Naar
boven
Logo Karel Geenen

SEO tip: Website in het buitenland

multilingualNederland en België zijn in verhouding klein. Dit betekent dat de Nederlandstalige doelgroep in verhouding tot bijvoorbeeld de Spaanse of Engelstalige doelgroep ook klein is. Als online ondernemer zouden we onze diensten dus uit kunnen breiden naar andere landen/talen.

Maar bij het uitbreiden van onze diensten hoort natuurlijk ook een andere website, of op zijn minst anderstalige teksten. En daar lopen we tegen een probleem aan qua zoekmachine optimalisatie. Want wat is nu de beste strategie om ervoor te zorgen dat we maximaal profiteren van “buitenlands” zoekverkeer?

In dit artikel ga ik dieper in op het vraagstuk: zoekmachine optimalisatie voor meertalige websites.

Wat is het doel van een meertalige website?

Allereerst kunnen we twee soorten doelen onderscheiden. Stel dat je in Nederlandstalig België ook de Franstalige gebruikers wil bereiken. In deze situatie willen we dus binnen één land meerdere talen bedienen. Dit noemen we voor het gemak even doel: één land, meer talen.

Een ander voorbeeld is wanneer je een webwinkel hebt in Nederland en andere webwinkels wilt openen in bijvoorbeeld Duitsland en Spanje. We noemen dit doel: meer landen, meer talen.

Beide doelen hebben een andere aanpak nodig die we hieronder eens nader gaan bekijken.

Eén land, meer talen

Wanneer we dit doel nastreven is er een vrij eenvoudige oplossing. We kunnen op onze huidige website verschillende landmappen aanmaken. Een voorbeeld daarvan vinden we op overheid.nl. Kijk maar eens naar de onderstaande afbeeldingen:

overheidnl-op-engels-klikken

Door rechtsboven op “English” te klikken….

 

overheidnl-nelgish-url

Komen we in de map /english/!

Het doel van deze constructie is dus om Engelstalige bewoners van Nederland informatie te geven over de overheid in de taal die ze zelf spreken (en kunnen lezen).

Wil je dus binnen één bepaald land een meertalige website die ook alleen gericht is op inwoners van dat land dan is dit dus een prima oplossing. Je zou eventueel ook nog met subdomeinen kunnen werken, je krijgt dan english.overheid.nl. Nadeel hiervan is dat Google dit als een aparte website zal zien en je dus ook aparte linkbuilding toe zal moeten passen!

Meer landen, meer talen

Een grotere uitdaging is het wanneer we bijvoorbeeld onze webwinkel naar andere landen willen uitrollen. We lopen dan namelijk tegen een aantal zoekmachine optimalisatie vraagstukken aan. Het is daarom verstandig om eerst nog eens een aantal zoekmachine optimalisatie regels op een rijtje te zetten:

Landextensie

Een domeinnaam met een extensie van het land waar de doelgroep zich bevindt heeft voorrang op een domeinnaam met een buitenlandse extensie. Met andere woorden, karelgeenen.com zal in de Verenigde Staten voorrang krijgen op karelgeenen.nl.

Hosting

Een domeinnaam die gehost wordt in het land van de doelgroep zal voorrang krijgen op een domeinnaam die in een ander land wordt gehost (daar waar de server staat).

Links

Een website met inkomende links van websites die in het land gevestigd zijn waar de doelgroep zich bevindt zal voorrang hebben op een website met inkomende links van buitenlandse websites.

Nu we de drie bovenstaande “regels” kennen weten we dus wat de beste strategie zou zijn.

De beste strategie voor “meer landen, meer talen”

Om ervoor te zorgen dat we het maximale uit onze zoekmachine optimalisatie halen, wanneer we onze webwinkel in andere landen gaan lanceren, zullen we er dus voor moeten zorgen dat de zoekmachine denken dat we ook in dat land gevestigd zijn.

Allereerst zullen we dus een domeinnaam moeten registreren met een extensie van het land waar we ons gaan vestigen. Stel dat we dus een webwinkel in Frankrijk openen zullen we de domeinnaam www.webwinkel.fr moeten registreren.

Verder zullen we ook een hostingpartij moeten vinden wiens servers in het land van vestiging staan. In ons voorbeeld zullen we dus een hostingpartij met servers in Frankrijk moeten vinden.

Tenslotte zullen we ook Franstalige linkpartners moeten zoeken.

Tip: Zorg ervoor dat je voor elke webwinkel ook een aparte Google Webmaster account aanmaakt, deze kun je namelijk instellen per land, op deze manier weet Google zeker dat je in dat land gevestigd bent!

Voordelen op een rijtje

Het volgen van de bovenstaande strategie heeft verschillende voordelen:

  • De zoekmachines zullen jouw webwinkel behandelen als elke website van dat land, je strijdt dus op gelijke hoogte met de concurrenten van dat land. Dit voordeel is niet te onderschatten! Doe je het namelijk niet op deze manier zul je altijd een “achterstand” hebben;
  • Indien je geen merknaam als domein hebt kun je een domeinnaam kiezen met de belangrijkste zoekwoorden in de URL, let er wel op dat je goed onderzoekt welke zoekwoorden mensen in dat land gebruiken voor jouw producten!
  • Je kunt je webwinkel volledig inrichten naar de (cultuur)maatstaven van dat land. Denk hierbij aan andere teksten, keurmerk logo’s enz. Op deze manier kun je een maximale conversie halen.

Nadelen op een rijtje

Uiteraard kleven er ook een aantal nadelen aan deze constructie (die in mijn ogen niet opwegen tegen de voordelen):

  • Per land zul je de cultuur moeten doorgronden. Dit is van groot belang en zal straks nodig zijn voor het schrijven van teksten en bijvoorbeeld je zoekwoordonderzoek;
  • Je zult meerdere domeinnamen in je bezit krijgen waardoor je het overzicht kunt verliezen (mijn advies is daarom om je domeinnamen bij één partij te registreren);
  • Je zult te maken krijgen met meerdere hostingpartijen. Zoals je misschien zelf al hebt ontdekt zijn ze niet allemaal even betrouwbaar (los van het feit dat je van iedere hostingpartij verschillende facturen en logingegevens ontvangt);
  • Je zult per webwinkel een aparte webwinkelsoftware moeten installeren. Verder moet het onderhoud (zoals het toevoegen van producten) ook telkens apart worden gedaan. Hier kan ontzettend veel tijd in gaan zitten;
  • Per land zul je een aparte linkbuildingcampagne op moeten zetten. Linkbuilding is één van de meest tijdrovende klussen van zoekmachine optimalisatie. De hoeveelheid tijd die je dus aan je Nederlandstalige webwinkel kwijt was kun je dus vermenigvuldigen met het aantal webwinkels wat je in het buitenland gaat openen.

Conclusie

Het openen van een buitenlandse webwinkel heeft heel wat voeten in de aarde en verreist een grondige voorbereiding. Mijn bovenstaande strategie is misschien niet de meest eenvoudige maar in mijn ogen wel de meest effectieve. En daar draait het uiteindelijk toch om nietwaar? Het maximaliseren van je kansen!

Nog een kleine tip, het is niet onverstandig om iemand aan te nemen die gevestigd is in het land van vestiging (een freelancer is natuurlijk ook prima om de voorbereiding en eerste maanden te overbruggen).

Succes en tot ziens in een ander land!

Zelf leren hoe je hoger in Google scoort?

Bekijk cursus nu!

Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Karel Geenen
Karel Geenen is de eigenaar van deze weblog, en tevens eigenaar van Yargon, een zoekmachine marketing bedrijf gericht op het MKB.
79 reacties op "SEO tip: Website in het buitenland"
  • Seth Rietdijk zegt:
    16 jul, 2009 om 12:02

    Karel, goed stuk. Ik heb echter nog wel vragen erover… de index van onze website (websitejudge) is ongeveer 6 keer zo groot als de nederlandse versie, we staan in Yahoo Directory en BOTW vermeld en krijgen steeds meer links vanuit het buitenland. Toch scoren wij (met .com) nog steeds het allerbest in Nederland… Zou dit puur en alleen door de hosting komen? of komt dat door de links?
    Ik heb overwogen om de hele zaak te verhuizen naar de states maar ben aan een kant “bang” dat ik daarmee het aantal bezoekers uit Nederland naar beneden haal.
    heb jij hier wellicht wat goede tips voor?

    Reageren
    • Karel Geenen zegt:
      16 jul, 2009 om 12:58

      Mijn advies zou zijn om websitejudge.com in de VS te lanceren, dus inclusief domeinnaam (die je al hebt) en hosting in de VS. De nederlandse websites kun je dan op websitejudge.nl houden. Enige nadeel is dat je dan twee losse systemen krijgt (maar ik denk dat de voordelen veel groter zullen zijn).

  • Ruud Veken zegt:
    16 jul, 2009 om 13:11

    Leuk stuk Karel, erg aan mij verwant. Heb je misschien nog goede tips/partners in Duitsland of de UK?

    Reageren
    • Dave zegt:
      16 jul, 2009 om 23:47

      Het is niet omdat de provider in de UK of zo zit dat de servers daar ook staan dus altijd even vragen waar hun servers zijn gelocaliseerd voor je beslist :o

    • Entreforce zegt:
      17 jul, 2009 om 01:29

      Terechte opmerking.

      Wat bij mij wel de vraag doet rijzen: wat te doen ingeval van een .eu domeinextensie?

    • Dave zegt:
      17 jul, 2009 om 09:43

      Goede vraag, heb nooit echt het nut van een .eu domein ingezien (behalve om je naam te ‘beschermen’ en er niemand anders mee gaat lopen) en je komt ze ook nergens tegen in de serps..of ik toch niet :o

    • Entreforce zegt:
      17 jul, 2009 om 09:53

      Bij ons heeft Carrefour (vroeger de GB) bijvoorbeeld gekozen voor een .eu domeinnaam omdat ze zowel in Frankrijk als in België actief zijn als warenhuisketen.

      Dus geen Franse of Belgische website voor de Carrefour maar een eu.website. Vandaar mijn vraag.

    • Karel Geenen zegt:
      17 jul, 2009 om 09:53

      Ikzelf kom .eu ook erg weinig tegen, heb het idee dat het niet echt een succes is en dat de zoekmachines er nog niet zoveel waarde aan hechten…

    • Dave zegt:
      17 jul, 2009 om 22:59

      Carefour, daar zeg je zoal iets… tegen de tijd dat die gasten het een beetje door hebben ben ik al grootvader :o

    • Evert zegt:
      21 jul, 2009 om 11:37

      In mijn branche ben ik behoorlijk goed te vinden met een eu extensie. Toen ik begon waren de nl en com al door iemand anders geregistreerd. Er is voor mij geen verschil te merken.

      Ik denk wel dat er maar weinig mensen zijn die echt hun eu extensie gebruiken. Daardoor zullen er maar weinig eu domeinen naar boven komen.

      Evert Jan

    • Wim Waanders zegt:
      24 jul, 2009 om 23:04

      Wij hebben gekozen voor een eu extentie omdat we volgned jaar in 5 talen willen verschijnen en in heel europa vindbaar willen zijn.

      Daarnaast hebben we de websites
      http://www.alpenhotelsonline.eu
      http://www.alpenchaletsonline.eu
      http://www.heidienpeter.eu

      deze zijn vanaf 1 juni online en nog volop in ontwikkeling maar we zijn van mening dat de eu extentie in de toekomst voor ons de meest logische is. de tijd zal het echter moeten leren.

    • MarketSharer zegt:
      25 jul, 2009 om 11:32

      Het is alleen wel jammer dat Google nog nergens aangeeft (bv in het WMT) dat men de .eu als een locatie ziet. (weten die Amerikanen wel wat Europa is ?)

      Voorlopig zou dat dus inhouden dat je zelf de localisatie moet in stellen op .eu/de/, .eu/nl/, .eu/fr/,.eu/es/ etc.

  • Ruud Veken zegt:
    16 jul, 2009 om 13:12

    Bedoelde uiteraard Host partijen!

    Reageren
  • Seth Rietdijk zegt:
    16 jul, 2009 om 13:17

    Thanks :)

    Reageren
  • Jos Houben zegt:
    16 jul, 2009 om 13:40

    Dag karel, je schrijft “Je zult per webwinkel een aparte webwinkelsoftware moeten installeren. Verder moet het onderhoud (zoals het toevoegen van producten) ook telkens apart worden gedaan. Hier kan ontzettend veel tijd in gaan zitten”; Dit is erg vervelend als je voorraad bij houdt, die klopt op een gegeven moment niet meer, met alle gevolgen van dien. En als je naar 10 landen levert en 10 keer je producten (wij hebben er 1500) moet aanleggen en bijhouden, daar word je ook niet vrolijker van,…Niet te doen dus. Er bestaat wel degelijk webwinkelsoftware waar je verschillende website en domeinen in een systeem bijhoudt en toch de artikelen maar een keer aanlegt en alleen de verschillen per land en taal bijhoudt. bijv. Magento, waar je ook al over hebt geschreven.
    Als jij schijft ‘hosting’ in het buitenland, volstaat dan het domein of moet de rest dan persé ook in het betreffende land worden gehost?
    Goeie tip wel voro die verschillende GA accounts. een klant van mij ervaart nu problemen met de landignspagina’s. Die hebben een language parameter en hij kan ijn zijn GA account de mensen niet sturen naar een .de domein met FR language bijvoorbeeld

    Reageren
  • David Candreva zegt:
    16 jul, 2009 om 14:22

    Mooie blogpost!

    Ik kwam dit laatst tegen: http://www.weble.be/nl/producten/geo-service/

    Ze bieden dus hosting aan in verschillende landen, het is niet eens nodig om per domein een andere admin panel etc te gebruiken.

    Je kan perfect domain aliassen aanmaken en het script van 1 website gebruiken en met php of een ander programmeertaal gaan controleren op extensie en aan de hand daarvan andere gegevens uit de database halen.

    Reageren
    • Karel Geenen zegt:
      17 jul, 2009 om 09:56

      Goede tip David en dat scheelt inderdaad flink wat werk!

  • Dries (SEO Optimizer bvba) zegt:
    16 jul, 2009 om 16:55

    Leuk kostenplaatje als je het mij vraagt en enorm regelwerk om alles in orde te krijgen met hosting enzo… maar het werkt idd :)

    Reageren
  • Entreforce zegt:
    16 jul, 2009 om 18:45

    Bedankt voor de toelichting Karel.

    Moet ik hieruit opmaken dat als ik in land A met een SEO-bedrijf uit land A in zee uit ga, ik best voor een SEO-bedrijf uit land B kies (als ik in land B ook zaken wilt doen)?

    Reageren
    • Karel Geenen zegt:
      17 jul, 2009 om 09:55

      In theorie kun je hier gelijk in hebben, zij hebben vaak contacten met bijvoorbeeld linkpartners in dat land. Van de andere kant, er zijn ook Nederlandse SEO bedrijven die zich in het buitenland hebben gespecialiseerd. Onetomarket zit bijvoorbeeld ook in Spanje en Duitsland.

  • MarketSharer zegt:
    16 jul, 2009 om 20:13

    Leuk.

    Maar. Het gewichtdat je aan het hostende land legt betwijfel ik toch wel. (sowieso al de volgorde in je artikel) Ik heb toch echt altijd begrepen dat Google in eerste iinstantie kijkt naar de TLD extensie. Vervolgens naar andere factoren zoals links, taal en ander localisatie zaken. Pas als ze er niet meer uitkomen komt de host kijken.

    Daarnaast kunnen general TLD’s ook nog eens in Googles WMT gelocaliseerd worden.
    waarbij je je .com dus op meerder landen kunt localiseren: .com/nl .com/fr . com/us whatever. En dat maakt alles wel een heel stuk eenvoudiger in handling.

    (en dat Google de host nog steeds als locator gebruikt is gezien de internationalisering natuurlijk op zijn minst merkwaardig te noemen)

    Reageren
    • Karel Geenen zegt:
      17 jul, 2009 om 09:54

      Vooral dat laatste punt ben ik met je eens maar toch is het nog steeds zo.

    • Jeroen Moors zegt:
      22 jul, 2009 om 20:07

      In een aantal filmpjes van Matt Cutts (google) geef hij uitleg over het belang van de locatie (ip) van de server. Al blijft SEO-werk natuurlijk geen exacte wetenschap.

      De fimpjes onderaan deze blogpost (of even zoeken op youtube)
      http://www.weble.be/blog/2009/06/internationaal-scoren-in-google/

  • Dave zegt:
    16 jul, 2009 om 23:50

    Ik merk toch dat de hosting nog steeds een belangrijke rol speelt. Navin schreef er ook al eens over
    http://www.navinpoeran.com/geografische-locatie-hosting-heel-belangrijk-voor-goede-rankings/

    Reageren
  • Tim Huijbers zegt:
    17 jul, 2009 om 12:45

    Nog afgezien van of dit helpt (en in welke mate dit helpt), dan bedoel ik je site hosten in het land waar je de SEO wilt optimaliseren, vind ik het voor m’n gevoel een tikke grijze SEO.

    Met alle factoren die er bij SEO spelen moet je normaal toch een behoorlijk eind komen en om daarvoor nou je standaard host te verlaten en een ‘vage’ in het buitenland te gaan zoeken vind ik wat ver gaan.

    Overigens heb ik zelf ervaring met een site die perfect scoorde in NL (met tld NL) maar was gehost ergens in het noorden van Europa.

    Ik wil dus niet zozeer zeggen dat je met het hosten in het buitenland niets opschiet (zal vast wel), maar meer dat je daarop focussen en de rest van de SEO vergeten net zoiets is als mensen die helemaal verzot zijn op PR. Oftewel focus je op je gebruiker en zet dit soort dingen ‘alsjeblieft eens’ op de 2e plaats…

    Reageren
  • Seth Rietdijk zegt:
    17 jul, 2009 om 12:56

    de TLD is absoluut leading… dat zegt Google overigens ook. Heb je een .nl site dan maakt het op zich zeer weinig uit als je die in amerika/canada of india host… er kan echter wel een probleem ontstaan als je een meer algemeen TLD hebt zoals .com Deze .tld wordt welliswaar veel toegepast in amerika maar ook in andere landen. Andere factoren spelen dan ook een rol waaronder de hosting. Hosting in het land zelf heeft echter wel als groot voordeel dat een gebruiker sneller op je site komt (omdat hij een minder lang traject hoeft af te leggen) en hoe sneller je op een site bent hoe beter dit is voor SEO. Echter… het is slechts 1 factor van misschien wel een stuk of 20 die gehanteerd worden. Ik zou echter zeggen: als je invloed KAN uitoefenen op 1 van die 20 factoren dan moet je dat altijd doen.
    Ik blijf er dus bij dat Karel een goed advies geeft :)

    Reageren
  • Randy Stegehuis zegt:
    17 jul, 2009 om 19:10

    Dit is zeker een goed punt. Het zal immers handig zijn dat google een tool ontwikkeld gekoppeld aan google adwords. een programma wat precies berekend wat de juiste zoek woorden zijn en de rest wat er bij komt kijken. zelf denk ik dat ooit zoiets nog wel komt. trouwens ik begin google adwords nou wel goed onder de knie te krijgen.

    PS. Karel: ik heb een vraag aan je he. ik zou graag de cursus google adwords voor beginners willen volgen heb jij misscihen nog een tip waar ik dat eventueel zou kunnen volgen?
    Hoor van je!

    Groeten

    Reageren
  • Jaap zegt:
    17 jul, 2009 om 19:54

    Je kunt denk ik ook kiezen voor 1 meertalige webwinkel.
    Wil je vervolgens bv klanten uit Duitsland aantrekken, dan maak je op .de domein een mooie website die je als landingspagina gebruikt.
    Ik doe dit met diverse websites die naar mijn webwinkel pushen, en dit werkt prima.
    Het voordeel is dat je geen meerdere shops hoeft bij te houden.
    Als je van je buitenlandse extensies waardevolle websites maakt heb je er meteen een paar mooie backlinks bij.

    Reageren
    • Dave zegt:
      17 jul, 2009 om 23:01

      Het grote nadeel is dat je met 1 of slechts een paar pagina’s weinig tot geen (organisch) verkeer zal aantrekken in die landen.

  • Website promotie zegt:
    18 jul, 2009 om 19:18

    De zaak van Seth is erg interessant. Qua beheer zou je zeggen dat het bij 1 partij moet worden ondergebracht. Wil je het toch bij verschillende partijen (VS – NL), dan zou je bijv. een centrale db kunnen gebruiken, zodat je voor je admin niet apart hoeft in te loggen.

    Met subdomeinen werken en in je HTML de language opgeven is m.i. ook een aardige optie. Als het echt moet, kun je ook de subdomeinen laten verwijzen naar verschillende servers.

    Reageren
  • Eduard Blacquière zegt:
    19 jul, 2009 om 17:51

    Internationale SEO is zeker niet eenvoudig en vereist veel tijd en middelen.

    Google en andere zoekmachines kijk in mijn ervaring met name naar 2 zaken:

    1) taal van de content
    2) taal van de (pagina’s die) inkomende links leveren

    Dan maakt hosting of tld minder uit, al scoren land-specifieke tld’s meestal beter dan .com e.d.

    Zoals je noemt bij de nadelen, is localisatie van de taal/content/zoektermonderzoek wat mij betreft cruciaal voor het succes.

    Simpelweg een vertaalbureau inzetten of, erger, een vertaal-tool gebruiken, is niet genoeg.

    Aan de andere kand biedt het natuurlijk ook mooie kansen! :)

    Reageren
  • MarketSharer zegt:
    19 jul, 2009 om 21:36

    Het ging,dacht ik, vooral over Landen , en niet over Talen.. Bijna hetzelfde maar toch ook weer helemaal niet!

    Reageren
  • Seth Rietdijk zegt:
    22 jul, 2009 om 09:19

    Ik hoorde van de hostingpartij waar we nu zitten dat het ook kan helpen om gewoon een zooi webservers te plaatsen op verschillende plekken in de wereld (zoals de USA) en dat daardoor onder andere het verkeer toeneemt (en de site voor bijvoorbeeld de amerikanen sneller wordt).

    Is dat een correcte constatering?

    Reageren
    • Karel Geenen zegt:
      22 jul, 2009 om 09:28

      Lijkt me erg sterk… Je website draait in principe toch maar op 1 ip adres dacht ik. Misschien je tweede nameserver…

  • Seth Rietdijk zegt:
    22 jul, 2009 om 10:01

    Ja… meerdere nameservers of iets dergelijks (niet mijn expertise maar dat was denk ik wel duidelijk :D )

    Reageren
  • Website promotie zegt:
    22 jul, 2009 om 12:11

    Karel, je hebt toch ook zoiets als load balancing. Niet helemaal vergelijkbaar, maar wel hetzelfde principe.

    Reageren
  • Entreforce zegt:
    22 jul, 2009 om 18:28

    Verdorie, loopt wel lekker al die reacties op dit onderwerp, en dat in vakantietijd…

    Brengt me bij de volgende (taal)vraag. Wat doe je in een meertalig land zoals België of Luxemburg als je daar wilt scoren. Moet je website dan per definitie meertalig zijn (Google weet we dat het meertalige domeinnamen zijn, maar toch niet welke taal de bezoeker in dat land spreekt …)

    Reageren
  • Marieke zegt:
    23 jul, 2009 om 11:11

    Ik ben er benieuwd naar de antwoorden op de vraag van Entreforce dit vroeg ik mezelf ook al af.

    Tevens zou ik graag zelf meer websitebezoekers uit Belgie krijgen, krijg ik geen problemen met dupplicate content als ik mijn website kopier op een .be domein?

    Reageren
  • MarketSharer zegt:
    23 jul, 2009 om 11:46

    Google straft niet bij Duplicated Content (of je moet het heel bont maken) maar filtert.
    Een (be)zoeker krijgt dan ook normaal gesproken de site zien uit het land waar hij zich bevindt. … maar dat kan niet met 100% gegarandeerd worden….
    Zie ook: http://www.google.com/support/forum/p/webmasters/thread?tid=53d9ef00e00fd925&hl=nl

    En het is natuurlijk altijd verstandiger om niet 1 op 1 te copieren (ook voor Belgie) en je taal(gebruik) aan te passen aan het land waar je op target.

    Reageren
  • Philip zegt:
    08 aug, 2009 om 11:05

    En als je als toplevel domain een neutraal domein neemt, zoals .com en geotargeting uitvoert via Google Webmastertools. Krijg je dan niet hetzelfde resultaat?

    Dus
    naam.com/uk verwijs je naar UK
    naam.com/de verwijs je naar Duitsland
    naam.com/be verwijs je naar België

    Voordeel is dat je 1 hostinglocatie hebt en via scripting en 1 database het geheel centraal kunt beheren.

    Zolang je je op een landen en niet op een taal richt krijg je volgens mij hetzelfde resultaat.

    Dat is wat ik begrijp uit het 2e filmpje van Matt:
    http://www.weble.be/blog/2009/06/internationaal-scoren-in-google/

    Reageren
  • Cris zegt:
    17 aug, 2009 om 18:03

    Ik heb alle artikelen aandachtig gelezen. Mischien heb ik het niet goed gelezen of begrepen.

    Toch twijfel ik aan de juistheid dat je bijvoorbeeld beter geindexeerd zou worden door een .de domeinnaam in duitsland te hosten en een .fr in frankrijk en .be in belgie.

    Op Google zelf kan ik hierover niets vinden. Waar komt deze wijheid toch vandaan?

    Het zou toch erg vreemd zijn als internationaal opererende bedrijven de sites in de verschillende landen zou moeten gaan onderbrengen.

    Verder zou het ook raar zijn als een provider zijn spullen stationeert in bijvoorbeeld Oostenrijk omdat er een beter datacenter is die bijvoorbeeld voordeliger kan werken.

    Als je als provider dan alle domeinen van .nl zou verhuizen zou dit dus betekenen dat de ranking terugloopt?

    Ik kan het me eigenlijk niet zo goed voorstellen.

    Reageren
  • wim zegt:
    17 sep, 2009 om 11:56

    hosten is niet van belang in het buitenland voor je website .eu en .com zij blijven belangrijk voor zoekmachine voor sites in meerdere talen rest is onzin

    Reageren
  • Jacob Ras zegt:
    17 sep, 2009 om 17:50

    Daar ben ik het mee eens, waarom zou het wel wat uitmaken? Enige wat ik kan bedenken is dat een server in eigen land sneller te bereiken is dan een server in buitenland, en dat ten goede komt van de bezoeker. Maar dat verschil is natuurlijk zeer minimaal. Misschien maakte het jaren terug nog wat uit, maar nu niet meer.

    Reageren
  • Entreforce zegt:
    17 sep, 2009 om 18:44

    Heren, ik heb de voorbije week deel genomen aan de Search university in Brussel (waarvan ook Google deel uitmaakt).

    Het is nu officieel: land van hosting speelt geen enkele rol meer (deed dat vroeger wel.)

    Reageren
  • Jacob Ras zegt:
    17 sep, 2009 om 19:03

    Oké, verder nog leuke SEO tips tegengekomen? ;)

    Reageren
  • MarketSharer zegt:
    17 sep, 2009 om 21:26

    Dus toch, … ! En nu geloven jullie het wel allemaal ?

    P.S. De suggestie dat Google deel uitmaakt van de Search University lijkt me een “over-statement” : Er waren twee sprekers ( lees promotors) van Google AdWords en Analytics , thats all !

    Reageren
  • Jacob Ras zegt:
    17 sep, 2009 om 21:35

    Ik geloofde het al ;)

    Ach, door die sprekers heen te sturen maakten ze toch een beetje deel ervan uit, weet niet hoe groot het evenement is, of hoeveel sprekers er in totaal waren?

    Reageren
  • Entreforce zegt:
    17 sep, 2009 om 23:41

    Ho maar, samen met de twee account-managers maakt ook de eerste werknemer van Google België, deel uit van de organisatoren. Daarnaast was ook (denk ik), de countrymanager aanwezig. In ieder geval was Google België voor meer dan de helft vertegenwoordigd ;-)

    Klopt anderzijds ook wel dat Google zulke manifestaties louter aangrijpt om hun tools te promoten. Van de uitsproken marktleider zou je wel wat meer mogen verwachten dan alleen verkoopspraatjes.

    In die zin veel lof voor de 3 organisatoren die wel hun kennis voluit deelden, en met passie over hun zaak hebben gepraat, zonder sales-perspectief op korte termijn. Ik denk dat het juiste woord hiervoor “marketing” heet.

    Reageren
  • Seth Rietdijk zegt:
    21 sep, 2009 om 09:00

    Om even terug te komen op dat hosting niks meer uit zou maken… daar ben ik het absoluut mee oneens.
    True…ze letten misschien niet meer zozeer op waar de server staat… maar ze kijken wel naar de snelheid van een website. Ondanks dat dat deels wordt beinvloed door design en het juist coden ervan heeft een server aan de overkant van de plas wel degelijk grote voordelen voor die markt daar. Ik zie het bij grote concollega’s van ons die juist door hosting aldaar veel meer traffic uit de states pakken zonder daar erg veel voor te doen. Het is tevens ook de reden waarom wij in nederland beter scoren … er zijn tools op het internet waarbij je kunt zien waar knelpunten zitten in de route (traceroute.com volgens mij).
    Ik hoor graag jullie reactie hierover.

    Reageren
  • Entreforce zegt:
    21 sep, 2009 om 10:52

    Tijdens de Search university in Brussel was er de case van Toerisme Vlaanderen. Zij huurden vroeger servers in 14 verschillende landen. Bij de optimalisatie van hun website werd ervoor gekozen om de hosting alleen nog in Vlaanderen te laten doorgaan. Gevolg: kostenbesparing en geen verschil in ranking.

    In de marge van het evenement wist een deelnemer mij toe te fluisteren dat dit misschien wel het geval zou zijn voor eu.domeinen maar zeker niet voor .com

    Meer kan ik hierover ook niet zeggen. Ben ook wel benieuwd naar andere reacties.

    Reageren
  • Gangas.be zegt:
    22 sep, 2009 om 14:03

    Idd, binnenkort onze spaanse versie online!

    Reageren
  • Gangas.be zegt:
    02 okt, 2009 om 08:28

    Nog twee weken tot de nieuwe release uitkomt. Dan wordt het Viva Españia! Olé

    Reageren
  • Seo Bureau zegt:
    26 mrt, 2011 om 02:46

    Hier een mooi en handig tooltje om de server locatie te achterhalen door je simpel je www adres in te typen. http://www.81solutions.com/server-location.html

    Groetjes Wouter

    Reageren
    • Karel Geenen zegt:
      27 mrt, 2011 om 19:27

      Bedankt voor de tip Wouter!

  • Chris zegt:
    14 apr, 2011 om 23:07

    Gegroet Allen,

    Ik had een vraagje bij het belastinggedeelte, kan iemand me uitleggen , als ik in belgie woon maar in spanje een website opzet waar ik dan belastingen betaal op de inkomsten van mijn website?
    Van wat hangt dit juist af?

    Iemand een idee?
    Groetjes
    Chris

    Reageren
  • Pieter zegt:
    11 mei, 2011 om 17:56

    Hey,
    ik heb ook een vraagje omtrent deze kwestie.
    Ik bezit momenteel een .nl website die goed scoort in google BE en NL (teksten zijn in het Nederlands).

    Nu wil ik graag de internationale toer opgaan en mijn website ook in het Engels aanbieden.

    Aangezien de website een database gebruikte voor ledenbeheer wil ik deze graag op 1 plaats behouden.

    Daarom zat ik te denken op een subdomein of nieuwe map /english aan te maken.

    Aangezien een .nl website in pakweg de US niet zal ranken zou ik eventueel de domeinnaam kunnen vertalen en registreren als een .com.
    Is het dan een goede zaak om deze te linken naar het subdomein op mijn .NL website of wordt google daar ook niet vrolijk van?

    Alle info is welkom!
    Pieter

    Reageren
  • Simple Seo zegt:
    11 mei, 2011 om 18:07

    Hoi Pieter,

    Probleem is dat je site dan nog steeds op een waarschijnlijk Nederlandse web hoster staat dus Google zal er dan vanuit gaan dat je je nog steeds op de Nederlandse markt richt. Je zult dus niet optimaal gaan scoren in Google.com op Engelstalige termen.

    Je zou je site kunnen kopieren, vertalen en op een Amerikaanse hosting zetten en alleen op de Nederlandstalige site de optie kunnen houden voor het aanmaken van accounts.

    Als je toch wilt dat men op de Engelstalige site een account kan aanmaken kan je eventueel doorlinken van login en account aanmaken optie naar het .nl domein met Engelstalige pagina. Probleem is dat men dan niet kan inloggen op de Amerikaanse site, dus waarschijnlijk niet een goede optie.

    Er zijn trouwens wel systemen waarbij meerdere websites gebruik maken van dezelfde database (zoals je ook bij Magento meerdere webshops kunt koppelen) alleen kan ik je daar niet zoveel over vertellen. Wellicht iemand anders wel.

    Reageren
  • Marketsharer zegt:
    11 mei, 2011 om 19:39

    Wat een onzin dat je niet zou scoren op engelstalige termen ! Je hoeft die site dan ook helemaal niet in de USA te gaan hosten, bij een dot.com site kan je in je Google WMT zelfs de gewenste localisatie aangeven.

    Bovendien gebruikt Google de vestigingsplaats van de host slechts als ze er echt helemaal niet meer uitkomen.

    Backlinks en de taal en localisatie van de linkende websites zullen bepalen of je ergens gaat scoren !

    Reageren
  • Pieter zegt:
    11 mei, 2011 om 20:06

    Beiden bedankt voor de reply.
    Marketsharer, is het dan een goed idee om de .com domeinnaam te linken aan een subdomein van mijn .nl website?

    Of heeft die .com domeinnaam dan helemaal geen nut meer, aangezien hij redirect naar een .nl website?
    Eventueel is een landingspagina een optie, en dan pas doorsturen? Dan moet ik hiervoor wel een hostingpakket bijnemen..

    Reageren
  • Marketsharer zegt:
    11 mei, 2011 om 20:49

    Een domeinnaam zonder eigen inhoud heeft altijd maar weinig waarde.
    Je zou minimaal de “shell” dan wel het engelse front op dat domein moeten hosten wil je er echt profijt van hebben.

    Reageren
  • Pieter zegt:
    11 mei, 2011 om 20:55

    Ok, bedankt voor de info.
    Dan voorzie ik een mooie landingspagina waarna ik de bezoekers laat doorklikken naar de submap van de .nl website.

    Reageren
  • Simple Seo zegt:
    12 mei, 2011 om 13:58

    @ Marketsharer: Lezen is ook een vak. Ik heb niet gezegd dat je niet zou scoren.

    Reageren
  • Marketsharer zegt:
    12 mei, 2011 om 14:07

    @SimpleSEO : scoren of optimaal scoren, dat doet weinig af aan de essentie van de fout in je antwoord. Je host naar de USA verplaatsen levert je in dit geval gewoon geen noemenswaardig voordeel op.

    Reageren
  • Simple Seo zegt:
    12 mei, 2011 om 14:46

    Ok ik had begrepen dat dat wel het geval zou zijn.
    Vooral bij sterk concurrerende keywords zou dit dan het verschil kunnen maken. Maar het zou goed kunnen dat het geen verschil maakt. Ik weet alleen geen artikel of test die dit onderbouwd.

    Reageren
  • Guido zegt:
    25 jul, 2012 om 21:28

    Hallo Karel,

    Ik weet niet of dit al hierboven aan bod is gekomen. Ik vraag me namelijk het volgende af:

    Stel: Als van origine Nederlands bedrijf richt je je op de Duitse markt. Je hebt de “domeinnaam + .de extensie” geclaimd en werkende. Zodra je de “domeinnaam + .de” extensie in de browserbalk intypt verandert deze extensie naar “.com/de/”. Betekent dit nu dat je jouw tip m.b.t. “landextensie” correct toepast? Of dient de “domeinnaam + .de” extensie na het intypen in de browserbalk hier te blijven staan indien je de tip correct wilt toepassen?

    Reageren
  • Karel Geenen zegt:
    26 jul, 2012 om 09:47

    Dat laatste Guido.

    Reageren
  • stephan zegt:
    09 sep, 2012 om 13:42

    Hey Karel,

    Wij hebben een website met grote machines voor de gras industrie en op dit moment is alles nog html en dit gaat over naar cms. De site is in drie talen nl de en engels.
    Mij lijkt het het beste om voor de duitse versie een aparte .de te hebben en hosten in DE en voor .com het zelfde verhaal.
    Zo hebben we dan wel 3 accounts bij te houden maar mij lijkt het wel het beste voor de vindbaarheid..

    klopt dat?

    Reageren
    • Karel Geenen zegt:
      10 sep, 2012 om 07:10

      Yep, dat klopt als een bus!

  • Frank zegt:
    07 nov, 2012 om 15:45

    Hallo Karel,

    vrienden van mij uit India hebben een website voor me gebouwd en stellen voor het ook vanuit India hosten. Zijn er nadelen om in NL een domeinnaam te registreren en door een provider hier te laten doorlinken naar een lokatie in India?

    Alvast hartelijk bedankt voor je reactie!

    Reageren
  • Joris zegt:
    08 feb, 2013 om 11:26

    Beste Karel,

    Wat moet ik doen om de Google resultaten te beïnvloeden. Ik schets hieronder mijn probleem:

    Bedrijf dat in drie verschillende landen gevestigd zit (NL, VS en DE) heeft een domeinnaam: bedrijfsnaam.com

    Als je nu naar de website gaat bedrijfsnaam.com, kijkt hij naar de taalinstelling van je browser en redirect hij je naar de juiste pagina (NL naar bedrijfsnaam.com/nl/, DE naar bedrijfsnaam.com/de/ en Alle andere landen bedrijfsnaam.com/en/).

    Echter zoek je op de bedrijfsnaam in Google vind je de url bedrijfsnaam.com. Zonder “/taal/”. Dit wil ik echter wel. Dat je bijvoorbeeld binnen Google.de de bedrijfsnaam intypt en dan als resultaat krijgt bedrijfsnaam.com/de/ (en niet bedrijfdsnaam.com).

    Waarom ik dit wil is het volgende. De sitelinks die nu automatisch komen zijn gebaseerd op de hoofddomeinnaam. Deze wil ik aanpassen zodat je geen verschillende talen als sitelinks krijgt (wat nu wel het geval is), aangezien hij de hoofddomeinnaam verandert heeft.

    Groet, Joris

    Reageren
    • Karel Geenen zegt:
      08 feb, 2013 om 12:07

      Beste Joris,

      Wat je dan het beste kunt doen is in Webmaster Tools de drie verschillende websites aanmelden en daarbij ook aangeven voor welk gebied ze gelden, kans is groot dat het probleem dan al is opgelost.

    • Joris zegt:
      08 feb, 2013 om 12:10

      Beste Karel,

      Bedankt voor je antwoord. Dit heb ik begin van deze week gedaan. Heb je een idee hoe lang dit duurt? En of het echt werkt.

  • Roy zegt:
    04 mrt, 2013 om 14:21

    Hi Karel,

    Ik heb een .fr nu heb ik op het internet zitten zoeken naar of het voor SEO een goed idee is om franse hosting te nemen en of dit anno 2013 nog een belangrijke factor is.
    Maar ik kan geen recente stukken vinden.
    Wat is jou mening hier over?

    Reageren
  • hans zegt:
    08 mrt, 2013 om 21:14

    Is het mogelijk om als Spanjaard een .nl-webshop te beginnen. Waar moet er dan belasting worden betaald, aan Spanje of aan Nederland?

    Reageren
  • Babette zegt:
    03 jun, 2014 om 14:57

    Wat zijn ongeveer de kosten van het maken van een aparte webshop voor een ander land (in dit geval Duitsland).
    Is het mogelijk dat wanneer mensen vanuit Duitsland naar de webshop gaan dat automatisch de prijzen aangepast worden en de taal aangepast wordt?

    Reageren

Reageren