Naar
boven
Logo Karel Geenen

Dure AdWords woorden monitor

Dure Adwords woorden, leuk voor AdsenseGoogle Adwords, iedereen kent het ondertussen wel. Je koopt een zoekwoord in bij Google en zodra iemand er op zoekt wordt jouw advertentie vertoond. Simpel. Maar sommige woorden zijn in de loop van de tijd wel erg duur geworden.

Altijd al eens willen weten wat het kost om op dergelijke zoekwoorden te adverteren? Bekijk dan het onderstaande lijstje van “dure AdWords woorden”:

Dure AdWords woorden, leuk voor Adsense!

Methode
Alle zoekwoorden hierboven zijn exact, dus met [ ] (brackets). Verder vind je in de tweede kolom het gemiddelde zoekvolume. De derde kolom geeft de prijs aan voor een gemiddelde positie van plaats 1-3. Voor dit lijstje heb ik de verkeersschatter tool van AdWords gebruikt.

Let op, dit zijn schattingen volgens Google. Kwaliteitsscore en dergelijke zijn hier niet in meegenomen. Het is dus goed mogelijk dat jij misschien meer of minder moet betalen om op de eerste plaats te komen! Daarom is het belangrijk om je Adwords campagne goed te optimaliseren.

Ter info
Hoewel ik een hele tijd heb gezocht via de verkeersschatter naar  ”dure AdWords woorden” steken de bovenstaande woorden er met kop een schouders bovenuit. Zoekwoorden als reizen, advocaat, beleggen, afvallen en gsm komen hier nog niet eens in de buurt!

Wanneer je denkt dat er nog zoekwoorden missen kun je deze eerst zelf eens nakijken via de Google Adwords verkeerschatter. Zijn ze duurder dan 6 euro plaats ze dan in de comments, dan kan ik de bovenstaande lijst bijwerken!

Zelf een Google AdWords specialist worden?

Bekijk cursus nu!

Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Karel Geenen
Karel Geenen is de eigenaar van deze weblog, en tevens eigenaar van Yargon, een zoekmachine marketing bedrijf gericht op het MKB.
30 reacties op "Dure AdWords woorden monitor"
  • Paul Hottinga zegt:
    17 dec, 2008 om 11:38

    Karel,

    Hoeveel kan een goede kwaliteitsscore, ctr en alle andere variabelen schelen op het bod wat nodig is voor eerst 3 posities.

    Stel autoverzekering – 7.06 tot 8.94. Hoelaag zou je kunnen uitkomen voor een positie?

    Reageren
  • Karel Geenen zegt:
    17 dec, 2008 om 11:44

    Is heel moeilijk te zeggen… Is echt sterk afhankelijk van kwaliteitsscore, ctr, historie (ook belangrijk).

    Daarbij ga ik ervan uit dat Google tijdens de berekeningen van de verkeerschatter al deze variabelen positief instelt.

    Reageren
  • Umit Namli zegt:
    17 dec, 2008 om 11:45

    Ook wel leuk om naar credit cards te kijken.

    [credit] €5,77 – €7,26
    [credit card] €8,63 – €11,13
    [creditcard] €10,81 – 13,75

    Financieel splog opstarten ?

    Reageren
  • Tom Broekhoven zegt:
    17 dec, 2008 om 12:34

    En dan zijn er nog voldoende mensen die al gelijk weer vertrekken na het klikken op de advertentie :).

    Reageren
  • Bertjan zegt:
    17 dec, 2008 om 14:08

    Is het eigenlijk al bekend wanneer een click een click is? Wanneer iemand alleen op de link drukt en vervolgens binnen een seconde de pagina verlaat..dan is het geen geldige click toch?
    Is daar een berekening of schaling van?

    Reageren
  • Jens Swelson zegt:
    17 dec, 2008 om 14:35

    Ik heb ooit eens zo’n pdfje gedownload met de duurste woorden. Woorden als auto en spam zijn ook erg duur. Dit was echter voor Amerika volgens mij.

    Reageren
  • Pieter Bas Elskamp zegt:
    17 dec, 2008 om 15:32

    Adwords doet het trouwens ook best aardig :)

    [adwords] €4,14 – €6,22

    Reageren
  • Barry Meijer zegt:
    17 dec, 2008 om 16:18

    pfffffff… prijsje hoor :P maar ach in de leningen is het binnen een dag gelijk getrokken.

    Reageren
  • Karel Geenen zegt:
    17 dec, 2008 om 18:36

    @Umit
    Creditcard idd! Die ga ik de volgende keer ook toevoegen.

    @Tom
    Inderdaad, en dan kost het heel wat geld ;-). Dergelijke bedragen zijn ook niet meer aan de mkb-er besteed. Alleen de grote partijen kunnen dergelijke prijzen betalen. Blijft de vraag nog steeds of dat deze woorden winstgevend zijn ;-).

    @Bertjan
    In principe is dat wel een klik. Google gebruikt hiervoor automatische systemen. Wanneer je dus bijvoorbeeld 10x achter elkaar op een link klikt en meteen weer teruggaat zal er bij hen een belletje gaan rinkelen.

    @Jens
    Weet welke je bedoeld. Is al wel vrij oud idd.

    @Pieter Bas Elskamp
    Weet er alles van :-(

    Reageren
  • Tim zegt:
    17 dec, 2008 om 22:51

    Pieter, daarin klopt de Adwords traffic estimator niet altijd. Wij bieden zelf ook op ‘Adwords’ en betalen nu voor positie # 4/#5 +- € 0,27. Toppositie (#2) is bij ons rond de € 0,92.

    Zoals al eerder aangegeven, het is sterk afhankelijk van vele factoren binnen Adwords. Zo ook de QS van 9/10 en 10/10 (wisselt per week)

    Reageren
  • Pieter Bas zegt:
    19 dec, 2008 om 00:29

    @Tim: Klopt ook wel, mijn ervaring is dat de Adwords Traffic Estimator vaak toch aan de hoge kant zit (de andere factoren daar gelaten)

    Reageren
  • Online Succes zegt:
    19 dec, 2008 om 13:52

    Tip : Dure Adwords en besparen op je campagnekosten ? Gebruik wat vaker extra woorden zoals : kopen, bestellen enzovoorts.

    Bijvoorbeeld :
    wijn kopen ipv wijn
    televisie bestellen ipv televisie

    (T)on van Houten

    Reageren
  • Martijn zegt:
    22 dec, 2008 om 13:47

    Wat dacht je van sex/seks?

    Reageren
  • Pieter Bas zegt:
    22 dec, 2008 om 15:17

    @ Martijn: Dat valt wel mee, komt niet in de buurt van de hier staande dure woorden…

    Reageren
  • Kasper Middelkoop zegt:
    02 jan, 2009 om 16:31

    Ik vraag me af hoe ze ‘t rendabel kunnen maken om meer dan 10 euro voor een klik te kunnen bieden op geld lening gerelateerde woorden.
    Ik zit zelf niet in die financiele branche, maar als je 100 bezoekers inkoopt, ben je al 1.000 euro verder. Oftewel bij een conversie van 1%, hebben ze duizend euro over voor het binnenhalen van die klant. Stel dat ‘t 2% is, nog altijd 500 euro.

    Dat moeten ze kunnen betalen van de rente die de klant over de lening betaalt, anders is ‘t dus niet rendabel.

    Ik kan me namelijk niet voorstellen dat de conversie veel hoger is dan 2%. Of heeft iemand hier een visie/uitleg op die iets meer vrij geeft over de totstandkoming van dit soort hoge klikprijzen?

    (en ik hoop niet dat deze adverteerders het als marketing/naamsbekendheid/branding wegschrijven en zodoende aan dat soort klikprijzen komen)

    Reageren
  • Erwin Sigterman zegt:
    05 jan, 2009 om 14:36

    Hoe meer kliks, hoe lager de prijs van een klik.
    Hoeveel van de kosten van een klik wordt doorgegeven aan de Adsense-gebruiker?

    Mijn duurste klik die ik heb behaald met Adsense is ongeveer 3,5 dollar op mijn persoonlijk weblog Siggy volgt; ben benieuwd hoeveel ze uiteindelijk hebben betaald?

    Reageren
  • Kasper Middelkoop zegt:
    07 jan, 2009 om 14:40

    jammer dat niemand met wat berekeningen komt…. om deze hoge cpc’s voor te rekenen.

    Reageren
  • Wouter Volkeri zegt:
    11 jan, 2009 om 20:40

    @ Kasper: Ik werk zelf ook niet in de financieele sector, maar vermoed ook niet dat de conversie hoger is dan 2%. Echter kan ik me wel voorstellen dat goedkope leenbanken er een flink bedrag voor over hebben om een klant binnenboord te halen. Klanten in die sector lijken me namelijk grotendeels klanten voor de lange termijn. Op de eerste lening verdienen ze misschien nog niet zo veel, maar ze gaan ervan uit dat je nog veel meer leningen/verzekeringen bij ze afsluit in de loop der jaren en dan wordt het wellicht wel rendabel.

    Zelf werk ik in de IT sector. Woorden als “business intelligence” zijn ook al niet meer te betalen. (€10,78 – €15,16). We zitten elkaar gek te maken volgens mij. Desalniettemin levert het ook voordelen op. Je bent verplicht om creatiever te gaan denken om toch de juiste doelgroep naar je site te trekken. En wat is er leuker dan continu op zoek te zijn naar nieuwe manieren om hetzelfde of meer te bereiken.

    Reageren
  • Kasper Middelkoop zegt:
    13 jan, 2009 om 15:42

    te bizar voor woorden dus ;)

    Reageren
  • Mario zegt:
    13 jan, 2009 om 23:12

    Quote Karel: “Daarbij ga ik ervan uit dat Google tijdens de berekeningen van de verkeerschatter al deze variabelen positief instelt.”

    Ik kan je gerust stellen dat de verkeersschatter dat niet doet.

    Ik run in America een campagne voor een grote keten waarbij ik per zoekwoord naar een andere landingpage in de catalogus verwijs. Zoekt een klant b.v. “Rolex Model XY” dan komt hij daar uit. Zoekt hij “Rolex Model XYZ”, dan krijgt hij de pagina van dit model te zien. Uiteraard maak ik gebruik van negatieve zoekwoorden, zodat mensen die het model in combinatie met b.v. “repair”, “replica” of “information” niet te zien krijgen. Zo houd je al heel wat ‘foute’ bezoekers buiten de deur.

    Deze campagne beschouw ik als uiterst doegericht. Als ik de zoekwoorden in de verkeerschatter opzoek zijn de prijzen doorgaans veel hoger dan de prijzen die ik betaal en hoger dan wat ik bied.

    Heel sterk, en dat verbaasd me altijd weer opniew:

    Google beweert bij sommige zoekwoorden dat ik € 0,80 moet betalen om op de eerste resultatenpagina te komen, volgens hun kwaliteits score. Ik ben echter niet bereid zo’n bedrag te betalen en bied gewoon € 0,05. Bovendien geef ik bij de details voor de zoekwoorden een positievoorkeur aan van #4-10+ (<–als ik het over topposities heb, heb ik het dus vanaf positie 4 en hoger, niet over positie 1)

    Wat gebeurd is het volgende:
    Ik krijg vaak een positie tussen 1 en 4 (!) en de gemiddlede kosten per click zijn niet de geboden € 0,05, maar € 0,04 (!)

    Ik kan me niet voorstellen dat er iemand meerdere Euro’s uitgeeft voor een zoekwoord. Dan moet je echt met een natte pet op je hoofd rondzwerven.
    Wat me echter wel weer opvalt als ik mijn AdSense resultaten bekijk, is dat ik voor een simpele click op één van de ad’s op mijn blog tussen de € 0,30 en € 0,65 ontvang. Gezien dit maar een gedeelte is van wat Google voor die click ontvangt, is te zien dat nog genoeg gekken zijn.
    Zelf heb ik in mijn AdWords Campagnes het inhouds netwerk altijd uitgeschakelt.

    P.S.: Let niet op mijn typefouten.

    Reageren
  • Kasper Middelkoop zegt:
    14 jan, 2009 om 13:17

    @ Mario, ben het helemaal met je eens. Al bereik je in deze meeste niches met 5 cent niet veel meer….maar bijvoorbeeld max 10 cent kom je een heel eind.

    Maar adwords wordt helaas ook gebruikt door grote bedrijven die het gewoon als marketing budget wegschrijven wat ze normaal in de krant of tv zouden adverteren. Het verlies toeschrijven aan branding en je kan een flinke klikprijs kwijt.

    Reageren
  • Mario zegt:
    14 jan, 2009 om 13:53

    @Kasper

    En als je het ‘highley targeted’ aanpakt, zoals omschreven, krijg je de hogere posities nog steeds goedkoper dan degene die lager staat. Dit is omdat je CTR hoger is.

    Niet veel van die grote bedrijven hebben goede AdWords mensen in huis. Als deze namelijk echt zo goed waren zouden ze volgens mij niet in loondienst werken.

    Sinds begin januari heb ik een test lopen voor een van mijn campagnes, waarbij ik gewoon de bidprijs met 60% omlaag gebracht heb. Het resultaat tot nu toe is:
    - Iets lagere posities
    - Gelijkblijvende conversie
    - Hogere winstmarge, door omlaag gebrachte kosten.

    Reageren
  • Kasper Middelkoop zegt:
    14 jan, 2009 om 14:16

    werkt je CTR negatief door als je de ads ook op websites laat tonen (waar de CTR over het algemeen heel laag is)

    Of koppelen ze dat los en kijken ze naar de CTR voor google zoekmachine. Want bepaalde ads halen een CTR van zeg tussen de 5 en 10% met adwords maar door de enorme aantallen views op bepaalde websites komt de totale gemiddelde ctr op 0,3%.

    Reageren
  • Mario zegt:
    14 jan, 2009 om 14:25

    Het inhoudsnetwerk (getoonde ads op websites) heeft geen invloed op je ctr.

    Ik heb in sommige ad-groepen ctr’s van tientallen procenten en bij andere ctr’s van 0,25% bij voorbeeld.

    Waarbij laatst genoemde ad enkele duizenden keren vertoond worden, maar er wordt zelden op geklikt. Maar ondanks alles is de conversie goed als er een keer op geklikt wordt.

    Reageren
  • Roy zegt:
    26 jan, 2009 om 20:11

    Ik ben geschokt!

    bij de verkeerschatter komt mijn zoekwoord op
    1,40-2,10 voor positie 1-3
    echter als ik minder als 4,50 bied is mijn ad
    niet eens meer te zien!!
    Dus voor mij is die schatter juist erg optimistisch!
    de cpc komt wel lager uit +/- 3,00
    ik heb ongeveer 30 hits per dag en mijn budget staat op 90 euries per dag

    Dus ja er zijn nog gekken die dat betalen
    Anders kan ik wel stoppen met mijn bedrijfje
    want faxmailen en spammen is iedereen wel een beetje zat.

    Reageren
  • S&S Online Marketing zegt:
    05 mei, 2009 om 00:07

    Dat is een dure lijst inderdaad, voor grote bedrijven die behoorlijk geld uit kunnen geven is dit geen probleem, maar dit verhoogt de drempel voor nieuwe ondernemingen.

    Deze moeten nu ook rekening houden met stijgende online marketing kosten.

    Reageren
  • Hypotheek Deventer zegt:
    19 nov, 2009 om 16:18

    De kosten van een advertentie campagne kunnen prima in de hand gehouden worden door gewoon een daglimiet op te geven. De meest betalende klant van Google zal `s morgens lekker bovenaan staan en met een beetje pech halverwege door zijn (dag) budget heen zijn. De minder betalende klant komt `s avonds aan de beurt.

    Daarnaast is het heeeeel goed mogelijk om middels een zeer relevante landingspage de kosten omlaag te krijgen. Hele dure woorden koppelen aan plaatsnamen en geo targetting toepassen helpt vervolgens weer heeeeel veel.

    Zo zit jantje toch voor een (euro) dubbeltje op de eerste rang.

    Allemachtig wat heb ik een hekel aan betalen voor internetmarketing!

    Reageren
  • Anthony Game zegt:
    28 dec, 2009 om 16:05

    Inderdaad, beter is het je Adwords campagne te optimaliseren op specifieke zoekwoorden met hoge zoekvolumes maar lagere CPC. Als je CTR 1,5% bedraagt op een populair zoekwoord met een zoekvolume van 30000 per maand en een CPC van 2 euro, is het aantal kliks nog steeds ‘maar’ 300 per maand. Als je conversie 2% bedraagt maar 6 conversies per maand!

    algemeen zoekwoord

    40000 -> CTR1,5% -> 600-> CPC €2,00 -> €1200,00 -> 12 conv

    Totaal 12 conversies, kosten € 1200,00

    specifieke zoekwoorden

    20000 -> CTR 1,5% -> 300 -> CPC €1,00 -> €300,00 -> 6 conv

    16000 -> CTR 1,5% -> 240 -> CPC €1,20 -> €288,00 -> 5 conv

    8000 -> CTR 1,5% -> 120 -> CPC €1,50 -> €180,00 -> 2 conv

    Totaal 13 conversies, kosten € 768,00 :-)

    Reageren
  • Arne zegt:
    14 apr, 2011 om 14:11

    @ Erik: Welk woord dan? Want dat geef je op je blog ook niet aan. Beetje jammer :)

    Reageren

Reageren


Karelgeenen.nl BV | Pastoor v. Vroonhovenstraat 8 | 5554 HJ Valkenswaard | Tel: 0575-200 228
Privacy Policy | Gebruiksvoorwaarden | Copyright 2006 - 2014