om een site te maken. Om het te laten zien aan de klant heb je al een gedeelte online staan. Dat wordt alvast geindexeerd door Google doordat je een link hebt vermeldt op bijv. een forum. Vervolgens gooi je de hele site om zijn kop, en Google vindt je ineens een waardeloze site, en dat een de start van de zoekmachine optimalisatie.

    Maar ja, deze tag scheelt Google weer in de grootte van zijn geheugen … Als deze gebruikt gaat worden.

    Reageren

Reageren


Karelgeenen.nl BV | Pastoor v. Vroonhovenstraat 8 | 5554 HJ Valkenswaard | Tel: 0575-200 228
Privacy Policy | Gebruiksvoorwaarden | Copyright 2006 - 2014