Naar
boven
Logo Karel Geenen

Wanneer een bedrijfsblog niet werkt

BedrijfsblogZelf ben ik een groot voorstander van een bedrijfsblog. Een dergelijke blog heeft ontzettend veel voordelen. Maar het probleem is dat de meeste van dergelijke blogs maar worden opgestart om één reden: “het is goed voor de zoekmachines”.

Blogs zijn goed voor zoekmachine marketing, dat staat buiten kijf. Maar een bedrijfsblog puur en alleen voor meer verkeer uit de zoekmachines zal het niet redden. Het zou ook erg zonde zijn om alleen een bedrijfsblog te starten voor zoekmachine marketing. Er zijn namelijk nog veel meer voordelen te noemen!

Alleen voor zoekmachine marketing? Forget it!
Een bedrijfsblog beginnen heeft vaak verstrekkende gevolgen. Wat veel ondernemers namelijk vergeten is het doel van een weblog. Sterker nog, een weblog is geen doel! Het is een middel. Wanneer je alleen voor de zoekmachines zou schrijven, en je vergeet het doel, zul je deze doelen ook nooit realiseren.

Waarom een bedrijfsblog?
Laten we eerst eens kijken waarom een bedrijfsblog een goed idee kan zijn:

  • hét communicatiemiddel zijn voor je klanten;
  • bezoekers naar je dienstenoverzicht / offline winkel sturen;
  • je expertise verkopen (jezelf of je bedrijf in de markt zetten);
  • helpen met het ontwikkelen van nieuwe producten, klanten betrekken bij je onderneming;
  • een goedkoop instrument zijn voor marktonderzoek;
  • meer bezoekers aantrekken doormiddel van de longtail en “fresh content”.

Voordelen van een bedrijfsblog mbt. zoekmachine marketing
Een (bedrijfs)blog wordt door de zoekmachines vaak goed gewaardeerd en heeft grote voordelen voor je zoekmachine optimalisatie. Dit heeft de volgende redenen:

  • Op een bedrijfsblog verschijnt regelmatig nieuwe content. Zoekmachines houden van dynamische websites;
  • Vanuit de artikelen die je schrijft kun je sterke interne links naar je belangrijkste pagina’s binnen je website plaatsen. Het is dus goed voor je interne linkstrategie;
  • Je kunt in de artikelen zoekwoorden gebruiken (longtail) die je binnen je normale pagina’s niet zou gebruiken of kunt gebruiken. Op deze manier wordt je website dus toch gevonden op dergelijke woorden;
  • Je kunt artikelen schrijven met het oog op linkbait. Binnen de normale website is dit vaak niet mogelijk. Op deze manier kun je dus gemakkelijker links naar je website krijgen. Wanneer je bijvoorbeeld een hostingbedrijf hebt is het lastig om zomaar links te krijgen van andere webmasters. Wanneer dit hostingbedrijf op zijn bedrijfsblog nu een artikel zou schrijven waarin alle hostingbedrijven van zijn regio worden vergeleken is de kans groot dat webmasters hier naar zullen linken.

Het “probleem”
Een bedrijfsblog is dus goed voor je zoekmachine optimalisatie. Maar net zoals je met je gewone website er nog steeds voor moet zorgen dat de bezoekers doen wat jij wilt is dit ook met de bedrijfsblog het geval.

Het is namelijk zaak om ook echt betrokken te zijn bij deze blog (en het liefst iedereen binnen de organisatie). Hier komt een flinke dosis passie om de hoek kijken.

Het risico wanneer je de bedrijfsblog alleen gebruikt voor meer bezoekers en er verder niks mee doet is ontzettend groot. Denk bijvoorbeeld aan mensen die negatieve reacties gaan plaatsen. Doe je daar niks mee dan werkt dit in je nadeel.

Conclusie
Een bedrijfsblog is goed. Punt. Maar zorg er dan wel voor dat je hem gebruikt waar een bedrijfsblog voor nodig is! Anders niet aan beginnen…


Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Karel Geenen
Karel Geenen is de eigenaar van deze weblog, en tevens eigenaar van Yargon, een zoekmachine marketing bedrijf gericht op het MKB.
11 reacties op "Wanneer een bedrijfsblog niet werkt"
  • Barry Meijer zegt:
    16 dec, 2008 om 11:59

    Wij zijn op het moment bezig om te kijken of het binnen ons bedrijf nuttig is.
    Mijn inziens is dat zo maar er moeten bepaalde regels aan vast zitten, hetzij wat vertellen we en waar vertellen we over.

    Gaan we een artikelen reeks wijden aan ons CMS of niet?
    Dat vind ik zelf belangrijke vragen want je kan een actuele blog hebben maar als er niks nuttig verteld word heb je er nog niks aan.

    Ik raad klanten wel altijd aan dat als ze niet zo veel zaken te melden hebben toch een nieuwspagina bij te houden, al heb je maar 1 keer in de maand een nieuwtje.

    Goed artikel karel.

    Reageren
  • Eduard Blacquière zegt:
    16 dec, 2008 om 12:31

    Vergeet ook niet het vertrouwen van consumenten in diverse media.

    Forrester Research laat zien dat consumenten van alle media een bedrijfsblog het minst vertrouwen…

    http://blogs.forrester.com/groundswell/2008/12/people-dont-tru.html

    Reageren
  • Jens Swelson zegt:
    16 dec, 2008 om 13:17

    Bij veel bedrijven zie je helaas dat ze content kopiëren van andere websites en dit op hun blog plaatsen. Zo krijg je dus “duplicated content” en dat is zeker niet goed voor je positie in de zoekmachines.

    Misschien is dat ook wel een puntje dat je kunt vermelden in deze blogpost.

    Reageren
  • Martijn van Dijk zegt:
    16 dec, 2008 om 13:10

    Leuk artikel! Alleen de conclusie is wat kort in mijn ogen. De uiteindelijke conclusie van jou is dus wanneer je een bedrijfsblog start, onderhoud het dan ook goed en zorg voor toegevoegde waarde?

    Wij hebben begin dit jaar het bedrijfsblog opgestart, voor bijna alle redenen die jij ook in je artikel noemt. Er wordt weinig gereageerd maar uit onze statistieken merk ik wel dat de blogs goed worden gelezen. Ook uit het contact met onze (potentiele) klanten blijkt dit. Dus het heeft voor ons zeker toegevoegde waarde.

    Reageren
  • Online Succes zegt:
    16 dec, 2008 om 13:22

    Heel mooi artikel Karel.

    Ik weet zeker dat dit de conversie en winst van het bedrijf ten goede zal komen.

    Laat dit de online ondernemers wakker maken. Slechts een beperkt aantal bedrijven maakt hier nog gebruik van.

    Terwijl een en ander best gemakkelijk te realiseren is. Zowel intern op de eigen website als extern. Of beide !

    (T)on van Houten

    Reageren
  • anna-maria giannattasio zegt:
    16 dec, 2008 om 15:23

    helemaal mee eens.

    Merk dat de bedrijfslog http://www.puuramsterdamlog.web-log.nl echt een mooie afspiegeling is van het bedrijf maar….

    Ondanks een bedrijfsblog workshop van het wereldberoemde meisje van de slijterij http://www.meisjevandeslijterij.nl/hetmeisjevandeslijterij/2007/06/puur_amsterdam.html blijft het moeilijk om het team aan het bloggen te krijgen. De drang moet erin zitten en laat zich niet forceren. Dan komt er weer een ander gevaar voor een MKB bedrijf om de hoek steken…hoeveel tijd gaat er in de blog zitten?

    Zelf heb ik er erg veel plezier in. het zorgt voor een mooi sfeerbeeld van de activiteiten en een indrukwekkende lijst tevereden klanten.

    En toch…is het allemaal die tijd waard?

    Reageren
  • Erik zegt:
    16 dec, 2008 om 16:37

    Ik vraag me af hoe kennis niveau in het gemiddelde bedrijf eigenlijk is.

    Je moet wel echt toegewijd zijn een blog wil je het een succes laten worden.

    Reageren
  • Thijs zegt:
    16 dec, 2008 om 17:36

    Dit doet me denken aan de plannen PK in Reiniging. Hoe gaat het met je blog Eddy?

    Reageren
  • Heleen zegt:
    05 feb, 2009 om 15:02

    Hallo Karel,

    Nog even een vraagje over dit onderwerp. Is het voor de zoekmachines ook van belang wáár je bedrijfsblog precies in je site staat? Ik meende ergens gelezen te hebben dat deze op je home dient te staan.

    Heleen

    Reageren
  • Peter Nederstigt zegt:
    07 dec, 2009 om 22:29

    Ons bedrijfsblog is gewoon leuk om te lezen en steeds meer collega’s krijgen er plezier in om posts te plaatsen of gewoon te reageren op stukjes van anderen. Kijk maar eens op http://blog.happyhome.nl

    Reageren
  • Ronny DS zegt:
    23 aug, 2013 om 19:00

    Met plezier gelezen. We nemen dit mee voor onze bedrijfsblog:

    http://www.pascogifts.com/nl/blog

    Reageren

Reageren