Naar
boven
Logo Karel Geenen

YouTube optimaliseert zoekalgoritme

YouTube gaat het zoekalgoritme aanpassen. Het draait niet meer om het aantal views, maar om het aantal minuten dat video’s zijn bekeken. Het komt erop neer dat je video de aandacht van de kijker vast moet houden. Want video’s zullen aan de hand van die ‘watch time’ worden geranked.

Verschuiving

Dit past allemaal in het rijtje van de ontwikkelingen en veranderingen die gaande zijn rondom YouTube. De aanbevolen video’s werden eerst nog gebaseerd werden op het aantal views. Eerder dit jaar werd dit al aangepast en gebaseerd op de ‘watch time’. De tijd die bezoekers op de website spenderen wil YouTube verlengen door de focus te verleggen naar sterke content.

Nieuwe features YouTube Analytics

Of video’s het goed doen is allemaal te volgen op de analytics pagina van je kanaal. Om gebruikers meer inzicht te geven in de betrokkenheid van kijkers is het ‘Weergaven’ rapport uitgebreid met ‘Geschatte aantal minuten bekeken’.

Daarnaast is er een Bèta versie toegevoegd van het ‘Annotations’ rapport. Annotaties zijn populaire manier om video’s interactiever te maken voor kijkers. Het zijn video-aantekeningen waarmee je commentaar toevoegt aan je eigen video’s. Door deze te analyseren wordt het nog makkelijker om erachter te komen wat wel en niet werkt.

Zorgen jouw video’s ervoor dat bezoekers uiteindelijk meer tijd op de site doorbrengen? Dan zal je daar nu voor worden beloond! 

 


Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Lianne Soer
Lianne is Communicatie & Content Manager bij Karelgeenen.nl en is medeverantwoordelijk voor het reilen en zeilen van de blog, cursussen en sociale media. Daarnaast heeft ze i.s.m. Karel de cursus "Google Analytics in de praktijk" ontwikkeld.
Ben de eerste die reageert!

Reageren